Fångfallbeskrivningar

Sv: Fångfallbeskrivningar

vad är Cushing förnågot???min fång häst har också jätte lång päls fast hon hade fång för 2 år sedan!

Före: Troligtvis en kombination av att hon har känslig mage och erlichia.
Under: Sattes direkt på boxvila med först finadyne som fick bytas mot metacam eftersom hon inte tog finadynen. Total kur i 9 dagar inkl. en ”karensdag” för bytet. Två dagar efter medicineringens slut var hon helt ren. Körde ner till klinik och röntgades och upptäckte en liten antydan till rotation och ev. en antydan till sänkning. Hade lite puls på hö. fram på klinik varför butta (1 påse morgon och kväll, dvs. inte full dos) och fortsatt boxvila ordinerades. Blev skodd med sulor och kort tå. Ingen puls nu efter ytterligare 5 dagar. Buttan ska således trappas ner och på lördags ska hon (förutsatt att hon är fortsatt ren) ut på promenad för första gången. Håller hon sig fortsatt fräsch ska vi nästa vecka släppa henne i mjuk jordhage.
Efter: vi håller tummarna…
Misstag och tips: Längre invänjning som kompletteras med mag-och tarmkur för att hjälpa henne ytterligare.

Ann-Marie skrev:
Var köpte du din green guard? och vad kostar den? min häst står just nu och vill röra sig mer än vad jag kan erbjuda så lite utevistelse med munkorg vore nog bra.

//Ammi
Köpte min green guaard på granngården den kostade 519 kr och fanns i storl. ponny och full.
Det var väl inget som min vet. rekomenderade men det har funkat för min Sally.

Får jag fråga hur mkt rotation hon hade och hur lång tid det tog innan hon kunde sättas igång igen .. ?
Försöker få nån slags tidslinje för min häst :crazy:

Vid en rotation räknar man med minst 9 månaders vila om jag fått rätt information.

/Maria

Har haft 2 fångponnyer ,en har jag nu
Före:c-d ponnyer ston-vet inte säkert,då jag inte haft dem båda innan de fick sin fång första gången
Under:Vila,mjukt att ligga på, inte halm då det blev värre av att hon åt upp den och blev sjukare av det ,lite foder ,ensilage i mindre mängd flera ggr om dagen ,betfor ,mineraler och vitlök , Fenadyn ,och hovslagare som verkade så det avladstade framtån ,det varade länge detta årförst 2 veckor i Feb. sedan 3 veckor i April
Efter:Nu klarar hon av att gå på skogsbete som inte är så kraftigt och hon får fortfarande lite kraftfoder
Misstag & Smarta drag:Att lägga in halmen
Tips och icke-tips i eländet :Hon tyckte om att ha benen lindade när hon stod inne och fick massage ,kalla fotbad var med skönt och hjälpte nog till en del.
Men det märks ju på dom när de gått igenom en sån här pärs ,konditionen tar stryk och humöret är inte det bästa när de får stå inne såmycket.

Senast ändrad:

krambanan skrev:
Vid en rotation räknar man med minst 9 månaders vila om jag fått rätt information.

/Maria

Okej, för idag var jag på klinik och så här sa veterinären till mig :
FÖRUT:
*kopierar först av mig själv* ::
Butta för smärtlindring 2 påsar morgon + kväll, efter några dagar in till klinik, där konstaterades 9 och 10- gradig rotation på framhovarna, men ingen hovbenssänkning. Veterinären uttalade sig mycket försiktigt om möjligheterna att bli frisk. Gipsade hovarna för stöd. Boxvila och butta i 10 dagar, sen återbesök på klinik. Nu såg det bättre ut, vet tyckte att om inget återfall sker nu så ska hon bli fullt återställd. Kortade tån ytterligare och fick nytt gips. Gick ner i dos på buttan, och hon får vara ute 1-2 timmar i sjukhage ute på ridvolten (mjukt underlag). Återbesök efter 2 veckor för skoning med sjukbeslag. Det är på fredag Så vi får se vad som händer då ... Jag uppdaterar !

*Nu efter idag * ::
Hon såg fin ut på röntgen, haltar inget. Nytt gips lades, och på torsdag ska hon skos. Skulle skotts idag men hovis hann inte ... Nu är det ingen mer butta, och hon ska stå i lillhagen på volten 1-2 veckor till. Därefter får hon gå i stor sandhage, och hon ska skrittas (!!) 2 veckor och sedan ska vi in på återbesök.

Min fundering är - är det inte lite tidigt att börja skritta henne .. ? Hon har gått ganska rent nästan hela tiden, inte så sulöm. Veterinären tyckte att det var bra att hon började röra sig för cirkulationen etc. Men det har gått bara en månad sedan första besöket...

Att det tar 9-12 månader för hoven att växa ut, dvs för rotationen att 'läka', det förstår jag ju. Men kan hon verkligen ridas under tiden? :eek: Jag trodde det skulle vara minst 6 månader ridfritt eller nåt, men samtidigt bör jag ju göra som veterinären säger ... Erfarenheter och tips någon ??

Jag hade inte ridit förrän ny hov var utväxt. När jag hade ute vet. till min ponny sa hon ca 6 månaders vila om ingen rotation, minst 9 månader om rotation. Det tycker jag låter vettigt. Väldigt många har för bråttom efter ett fånganfall.

Menade inte din vet. att hon skulle skrittas för hand då? Iofs tycker jag det är lite tidigt för det med. Var någon som sa till mig att 6 v efter att hästen verkar bra igen ska den fortfarande hållas inne i boxen på mjukt underlag.

/Maria

Senast ändrad:

Nej, jag frågade just det , och då sa hon 'ja du kan väl promenera nån vecka innan om du vill' men hon menade att skritta uppsuttet. Det var på Mälarkliniken. Sen skulle vi tillbaka efter några veckor, röntga och kolla läget.

Jag skulle helst vänta minst 2 månader till ... men samtidigt vill jag ju lyda vet, de ska ju veta bäst ... :confused: Man vill ju bara göra så rätt det går.

Min hade rotation, men Strömsholm sa tre månader vila innan igångsättning. Hoven behöver inte ha växt ut helt innan.

Kanske inte behöver ha växt ut helt men 3 månader efter en rotation låter väldigt lite. Så tidigt hade inte jag vågat sätta igång igen.

/Maria

Nu har jag pratat med alla jag känner (det gick fort, haha) och det verkar som om de flesta menar att det viktigaste är att det akuta skedet har avstannat, och att det är dåååå det ska vara helt still i hovarna. Sen när det är 'stabilt' så är ju själva sjukdomen över, och då är det dags att behandla biverkningarna av den. Det görs av en hovslagare. Under den här perioden, när hovarna växer och hovis verkar dem 'rätt' igen, så är de lite extra känsliga för hård belastning - av naturliga skäl. Så de ska inte jobbas hårt, länge eller uttröttande på 12 månader egentligen. Däremot är det bara bra om de rör på sig lite. Hovar ska ju gärna läka under rörelse, men måttlig sådan. Det som kan hända är ju att de får belastningsfång om man sätter igång dem för häftigt. Men det kan de få även om man väntar 6 månader och sätter igång dem för fort.

Helt enkelt - låååångsam igångsättning. Skritt ett par månader. Men jag kommer nog promenera henne för hand några veckor nu innan jag vågar mig opp :crazy:

FlipTheFrog skrev:
Vi verkar vara ett stort gäng med fångfålar här.
Vill ni dela med er av era fångerfarenheter?

Före: Lät min shetlandsponny gå på bete med halvblodet. viket visade sig vara en gnutta för mycket färskt gräs då fick hon ett litet fall av fång, och sedan var det kört. :crazy:
Under: Fick gå i hage med massor av vatten och lite hö så hon hade något att gnaga på. Lite halm blev det med. sedan gick hon på det tills hon blev såld.
Efter: Under den tiden jag hade henne hade hon inte fång mer, men när de andra ägarna köpte henne släppte de henne på bete (edn alldeles för mycket mat!) de visste att hon hade haft fång, men trodde inte hon skulle vara så känslig. :crazy: sedan blev det så allvarligt att de beslutade att hon skulle få beta på trapalanda.
Misstag & Smarta drag: Att tänka tanken att hon skulle klara av att gå där en natt, och att sälja henne till en familj med icke vana om fånghästar.

Nu kanske jag är heeeeelt ute och cyklar men så här har jag har fått för mig att det är. Man kan verka så hovbenet ej är roterat igen. Men eftersom det en gång har roterat så har fästet till hovväggen släppt och det läker inte utan måste växa ner på nytt (dvs när hovbenet ligger rätt igen). Men detta är helt ryckt ur min hjärna så det kan vara svammel. Någon får hemskt gärna rätta mig om jag har fel. :o

/Maria

Senast ändrad:

Fång är ju en inflamation som drabbar hovens lameller som håller upp hovbenet i hovkapseln.
Vid fång försvagas lamellerna, kan försvagas så pass så hovbenet släpper sitt fäste i hovkapseln och då roterar hovbenet nedåt.
Efter fång måste ny lamellkopling växa ut innan hoven blir stark igen. Givetvis beror det på hur mycket skada fången har gjort men lika stark som hoven var innan blir den inte förrän helt ny hov vuxit ut.

Har rotation skett så följer nya utväxten med nya lameller hovbenet i dess nya läge. Man kan då återställa rotationen genom att sänka trakterna och korta tån tills en ny hov vuxit ut på ca 9-12 månader.

Kort förklarat men i stora drag är det så.

Anki

Liknande trådar

IT & mobiler Jag skulle vilja ha en armbandsklocka med timerfunktion. Typ som de klassiska digitala klockorna men gärna aningens snyggare😆 Har...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 130
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 835
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar