Sv: Fång och försäkringsbolag...
Jag kan berätta "min" historia. Jag köpte en islandshäst för ett par år sedan som hade haft "lindrig" fång som unghäst hos uppfödaren. Enligt säljaren (ägare nr 2) fungerade hon fint, bara man inte släppte på kraftigt bete (skulle aldrig lita på det igen, och aldrig köpa fånghäst igen, men det hör inte till historien...). Köpte hästen i augusti. Hon var då inte försäkrad så jag nyförsäkrade henne. Under sjukdomshistoria skrev jag, helt ärligt, att jag visste att hon haft ett lindrigt fånganfall som unghäst. Fick ett försäkringsbrev, helt UTAN RESERVATIONER. Frid och fröjd, trodde jag...
Sommaren efter jag köpt henne fick hon fång. Hon behandlades av distriktvet. och mådde bra igen på hösten. Jag använde mig aldrig av försäkringsbolaget då, eftersom kostnaden inte nådde över självrisken.
I december fick hon sedan fång igen... Distriktsvet behandlade, men pållan blev inte bra. I början på januari åkte vi till djursjukhuset. Hon behandlades sedan där, och under tiden fick hon som komplikation en allvarlig tarminfektion. Trots alla ansträngningar (plasma, etc) blev hon allt sämre och avlivades på djursjukhuset.
Jag blev nekad att direktreglera kostnaden för att hästen tidigare haft fång
! Försäkringsbolaget hade försäkrat min häst
helt utan reservationer i försäkringsbrevet, men de hade alltså ändå noterat att hon haft fång tidigare i livet. Det var några svettiga dagar innan jag fick min ersättning för vet. vården plus livvärdet. Jag fick skriva en lång förklaring, till vilken jag även bifogade bilder, för att bevisa att hästen jag ägt faktiskt varit helt frisk tills hon insjuknade igen. Journalerna från djursjukhuset visade ju även att hon inte avlivades pga fång, utan tarminfektionen, så det hjälpte väl också.
När jag sedan "förhörde" försäkringsbolaget fick jag som svar att: "reservationer behöver inte vara skriftliga"
. Kan lova att den frasen satt sig i mitt huvud, och att jag nu och i framtiden ALLTID kommer att tvivla på om jag får ersättning när jag behandlar min häst för något.
Det var min historia....