Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mariad skrev:Före: Har en B-ponny till barnen. Hon fick mycket lindrig fång första gången sommaren 2004. Hon kom dock tillbaka och tävlade hela 2005, både LA hoppning, LA dressyr och fältävlan. Inga röntgenförändringar.
Sedan skadade hon sig i feb -06. Mekanisk skada i vänster framknä. Har sedan dess behandlas på ÅBY ATG, stått i boxhage och fick nu i slutet av juni FÅNG!!! Alltså inget bete, bara hö, inget kraftfoder.
Under: Hon är fortfarande inte bra, röntgen visar rotation och sänkning på höger fram, ingen symtom på vänster. Verkades på klink för en vecka sedan, och skoddes med öppen sko i tån+silikon i slulan, blev värre tycker jag. Ringde Åby igen, mera Finadyn och tillbaka på torsdag. Pållen står i nu sin box, fast jag gjort en boxhage med djup sand. Hon staplar över gårdsplan, därför står hon nu i sin box med mycket, mjuk ströbädd.
Efter: Ja..vad ska detta sluta med. Ingen vet vad som utlöst fången. Jag vet ju inte då heller vad jag ska förändra. Åby tror inte på belastningsfång eftersom hon inte varit _så_ halt på sitt vänsterknä.
Hur ska jag få henne smärtfri?...äter en påse finadyn morgon och kväll. Jag löser upp det i vatten och sprutar i munnen, så hon verkligen ska få i sig det. Hur länge ska en hästa få ha ont? Min veterinär ska alltså titta på henne igen på torsdag....
Det kan tilläggas att ponnyn har under hela våren, till och från, haft puls och värme i höger hov. Vid besök på klink har jag påpekat detta och då har ponnyn dock inte varit halt, regaerat med visitertång eller satt ner hoven annorlunda. Men är det någon som vet om fång kan "ligga och gro"...men fång ska väl vara ett akut tillstånd?