Fånghästar och betessläpp?

Sv: Fånghästar och betessläpp?

Har två shettisar som gärna får fång av gräs. De klarar ogödslat sommarbete från augusti ungefär, beroende på hur torrt det är osv. Bor i södra Skåne så vi har sommarbete fram till slutet av oktober/mitten av november innan kylan slår till (tack och lov!). Dessförinnan vänjs de sakta till vid gräs genom mindre inhägnader i befintlig sommarhage här hemma och mycket successiv övergång från hö till gräs. Min lösning har varit att lägga ruskigt mycket tid till successiv invänjning. Jag började en gång med två veckor, vilket utlöste fång. Nu är jag uppe på två månader och då går det. (Endast gräs nattetid etc).
Men i början av augusti, som sagt, då körs de ner till jättebetet och har det gott i några månader utan problem!
/Sessiagh

Min förra häst (fång) fick gå i skogshage utan gräs hela sommaren. Vågade inte chansa med munkorg på bete. Nu blev han till slut enormt dålig igen på vårvintern och fick då avlivas p.g.a. sina smärtor.
Fång är verkligen en fruktansvärd sjukdom och jag kommer nog aldrig att bli kvitt min oro för fång....

Mitt ena sto fick fång första maj förra året. Orsaken troligen för snabbt foderbyte i kombination med överviktig häst.
Redan den andra maj gick hon ute i boxhage, iklädd greenguard. Nästa dag gick hon tillsammans med de andra i stora gräshagen.
Dock fungerade greenguarden inte så bra, den halkade på sniskan och skavde, så jag köpte istället munkorgsmodellen från Globus - den var perfekt.
Från första juni gick hästarna ute dygnet runt, fångstoet med betesbegränsare. Hon fick komma in ett par timmar varje dag och äta ett par kilo hösilage och lite betfor med mineraler och linfröolja.
Från och med september slapp hon betesbegränsaren helt, hon var då i perfekt hull.
Den 11:e september lyckades hon sätta båda framskorna i hagen under natten, och blev därför halt. Veterinären som kom trodde att det var återfall av fång, medan min ordinarie veterinär (som tyvärr inte kunde komma utan konsulterades per telefon) menade att det var sulömhet efter att skorna tappats. Hovis trodde inte heller på fång.

Nu, under hösten och vintern, är jag ytterst noga med att stoet inte får blir tjock igen. Under våren kommer hon att successivt vänjas vid betet och jag tror och hoppas att hon ska kunna gå på bete som vanligt i sommar.

Immer

Jaha :confused: så då ställer du hellre hästen ensam i en liten hage utan gräs än med munkorg ihop med övriga flocken i en gräshage där den kan snappa åt sig ett och annat strå för dagen???
Dåligt resonemang. En ordentlig munkorg (som Globus säljer )http://www.globussport.se/ så är är det nästintill omöjligt för hästen att komma ur den.Förutsatt att man spänner den som man ska.

Det är inte alla som förstår ironi tydligen.... :cool:

vilken orsak fick den fång av?
Knappast gräs:smirk:

Vi vet inte.... vi bytte inte foder eller nåt, men lik förbannat fick hon fång RIKTIGT illa.... Därför är jag extremt försiktig.... kanske till överdrift ibland, men jag vill ju ha kvar henne läääänge än....:love:

Kan ju vara ngt som den stoppat i sig- förgiftningsfång eller om den belastat illa.

Kan ju vara ngt som den stoppat i sig- förgiftningsfång eller om den belastat illa.

Med risk att bli idiot förklarad... Men kan en häst få förgiftningsfång av ex. dåligt ensilage?

Då en följdfråga : Om hästen fått fång av dåligt foder eller belastningsfång är det då samma risk att släppa den på bete som för en häst som fått fång av gräs?

Det har jag inget riktigt svar på men jag resonerar som så att om en häst en gång har blivit helt utslagen i mage/tarm (av foderbyten, betessläpp, insulinresistens, förgiftning etc) och därmed fått fång så tror jag att den är mer riskbenägen även för andra fångorsaker än det som orsakade just den här fången.
Precis som att jag skulle tro att en häst som lätt får kolik också lättare får fång.

Men det är bara egna teorier, inget jag har något faktastöd för

Jag kan berätta lite om min hästs fång, så kan ni svara vad ni tror var den utlösande faktorn:

Häst, 14 år. Aldrig haft fång tidigare (jag har ägt honom sen han var 3) heller aldrig haft känslig mage så som kolik, diarre eller annat.

Det är en isig och kall vinter, stenhårt i hagen hästen går barfota på lösdrift med fri tillgång på ensilage. Reds inte, utan var avställd.
Relativt överviktig. Stod mest stilla och åt.
Då jag hade honom "bortlämnad" hade jag inte full koll dagligen utan åkte dit då och då.
Upptäckte en dag att han rörde sig illa och antog då att han ömmade pga sin barfota-gång i samband med att det var så hårt och knöggligt i hagen. Ringde hovslagaren och bestämde att han skulle få skor, han skulle komma 3 dagar efter.

2 dagar efter det har han fått sitt fånganfall.

Vad tror ni? Belastningsfång pga sin övervikt och ömmande hovar? Eller annat, vad isf?

(inga foderbyten, förutom ensilaget som byttes när det var slut)

Usch, vad illa jag formulerar mig, men jag hoppas någon förstår!

Jag kan berätta lite om min hästs fång, så kan ni svara vad ni tror var den utlösande faktorn:

Häst, 14 år. Aldrig haft fång tidigare (jag har ägt honom sen han var 3) heller aldrig haft känslig mage så som kolik, diarre eller annat.

Det är en isig och kall vinter, stenhårt i hagen hästen går barfota på lösdrift med fri tillgång på ensilage. Reds inte, utan var avställd.
Relativt överviktig. Stod mest stilla och åt.
Då jag hade honom "bortlämnad" hade jag inte full koll dagligen utan åkte dit då och då.
Upptäckte en dag att han rörde sig illa och antog då att han ömmade pga sin barfota-gång i samband med att det var så hårt och knöggligt i hagen. Ringde hovslagaren och bestämde att han skulle få skor, han skulle komma 3 dagar efter.

2 dagar efter det har han fått sitt fånganfall.

Vad tror ni? Belastningsfång pga sin övervikt och ömmande hovar? Eller annat, vad isf?

(inga foderbyten, förutom ensilaget som byttes när det var slut)

Usch, vad illa jag formulerar mig, men jag hoppas någon förstår!

Din häst kan ha utvecklat tillfällig insulinresistens p g a övervikt. Att den då även fick fri tillgång till mat och ingen motion fick systemet att kollapsa.
Tänk hur stor risk människor har för att utveckla diabetes vid övervikt och hur mycket sämre ämnesomsättningen blir.
Senaste forskning av fång visar att mycket är insulin och sockerrelaterat.
Har en häst en gång haft fång oavsett orsak så är alltid risken större för nya anfall.

min går i gräshage året om, så han vänjs in gradvis automatisk....

Tyvärr hjälper ju inte det mot plötsliga förändringar i fruktanhalten i gräset. Spelar ingen roll hur invanda de är. Blir det en plötslig förändring så är det stor risk att de åker på ett anfall.

Riskfyllda förändringar blir det exempelvis när det börjar regna efter långvarig torka eller tvärtom. Om gräshagen då är väldigt nerbetad så får det nya späda "farliga" gräset mkt lättare för att växa upp än i en övervuxen hage med gammalt gräs. Så för en fånghäst är det bättre att släppa på ett uppvuxet/övervuxet magert skogsbete på sommarhalvåret än att låta gå i nerbetade hagar.

dock har han haft ett fånganfall nu i senhöstas, jag trodde det var pålagringarna som spökade eftersom det plötsligt blev mkt hårt i marken och det brukar han reagera på. men nu var hovis här och verkade och då visar det sig att han har blödningar i båda framhovarna. :crazy: han fick ändå butta så han fick ju rätt behandling trots allt, men jag blev ganska överraskad över att han fixat hela våren och sommaren och så fick han fång när det blev vinter typ.....
tror det beror på hårt underlag+evt fruset gräs.

De studier som gjorts har ju visat att fruset gräs har väldigt höga värden så det är egentligen inte så förvånande med tanke på att den här sommaren var så dålig ur växtsynpunkt. Det var ju en extremt bra sommar för alla fångisar.

Vill man vara försiktig med sin fångis så bör man inte släppa ut i gräshage tidiga morgnar utan alltid vänta tills frosten går ur och bara låta beta under timmarna mitt på dagen. Fruset gräs är så jädrans förädiskt.

Skönt i alla fall att det inte blev värre! Verkar ju ha varit ett lindrigt anfall han fick.

Tyvärr hjälper ju inte det mot plötsliga förändringar i fruktanhalten i gräset. Spelar ingen roll hur invanda de är. Blir det en plötslig förändring så är det stor risk att de åker på ett anfall.

Jag tror ändå att det är bättre för en fånghäst att gå i gräshage året om. Då borde ändå andelen kraftiga förändringar minska. Sedan äter kanske inte en sådan häst lika mkt gräs på en gång som en som ej är van vid gräs (egen spekulation). Fruktanhalten i gräset ändrar sig ju så mkt efter förutsättningarna så det verkar svårt att förutsäga när den är extremt hög eftersom den beror på så många olika faktorer. Är man jätterädd för höga halter av fruktan eller andra kolhydrater så kan man nog inte ha hästen på bete alls.

Vi tillhör de som haft våra hästar i gräshage och det har funkat jättebra ända fram till frosten. Trots att vi inte släppte tidigt på morgnarna fick stoet ganska snabbt fång. Vi fick flytta över till hage utan gräs där stoet vartefter (efter bortplockande av otröskad halm) blev bra. Sedan kom halkan och vi kunde inte få ut våra hästar utan min gubbe fick några timmar ihop med fruset gräs. Dagen efter var magen en katastrof! Det rann oavbrutet i tre veckor tills jag började ge probimin. Det funkade och fullständig kontroll på magen efter en vecka var uppnådd.

Då kom gubben på att man kunde krypa under stänget där det var ellöst in mot stora hagen. Efter fyra krypningar och några timmar där var magen återigen helpaj. Så om fång hänger ihop med magstörningar är jag den första att skriva under på att frostgräs är livsfarligt.

I ett akut skede är det bra att ha paraffinolja hemma o även ge Probimin.

Tack och lov löste det sig ändå med promenader. Probimin hade jag inte börjat med då men har nu insett att det ska jag inte leva utan längre så länge den här gubben är i livet. Är det inte lite sent att ge paraffinolja när koliken redan startat. Och behöver jag inte upp i ganska höga doser (typ när veterinär ger) för att det ska ge effekt?

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 768
Senast: qitis
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 666
Senast: Fille
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 459
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka