Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Sv: Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Jag tror att de har gjort flera studier, minns inte riktigt. De är ofta citerade i andra studier och de kom fram till att de lyckades förutsäga vilka ponnyer som skulle få fånganfall (betesfång) genom att göra en del undersökningar av ponnyerna (medicinska och andra). Här är några artiklar, flera av dem jag fick fram laddas ner som pdf filer på en gång. Jag kan inte länka till sådana.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1439-0396.2005.00611_8.x/abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19418747

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/javma.228.10.1538?journalCode=javma

Tack för länken :bow:

Som jag har behandlet fång häster men aldrig har haft en själv, har jag inte haft non änledning att förska i det som du och andra.
Under en lång tid har jag läs under hästvård och foder tråder en del om fång häster och bli jag fundersom:
det antal vinter fång häster,
häster med diabitis och I R
vinter foderstäter som verka valdig rik, (jag mena inte närings siffer, men det gammle bonde språket, "höet var lite för rik för hästen idag, han är lite krass i magen)
Nedärvs tendenser.

Diabitits är val dokumenterat så att hitta den gen fäktor i arvs massa måste har kommit rätt så långt.
Det jag vill komma främ till är hur mycket av sjukdomen ligga i en dålig avel och hur mycket är sjävförvålenda av uttfodering?

Kaffe Time.

Men diabetes typ II och insulinresistens är delvis miljöbetingade.;)

Det jag vill komma främ till är hur mycket av sjukdomen ligga i en dålig avel och hur mycket är sjävförvålenda av uttfodering?

Kaffe Time.

Vad säger att aveln va bättre förr mer än att fång på den tiden va sällsynt i förhållande till dagens utfordring och lavinartade ökning i ämnet.. Självförvållande??? Ja fast enbart beroende på bristande kunskap i utfodring, inte genom bristande avelskunskap.

Att fång skulle vara nedärft i aveln är rent nonsens.

Kaffe latte för min del.

Men diabetes typ II och insulinresistens är delvis miljöbetingade.;)

Jag sa att jag är ingen expert på fång eller diabetes.
Det var artikle som FA hanvisa till:
Metabolic Syndroms associated with insalin risistance and risk factors for typ 2 diabetes.

Du måste förklara miljöbetingade, ett valdiig stor begripp.

Överutfodring, fetma, smärta från andra skador, D-vitaminbrist (senaste forskningen), brist på motion i kombination med överutfodring, sänkt metabolism etc bäddar alla för insulinresistens som kan leda till fång.

Flera, om inte alla, av dessa kan härledas till miljöfaktorer.

Genetiska faktorer är i sin enklaste form när Du drabbas oavsett miljöfaktorer, miljöfaktorer är när Du drabbas oavsett gener (ex strålningsskador) och sedan finns det allt däremellan.

Miljöfaktorer är extremt svåra - eller kan vara - att isolera och veta vilken faktor som utlöser vad.

Jag sa att jag är ingen expert på fång eller diabetes.
Det var artikle som FA hanvisa till:
Metabolic Syndroms associated with insalin risistance and risk factors for typ 2 diabetes.

Du måste förklara miljöbetingade, ett valdiig stor begripp.

Jag försökte förklara i ett tidigare inlägg.
Genetisk sjukdom = oberoende av miljö (som fö. inte behöver vara ärftlig, för att krångla till det)
Miljöbetingad sjukdom = oberoende av genetik (som kan bli ärftligt, beroende på var mutationen skett)
Diabetes (human), IR (häst) --> En kombination - dvs. överfodring orsakar ett påslag av IR-specifika gener (troligtvis flera) som hästen potentiellt har.

Vad säger att aveln va bättre förr mer än att fång på den tiden va sällsynt i förhållande till dagens utfordring och lavinartade ökning i ämnet.. Självförvållande??? Ja fast enbart beroende på bristande kunskap i utfodring, inte genom bristande avelskunskap.

Att fång skulle vara nedärft i aveln är rent nonsens.

Kaffe latte för min del.

Hästens hålbarhet coari.

hästkundskap i avel och utfodring kan gå hand i hand, jag fråga "om folk kan inte hålla sina häster frisk hur kan dom bedriva en god avel?"
Du som är en "aktiv hovslager?" måste se en del undermåtlig häster med dåliga ben och hover, såna som börde inte finnis till.

Vad har du för bevis att fång är inte ärfligt?
Jag vet du vill förkästa dom gammles kundskap, men jag vill påmina dig att utan deras hästkundskap och moda skulla vi inte finnes till:
Näst luft och vatten är föda ett viktig ting;
"Värja plåga har sitt skri, men matt man tigga still".
Det var våra förfäder som med sina hästrer som såg till att det fanns matt.

Las F A länk Pre-laminitic metabolic syndrom.

D-vitaminbrist (senaste forskningen)

Senaste forskningen? Intressent. Har stött på det på humansidan att fetma kan orsaka D-vitaminbrist, pga. av det lagras i fettvävnaden med sämre tillgänglighet för kroppen. Samma teori för häst?

Benägenheten att få fång KAN vara ärftlig. På samma sätt som en häst kan vara ärva benägenheten att bara lättfödd. Vilka gener som sedan styr denna benägenhet är inte fastställt. Man anser att det är till viss del är miljöbetingat, varför hästhållningen är essentiell för dessa hästar.

Nej, humansidan.

D-vitaminbrist, om jag kommer ihåg rätt, påverkar även hypofysen och ACTH/Kortisol.

Överutfodring, fetma, smärta från andra skador, D-vitaminbrist (senaste forskningen), brist på motion i kombination med överutfodring, sänkt metabolism etc bäddar alla för insulinresistens som kan leda till fång.

Flera, om inte alla, av dessa kan härledas till miljöfaktorer.

Genetiska faktorer är i sin enklaste form när Du drabbas oavsett miljöfaktorer, miljöfaktorer är när Du drabbas oavsett gener (ex strålningsskador) och sedan finns det allt däremellan.

Miljöfaktorer är extremt svåra - eller kan vara - att isolera och veta vilken faktor som utlöser vad.

OK, den mänskliga facktor, det är jag med om, men on vi tänke av dom 3 katagori av häster:
1. dom som kan lätt få fång
2. dom som ligga i risk group där fång kan slå utt vid ett dålig uttfodering.
3. dom som ligga utanför fång risk oavsätt dålig uttfodering.
Då tänke man att det måste rör sig om nerärv gener.
Övermattning, över vikt och för lite motion kan vara det uttlösning faktor men som med diabetes är det månge som är i topp form men andå få den sjukdom.

Du tappa bort mig, "strålningsskador"?

Benägenheten att få fång KAN vara ärftlig. På samma sätt som en häst kan vara ärva benägenheten att bara lättfödd. Vilka gener som sedan styr denna benägenhet är inte fastställt. Man anser att det är till viss del är miljöbetingat, varför hästhållningen är essentiell för dessa hästar.

Nej inte en, men förskning gå främ åt, och det kan vi vara tacksom för.

En "god hästhållning" :bow: :bow: :bow:

OK, den mänskliga facktor, det är jag med om, men on vi tänke av dom 3 katagori av häster:
1. dom som kan lätt få fång
2. dom som ligga i risk group där fång kan slå utt vid ett dålig uttfodering.
3. dom som ligga utanför fång risk oavsätt dålig uttfodering.
Då tänke man att det måste rör sig om nerärv gener.
Övermattning, över vikt och för lite motion kan vara det uttlösning faktor men som med diabetes är det månge som är i topp form men andå få den sjukdom.

Du tappa bort mig, "strålningsskador"?

Det är inte så enkelt som att säga "den mänskliga faktorn". Mijlöfaktorer är ALLT vi utsätts för, miljögifter, sjukdomar, stress, strålning, mat, mediciner, etc.

Att människor i toppform drabbas av diabetes är inte direkt överförbart på hästar. Det finns två typer av diabetes som har olika biologiska orsaker. Men hästar får inte diabetes. Men med det sagt - så vet jag att även hästar i toppform kan få foderrelaterad fång.

Varför dra in ngt så pass udda som att människor i toppform kan få diabetes som är yttterst ovanligt:confused:
Du kan t o m få normala värden på en fetmarelaterad diabetes med diet o träning.

Hästar får diabetes typ 2 som även människor kan få.

det mesta av fång för tam resp. förvildade hästar är att de äter för mkt av det goda- för att det finns att tillgå i perioder. Mag o tarmfloran blir kajko.

Sen har hästar en tro på sig själva när det gäller att läka sig genom att äta vissa örter o mineraler- vilket inte alltid blir rätt.

Att bergshästar får klubbor till hovar beror väl på att de lever i ett torrt kargt habitat o evolutionen anpassar sig. En torr hov har dålig flexibilitet o sulan nöts inte när väggarna är stenhårda.

Men även om den insulin resistens hästar kan få kan liknas vagt vid mänsklig diabetes så är det ju ändå inte samma. Insulin resistens på häst är ju inget som blir kroniskt, utan snarare är det så att kan man få tillbaks hästen i balans igen, så fungerar insulin hanteringen normalt. Det är ju en viss skillnad?

KL
jag har som sagt aldrig hört talas om att fång skulle vara ärftligt, här i tråden redovisas en del studier som antyder att det kan vara det, men inget konstaterande att så är fallet har väl gjorts, eller ens ngt som är i närheten av ett sånt konstaterande?

Varför dra in ngt så pass udda som att människor i toppform kan få diabetes som är yttterst ovanligt:confused:
Du kan t o m få normala värden på en fetmarelaterad diabetes med diet o träning.

Hästar får diabetes typ 2 som även människor kan få.

det mesta av fång för tam resp. förvildade hästar är att de äter för mkt av det goda- för att det finns att tillgå i perioder. Mag o tarmfloran blir kajko.

Sen har hästar en tro på sig själva när det gäller att läka sig genom att äta vissa örter o mineraler- vilket inte alltid blir rätt.

Att bergshästar får klubbor till hovar beror väl på att de lever i ett torrt kargt habitat o evolutionen anpassar sig. En torr hov har dålig flexibilitet o sulan nöts inte när väggarna är stenhårda.

Det var jag 'Axel som tog upp det för det var namn i den tidigar länk.

I svart, jag vet inte om du har markt att under bete tiden dom antal foder ringer hoven kan få, det är som du påpeka häster följer växt tiden, äter kraftig av ett växt medan tillgången är god och sen föräte sig på ett annan sort när den kommer i blom. Ringen tala om när hästen har haft ett foder bytt med lite tram rubbning.
The old hoof can tell you a lot of how your horse has been eating ;)

Jag vet du vill förkästa dom gammles kundskap, men jag vill påmina dig att utan deras hästkundskap och moda skulla vi inte finnes till:

Jag vill inte ingå i Erat tjaft om ditt å datt i denna tråd mer än att poängtera en sak. Jag förkastar absolut inte gammal hästkunskap, jag avgudar den kunskapen jag fått från (tyvärr för dagen många avlidna) dessa äkta hästmänniskor. Skilj på hästkunskap och hovslagaryrket i dåtid för läran om militärskoning har sedan länge gått i graven.. På den tiden i fält så va det inte svårare att om en häst blev skohalt så bytte man till en annan, precis som man för dagen gör när man får punktering på ett däck,, man byter däck och kör vidare.

Det jag har lärt mig när det gäller hästkunskap från den gamla stammen är att en häst grundbehov består av ett friskt rent vatten, ett friskt välbärgat hö gärna häsjat och löspressat med en handfull fördelat grovsalt mellan varje lager. Eventuellet vid hårt långvarigt arbete ett tillskott av havrekross och lite melass, tillgång till basmineraler.

Lev inte i dåtid när det diskuteras fång och att det skulle vara ärftligt utan notera i stället hur dagens moderna hästägare med själutnämda hästkunskaper i ämnet foderlära helt utan egen förståelse bevisligen skriver att dom framkallar foderrelaterad fång, diabetes,Insulinresistens ex ex genom sin moderna hästhållning och bristande kunskap i ämnet hästens näringsbehov..

Slutord: När det gäller hovslageri så gäller det nog att försöka hänga med i utvecklingen och den forskning som hela tiden bedrivs. När det handlar om foderrelaterad fång så gäller det nog att börja förstå att hästens näringsbehov är precis det samma som det varit i alla urminnes tider och dagens bönder som odlar allt detta foder kanske borde börja fundera på om inte moderniseringen börjat gått lite för långt med både övergödning och den globala växthusefekten.

Frågan är väl,, ska vi fodra våra djur för att dom ska vara friska eller forsätta med att fodra dom med foder som dom själva förmedlar att dom blir sjuka av???

Det ligger troligen mycket i vad du säger men samtidigt finns det förvarande för många frågetecken när det gäller vad som i praktiken utlöser fång för att man skall kunna uttala sig så tvärsäkert som du gör!
När det gäller ärftlighet så vet vi sen länge att en del hästraser är mer känsliga än andra, vilket är ett starkt argument för att det finns en ärftlig komponent, ngt som enligt min uppfattning knappast är förklaringen till ökningen av fång hos halvblod mfl.
PL

Liknande trådar

Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 669
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Brian Hampson, forskare vid Queens landuniversitet i Australien, har presenterat sin doktorsavhandling. En över fyra år lång studie av...
Svar
12
· Visningar
3 964
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 981
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka