Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Sv: Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Jag förstår att du känner dig träffad men det var inte bara dig jag tänkte på. Det finns fler trådar med liknande svar bla en som jag postade nyligen.

Jag förstår inte alls ditt resonemang. Menar du verkligen att man inte bör läsa en ny artikel om man har läst en om samma ämne tidigare? Resultat från en studie blir väl mer trovärdiga om det kommer fler studier som visar på samma sak?

Jag känner inte till just det forskningsprojekt i S-holm som du hänvisar till. Eftersom det uppenbarligen inte är publicerat än så är det kanske lite tidigt att börja leta efter det. Men om det nu är så intressant, varför inte bidra till diskussionen genom att åtminstone berätta vad det handlar om? Annars kan ju knappast en läsare av denna tråden avgöra om det är mer intressant än den om vildhästar.

KL

Vad exakt är det man har sett på vildhästarna som man definierar som fång?

Söndertrasade lameller?

För mig är fång en akut sjukdom, som kommer blixtsnabbt, och som ger vissa symptom, däribland inflammation som i sin tur leder till förstörda lameller. Men, förstörda lameller kan ju också uppkomma på annat sätt, genom t ex långa tår med uttänjning av lamellerna som följd. Definierar man detta som fång?

Just forskningsresultate på brumbys är inte ny o sen gjorde väl Hiltrud en forskning på de enda vilda hästarna i öst... vad de nu heter:confused: o kom fram till samma sak.

det var väl senast för några år sedan som man hade funnit en stor andel fånghästar i ngn annan förvildad ras.

jo jag tror att de även ofta får belstningsfång o kanske oftare förlossningsfång. Jag har ingen aning o det förminskar inte våran roll som hästagare att skydda våra egna.
Även om det är "naturligt" med fång så går det att förebygga nästan helt o hållet.

Tack för länk.

utöver det som sägs tror jag att lösdrift med fri tillgång samt att det påstås att hästarna ska "äta" 16-20 h/ dygn har gjort sitt till att övervikt är ett stort problem.
Matletande är ngt helt annat o kan bestå av mikrogrässtrån.

Om man tittar på antalet buköppningar eller om det fanns ngn statistik på fall av kolik pga för få ättimmar, så tror jag inte att detta har minskat utan tvärtom.

en proppfull mage kan ge förstoppning o betéendestörningar löses hellre med mer utevistelse o annan stimulans.

Röntgenfynd, tror jag.

Den grupp vildhästar med störst andel hästar som haft fång, var ju faktiskt den grupp som levde där det växte mest gräs. Där tror man att fång var foderrelaterad. Men i den grupp som levde i bergig terräng handlade det väl mest om någon typ av belastningsfång, pga alltför kraftigt slitage, om jag förstår artikeln rätt.

Tack för länken. Men det där var inget nytt. Det har jag läst förut...;)

ja det var ungefär ett år sen jag läste det ;) själva länken letade jag upp nu, då jag inte kommer ihåg vart jag läste det från början. google är bra: )

det finns väl ytterligare ngn forskning som antyder att fruktan inte ska ha den betydelse man tidigare trott.

Senast ändrad:

Hittade en ny artikel på the Horse om vildhästar och fång. Den bygger på forskning av Hampson i Australien.

Något av det mest intressanta, tycker jag, är:

"Hampson also discovered a high incidence of laminitis in four study areas around Australia. Of the euthanized horses he radiographed:

67% of 15 rocky terrain horses were laminitic;
40% of 15 sandy desert horses were laminitic;
93% of 15 prime grazing terrain horses were laminitic;
40% of 56 Kaimanawa region (New Zealand) horses were laminitic.

In the sandy desert and prime grazing areas where lush forage is prevalent after floods and fires, Hampson was not surprised to discover more laminitis cases that likely were pasture-induced. In the rocky area, where horses had more stable diets and traveled long distances, the high laminitis rates were unexpected but were likely due to the horses' concussive environment, increased sole loading, and hard lifestyle from birth."

Att fång är en välfärdssjukdom bland tamhästar är väl rätt väl accepterat, men den höga andelen fång bland vildhästar överraskade i alla fall mig!

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=19220

Ny/Gammle:
Ny studia av gammle vetenskap som kommer till ingen slut sätts.
Man få ingen klarhet till graden av laminitis?
Eller ett arvs faktor med DNA studia?

du kan läsa vad det handlar om längst ned på sidan.

http://www.agria.se/agria/artikel/fang-dubbelt-sa-vanligt-

Ingen nytt här eller.

Interesting det du sa tidigar, folk plocka främ vissa studia för att stödja sin sak;
Att fång är ett "enviormental sjukdom" och inte som Axel var in i "over feeding".

Med dagens "high teck" i DNA vill jag gärna se ett studia i "ned arv fång"

ja mycket nyare kan det ju inte bli eftersom studien inte är klar än :) Om man säger så : )

Ingen nytt här eller.

Hur menar du? Vilken gen skulle man leta efter då?

Sjukdomars ärftlighet spårar man enklast med hjälp av ett pedigree, som inte kräver DNA-analys. Om DNA-analyser är nödvändiga kommer det in i ett senare skede, när och om, man lyckats knyta en specifik gen till sjukdomen ifråga.

Interesting det du sa tidigar, folk plocka främ vissa studia för att stödja sin sak;
Att fång är ett "enviormental sjukdom" och inte som Axel var in i "over feeding".

Ditt första stycke är ganska obegripligt:confused:!

Sedan tror inte jag att man vet tillräckligt mycket om vad som orsakar ett fånganfall för att kunna leta efter eventuella förändringar i generna. Det borde bli som att leta efter en nål i en höstack (ett svenskt uttryck som i detta fallet bör innebära att man måste leta efter eventuella förändringar i en stor del av genomet för att sedan anta att dessa hör ihop med fånganfallet).

När det gäller fånganfall som orsakas av insulinresistens så är det möjligt att det går att genomföra. Man har ju hittat en del av de gener som medverkar till sockerupptaget i cellerna.

Du kan säkert få en hel del klarhet om du vill punga ut $50 för att läsa hela Hampson-studien.

kl och till ts

Jag tycker att artikeln är intressant. Det är klart att man som fånghästägare är intresserad av artiklar som belyser problematiken kring denna otäcka sjukdom. Det är kanske så att man måste vara i den situationen för att vara riktigt intresserad - vad vet jag.

Jo så är det nog fast det gäller nog flera sjukdomar än fång när det gäller intresset för att belysa problematiken. Många ggr kommer problematiken före visat intresse.

Dom som inom sitt yrkesval dagligen är i denna situation så gäller det att hela tiden vara ajour och riktigt intresserad för att ta del av den senaste forkningen och studierna.

Kanske därför vissa noterat att denna artikel inte är ny men det intressanta som fortfarande för dagen samtliga studier och forkningar stödjer är just hornkappselns förmåga att anpassa sig till den närmiljö den utsätts för.

Sedan tycker jag även att det är superintressant att se vildhästhovar, och hur gräsliga de kan se ut. Har haft många diskussioner med barfotaanhägare som har menat att vildhästar har SÅ fina hovar.

Bra att du har en så pass stor hästkunskap att du själv tar reda på fakta.

Man hoppas bara att flera som haft dessa diskuttioner börjar förstå barfotaanhägarnas bristande kunskap i hovvården.

Hur menar du? Vilken gen skulle man leta efter då?

Sjukdomars ärftlighet spårar man enklast med hjälp av ett pedigree, som inte kräver DNA-analys. Om DNA-analyser är nödvändiga kommer det in i ett senare skede, när och om, man lyckats knyta en specifik gen till sjukdomen ifråga.

Det vet jag inte vilket gen.

Man visst av gammelt man avla inte på fång häster.
Jag har inte hängt med svenks avelsverksomhet, men jag har svårt att tro att såna häster har slapps igenom preimering.

Fång är ingen nytt, det som är nytt är det antalet sen vi har gått över till häst ensilage!
Alla hästar få inte fång av ensilag, men nonting har löst utt det i en del känsliga häster som annars skulla inte har fått fång av ej ensilerad foder.

DNA studia kan leda till värför vissa häster är känslig för fång.
Förskning som bara repetera saker som vi redan vet är är ingen förskning alls.

DNA studia kan leda till värför vissa häster är känslig för fång.
Förskning som bara repetera saker som vi redan vet är är ingen förskning alls.

Men man kan inte leta efter något man inte vet något om.
Du kan inte gå ut i en hage leta efter en maskros om du inte vet hur den ser ut. Man kan inte leta efter en ev fånggen bland alla tusentals med gener om man inte har en aning om var man ska leta.

Sedan håller jag inte med dig alls om forskning som bara repeterar saker. Naturvetenskaplig forskning går långsamt. Forskarna kommer ett litet steg närmare någon form av kunskap för varje studie de gör (eller så visar just den studien ingenting vilket kan vara en kunskap i sig). Men om du läser några vetenskapliga rapporter så kommer du att inse att de flesta slutar med något i stl med: mer forskning behövs och nya studier kommer att visa att..... Biologiska system som tex en hästhov i ett pågående fånganfall är oerhört komplext. Det går inte att göra ett enkelt försök och sedan tro att man har vetskap om all sanning. Det är nog bara att inse att det är så. Den som anser att upprepade studier inte leder någonstans har nog inte alls förstått problematiken med att studera en levande organism.

Ett litet tillägg till mitt senaste inlägg. I artikeln står det
"The aim of this study was, for the first time, to investigate empirically both the morphometric characteristics and the incidence of foot abnormalities in a group of adult feral horses and to determine the effect of a free-roaming feral lifestyle and lack of human intervention on foot morphology and health of the population."

Läs gärna det som jag har markerat med fetstil. Jag har mycket svårt att tro att man kan få en vetenskaplig artikel publicerad i en veterinär tidskrift om detta inte stämmer dvs att det inte är första gången som ovanstående har publicerats. Den som inte tror mig kan ju i så fall leta upp den artikel som tar upp ovanstående.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 669
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Brian Hampson, forskare vid Queens landuniversitet i Australien, har presenterat sin doktorsavhandling. En över fyra år lång studie av...
Svar
12
· Visningar
3 964
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 981
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka