Fång utan synliga symptom

Ketrawzc

Trådstartare
Igår blev min häst skodd och när hovis drar av ena bakskon konstaterar han att denhär hoven visar symptom på att ha haft fång.
Det är inte aktivt längre men har varit inom denna skoperiod på 8v för det syntes ingenting förra gången.

Vi har inte sett några som helst symptom alls. Hästen är riden hela sommaren och har inte varit halt, vilat av hoven mer eller något. Ingenting har heller ändrats, så vad som utlöst det är också en gåta. De har gått på gräs sedan i mitten av april och gör fortfarande. Hästen har varit väldigt tunn men är nu rund och lite överviktig med inte väldigt fet, knappast någon häst i riskzon.

Jag pratade med min veterinär imorse och kliniktid bokad nästa vecka. Har tyckte inte att de var något att oroa sig över iom att det inte funnits några symptom. Inte heller att jag skulle ta bort henne från betet eller så.

Har ni varit om nått sånt här? För mig är fång en akut smärtsam sjukdom för hästen som utlöstes av något och som inte bara går över av sig självt om inget ändras. Jag är helt förvirrad.

Jag var tyvärr inte med när hovis skodde och har inte fått tag på honom idag. Men han har skott i många år och är utb och gdk av Jordbruksverket och borde ju kunna se skillnad? Även om jag också funderade huruvida det verkligen va fång o inget annat. Hon hade gått för länge med skorna nu och hovarna var inte i bästa skick.

Det som syntes lite nu med sko på var att det är som lite konvext under skokanten mot sulan och små sprickbildningar. För mig som amatör Såg de väl egentligen inget konstigt ut (med skon på) men hann bara kolla som hastigast igår kväll.

Det finns något som kallas subklinisk fång (subclinical laminitis). Om du söker på engelska kan du se vad det är och om det möjligen kan passa in. Klokt att kolla upp det med vet tycker jag.

Igår blev min häst skodd och när hovis drar av ena bakskon konstaterar han att denhär hoven visar symptom på att ha haft fång.
Det är inte aktivt längre men har varit inom denna skoperiod på 8v för det syntes ingenting förra gången.

Vi har inte sett några som helst symptom alls. Hästen är riden hela sommaren och har inte varit halt, vilat av hoven mer eller något. Ingenting har heller ändrats, så vad som utlöst det är också en gåta. De har gått på gräs sedan i mitten av april och gör fortfarande. Hästen har varit väldigt tunn men är nu rund och lite överviktig med inte väldigt fet, knappast någon häst i riskzon.

Jag pratade med min veterinär imorse och kliniktid bokad nästa vecka. Har tyckte inte att de var något att oroa sig över iom att det inte funnits några symptom. Inte heller att jag skulle ta bort henne från betet eller så.

Har ni varit om nått sånt här? För mig är fång en akut smärtsam sjukdom för hästen som utlöstes av något och som inte bara går över av sig självt om inget ändras. Jag är helt förvirrad.

Ja, har varit med om det. Fång är SÅ lömskt - man kan faktiskt missa det, speciellt om man har en ponny som är "en kämpe" och kör på ändå. Jag tror att det är ganska ovanligt att det inte märks, men visst förekommer det.

Jag har oxå varit med om det.. Inga symtom alls! Min hovis såg nån blödning eller vad det var. Nåt rött

Det kan ta tid innan den skadade delen av hoven växer ner så att den syns. Min häst hade först ett "osynligt" fånganfall som bara syntes i hovarna ett okänt antal veckor efteråt. Fånganfallet hade hon förmodligen i november månad vilket är den period när hon brukar vila. Den gången var det hopplöst väder och jag minns att jag mest tog dem in och ut ur hagen. Något år senare fick hon ett betydligt kraftigare anfall.

Spinner lite vidare på det jag skrev tidigare, d v s att jag varit med om det. Det du ska tänka på är att även om detta anfall var väldigt "lätt", så måste du alltid behandla ponnyn som en fångponny efter detta. Har de en gång haft ett anfall så är det väldigt lätt hänt att de får det igen, tyvärr, och det finns ingenting som säger att det blir lika lätt nästa gång. :(

Tack för era svar! Blev helt rålös när jag fick veta.

Det jag är rädd för är ju att det ska komma igen-"på riktigt" men det är så svårt att förstå de hela eftersom jag inte vet vad som löst ut det. Det är ett halvblod av sportmodell, 7 år, gått på lösdrift på fri tillgång stor del av livet, och i vintras stog hon på stall och fick så mycket mat att jag trodde hon skulle explodera. Fick tilläggsfodra en massa MJ för att hon inte skulle tunna ur.

Nu har hon gått på gräs sen i mitten av april och är lite rund. Men knappast fångvarning. Är så ledsen för jag förstår inte. Väntar bara på att det ska bli tisdag så min veterinär får bedöma det hela. Hoppas verkligen på att vår hovslagare varit förvirrad eller nått o sagt fel. :cry:

Det jag är rädd för är ju att det ska komma igen-"på riktigt" men det är så svårt att förstå de hela eftersom jag inte vet vad som löst ut det. Det är ett halvblod av sportmodell, 7 år, gått på lösdrift på fri tillgång stor del av livet, och i vintras stog hon på stall och fick så mycket mat att jag trodde hon skulle explodera. Fick tilläggsfodra en massa MJ för att hon inte skulle tunna ur.

Nu har hon gått på gräs sen i mitten av april och är lite rund. Men knappast fångvarning. Är så ledsen för jag förstår inte. Väntar bara på att det ska bli tisdag så min veterinär får bedöma det hela. Hoppas verkligen på att vår hovslagare varit förvirrad eller nått o sagt fel. :cry:
Dock drabbar fång även normala halvblod i full träning så det inte alls bara tjockisar som drabbas, så det har inte så mkt med det att göra.

Stackare. :( Det var säkert just förändringen i foder när hon stod på stall samt minskad rörelse, om hon var van att gå på lösdrift annars, som utlöste det. Jag kan ju inte veta förstås, men det känns i alla fall väldigt logiskt. Det kommer ju ofta i samband med förändringar i foder t ex. Hoppas att du slipper återfall, men nu kan du ju i alla fall vidta alla åtgärder som går.

Stackare. :( Det var säkert just förändringen i foder när hon stod på stall samt minskad rörelse, om hon var van att gå på lösdrift annars, som utlöste det. Jag kan ju inte veta förstås, men det känns i alla fall väldigt logiskt. Det kommer ju ofta i samband med förändringar i foder t ex. Hoppas att du slipper återfall, men nu kan du ju i alla fall vidta alla åtgärder som går.

Fast om hästen skulle haft fång i vintras då förändringen ägde rum så hade det inte synts nu utan för längesedan. Blödningen i lamellranden brukar synas 4-8 veckor efter ett fånganfall.

Jag köpte henne i början av november då de blev ett tvärt foderbyte/miljöbyte och sedan flyttade hon igen i början av januari men med mjukare foderövg. Dessa verkar hon klarat bra. Fånganfallet borde ha ägt rum nu i somras då inga foder eller rutinförändringar skett. Det har även gått över av sig självt utan att något ändrats.

Idag hade fröken puls i 3 ben samt värme i en framhov. De hade hon inte tidigare i veckan. Sprang med henne, linade o satt upp o kände - precis som vanligt. Inga tecken alls på att ha ont. Matte fick ännu mer ont i magen. :cry:
Stallade in henne i förrgår, kan minskad rörelse gett puls? De går även vildsvin kring och i hagarna så kanske har de sprungit....

Ja, de kan ha fång utan att ha stora symptom.

När min numera avlidne häst fick ett anfall (fått ett rejält tidigare) märkte jag det genom minskad bjudning mot hinder.
Inga problem att rida, varken i skritt, trav eller galopp. Men det där sista lilla stinget mot hinder saknades.

Hoppas det inte är fång med din häst.

Jag köpte henne i början av november då de blev ett tvärt foderbyte/miljöbyte och sedan flyttade hon igen i början av januari men med mjukare foderövg.

Hade din häst haft laminitis p.g.a. en tarmstörning hade du garanterat märkt det. Denna form av laminitis ger stora skador i hoven där även balsalmembranet skadas. Dessutom leder denna form av laminitis till diaré och feber och hästen hade haft mycket ont. Om din häst verkligen har haft ett laminitisanfall så är orsaken en hög insulinhalt i blodet p.g.a. insulinresistens. Denna form av laminitis är betydligt lindrigare, i alla fall i början av anfallet och om man vidtar åtgärder för att stoppa anfallet. Inflammationen är begränsad och basalmembranet brukar vara intakt. De skador som uppkommer är att det sker en okontrollerad celldelning i hornlamellerna med utdragna sekundära “lamellfingrar”. Skadorna kan ske längs hela lamellranden vilket gör att det inte behöver ta 9 månader för att det ska synas vid hovranden.

Fånganfallet borde ha ägt rum nu i somras då inga foder eller rutinförändringar skett. Det har även gått över av sig självt utan att något ändrats.

Går hästen på bete så är det ständiga foderförändringar eftersom sockerhalten i gräset varierar i princip från timme till timme och det är socker i gräset som orsakar förhöjd insulinhalt i blodet.

Idag hade fröken puls i 3 ben samt värme i en framhov. De hade hon inte tidigare i veckan. Sprang med henne, linade o satt upp o kände - precis som vanligt. Inga tecken alls på att ha ont.

En häst med puls och värme ska man inte springa med!

Hade din häst haft laminitis p.g.a. en tarmstörning hade du garanterat märkt det. Denna form av laminitis ger stora skador i hoven där även balsalmembranet skadas. Dessutom leder denna form av laminitis till diaré och feber och hästen hade haft mycket ont. Om din häst verkligen har haft ett laminitisanfall så är orsaken en hög insulinhalt i blodet p.g.a. insulinresistens. Denna form av laminitis är betydligt lindrigare, i alla fall i början av anfallet och om man vidtar åtgärder för att stoppa anfallet. Inflammationen är begränsad och basalmembranet brukar vara intakt. De skador som uppkommer är att det sker en okontrollerad celldelning i hornlamellerna med utdragna sekundära “lamellfingrar”. Skadorna kan ske längs hela lamellranden vilket gör att det inte behöver ta 9 månader för att det ska synas vid hovranden.

Går hästen på bete så är det ständiga foderförändringar eftersom sockerhalten i gräset varierar i princip från timme till timme och det är socker i gräset som orsakar förhöjd insulinhalt i blodet.

En häst med puls och värme ska man inte springa med!

Tack för dina svar!
Att sockehalten ändras förstår jag, men en "normalkänslig" häst borde väl inte påverkas av detta?
Hon var ganska dålig i magen en period då vi bytte vall, från att ha gått på en från det att gräset börja växa i princip, till en gödslas som stått fram till midsommar. Det stämmer i tidaramen om fånget skulle ha utlöst pga foder.

Idag på morgonen är hon utan puls och värme i samtliga hovar.

Att sockehalten ändras förstår jag, men en "normalkänslig" häst borde väl inte påverkas av detta?

Hur vet du att din häst är "normalkänslig"? Har du testat henne?

Hon var ganska dålig i magen en period då vi bytte vall, från att ha gått på en från det att gräset börja växa i princip, till en gödslas som stått fram till midsommar. Det stämmer i tidaramen om fånget skulle ha utlöst pga foder.

Det troliga är väl i så fall att hon fick ett anfall när hon gick på den första vallen och att det klingade av när du flyttade henne. Det är mycket socker “när gräset börjar växa” på våren och försommaren. Soliga dagar och kalla nätter gör att socker ackumuleras i gräset. I en vall som har fått växa till midsommar är det mindre farligt eftersom detta gräs även innehåller en stor mängd fibrer.

Att hästar blir lite lösa i magen vid ett foderbyte är vanligt men behöver inte betyda att det var detta som orsakade laminitisanfallet. Studier har visat att det krävs ett pH under 6 i grovtarmen för att tarmslemhinnan ska bli så genomsläpplig att toxiner i tarmen kan ta sig igenom och in i blodomloppet. Det krävs en mycket kraftig tarmstörning för att detta ska ske.

Självklart inte. Jag missade att skriva att det väl självklart är individuellt hur känsliga dem är. Annars skulle alla halvblod i samma hage ha fång nu och så är ju inte fallet.

Det kan vara skillnad på halvblod och halvblod. Halvblod med spanskt blod i sig är mer benägna att bli insulinresistenta. Ston är också överrepresenterade. Sen finns det naturligtvis individuella skillnader. Enda sättet att veta hur känslig hon är är att ta blodprov och kolla insulin- och glukosvärden.

Liknande trådar

H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 950
Hästvård Skrev en tråd för ett tag sen ang. min häst som blev akut sjukt av något väldigt konstigt. Han blev bra efter behandling och fick...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: LaMaya
·
Hästvård Fbl skoddes om igår. Inga konstigheter alls, det enda som är 'ändrat' är att han fick ringskor utan kappor alls fram istället för...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
26 725
Senast: TantEster
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka