Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Sv: Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Utan att ha läst artikeln:

säger den verkligen att det är fång, säger den inte bara att det finns förändringar som man kan knyta till hästens levnadsvillkor/miljö?

Dvs hoven eller som Coari skrev hovkapseln, ändrar sig utifrån vilken miljö hästen vistas i. Sedan är det väl följden av att hovkapseln ändras som är nästa steg i gåtan?

Alltså att miljön kan ge samma effekter som fång. Det är väl därför också hovslagaren är så viktig så att man hela tiden håller efter hästens hovar/hovkapsel för att motverka miljöpåverkan. Och en oskicklig hovslagare hjälper inte direkt till att motverka miljöförhållanden, om det ens går. Studien verkar väl visa att det faktiskt inte går så jättebra ens för vilda hästar.

Nämns det någonstans om dessa hästars exteriör? Är de behäftade med skador eller exteriöra avvikelser som gör att de dessutom inte sliter/går helt plant/rakt?

Undrar nyfiket då vad som händer med skodda hästar, hur blir miljöpåverkan på dessa?

men hur menar du nu? den meningen är ju ett referat av den studien,dvs det hänvisar till att studien anses vara den första som gjorts på vildhästar. Inte att artikeln, för första gången återger den studien. Studien publicerades som sagt för ett par år sen, och figurerade i flertalet häst tidskrifter vid den tidpunkten.

Man visst av gammelt man avla inte på fång häster.
Jag har inte hängt med svenks avelsverksomhet, men jag har svårt att tro att såna häster har slapps igenom preimering.

Fång är ingen nytt, det som är nytt är det antalet sen vi har gått över till häst ensilage!
Alla hästar få inte fång av ensilag, men nonting har löst utt det i en del känsliga häster som annars skulla inte har fått fång av ej ensilerad foder.

DNA studia kan leda till värför vissa häster är känslig för fång.
Förskning som bara repetera saker som vi redan vet är är ingen förskning alls.

Är fång en kronisk sjukdom? Nog för att man hört "en gång fång, alltid en fånghäst"? Kronisk fång - kan ju hästar ha, men även det kan man få bukt på med hjälp av rätt hovvård, har jag förstått.

Men visst hade det varit önskvärt att avla bort fång, i den mån man kan spåra en ärftlighet. Om fång skulle klassas som en kronisk sjukdom så bör man inte avla på den hästen. För det är väl en gyllene regel inom all avel - avla på friska djur. (Sagt från en som har föga erfarenhet av avel). Och med mha. pedigree kan man spåra sjukdomars ärftlighet.

Sedan vet jag inte riktigt hur du får ihop det i ditt resonemang. Som du skriver i tidigare inlägg är att fång en "enviromental" sjukdom - är inte hösilage/överfodring i allra högsta grad en "enviromental" faktor? Var kommer genetiken in, menar du?

Sjukdomar kan var genetiska och utvecklas då oavsett miljö, eller så är det miljöpåverkade och utvecklas oberoende genetiken. Eller så är det en kombination. Vad fång är av dessa är idag inte klarlagd.

Som Forest Autumn redan skrivit så har fång idag inte ens en känd orsak och då blir det lite knivigt att leta efter en gen som kan ev. kan vara ärftlig.

men hur menar du nu? den meningen är ju ett referat av den studien,dvs det hänvisar till att studien anses vara den första som gjorts på vildhästar. Inte att artikeln, för första gången återger den studien. Studien publicerades som sagt för ett par år sen, och figurerade i flertalet häst tidskrifter vid den tidpunkten.

Avhandlingen framlades nu i år. Avhandlingen är säkert omnämnt och refererad i olika artiklar och därav förvirringen, kanske.

Studien har gjort för något år sedan. Men i avhandlingen, som summerar B. Hampsons år av studier, nämns det som en aktuell studie eftersom den ingår i aktuella avhandlingen.

studien presenterades redan 2009. Men precis som du säger är det förmodligen just pga att det nu ingår i en avhandling som förvirringen uppstår och många artiklar framställer den som "ny". Avhandlingen är ju som du påpekar i sig själv - som just avhandling, ny.

Utan att ha läst artikeln:

säger den verkligen att det är fång, säger den inte bara att det finns förändringar som man kan knyta till hästens levnadsvillkor/miljö?

Dvs hoven eller som Coari skrev hovkapseln, ändrar sig utifrån vilken miljö hästen vistas i. Sedan är det väl följden av att hovkapseln ändras som är nästa steg i gåtan?

Alltså att miljön kan ge samma effekter som fång. Det är väl därför också hovslagaren är så viktig så att man hela tiden håller efter hästens hovar/hovkapsel för att motverka miljöpåverkan. Och en oskicklig hovslagare hjälper inte direkt till att motverka miljöförhållanden, om det ens går. Studien verkar väl visa att det faktiskt inte går så jättebra ens för vilda hästar.

Nämns det någonstans om dessa hästars exteriör? Är de behäftade med skador eller exteriöra avvikelser som gör att de dessutom inte sliter/går helt plant/rakt?

Undrar nyfiket då vad som händer med skodda hästar, hur blir miljöpåverkan på dessa?

Jag kan hålla med dig i många av dina funderingar. Ffa. är min reflektion också att vildhästar lever en tufft liv.

Av det lilla jag läste om det här för någon månad sen (endast referat och inte hela avhandlingen) gjorde jag nog lite den tolkningen som du. Att hoven anpassar sig och är i allra högsta grad ständigt i en föränderlig fas. Känslig för sin omgivning.

Är fång en kronisk sjukdom? Nog för att man hört "en gång fång, alltid en fånghäst"? Kronisk fång - kan ju hästar ha, men även det kan man få bukt på med hjälp av rätt hovvård, har jag förstått.

Men visst hade det varit önskvärt att avla bort fång, i den mån man kan spåra en ärftlighet. Om fång skulle klassas som en kronisk sjukdom så bör man inte avla på den hästen. För det är väl en gyllene regel inom all avel - avla på friska djur. (Sagt från en som har föga erfarenhet av avel). Och med mha. pedigree kan man spåra sjukdomars ärftlighet.

Sedan vet jag inte riktigt hur du får ihop det i ditt resonemang. Som du skriver i tidigare inlägg är att fång en "enviromental" sjukdom - är inte hösilage/överfodring i allra högsta grad en "enviromental" faktor? Var kommer genetiken in, menar du?

Sjukdomar kan var genetiska och utvecklas då oavsett miljö, eller så är det miljöpåverkade och utvecklas oberoende genetiken. Eller så är det en kombination. Vad fång är av dessa är idag inte klarlagd.

Som Forest Autumn redan skrivit så har fång idag inte ens en känd orsak och då blir det lite knivigt att leta efter en gen som kan ev. kan vara ärftlig.

Med rätt sjuk bslag kan vi göra hästen brukbar igen, men vi kan inte göra nonting åt själva fång.

Som jag sa artikle om vild häster och laminitis var oklart, non alvar släng av fång kan det inte rör sig om, annars hästen skulle inte vara vid liv.
Visst kan miljö påverka hoven men bara till en viss grad, en häst som är föd med dåliga hover för liva utt sitt liv med dom, "alla häster kan inte gå barfot".

Jag tänkt att dom fång häst äger är valdig till läs i just foder-fång och skulla hoppa in:
Vi vet plutslig foder bytt kan orsaka fång, liksom stress.
Vår betet kräver tillvanning (stava så dålig)
Vi vet fet häster och rik foder gå inte så bra ihopp.
Vad är det i rik foder som kan uttlosa fång, protein? socker? kombination?

I ett ställ med samma foder hur kommer det sig att vissa häster kan få fång och dom andra inte?
Mina tänker är att då måste det rör sig om gener, och komma man främ till "säja socker" då har man en punkt att förska ifrån.

Och så tycka jag att man ska vara försiktig med att jämnföra Vild Häster med Husdjur häster! det ena är naturen barn, det andra våra.
Till o Med vild häster måste delas in i arvs group:
Dom som har uttveklet naturlig arv och dom som har blivit smitted av tam hästens arvs massa.

Det är mycket man kan spinna på.

Senast ändrad:

Som jag sa artikle om vild häster och laminitis var oklart, non alvar släng av fång kan det inte rör sig om, annars hästen skulle inte vara vid liv.

Har du läst artikeln från The Horse och tittat på hovbilderna? Jag tycker visst att det låter rätt allvarligt:

"As expected, the feet of horses in the rocky environment had worn down, but not necessarily for the better. Radiographs revealed these horses' hoof walls were 19-30 mm thick (domestic horses' thickness is typically 14-18 mm), indicating a stiff hoof type that could lead to foot pathologies; their "sinker" distance was twice that of domestic horses, meaning that the bony skeleton had sunk over time deeper into the outer hoof; and their soles were excessively thick, creating tight, boxy, and heavy feet. The laminae were attenuated, or stretched, and ultimately "sinking" with signs of concussive laminitis was the norm in these animals."

Och forskarens tankar om varför de ändå klarar sig såpass bra:

"He added that these horses did not appear "overly lame" and still traveled high distances. "It may be that the robust foot structure and the unique foot morphology of these horses is protective against mechanical trauma and the pain often associated with chronic laminitis in domesticated horses," he hypothesized."

Nej. Forsknings rapporten har varit redeovisad på flertalet håll för minst 2 år sen.

Meningen jag citerade är från den publicerade artikeln, skriven av författarna dvs de som har gjort studien. Denna artikel publicerades i april 2010 i Australian Veterinary Journal (inte för minst 2 år sedan).
Artikeln i webtidningen The Horse, den som är länkad i tråden är vad jag förstår ett referat från en konferens i höstas där forskningsresultatetn publicerades.

Jag förstår fortfarande inte varför det är så viktigt. Men om man nu tycker det så bör man kanske inte blanda ihop begreppen.

Jag trodde du med meningen ville påvissa att studien är ny. Det är den som sagt inte, men vi har rett ut begreppen om vad som är nytt och vad som inte är det, dvs avhandlingen är ny men studien icke.

Jag tycker det är relevant, eftersom de som är intresserade av studier ofta är det av specifika orsaker dvs man vill gärna veta mer och hitta mer information osv. Om man tror att ngt är sprillans nytt kanske man är mer benägen att anamma det som den nya sanningen så att säga, vet man att konstaterandena varit kända sen ett tag har man större utbyte av att eventuellt läsa kompletterande information och - som alltid, med just studier, fortsätta att ifrågasätta och titta på alla aspekter av rönen.

Jag skulle vilja påstå att ALLA hästar - exakt ALLA, kan få fång. Att alla inte får det är en annan sak.

Har du läst artikeln från The Horse och tittat på hovbilderna? Jag tycker visst att det låter rätt allvarligt:

"As expected, the feet of horses in the rocky environment had worn down, but not necessarily for the better. Radiographs revealed these horses' hoof walls were 19-30 mm thick (domestic horses' thickness is typically 14-18 mm), indicating a stiff hoof type that could lead to foot pathologies; their "sinker" distance was twice that of domestic horses, meaning that the bony skeleton had sunk over time deeper into the outer hoof; and their soles were excessively thick, creating tight, boxy, and heavy feet. The laminae were attenuated, or stretched, and ultimately "sinking" with signs of concussive laminitis was the norm in these animals."

Och forskarens tankar om varför de ändå klarar sig såpass bra:

"He added that these horses did not appear "overly lame" and still traveled high distances. "It may be that the robust foot structure and the unique foot morphology of these horses is protective against mechanical trauma and the pain often associated with chronic laminitis in domesticated horses," he hypothesized."

Jo jag läs artiklen och sog bilderna, hoverna på the mountain horses sog utt som dom vi hade i Arizona, torr och hård, jag försökt att verka såna med klubb och klingen och kniven bara stussed, som att slå i kjärn ek.

Differant degrees of Laminitis, hästen säkert har haft känning men block halt tror jag inte, annars kunde den inte följer med flocken på deras betes rond som kan rör sig om flera mil.
Han sa att den andra groupen som gick på bra bete hade mer problem.

Jag skulle vilja påstå att ALLA hästar - exakt ALLA, kan få fång. Att alla inte får det är en annan sak.

No argument there macky, even hot bloods can founder.
Jag var mer in i känslighet hos olika individer aven av samma ras och då är vi inn i arvs anlagg.
Fjörd häster har blivit mycket bättre an vad dom var för 40år sen;

haha ok : )

men har det verkligen konstaterats att fång är ÄRFTLIGT? Har aldrig hört att det skulle vara det förr? däremot är det ju allmänt känt att vissa raser, framför allt ponnyraser över lag och sverige framför allt de ponny raser som genetiskt sett är uppfödda i karga hårda klimat och förhållanden under århundraden - islandshäst och shetland framför allt. Finns det alltså forskning som konstaterat att fång nedärvs? Det har jag helt missat isåfall. Har aldrig hört att man undviker att avla på fånghästar, med argumentet att det nedärvs?

När det gäller fång som (troligen) orsakas av insulinresistens så har man sett att det verkar gå i arv. Det finns studier på bla welshponnyer (Treiber och Kronfeldt mfl) som visar att de ponnyer som får fång oftare har fångston (oftare än hingstarna) i stamtavlorna.

Jag tycker att du säger emot dig själv i ditt resonemang, vissa raser som genetiskt sett är uppfödda i karga klimat får oftare fång (eller hur menar du? Meningen är inte riktigt avslutad).
Men det kan ju bara innebära att du egentligen menar att vissa hästar (raser) är mer anpassade till en viss omgivning och att denna anpssning innebär att risken för ett fånganfall ökar.

Min uppfattning är att det mkt väl kan vara så och att det då beror på att de är anpassade till att leva i ett klimat där det periodvis är brist på föda. Dessa hästar har utvecklat en förmåga att utnyttja kolhydraterna mkt effektivt. Dessa individer är vinnarna i en sådan miljö - men - tyvärr förlorare i dagens hästhållning. Detta är samma resonemang som för de människor som drabbas av diabetes typ2.

För att fortsätta resonemanget så syns det inte utanpå vilka dessa individer är. Det är inte lätt för de hästägare som får en sådan häst i sin vård. Jag har en sådan häst och jag vet hur svårt det är att planera utfodringen för en potentiell insulinresistent häst. Jag skriver inte detta för att försöka skylla ifrån mig och försöka hitta ngt/ngn annan att skylla på men jag är medveten om att det är just de svar jag kommer att få. Men för den hästägare som ev har en sådan ponny så vill jag förmedla att det finns de hästar som verkligen är i riskzonen för ett fånganfall. Ju snabbare vi lär oss att känna igen dessa hästar och ju mer vi lär oss att planera utfodringen för dem - desto färre blir förhoppningsvis de hästar som drabbas av denna hemska sjukdom.

Senast ändrad:

intressant, ang. welsh konstaterandena, det har jag helt missat och hade inte en aning om! Har man gjort vidare studier på detta, rent generellt ang. nedärvning, eller bara just denna welsh studie?

ang.att säga emot mig själv - jag ser precis som du påpekar att jag klippte meningen i mitt avsedda resonemang - ursäkta!

det jag menade var, att här i sverige har vi ju islandshäst och shetlandsponny som klart kända raser i fråga om att de lätt får fång (dvs stora antal fall av just de raserna). Tittar man på just dessa rasers ursprung genom århundradena så är det raser som , som sagt, är uppfödda i århundraden, och därmed rent genetiskt, anpassade för väldigt karga, hårda klimat där mat i överflöd inte existerar. Så i välfärds sverige, med vår svenska hästhållning, insjuknar ofta dessa raser i just fång, och även de som inte gör det, är ofta överrepresenterade i fråga om extrem övervikt och fetma.

det var just i den aspekten jag resonerade, men jag ser ju att det blev otydligt formulerat!

Senast ändrad:

Jag tror att de har gjort flera studier, minns inte riktigt. De är ofta citerade i andra studier och de kom fram till att de lyckades förutsäga vilka ponnyer som skulle få fånganfall (betesfång) genom att göra en del undersökningar av ponnyerna (medicinska och andra). Här är några artiklar, flera av dem jag fick fram laddas ner som pdf filer på en gång. Jag kan inte länka till sådana.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1439-0396.2005.00611_8.x/abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19418747

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/javma.228.10.1538?journalCode=javma

Låter konstigt.. Vet någon ungefär hur stor procent laminitis dom hade?

haha ok : )

men har det verkligen konstaterats att fång är ÄRFTLIGT? Har aldrig hört att det skulle vara det förr? däremot är det ju allmänt känt att vissa raser, framför allt ponnyraser över lag och sverige framför allt de ponny raser som genetiskt sett är uppfödda i karga hårda klimat och förhållanden under århundraden - islandshäst och shetland framför allt. Finns det alltså forskning som konstaterat att fång nedärvs? Det har jag helt missat isåfall. Har aldrig hört att man undviker att avla på fånghästar, med argumentet att det nedärvs?

Vi för tacka forst autum för dom länk :bow:
För det var just det jag var in på, ärftlighet-foder-gene....diabities (söcker/protien?)

Vet inte nu men jag vet för i tiden fång häster slapps inte igenom primering, dom gammle häst folk visst det, inte berörenda det på non DNA studia som inte fanns men på erfarenhet, avel är 50/50 och har det ena fång är det risk avkommenda kan få det, man tog inte den risk.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 669
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Brian Hampson, forskare vid Queens landuniversitet i Australien, har presenterat sin doktorsavhandling. En över fyra år lång studie av...
Svar
12
· Visningar
3 964
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 981
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka