Fång frågor

Sv: Fång frågor

Min häst fick vanliga skor när det var dags för små promenader- efter 10 v. o fick gå i en stor hage. Rotationen hade gått tillbaka på 5 v.- första efterkontrollen.

Hur tror du då det blir med skor på den stackars hästn????? skon hamnar bara på hovvägen och varje gång hästen tar ett steg så bänder det nåt jävulskt i lamellagret!!!!!! Ove Wattle börjar till och med fundera på vad det är Ove Lind säger har gått på föreläsningen och allt var bara helt naturligt för mig.

Har jag någonstans i mitt förra inlägg sagt att jag förespråkar skodd fånghäst? Du behöver inte överreagera, ett utropstecken räcker.
Min häst gick utan skor i 15 veckor efter att fången upptäckts. Vi lät röntga och därefter plockades skorna av för att skona hovarna. Han fick gå i mjuk sandpaddock efter att först stått fem veckor i box. Han fick skor på sig först när hovbensrotationen gått tillbaka, och hovbenet var parallellt med hovväggen. Under barfotatiden verkades han med kort tå för att underlätta överrullning och därmed avlasta hoven.

Påstår OL att han har fått OW att tänka om? Ja det är då ingen ända vad den skrävlaren kan påstå inför en okunnig publik.
Men han kom inte med en enda kommentar på hovdagarna under förra höstens veterinärmöte.
PL

KL En sak som ofta missas är att vid behov stödja respektive avlasta o där kan hovplast vara en bra variant. Det finns tyvärr en brist på hovslagare som kan göra rätt åtgärder o veterinärer som kan rekomendera rätt åtgärder.
PL

Hejsan Fång är ett jobbigt tillstånd, men så länge hoven är normal, vill säga fin form låt då hästen gå ute i hage, helst en bra skogshage med hö. vid varje nedtramp hästen gör med hoven så pumpar blodet igenom hoven vilket är jättebra. vill också tillägga att varken hovbensrotation eller hovbenssänkning finns, det är för höga trakter eller för långa tår som gör att det ser ut som dessa svåra tillstånd vid röntgen.

Ursäkta! Men jag tror jag svimmar...:crazy:

Ja det är otroligt vad man kan bli allvetande efter en föreläsning av OL, jag har själv varit på en o halva publiken satt i trans, en av de som hade avvikande åsikter(inte jag, jag höll igen lite) fick sig en utskällning så att fradgan stänkte. M verkar dessutom fått uppfattningen att alla röntgenveterinärer är idioter.
PL

Efs maken är hovslagare är jag väl insatt i problematiken, han har dock gott samarbete med en klinik och skor efter rek från veterinär + att han får se rtg bilderna.

Jag har aldrig sagt att stålen är en blodpump. men har ni själva sett en isärsågad hov? då kanske ni fattar vad jag menar. Jag "struntar" i OW men på röntgen har dom väldigt hög ljuseffekt eller vad man säge?????? och då blir bilden annolunda än om man har svagare. www.sundhast.se jag tycker inte man ska vara så trångsynt som många hästägare är och se vad det finns för alternativ. Detta är ett som jag själv tycker funkar mycket bättre än skoningen sen är det upp till var och en men jag försöker hålla mina hästar i så naturligt sätt som möjligt, jag har aldrig sett en vildhäst som har skor :confused: hur tror ni alla att dom klarar sig???

Ja det är otroligt vad man kan bli allvetande efter en föreläsning av OL, jag har själv varit på en o halva publiken satt i trans, en av de som hade avvikande åsikter(inte jag, jag höll igen lite) fick sig en utskällning så att fradgan stänkte. M verkar dessutom fått uppfattningen att alla röntgenveterinärer är idioter.
PL

Nej det har jag ABSOLUT inte men jag tycker det är väldigt synd att alla är så trångsynta. Det var konstigt för på den föreläsningen jag var på så var det en hovslagare med som var väldigt skeptisk mot detta och OL var inte otrevlig och gav honom någon utskällning iallafall. men det är vl tur att vi alla människor är olika precis som våra djur. Vad är du utb? Veterinär? Bara att trakstöd finns, varför hovslagarskolan vet ju inte varför heller så låt då OL "tro" varför och vi som tror som han kan väl få göra det?????? utan att bli påhoppade????? men detta är verkligen ett känsligt ämne?

Påstår OL att han har fått OW att tänka om? Ja det är då ingen ända vad den skrävlaren kan påstå inför en okunnig publik.
Men han kom inte med en enda kommentar på hovdagarna under förra höstens veterinärmöte.
PL

Nej inte att han tänkt om men börjat inse vad han pratar om.
Varför är han en skrävlare i dina ögon?

Ytterligare en som förnekar vetenskapen o skiter i hur hoven ser ut inuti.- har väl röntgensyn.

du kan få se min hästs röntgenbilder:idea:
I vilken dokumenterad forskning står det att strålen är en blodpump / hästens andra hjärta???

Med 4 hovar blir det 5 hjärtan o då 5 st. aortor o borde leda till cirkulationskaos.

Nej men är öppen för ny forskning

Har jag någonstans i mitt förra inlägg sagt att jag förespråkar skodd fånghäst? Du behöver inte överreagera, ett utropstecken räcker.
Min häst gick utan skor i 15 veckor efter att fången upptäckts. Vi lät röntga och därefter plockades skorna av för att skona hovarna. Han fick gå i mjuk sandpaddock efter att först stått fem veckor i box. Han fick skor på sig först när hovbensrotationen gått tillbaka, och hovbenet var parallellt med hovväggen. Under barfotatiden verkades han med kort tå för att underlätta överrullning och därmed avlasta hoven.

Jag får ursäkta jag missuppfattade ditt inlägg jag är väldigt duktigt på att använda tecken utan att mena det mer än ett. hur kunde hovbensrotationen gå tillbaka då? Sorry !!!!!!!

vart tar hovbenet vägen då ut genom sulan då? eller upp i benet?

Det finns bilder där hovbenet har penetrerat sulan.
Nej men är öppen för ny forskning
Men det OL sysslar med är inte forskning. Han tar betalt o informerar iallafall inte sina kunder att det är forskningsobjekt.

Som han pratar kan han inte ha sett röntgenbilder på hästar med kronisk fång.

Men det OL sysslar med är inte forskning. Han tar betalt o informerar iallafall inte sina kunder att det är forskningsobjekt.

Jo jo det finns! Men inte många, hoppas jag. allt måste väl börjat med att han undersökte det då om det passar dig bättre? Jag har häst med kronisk fång, sens hon verkades enligt det sättet har hon inte ömmat det minsta varken på vanligt grus eller större stenar, men alla nerver kanske dog i hovarna? Jag vet inte men jag är nöjd och många andra också, jg ser tyvärr inte problemet med det?

Det är okej.
Hovslagaren (Strömsholm) verkade tvärtå på hovarna för att dels avlasta belastningen på hovbenet och ¨så. När hovbenet sen växer ut rätas hovbenet upp så det blir parallellt med hovkapseln.

Jag förklarar inte så bra men axel kanske kan förklara bättre, eftersom hans häst fått samma behandling av samma hovslgare?

Jag har haft en ponny en gång i tiden som fick fång och där var det mycket nära att hovbenet kom ut genom sulan. den hästen fick jag avliva för det blev aldrig bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 820
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V