Fång och försäkringsbolag...

pinky

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur era försäkringsbolag "skött sig" när det gällt fånghästar.:)

Har de krånglat med något, eller ersätter de "allt" som för vilken övrig skada som helst?

Brukar man få reservationer på fånghästar? För vad isf?

Sv: Fång och försäkringsbolag...

Jag kan berätta "min" historia. Jag köpte en islandshäst för ett par år sedan som hade haft "lindrig" fång som unghäst hos uppfödaren. Enligt säljaren (ägare nr 2) fungerade hon fint, bara man inte släppte på kraftigt bete (skulle aldrig lita på det igen, och aldrig köpa fånghäst igen, men det hör inte till historien...). Köpte hästen i augusti. Hon var då inte försäkrad så jag nyförsäkrade henne. Under sjukdomshistoria skrev jag, helt ärligt, att jag visste att hon haft ett lindrigt fånganfall som unghäst. Fick ett försäkringsbrev, helt UTAN RESERVATIONER. Frid och fröjd, trodde jag...

Sommaren efter jag köpt henne fick hon fång. Hon behandlades av distriktvet. och mådde bra igen på hösten. Jag använde mig aldrig av försäkringsbolaget då, eftersom kostnaden inte nådde över självrisken.

I december fick hon sedan fång igen... Distriktsvet behandlade, men pållan blev inte bra. I början på januari åkte vi till djursjukhuset. Hon behandlades sedan där, och under tiden fick hon som komplikation en allvarlig tarminfektion. Trots alla ansträngningar (plasma, etc) blev hon allt sämre och avlivades på djursjukhuset.

Jag blev nekad att direktreglera kostnaden för att hästen tidigare haft fång :crazy:! Försäkringsbolaget hade försäkrat min häst helt utan reservationer i försäkringsbrevet, men de hade alltså ändå noterat att hon haft fång tidigare i livet. Det var några svettiga dagar innan jag fick min ersättning för vet. vården plus livvärdet. Jag fick skriva en lång förklaring, till vilken jag även bifogade bilder, för att bevisa att hästen jag ägt faktiskt varit helt frisk tills hon insjuknade igen. Journalerna från djursjukhuset visade ju även att hon inte avlivades pga fång, utan tarminfektionen, så det hjälpte väl också.

När jag sedan "förhörde" försäkringsbolaget fick jag som svar att: "reservationer behöver inte vara skriftliga" :crazy:. Kan lova att den frasen satt sig i mitt huvud, och att jag nu och i framtiden ALLTID kommer att tvivla på om jag får ersättning när jag behandlar min häst för något.

Det var min historia....

Vad jag vet ang fång och försäkringsbolag så ska du alltid vid misstanke om fång ta hem veterinär för fastställan av diagnos och medicinskbehandling, innan vet åker ska du ha en remiss till hovslagare. Då går det på försäkringen och du kan med hjälp av remissen besöka djursjukhusetshovslagare el om du har en egen som kan sjukbeslag.

Min fångponny köpte jag när hon var 3 år, då hade hon tidigare haft problem med "patellan".....våran distr.vet hade undersökt henne vid 2 års ålder och trodde att det var lite "hakningar". Det talade jag om när jag försäkrade hästen eftersom jag bytte bolag....

Efter ett år ungefär hade hon ett lindrigare anfall av fång, konstaterades av annan distr.vet,blev behandlad men jag tog ej ut på försäkringen eftersom summan inte var så hög....

Efter några månader fick hon ett nytt anfall,ganska så kraftigt.Då åkte jag iväg med henne till närmaste klinik, där röntgade de henne.
(Hon hade aldrig haft problem med patellan utan det var ju troligast fången som börjat redan då!)
Hon hade kraftiga hovbenssänkningar i båda bak och lite i fram,med.behandling och rek. hovslagare på ort ca 2 mil från kliniken och ca 22 från min hemort:crazy:

Åkte med henne 3 gånger till denna hovslagare, han gjorde spec.skor åt henne tom. (under ca 2 månader)
Under den tiden hann hon få en till med.kur.....
Hon blev "bra"...
Det höll i sig ung. 1 månad innan det var dags igen....:cry:
Denna gång lät vi henne sluta sina dagar i stallet, ville inte att hon skulle ha ont mer...:cry:

Jag fick utbetalt av försäkringen för liv, veterinärvård och hovslagarkostnader (tyvärr inte resorna, de kostade en hel del:eek:)
Jag hade inga problem alls med mitt bolag...

Jag har mina hästar försäkrade på Ag**a o har aldrig haft problem när hästarna fått fång. Skickade in kvitton på behandlingar av hammavet. o från klinik o pengarna fanns på mitt konto bara nån dag efter. Dock hade jag inte förstått att min försäkring täckte mediciner oxå så dom kvittorna skickade jag aldrig med.

Jag har min fånghäst försäkrad i Agria och de har betalt allt som de ska göra. Jag hade hästen på klinik i ett par omgångar och det enda som försäkringen inte täckte då var de omslag/skoningar som gjordes (endast den första "skoningen" ingår i försäkringen).

Jag har precis samma erfarenhet som Saigon, det har aldrig varit några problem med det bolaget.

Delvis knapplån,,,

Det låter ju bra!

Följdfråga:
Är det någon som har bytt försäkringsbolag efter ett fånganfall?
Vad säger isf ett nytt bolag om att hästen har haft fång?

Följdfråga:

Nej, jag har aldrig bytt bolag på en "äldre häst" oavsett om de haft en sjukdomshistoria eller ej.

Följdfråga:

Det kan väl tänkas vara det jag gjorde, kanske. Jag VET inte riktigt vilket bolag min häst var försäkrad i innan jag köpte henne, men vid min nyförsäkring blev det ju lite strul...

Det började bra iaf!

Har fått tillbaka pengar idag på en del av utgifterna. :)

De har dragit av ca 1200:- + självrisken på 2800:-, men jag har tyvärr inte fått någon specifikation ännu.

Skall bli intressant att se vad de inte har ersatt. Förhoppningsvis är det bara lite medicin som överskridit ersättningsgränsen.:cool:

Jag bytte från A**** till Fo***** efter att ponnyn hade haft fång nåt år tidigare.
Det nya försäkringsbolaget skickade ut en "kontrollperson" som kollade hur ponnyn såg ut, att den inte var i dåligt skick. Jag fick en reservation i den nya försäkringen i ett år mot fång. När året hade gått så upphävdes reservationen mot ett veterinärintyg. Distriktsvet var ut och skrev ett papper att han inte vet att ponnyn haft fång under detta år och att det inte fanns några synliga tecken på att det har förekommit nåt fånganfall. Detta papper skickade jag in till försäkringsbolaget och dom upphävde reservationen. 2 månader senare insjuknade ponnyn i svår fång med dyra veterinärvårdsräkningar. Det var inga som helst problem att få ut ersättningen. Nu 2½ år senare så står vi med fång på ponnyn igen och försäkringen täcker utan problem. Har inte haft några som helst problem med nåt av försäkringsbolagen, dom har varit snabba att betala och trevliga att prata med.

Jag hade inga som helst bekymmer med försäkringsbolaget när min shettis vårdades för fång, de betalade sin del och jag min del, inga som helst problem.

/M

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym