Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Sv: Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Jag tror att de har gjort flera studier, minns inte riktigt. De är ofta citerade i andra studier och de kom fram till att de lyckades förutsäga vilka ponnyer som skulle få fånganfall (betesfång) genom att göra en del undersökningar av ponnyerna (medicinska och andra). Här är några artiklar, flera av dem jag fick fram laddas ner som pdf filer på en gång. Jag kan inte länka till sådana.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1439-0396.2005.00611_8.x/abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19418747

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/javma.228.10.1538?journalCode=javma

Coari-Macken, ni för gå in och läsa.
May 15 2006
Pedigree annalysas was used to dertermine a mode of inheritance for ponies with previous diagnoses of laminites.

Conclusion:
PMS är jämnförbar till maniskör med metabolic syndrom.

Oh, angåenda dom militar häster var det inte bara att vräka och hämpta en ny häst! så fungera det inte, värja rytter hade sin häst som han var ansvarig för och var den inte fält duglig då fick han förklara sig till sin kapten, lika val kompani hovslageren.
Non överskott av häster hade inte krigsmakten.

Annars mycket av det du säjer kan jag hålla med om.

problemet är helt klart inte vitt eller svart.

men faktumet att för 20 år sen existerade i princip inte fång på vare sig halvblod eller fullblodshästar över huvud taget, medans det nu förekommer mer än sällsynt, talar ju samtidigt för att miljö faktorn är den kopiöst skrämmande övervägande faktorn?

Det ligger troligen mycket i vad du säger men samtidigt finns det förvarande för många frågetecken när det gäller vad som i praktiken utlöser fång för att man skall kunna uttala sig så tvärsäkert som du gör!
När det gäller ärftlighet så vet vi sen länge att en del hästraser är mer känsliga än andra, vilket är ett starkt argument för att det finns en ärftlig komponent, ngt som enligt min uppfattning knappast är förklaringen till ökningen av fång hos halvblod mfl.
PL

Jag kan också delvis hålla med Coari, men jag kan inte förstå dennes starka övertygelse. Utan att vara ironisk, men visst hade varit skönt att vara så övertygad. För mig finns det mer att väga in för att få ihop bilden.

För var det verkligen bättre förr? Jag är tveksam. Hade vi kunnat undersöka och diagnosticera hästarna från förr med dagens hjälpmedel kanske vi fått en annan uppfattning om deras hälsostatus. Kanske hade även dom, likt vildhästarna, fått en och annan fångdiagnos.

Som biolog kan jag tillgodogöra vetenskapen ganska bra och jag vet att biologin kring ett fångfall är oklar. Det hade varit väldigt intressant för mig om man kunde komma fram till något slags consensus. Är fång primärt en mag/tarm-störning eller primärt en insulin störning?

Det hade varit väldigt intressant för mig om man kunde komma fram till något slags consensus. Är fång primärt en mag/tarm-störning eller primärt en insulin störning?

Jag tror inte att man vet det egentligen. Det verkar vara ganska så komplicerat med många olika "system" i kroppen inblandade. Det är kanske så att det mer är flera olika sorters sjukdomar (eller vad man nu ska kalla det). Jag menar att det kan sättas igång på flera olika sätt, utvecklas i kroppen på olika sätt men sedan ge liknande symptom.

Jag har förstått det som att världens ledande fångforskare ännu inte har lyckats kartlägga hela förloppet. Det finns alltför många frågetecken om sambanden. Det finns nog ingen bland dem som vill påstå sig övertygad om att veta hur ett fånganfall startar, vad som orsakar det och vad som sedan händer i kroppen.

Den som påstår sig vara helt säker på detta har nog inte alls insett hur komplext problemet verkligen är.

Jag tror inte att man vet det egentligen. Det verkar vara ganska så komplicerat med många olika "system" i kroppen inblandade. Det är kanske så att det mer är flera olika sorters sjukdomar (eller vad man nu ska kalla det). Jag menar att det kan sättas igång på flera olika sätt, utvecklas i kroppen på olika sätt men sedan ge liknande symptom.

Jag har förstått det som att världens ledande fångforskare ännu inte har lyckats kartlägga hela förloppet. Det finns alltför många frågetecken om sambanden. Det finns nog ingen bland dem som vill påstå sig övertygad om att veta hur ett fånganfall startar, vad som orsakar det och vad som sedan händer i kroppen.

Den som påstår sig vara helt säker på detta har nog inte alls insett hur komplext problemet verkligen är.

Fast jag menade inte det riktigt. Tidigare så var teorin att fång var en mag/tarmstörning. Vilket säkert det till viss del är. Men då kretsade diskussionerna kring att tarmen läcker ut gifter som ger inflammation i hoven. Den teorin är väl inte helt korrekt.

Är fång en insulinstörning - ja vilken teori är det som gäller då?

Jag kan också delvis hålla med Coari, men jag kan inte förstå dennes starka övertygelse. Utan att vara ironisk, men visst hade varit skönt att vara så övertygad. För mig finns det mer att väga in för att få ihop bilden.

För var det verkligen bättre förr? Jag är tveksam. Hade vi kunnat undersöka och diagnosticera hästarna från förr med dagens hjälpmedel kanske vi fått en annan uppfattning om deras hälsostatus. Kanske hade även dom, likt vildhästarna, fått en och annan fångdiagnos.

Som biolog kan jag tillgodogöra vetenskapen ganska bra och jag vet att biologin kring ett fångfall är oklar. Det hade varit väldigt intressant för mig om man kunde komma fram till något slags consensus. Är fång primärt en mag/tarm-störning eller primärt en insulin störning?

Ett relative fråga, har dagens barn bättre som sitter främför dator och vidio spel än går dagens barn som fick hjälpa till på gården och skog?
Hur ska vi kunne göra en rättvis bedöming av sjukdomer mellen vild häster, farfars bruks häster och dagens lyx häster som sto runt en ensilage bal hele dagen och jäser?
Av gammle militar dokument och läntbruks husdjur boker som alla bonder hade hemma vet vi en hel del om uttfodering och dom vanligest häst sjukdomer;
spätt var rätt vanligt kan man läsa i dom gammle remont report från regemeterna.
En gammle vetrenär assistant från Skara Regement under WWI tala om alla häster som fick hästsjuken (influensa).
Korsryggsförlamning på hårt arbeteda häster, och visst Fång när man var oäktsom och slapp hästerna på gröm bete efter en vinter av mager kost.
Visst fanns sjukdom på farfars dager.
Det som man klia sig i huvud och argumentera för är dagens häst sjukdomer av häster som inte göra nonting!
Man mästa fråga sig "vad är det som har andret sig från farfars dager och våra:
avel?
arbete?
uttfodering?
hele tänke sätt av djurhållning?

Fast jag menade inte det riktigt. Tidigare så var teorin att fång var en mag/tarmstörning. Vilket säkert det till viss del är. Men då kretsade diskussionerna kring att tarmen läcker ut gifter som ger inflammation i hoven. Den teorin är väl inte helt korrekt.

Är fång en insulinstörning - ja vilken teori är det som gäller då?

Bägge gäller. Fång är en sjukdom som kan orsakas av flera saker.
Mekanismen vid fång pga för mycket kolhydrater är inte samma som vid fång pga insulinresistens.
PL

Mekanismen vid fång pga för mycket kolhydrater är inte samma som vid fång pga insulinresistens.
PL

OK, det får du gärna utveckla. Kolhydrat"overlaod" orsakar mag/tarm-störningen? Vid IR?

Är det inte två sidor av samma mynt? Vid IR är hästen hyperkänslig för kolhydrater pga. den endokrina komponenten, medan en icke IR-häst får fång vid stora mängder kolhydrater?

Senast ändrad:

Nej fång pga IR o fång pga kolhydrater till grovtarmen är två helt olika saker.
PL

OK, det får du gärna utveckla. Kolhydrat"overlaod" orsakar mag/tarm-störningen? Vid IR?

Är det inte två sidor av samma mynt? Vid IR är hästen hyperkänslig för kolhydrater pga. den endokrina komponenten, medan en icke IR-häst får fång vid stora mängder kolhydrater?

Du har visserligen redan fått svar men för att utveckla det lite.

Fång som uppkommer pga tarmstörningar är inte samma sak som de som uppkommer pga insulinresistens.

En IR häst som äter för mkt lättlösliga kolhydrater tex socker och stärkelse får höga halter av blodsocker. Detta medför att insulinhalterna i blodet blir mkt höga. Man har visat att höga insulinhalter kan orsaka fånganfall utan någon påverkan av tarmarna.

En häst som äter så pass mkt lättlösliga kolhydrater att dessa (i stora mängder) rinner vidare till grovtarmen får fång pga det som sedan händer i grovtarmen. Det blir en feljäsning, fel slags mikroorganismer tar överhanden, fel fettsyror bildas, pH värdet sjunker, tarmslemhinnan börjar läcka, massor av bakterier dör och gifter läcker ut från tarmen och in i kroppen. Dessa kan sedan på olika sätt starta ett fånganfall.

Jag tror inte att man har övergett den senare versionen som en anledning till fång. Utan att alls ha någon medicinutbildning så tycker jag ändå att det verkar ganska sannolikt att hästar många ggr skulle kunna drabbas av båda delar och att de då förstärker varandra.

Just diagnostiken är jätteintressant.

Även om de börjar med differentialdiagnoser för att via uteslutningsmetoden komma till fång, eller om det bara antas vara fång och symptombehandlas, med eller utan effekt.

Tänkte på en helt annan sak och det är att eftersom fång är en inflammatorisk process, orsakad av olika orsaker, borde man då inte kunna påvisa ex vis förhöjda värden av vita blodkroppar eller annat som man kan se vid just inflammationer?

Detta är Ditt område BoS:)

Tänkte på en helt annan sak och det är att eftersom fång är en inflammatorisk process, orsakad av olika orsaker, borde man då inte kunna påvisa ex vis förhöjda värden av vita blodkroppar eller annat som man kan se vid just inflammationer?

Detta är Ditt område BoS:)

Ja önskvärt hade varit att man kunde hitta specifika markörer för fång och att man därmed kunde härleda orsaken till fånganfallet.

Vid en inflammatorisk process stiger antalet vita blodkroppar, ja, men idag känns väl ett blodprov överflödigt för att ställa diagnos. Inflammationen i hovarna är på andra sätt uppenbar.

Nu skall jag återigen visa min okunskap inom biologins och medicinens område:).

Ett av symptomen är ju ökade värme, som vad jag förstår man menar vara/är ett tecken på inflammation. Men detta symptom finns ju inblandat i många hovrelaterade sjukdomar/problem.

Vad är det som ger den ökade värmen egentligen?

En vanlig förklaring brukar ju vara att blodet "rusar" till ett inflammerat område. I min värld låter detta inte logiskt. Blodet, om det nu skulle rusa, har ju sina blodbanor och då rusar det ju runt i hela kroppen, eller?

Är det sönderfallet i samband med att vita blodkroppar dödar något som ger värme? Eller giftet i samband med detta?

Kan ökad värme uppstå utan inflammation?

KL

Jag har haft häst i över 20 år och aldrig haft några problem med fång förrän sista 5? åren. Två fall av "gräsfång" där en i taget av mina par-shettisar fått fång, helt olika år och trots att de alltid går i samma hage har de inte drabbats båda två dessa gånger. Den ena är ömfotad normalt sett och behöver skor trots bra hovform, den andra kan gå på pepparn "hur än hovarna ser ut". Båda är rehabiliterade och har gått på bete efteråt men inte samma år som resp anfall.

I vintras fick en ny ponny ett rejält anfall. Alla tre ponnyerna bantades rejält men jag tycker mig trots det märka en ökad hovkänslighet på de två shettisarna, åtminstone på de hovar som är barfota. Jag har slut med teorier om vad det kan tänkas bero på. Vi har bott på denna gård sedan -98 och fått ensilage levererat av samma granne i alla dessa år. De två hästar jag hade med mig hit har aldrig haft fång och de försvann för 2 resp 3 år sedan, shettisarna har jag haft nästan lika länge. Jag begriper verkligen inte vad det är som förändrats.

Dock pratade jag med min grovfoderleverantör i somras. Jag berättade om Agrias (?) statistik om ökningen av fånghästar under senaste åren och vi pratade om grovfoder (mina får inget kraftfoder och har aldrig haft någon foderstat där kraftfoder ingått) och han berättade då att det forskas något alldeles enormt på grovfodrets komponenter "åt" jordbrukare. Han menade att det mycket väl kunde vara så att grovfodret utvecklats så pass mycket under senare tid att det kunde bero på det. Jag tyckte det lät långsökt eftersom jag upplevde att vi pratade om en och samma fröblandning men efteråt har jag funderat. Är det möjligt att det inte ens går att köpa utsäde som motsvarar det som fanns för 10 år sedan? :confused:

Jag tror inte för en sekund, dessvärre, att fång går att härleda till en speciell typ av utfodring eller en typ av fodersort eller foderinnehåll osv osv. Inte heller tror jag att man kan tänka som du att "jag har ju haft hästar här i xxxx år och ingen har fått fång osv". Så enkelt är det inte. Fång börjar med en obalans i tarmen, och de faktorer som spelar in för att den obalansen ska inträffa kan inte förklaras med enbart en variabel. Sen är det ju absolut så att överfodring eller slarviga foderbyten, foderinvänjning osv för all del helt klart kan härledas till ökad risk för fång. Men i ditt fall räcker det ju med att en häst haft en störning i tarmen som kanske förhöjts pga att det just då skedde en övergång från ett bete till ett annat, eller gräset hade börjat växa i hagen och hade extra krut just den perioden. Eller att den skoddes eller transporterades och ngn av de andra variablerna kickade in, eller ngt av något i ekvationen. osv osv osv.

Jag tror det är en stor fälla man går i om man resonerar som så att "jag har haft hästar under samma förhållanden i x antal år och aldrig haft fång". Jag tror man hela tiden behöver vara högst försiktig och aldrig räkna med att det inte är viktigt med alla försiktighetsåtgärder för att undvika förhöjd risk osv. Har hört många som resonerar som så att "jamen halvblod får aldrig fång det får bara ponnyer" osv. Då tror jag man kan råka riktigt illa ut, och jag tror det är en av svaren till varför fång rapporteras mer högfrekvent nu senaste årtiondet, för folk har a) inte full koll på vad risk faktorerna är och b) de räknar med att riskfaktorerna inte gäller dem själva. Typ.

Vart läser du ut att jag inte vidtar alla säkerhetsåtgärder jag kan? Det jag menar är att jag tycker att det är konstigt att inga speciella arrangemang behövts tidigare och nu verkar något ha förändrats som gör dem extremt mycket känsligare trots att jag numera hela tiden är extremt noggrann med allt jag kan påverka.

Jag är inte säker på att jag tolkar ditt inlägg på rätt sätt?

Edit: inga speciella arrangemang kan naturligtvis tolkas hur som helst. Jag var även tidigare påläst och har successivt invant bete, övergång mellan olika foder etc.

Jag har tidigare härlett den allmänt ökade fångfrekvensen till mer barfotahästar samt fri tillgång på grovfoder men de sammanhangen borde vara lätta att bevisa. Förra vintern när den nya ponnyn fick fång har jag sedan hört om 3 fall till i byarna runt omkring - 1 kan härleda det till grovfoderbyte men samma typ av grovfoder. Snö sedan flera månader och väderlek växlande mellan strax över 0 och ner mot 20-.

Senast ändrad:

Dock pratade jag med min grovfoderleverantör i somras. Jag berättade om Agrias (?) statistik om ökningen av fånghästar under senaste åren och vi pratade om grovfoder (mina får inget kraftfoder och har aldrig haft någon foderstat där kraftfoder ingått) och han berättade då att det forskas något alldeles enormt på grovfodrets komponenter "åt" jordbrukare. Han menade att det mycket väl kunde vara så att grovfodret utvecklats så pass mycket under senare tid att det kunde bero på det. Jag tyckte det lät långsökt eftersom jag upplevde att vi pratade om en och samma fröblandning men efteråt har jag funderat. Är det möjligt att det inte ens går att köpa utsäde som motsvarar det som fanns för 10 år sedan? :confused:

De senaste åren har man satsat mkt på att ta fram grovfoder som växer snabbt och ger så mkt energi och protein som möjligt. Det är säkert jättebra för de som föder upp produktionsdjur och även för de som har högpresterande hästar. Men ett sådant grovfoder kan säkert innehålla en hel del olämpliga kolhydrater och är inte bra för tex ponnyer som lättare blir insulinresistenta än andra hästar. Jag kan mkt väl tänka mig att dagens vallfoderblandningar är en riskfaktor för fång för en del hästar. (Däremot så verkar det kanske konstigt om det är samma fröblandning, om det nu är det, om det tex inte är ett timotejgräs som man har förädlat?)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 669
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Brian Hampson, forskare vid Queens landuniversitet i Australien, har presenterat sin doktorsavhandling. En över fyra år lång studie av...
Svar
12
· Visningar
3 964
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 981
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka