Fångfallbeskrivningar

Sv: Fångfallbeskrivningar

Före: 17-årigt fjordsto som aldrig tidigare haft fång. Däremot hade hon erlichia för 7 år sedan, och var ganska dålig då. Det tog närmare två år innan hon var helt pigg efter det.
Under: Sari fick sitt första fånganfall för precis ett år sedan. Hon stod i hagen, och jag såg direkt vad det var frågan om (Hade en ponny när jag var tonåring, och honom fick jag avliva pga fång). Satte henne i boxvila och tog dit en veterinär som sa att det var fråga om ett lindrgit anfall. Sari fick Finadyne och benen/hovarna skulle kylas två gånger om dagen. Hon repade sig snabbt, och i augusti började jag rida igen på henne (efter samråd med veterinär). Tyvärr fick hon ett nytt anfall i halva september, och nu ville det inte alls gå över, trots Fnadyne, kylning och boxvila.
En lång historia hade nu tagit sin början, med olika veterinärer med olika besked, många sömnlösa nätter och en förfärlig oro.
Slutligen kom Sari till Stenestads Hästklinik, där vi blev mycket väl mottagna och omhändertagna (både Sari och jag). Efter att hon varit inlagd en vecka på provtagning, röntgen mm, visade det sig att Sari led av Cushing och måste äta medicin resten av livet.
Efter: Sari går fortfarande kvar i vinterhagen, men jag har börjat vänja henne vid lite gräs, och vi är nu uppe i drygt en timme per gång som hon får beta. Har tänkt släppa henne på övervuxet bete lite i juli. Får se hur det går med tillvänjningen.
Hon har fällt av det mesta av sin extremt tjocka, nästan vita (!) och ulliga vinterpäls. Under den fanns otroligt nog en ljusbrunblack sommarpäls, lite tjockare än normalt, men betydligt bättre än förra sommarens tjocka päls som inte ville försvinna.
Misstag & smarta drag: Nu i efterhand vet jag att den långa pälsen är ett tecken på Cushing, men det hade jag ingen aning om innan.
Ett smart drag var att inte lyssna på veterinären som dömde ut henne direkt.
Det smartaste draget var att åka med henne till en specialklinik för hästar. De kan så mycket mer om just hästar och har helt andra resurser än vad de har här på hemmaplan.

Min förra häst fick fång och fick tas bort pga det 7 oktober 1996 kl. 13:00 på Ultuna, Uppsala:cry:
Engelskt fullblod, 151 cm hög, 23½ år gammal, i normalhull, reds och tränades hopp/dressyr medelhårt.
Före: September 1995. Gick i sin vinterhage, sov inne på nätterna, och åt sin "stallmat" sedan en månad. Hade gått på normalt sommarbete inne.
Blev halt och tog ut Ambulanstoriska som konstaterade att hon hade fång i framhovarna. Hade ej de typiska fångsymtomen, bara hälta och stel. Vet tog även blodprov - hade b-vitamin och järnbrist. Fick äta foderjäst och järnpellets resten av livet.
Under: Sjukhage/mindre hage. Fick butta en tid. Skoddes som vanligt, enligt vet som var ute. Reds igång efter tag, var som vanligt då. Var på hoppkurs i juni - bästa hästen på hela kursen:banana: (hoppade bana på 1.60, löshoppade 2.20!, gammal SM-ponny)
Fick sitt andra och sista anfall året därpå, Ambulantoriska ut igen som gav medicin och sjukhage.
När hon inte blev bättre efter 2 veckor (medicinen slut), tog jag ut Ambulanstoriska igen. Antigen kunde jag ta bort henne direkt eller få remiss och åka in till Ultuna och rgt hovarna och där bestämma om behandling eller avlivning där, beroende på vad plåtarna visade.
Valde remiss och åkte in till Ultuna. Rgt visade hovbensrotation och hovbenssänkning, höll på att punktera sulan - så hon fick somna in då.
Misstag: Skulle åkt in till Ultuna redan vid första anfallet och rgt. Ambulanstoriska vet sa INGET om rgt eller fångbeslag eller eftervård.
Även fått tag på en bättre hovis som kunde sko rätt.

Ja! Den långa ofta lite krulliga pälsen är ett ganska tydligt tecken på Cushing. :(

/Maria - har också en Cushingponny

Före: D-ponny i överhull och normalt arbete får fång efter att ha ätit på en för kraftig vall.
Under: Blev snabbt bra från anfallet, men fick två år senare ett nytt mkt mindre anfall som tyvärr gav rotationer, konvalescens i 9 månader, därefter igång som vanligt med PG-beslag.
Efter: Fick (efter försiktigt ha provat gräs med fångkänning som följd) sedan hålla sig i en uppgrusad paddock.
Misstag & Smarta drag: Det sista året i hans liv (då han var 20 år gammal och varit en fungerande fångkroniker i 9 år) fick han fång av tillsynes ingen anledning i feb/mars. Därefter lät jag honom gå för länge (10 v) mellan skoningarna - dumt!! Han blev sämre under sommaren, skoddes om igen (5v efter skoningen) och blev bättre.. men så vände det och han blev sämre och jag fick fatta beslutet att ta bort honom.

Jag tror tyvärr att fångkroniker har ganska så stor sannolikhet att drabbas av fång igen när de kommit upp i högre ålder, även om man är noga med *allt*.

Före: Shettis, ej i arbete, får fång av för mkt sockerbitar
Under: Röntgad, har ej rotationer. Boxvila och hagvila, hela tiden på mjukt underlag. Verkad med kort tå.
Efter: Går 7 månader efter anfallet fortfarande väldigt försiktigt. Ingen förstår varför han fortfarande är öm - han "borde" inte vara det. Svarar bra på Finadyn men ej på Metacam.

Några idéer?

Före: Har en B-ponny till barnen. Hon fick mycket lindrig fång första gången sommaren 2004. Hon kom dock tillbaka och tävlade hela 2005, både LA hoppning, LA dressyr och fältävlan. Inga röntgenförändringar.
Sedan skadade hon sig i feb -06. Mekanisk skada i vänster framknä. Har sedan dess behandlas på ÅBY ATG, stått i boxhage och fick nu i slutet av juni FÅNG!!! Alltså inget bete, bara hö, inget kraftfoder.
Under: Hon är fortfarande inte bra, röntgen visar rotation och sänkning på höger fram, ingen symtom på vänster. Verkades på klink för en vecka sedan, och skoddes med öppen sko i tån+silikon i slulan, blev värre tycker jag. Ringde Åby igen, mera Finadyn och tillbaka på torsdag. Pållen står i nu sin box, fast jag gjort en boxhage med djup sand. Hon staplar över gårdsplan, därför står hon nu i sin box med mycket, mjuk ströbädd.
Efter: Ja..vad ska detta sluta med. Ingen vet vad som utlöst fången. Jag vet ju inte då heller vad jag ska förändra. Åby tror inte på belastningsfång eftersom hon inte varit _så_ halt på sitt vänsterknä.

Hur ska jag få henne smärtfri?...äter en påse finadyn morgon och kväll. Jag löser upp det i vatten och sprutar i munnen, så hon verkligen ska få i sig det. Hur länge ska en hästa få ha ont? Min veterinär ska alltså titta på henne igen på torsdag....

Det kan tilläggas att ponnyn har under hela våren, till och från, haft puls och värme i höger hov. Vid besök på klink har jag påpekat detta och då har ponnyn dock inte varit halt, regaerat med visitertång eller satt ner hoven annorlunda. Men är det någon som vet om fång kan "ligga och gro"...men fång ska väl vara ett akut tillstånd?

mariad skrev:
Före: Har en B-ponny till barnen. Hon fick mycket lindrig fång första gången sommaren 2004. Hon kom dock tillbaka och tävlade hela 2005, både LA hoppning, LA dressyr och fältävlan. Inga röntgenförändringar.
Sedan skadade hon sig i feb -06. Mekanisk skada i vänster framknä. Har sedan dess behandlas på ÅBY ATG, stått i boxhage och fick nu i slutet av juni FÅNG!!! Alltså inget bete, bara hö, inget kraftfoder.
Under: Hon är fortfarande inte bra, röntgen visar rotation och sänkning på höger fram, ingen symtom på vänster. Verkades på klink för en vecka sedan, och skoddes med öppen sko i tån+silikon i slulan, blev värre tycker jag. Ringde Åby igen, mera Finadyn och tillbaka på torsdag. Pållen står i nu sin box, fast jag gjort en boxhage med djup sand. Hon staplar över gårdsplan, därför står hon nu i sin box med mycket, mjuk ströbädd.
Efter: Ja..vad ska detta sluta med. Ingen vet vad som utlöst fången. Jag vet ju inte då heller vad jag ska förändra. Åby tror inte på belastningsfång eftersom hon inte varit _så_ halt på sitt vänsterknä.

Hur ska jag få henne smärtfri?...äter en påse finadyn morgon och kväll. Jag löser upp det i vatten och sprutar i munnen, så hon verkligen ska få i sig det. Hur länge ska en hästa få ha ont? Min veterinär ska alltså titta på henne igen på torsdag....

Det kan tilläggas att ponnyn har under hela våren, till och från, haft puls och värme i höger hov. Vid besök på klink har jag påpekat detta och då har ponnyn dock inte varit halt, regaerat med visitertång eller satt ner hoven annorlunda. Men är det någon som vet om fång kan "ligga och gro"...men fång ska väl vara ett akut tillstånd?

Jag tycker absolut att det låter som belastningsfång. Inte behöver de ha så himla ont för att få det? Tyckte det var lite väl snabbt avfärdat av Åby..?

Kan vara att han fortfarande är öm efter anfallet, kanske skor med sula kan fungera det gjorde det på min ena pålla. Kan ju vara värt ett fösök iaf.

fång kan 'ligga och gro' speciellt om de har haft ett anfall och kanske inte blev helt okej efter det.

Min nordis har fång just nu, kan ju ta det också ...

före : Gick i stoooor vinterhage, där det slog upp nytt gräs som hon vräkte i sig av. När vi började beta in henne för sommarbetet hade hon nog redan fått fånget, men vi upptäckte inget :crazy: Inget ömmande alls, hon reds varje dag och var pigg och glad. Sen skickades hon på betäckning, ett par dar senare när hovis kom ut konstaterade han - fång ...

under : Butta för smärtlindring 2 påsar morgon + kväll, efter några dagar in till klinik, där konstaterades 9 och 10- gradig rotation på framhovarna, men ingen hovbenssänkning. Veterinären uttalade sig mycket försiktigt om möjligheterna att bli frisk. Gipsade hovarna för stöd. Boxvila och butta i 10 dagar, sen återbesök på klinik. Nu såg det bättre ut, vet tyckte att om inget återfall sker nu så ska hon bli fullt återställd. Kortade tån ytterligare och fick nytt gips. Gick ner i dos på buttan, och hon får vara ute 1-2 timmar i sjukhage ute på ridvolten (mjukt underlag). Återbesök efter 2 veckor för skoning med sjukbeslag. Det är på fredag :crazy: Så vi får se vad som händer då ... Jag uppdaterar !

efter: Återstår att se ...

Misstag : Jag trodde att gräset som slog upp i vinterhagen var bra för att hon skulle få vänja sig vid gräset långsamt ... tänkte inte på att det kunde vara för kraftigt fast det inte var så mycket :cry: Hädanefter ska jag hålla koll på hovarna, känna efter värme och puls rutinmässigt varje dag när det börjar bli vår. Och hon ska aldrig ALDRIG mer tillåtas bli sådär tjock som hon blivit i vinter ... :cry: Förlåt mig, tjejen.

Före Har ett sto som fick mkt lindrig fång i maj. Hade innan det varit "Konvalecent" pga. carpalsenskide inflamation i höger fram, vilat i drygt 6 veckor.Gått mkt promenader med barnen och deras ponny och alltså var hon väl "inbeted" på vår/sommar gräs.Efter sista vet. besök på klinik för inflamationen i knät (med kortison sprute behandling) släppte jag så ut hästarna på bete!!! Det gick en vecka så hade Sally svårt att röra sig i hagen men hon visade ingen direkt hälta.Men fångställning(visste det ej då..) Tog in hästarna över natten. Ingen förbättring på morgonen så då ringde jag vet. som kom omgående och såg direkt att det var fång. Antagligen var det det frusna gräset hon ätit eller en olämplig växst, som orsakade fånganfallet.
Hästen min är inte jättesmal - korsning med okänd härstammning. Ca 153 cm hög och grovt byggd.
Under Boxvila minst 3 dagar..metacam i 10 dagar fick stå inne dom dagarna.Fick bara hö att äta samt halm att fördriva tiden med.Hovis var ut och korta av tån och satte på en sula av plåt och gummi(?) samt vanliga skor. Fick sedan gå ut i liten sjukhage. En dag när min man kom hem hade Sally tagit sig ut ur lilla hagen och mumsade gräs brevid de andra hästarna, fick hjärtat i halsgropen, men det vart inge återanfall av det.Släppte sedan ut henne i sommarhagen en stund om dagen. Dom första dagarna var hon vild av glädje av att komma ut! Visade ingen som helst hälta med tanke på alla dessa glädje språng hon gjorde!Hovis kom 4 veckor senare igen och verka o skodde om med sulor av hårdplast, fungerar bra!
Åkte till GG och köpte en green guaard som var riktigt bra.
Efter hoppas det är över nu. Sally går ute dygnet runt, har gjort det i knappt 2 veckor.Använder fortfarande munkorgen men tar av den ett par timmar om dagen. Hon har blivit riktigt fin i hullet!Har ridit henne i 3 veckor korta turer på ca 30 min. 3-4 dagar i veckan. Ska snart prova på att trava. Visar ingen hälta.
Misstag/smarta dragDet är alltså nästan 2 månader sedan hon fick sitt fånganfall funderar fortfarande på om vi ska åka och röntga eller ej, enligt min vet. så behövs ej det för man ser på hästens allmäntillstånd hur hon mår,och min är pigg och glad- inte lika naffsig som hon var före allt hände och mycket kelig.
Green guaarden var värd varenda krona.

Såvida din vet inte har röntgensyn kan han inte veta om hon har rotationer eller ej. Enda sättet att få veta och kunna behandla rätt är röntgen !!
Min häst är just nu helt ohalt, pigg och glad, och visste jag inte bättre skulle jag tycka att hon var ridbar. Men det är ett säkert sätt att få tillbaka fånget. Jag röntgar henne för att hålla koll, sen tar man med sig röntgenbilderna för att hovis ska veta hur han ska verka och sko henne. Fånget är inte över för att de slutat ömma.

Jag tycker att du ska ta in henne till klinik så du får veta !

Jag har hört att akupunktur ska hjälpa mot fång om det sätts in tillräckligt snabbt. Nålar runt kronranden tror jag. Det är visst nån känd norrman som har kurser i detta. Någon som har erfarenhet?

"Fångest" vilket bra ord!

Rajamaja, som fick ta bort en älskad shettis p.g.a. detta

Var köpte du din green guard? och vad kostar den? min häst står just nu och vill röra sig mer än vad jag kan erbjuda så lite utevistelse med munkorg vore nog bra.

//Ammi

Före: För mycket krafftfoder och bete!
Under: Smärtstillande (Finadyne) Av med skorna och sätta skorna bak-och-fram, boxvila.
Efter: Hästen fick hovbensrotation men är helt frisk, hon fick det för 2 år sedan och har inte fått något återfall.
Misstag & Smarta drag: Att inte ta ut en ko vetrinär som inte kan någonting om hästar och till och med är rädd! ( distriksvetrinärer):mad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag skulle vilja ha en armbandsklocka med timerfunktion. Typ som de klassiska digitala klockorna men gärna aningens snyggare😆 Har...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 130
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 835
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?