Fång frågor

Coop

Trådstartare
Hästen har nu fått fång och blivit behandlad med finadyne en vända och nu metacam i 14 dagar, sista idag. Pulsen har försvunnit och håller tummarna att den inte kommer tillbaka.

Mina frågor:
1. Finns det någon bra hemsida där man kan läsa om fång? Eller bok kanske?
2. Har förstått att det blir lång konvalesens men hur ska man veta när hästen är bra igen och man kan börja gå korta promenader?
3. Hur har det varit för er just i ögonblicket då pulsen försvunnit, har den kommit tillbaka efter ett tag och hur länge tog det för er innan ni kunde rida igen?
4. Hagstorlek? Svårt då jag helst skulle vilja ha en minimal hage men i och med att hon är gammal och kan bli stel så måste man hitta nått mellanting. Hon har inte så stort nu.

Ska väl också säga att det är en fjording som inte är fet och är 20 år gammal.

Väldigt tacksam för allas erfarenheter :bow:

Sv: Fång frågor

Det finns massor av fångtrådar här på buke. Är din häst röntgad för att se ev. rotation o hovbenssänkning? Man brukar säga att det är minst 6 månaders konvalesenstid efter fång, innan man bör börja rida igen. Bara för att pulsen är bort innebär det inte att hästen är frisk, den kan ändå ha ont i hovarna. Tänk på vad du fodrar din fånghäst med helst bara hö av bra värden om du måste komplettera så försök med Lusern i första hand, så lite kraftfoder som möjligt, i synnerhet spannmål.

När min pålla drabbades av fång för 2 år sedan (januari-05) med 2 återfall på vårkanten, så hade hon 6 veckors boxvila, fick sedan gå ut i mindre hage nån vecka innan hon släpptes ut tillsammans med de övriga gänget.

Tack för ditt svar!

Japp vi har sett över foderstaten och pratat med en som kan foder.

Jo hon får stå till sommaren har vi tänkt. Nej hon är inte röntgad, bör kanske göra det för att veta hur det ser ut. Ingen vet som vi pratat med hittills har sagt att vi ska göra det men har själv funderat på det eftersom man inte vet hur det ser ut.

Ska nog prata lite med vet igen.

Tjena är du ute och surfar!

Ja jag hoppas att det blir bra, men upptäckte precis att det var puls och varma hovar igen. Ska fortsätta med metacam till måndag och ringa ATG och kolla om vi ska röntga *suck*.

"Som jag sagt förut är rörelse den bästa boten. I det här fallet är det inte bara bra för hovens tillväxt och läkning, utan även för att få ut toxinerna ur kroppen. Lösdrift är himla bra för att tillåta att hästen rör på sig hela dygnet... "

Jag blir bara väldigt upprörd när jag läser sånt här. Har själv en fånghäst och inte f*n hade jag satt honom i vanliga hagen för att han skulle "gå" bort fången :crazy: Jag har sagt det förut i en annan fångtråd, men säger det igen. Jag gjorde en liknelse mellan fånghästens hovar och människans tänder vid tandställning. När man spänt tandställningen slits nerverna isär och det gör för en del fruktansvärt ont. Jag provade i början att lik förbannat tugga på brödet jag ville äta, att tugga maten osv. för att jag trodde det skulle läka snabbare. Det som hände var ju att nerverna aldrig fick återhämta sig och återuppbyggas, utan jag slet hela tiden bort det som reparerats. Alltså, det gjorde ont mycket längre.
Det borde ju vara samma för hästen när det känsliga lamellagret gått sönder, och däräför bör hästen vila.
Jag är väldigt skeptisk till denna naturmetod :smirk:

Jag och min sambo har skummat igenom innehållet på den sidan om naturliga hovar. Vi är båda utbildade hovslagare (för den som inte visste det)
Min sambo blev grinig när han läste och sa -sånt där skit ska inte Coop lyssna på. Jag håller med!
Amatörmässigt skrivet är vad det är.:devil:
Lita på duktiga människor som tex veterinär Ove Wattle och foderrådgivare Eva Dalström, och din egen känsla för djuret som är sjukt.

(Såg nu att bukes egen "vette" tittat in, tjena)

Senast ändrad av en moderator:

Det är bra o röntga så du vet hur det står till med hovbenet och att du kan verka hoven efter det för att underlätta för hästen. Se till o få kapat tån så snabbt som möjligt för att underlätta överrullningen.

Hästen har nu fått fång och blivit behandlad med finadyne en vända och nu metacam i 14 dagar, sista idag. Pulsen har försvunnit och håller tummarna att den inte kommer tillbaka.

Mina frågor:
1. Finns det någon bra hemsida där man kan läsa om fång? Eller bok kanske?
2. Har förstått att det blir lång konvalesens men hur ska man veta när hästen är bra igen och man kan börja gå korta promenader?
3. Hur har det varit för er just i ögonblicket då pulsen försvunnit, har den kommit tillbaka efter ett tag och hur länge tog det för er innan ni kunde rida igen?
4. Hagstorlek? Svårt då jag helst skulle vilja ha en minimal hage men i och med att hon är gammal och kan bli stel så måste man hitta nått mellanting. Hon har inte så stort nu.

Ska väl också säga att det är en fjording som inte är fet och är 20 år gammal.

Väldigt tacksam för allas erfarenheter :bow:

Hej, jag saknar att skrivit ut vad din hovis har gjort för åtgärder och senast va där.

Min Pålle, som är en LUGN häst, fick MILD fång i höstas. Vet. tyckte att han skulle gå i liten sjukhage i 1 mnd. och sen sättas i gång försiktigt. Men eftersom han är en mycket lugn häst så släppte jag ut han i sin vanliga hage. Det måste ändå vara bättre att han är i sin trygga miljö och är lugn än stressar och skriker efter de andra. Kan tillägga att de andra är lika lugna de.
Min hovis var där samtidigt och fixade hovarna under överseende av vet. Verkade först, sen efter 14 dagar tåöppen hartbar.:bow:
I dag är han i gång igen och har även hoppat en del på lägre höjd.( 7 veckor sen fången kom.)
Kan tillägga att pulsen försvann efter en dryg vecka.
Det behöver inte betyda döden att få fång men visst är det otäckt och jag fasar inför vårens gröna hagar.

Jag och min sambo har skummat igenom innehållet på den sidan om naturliga hovar. Vi är båda utbildade hovslagare (för den som inte visste det)
Min sambo blev grinig när han läste och sa -sånt där skit ska inte Coop lyssna på. Jag håller med!
Amatörmässigt skrivet är vad det är.:devil:
Lita på duktiga människor som tex veterinär Ove Wattle och foderrådgivare Eva Dalström, och din egen känsla för djuret som är sjukt.

(Såg nu att bukes egen "vette" tittat in, tjena)
Jag håller med dig.
Att röra på en akut fånghäst förvärrar skadorna i hoven!!:eek:
Däremot håller jag med om att man måste försöka hitta orsaken till fånganfallet .
Förbannad blir jag när det uppmuntras att inte följa veterinärers råd.:mad:
*morr*

Svara alla

Tack så mycket för alla era svar!!!

Jag har pratat med min hovis och foderänniska och jag kör på det som vi kommit fram till.
Hon ha öppen tå nu och de är korta och ser mycket bättre ut. Slutade med metacam i går och hon går i en liten hage med så lite lera som möjligt. Hagkompis har hon brevid och jag kan även släppa in den andra till henne om hon skulle se ledsen ut.

Några "naturliga hovar" blir det inte utan vi kör på med skor eftersom hon är ömfotad och mår inte alls bra utan. Hon är som sagt 20 år, det skulle vara skillnad om jag hade en mycket yngre häst, som jag vant från början att vara barfota. Alla metoder passar inte alla hästar. Men det är ju jättebra för de hästar som det fungerar för.

Jag litar på min hovslagare och har nära till andra hästfolk som jag litar på. Blir inte hästen bra nu så är det Strömsholm nästa.

Tack igen för ert intresse att dela med er av era erfarenheter!

Hejsan Fång är ett jobbigt tillstånd, men så länge hoven är normal, vill säga fin form låt då hästen gå ute i hage, helst en bra skogshage med hö. vid varje nedtramp hästen gör med hoven så pumpar blodet igenom hoven vilket är jättebra. vill också tillägga att varken hovbensrotation eller hovbenssänkning finns, det är för höga trakter eller för långa tår som gör att det ser ut som dessa svåra tillstånd vid röntgen.

"Som jag sagt förut är rörelse den bästa boten. I det här fallet är det inte bara bra för hovens tillväxt och läkning, utan även för att få ut toxinerna ur kroppen. Lösdrift är himla bra för att tillåta att hästen rör på sig hela dygnet... "

Jag blir bara väldigt upprörd när jag läser sånt här. Har själv en fånghäst och inte f*n hade jag satt honom i vanliga hagen för att han skulle "gå" bort fången :crazy: Jag har sagt det förut i en annan fångtråd, men säger det igen. Jag gjorde en liknelse mellan fånghästens hovar och människans tänder vid tandställning. När man spänt tandställningen slits nerverna isär och det gör för en del fruktansvärt ont. Jag provade i början att lik förbannat tugga på brödet jag ville äta, att tugga maten osv. för att jag trodde det skulle läka snabbare. Det som hände var ju att nerverna aldrig fick återhämta sig och återuppbyggas, utan jag slet hela tiden bort det som reparerats. Alltså, det gjorde ont mycket längre.
Det borde ju vara samma för hästen när det känsliga lamellagret gått sönder, och däräför bör hästen vila.
Jag är väldigt skeptisk till denna naturmetod :smirk:

Hur tror du då det blir med skor på den stackars hästn????? skon hamnar bara på hovvägen och varje gång hästen tar ett steg så bänder det nåt jävulskt i lamellagret!!!!!! Ove Wattle börjar till och med fundera på vad det är Ove Lind säger har gått på föreläsningen och allt var bara helt naturligt för mig.

Det finns massor av fångtrådar här på buke. Är din häst röntgad för att se ev. rotation o hovbenssänkning? Man brukar säga att det är minst 6 månaders konvalesenstid efter fång, innan man bör börja rida igen. Bara för att pulsen är bort innebär det inte att hästen är frisk, den kan ändå ha ont i hovarna. Tänk på vad du fodrar din fånghäst med helst bara hö av bra värden om du måste komplettera så försök med Lusern i första hand, så lite kraftfoder som möjligt, i synnerhet spannmål.

När min pålla drabbades av fång för 2 år sedan (januari-05) med 2 återfall på vårkanten, så hade hon 6 veckors boxvila, fick sedan gå ut i mindre hage nån vecka innan hon släpptes ut tillsammans med de övriga gänget.

skulle nog inte ge lusern.

Hejsan Fång är ett jobbigt tillstånd, men så länge hoven är normal, vill säga fin form låt då hästen gå ute i hage, helst en bra skogshage med hö. vid varje nedtramp hästen gör med hoven så pumpar blodet igenom hoven vilket är jättebra. vill också tillägga att varken hovbensrotation eller hovbenssänkning finns, det är för höga trakter eller för långa tår som gör att det ser ut som dessa svåra tillstånd vid röntgen.
Ytterligare en som förnekar vetenskapen o skiter i hur hoven ser ut inuti.- har väl röntgensyn.

du kan få se min hästs röntgenbilder:idea:
I vilken dokumenterad forskning står det att strålen är en blodpump / hästens andra hjärta???

Med 4 hovar blir det 5 hjärtan o då 5 st. aortor o borde leda till cirkulationskaos.

vill också tillägga att varken hovbensrotation eller hovbenssänkning finns, det är för höga trakter eller för långa tår som gör att det ser ut som dessa svåra tillstånd vid röntgen.

Var har du fått det ifrån? :crazy: Stämmer nämligen inte! Både hovbensrotation och hovbenssänkning existerar.

/Maria

Hur tror du då det blir med skor på den stackars hästn????? skon hamnar bara på hovvägen och varje gång hästen tar ett steg så bänder det nåt jävulskt i lamellagret!!!!!! Ove Wattle börjar till och med fundera på vad det är Ove Lind säger har gått på föreläsningen och allt var bara helt naturligt för mig.

Vems föreläsning är det du har har gått på?

I akutskedet brukar man dra av hästen skorna och ställa den stilla och mjukt. Men sen brukar man sko med specialskor för att underlätta för hästen. Olika hästar funkar med olika skor. Min fick en vanlig sko tillsammans med en t-bar (osäker på vad det kalls) över strålen. Funkade finfint på henne.

Och vi har nu i höstas testat att ha henne barfota men det funkar inte alls av två anledningar. 1. Sulan växer så mycket att tillsammans med 2. Dåliga hovväggar gör att hon går på sulan (båda dessa saker beror på hennes tidigare fånganfall). Vilket gör ont! Så skor ska på genast igen.

/Maria

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 820
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar