Fång frågor

Sv: Fång frågor

Med de nuvarande skoningmetoderna och de höga trakterna jag ser runt omkring mig är det föga troliga att även vid omskoning var fjärde vecka skulle ge det resultatet. Att sänka trakterna vore dock en ide.:idea:

Physiological Trimming for a Healthy Equine Foot
skriven av vet. Robert Bowker

"To shoe or not to shoe, that is often the question. Bowker explains, "If the
horse must have shoes on, the problem results in the frog being elevated from the
ground. Therefore, it isn't touching the ground and doing its job of bearing
weight. Physiological function of the foot is compromised and the foot begins to
contract.

"Some farriers have started trimming the foot so the frog is as close to the
ground as possible--and even touching the ground--when the horse has shoes on. Therefore, if the horse has to have shoes on, this is the next best option."

Till alla dem som har ömfotade hästar, tåls detta att tänka på.

Physiological Trimming for a Healthy Equine Foot
skriven av vet. Robert Bowker
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm

"Our research has shown that the equine foot is constantly adapting and responding to environmental conditions. Most feet are sculpted by their environment, rather than only by genetic influences"

"What about barefooted horses with tender feet? Bowker explains, "It is simply a
matter of 'whatever you ride the horse on is what you should bed the horse on.'
The foot will adapt to whatever environmental surface the horse is standing on.
The problem arises when we bed them on soft surfaces (straw, shavings, rubber
mats, etc.) and then expect them to walk/trot/gallop on rocks

There are hundreds of barefoot endurance horses that are housed and trained on hard-packed surfaces (hard dirt, gravel, small rocks, etc.) without tender feet.
The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics.
Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment.
However, I do not recommend that horses be kept on cement"

Det är nog lite olika var man bor o det man ser är då sanningen.

Jag tycker precis tvärtom- hästarna här är för låga i trakterna vilket leder till en låg flack hov, där tån drar iväg.

Men om man åker åt andra hållet på stora vägen;) så hittar man de som du pratar om,

Men att tån drar iväg vid låga trakter då hästen är skodd kan inte det vara av den enkla orsaken att den inte slits såsom den borde om den nu skulle vara barfota?

Min häst har låga trakter då enligt VHM så är han verkad efter sulans nivå var fjärde vecka, hans hovar har genomgått oerhörda förändringar, mest den senaste månaden.
Från att vara en ömfotad stapplande häst som jag alltid hade boots på har hans hovar blivit enormt hårda och idag red vi en timmes tur på omväxlande terräng, bla grus , utan att behöva slänga på bootsen en enda gång :love: Och jag är extremt kinkig när det gäller hans väl o ve.

Dessutom har han utvecklats från en klantig snubblig tåförst gående unghäst till en trakten först klarar all terräng, ramlar aldrig häst som känner av sitt underlag.

Var ute på en ridtur med en vännina för några veckor sedan (hennes häst har skor) Vi galoppera ute på stig i skogen o helt plötsligt kommer vi till en plats där det var extremt mkt våta löv. Hennes häst fortsatte i galopp, halka lite granna men inget allvarlligt hände.
Min häst däremot saktade självmant av så fort han kände underlaget och halkade inte alls. Frågan är hur de skodda hästarna i hagen kan anpassa sig till underlaget om de inte kan känna av?

Bara en fundering jag fick då folk nämnde skador i detta leriga/hala väder

Mumin

Men om hästägaren väntar med att sko om, så sker en förändring av vinkeln o den överbelastar då oxå trakten som blir ännu lägre
Alt. understucken,

Det är då lätt att skylla på hovis.
Ditt ex. var inget bra.
En del individer är av naturen mer försiktiga än andra. De kan även ha olika erfarenheter.

Om Bowkers anpassning.
Jag skulle inte vilja se honom testa detta på ett amerikanskt fullblod, bara på mindre lättare hästar.

*KL*
Axel och Mumin_79
Kul och sansad diskussion! Jag ger mig in i diskussionen lite. Långa tår, understuckna/höga trakter är ett elände för hästen men jag tror att om hoven är i balans så slits både trakt och tå lika mycket. En häst som är öm i trakten/tån kan också avlasta och slita ojämnt men hovömhet syns ju på hästen genom ett kort stumt steg. Så en häst som är oöm men ändå sliter mer på något ställe är inte i balans (har felställning) eller är ev. under omställning. Tror jag!

Men ofta syns det då skillnad på hovarna. En särskiljer sig från hur den faktiskt har sett ut tidigare.
min hovis har sagt att man måste verka även trakten lite om den är understucken o då gärna ha en öppentå-sko.

Senast ändrad:

Jag tänkte ju mest på en barfotahov och slitage;)

Men hur verkar det med en tåöppen sko? Är det en sko som sitter ihop i bak, en vänd sko eller hur funkar det. Om skon är öppen i tån borde det inte ge en ökad belastning i fram på hoven? Hoven höjs väl då i bak och får en snabbare överrullning eller? Hur kan det hjälpa en understucken trakt? Som du vet är jag novis när det gäller skor så berätta gärna.

Då kan tån nötas o trakten kan växa ut mer rakt ner.

om hästen är för låg i trakten o är barfota kan man bara försöka att verka tån mer, men det hjälper inte om hästen är stor o tar långa kliv-landar långt, långt bak på trakten o tån skjuter iväg igen.

Då kan tån nötas o trakten kan växa ut mer rakt ner.

om hästen är för låg i trakten o är barfota kan man bara försöka att verka tån mer, men det hjälper inte om hästen är stor o tar långa kliv-landar långt, långt bak på trakten o tån skjuter iväg igen.

Så det är belastningen på trakten som gör att hoven blir understucken eller fortsätter att vara understucken?

Fast jag tror att hästen är dimensionerad efter sin storlek. Inte tar väl en stor häst propertioellt sett större kliv än en mindre häst.

Hej, kort citat tycker inte jag att det är när man i 4 inlägg av formatet halv A4 citerar i stället för att bifoga länk. Jag är inte säker men har för mig att man inte enligt reglerna har tillåtelse att göra så.

Varför inte i stället skriva och förklara med egna ord???

Men nu är hästen delad i 2 benpar.
Klart att en med längre ben pendlar mer, om den inte är kort i gången.

Jag tar mkt längre kliv än en som är 1,60, men är då oxå lite sävligare-långsammare takt o nöter väldigt på hälarna på både strumpor o skor. Vet inte om det här var en korkad jämförelse, men jag ser stor skillnad på belastning på mina hästar som är 168 o 184 cm. Rörelsemönstret spelar förstås stor roll oxå, men båda mina rör sig stort.
Den mindre verkas trakterna på, men den stora bara putsas de på.

Frågan är hur de skodda hästarna i hagen kan anpassa sig till underlaget om de inte kan känna av?

Bara en fundering jag fick då folk nämnde skador i detta leriga/hala väder

Mumin

Hej, bara då min högst personliga fundering. Hur kommer det sig utifrån ditt resonemang att det finns statestik på att hästar utan skor har större skadefrekvens avseende fläkskador,benbrott,avslagna bäcken samt sprängda bogblad som orsakats av att dom gått omkull i hagen. Jag får inte ihop ditt resonemang lika lite som jag saknar lite faktagrundad information som stöder dina påståenden. Om du vill så kan jag länka till den statestiken som dessutom är högst trovärdig och opartisk.

Men hur verkar det med en tåöppen sko? Är det en sko som sitter ihop i bak, en vänd sko eller hur funkar det. Om skon är öppen i tån borde det inte ge en ökad belastning i fram på hoven? Hoven höjs väl då i bak och får en snabbare överrullning eller? Hur kan det hjälpa en understucken trakt? Som du vet är jag novis när det gäller skor så berätta gärna.

Hej, en sk öppen tå är som du skriver en sko som är bakoframvänd. Det betyder att hoven inte har ngn belastning från skon i tådelen men ett understöd i tåsidodelarna,sidodelarna,trakdelarna samt genomgående understöd i hela hovens bakre region. Den ger en snabbare överrullning och ett ökat understöd för hovens bakre del samt avlastar den bakre senapparaturen och stabiliserar upp hovbenets rörelse i hornkapseln i belastningsfasen.

Detta gör att trakterna avlastat och den tidigare överbelastade traktdelen där tyngdpunkten legat så långt bak i hoven att trakterna t.o.m. blivit understuckna så kommer belastningen i hoven att flyttas fram till en mer centrerad belastning närmare hovleden.

Se det hela som en vågskål där hovleden är centrum, ligger belastningen i traktdelen så överbelastas trakterna och ligger belastningen i tådelen så kommer tån att överbelastas. Det hela är mkt enkelt och logiskt, det gäller helt enkelt att få en individuellt balanserad hov mellan trakt och tå så belastningen centreras över hovent centrerade vågskål=hovleden.

Två saker är mkt viktiga att komma ihåg vid denna typ av skoning, dels den enskilda individens extriör och utifrån dess extriör, hur stor påfrestning och rörelse hovbenet få utifrån ändrat läge i självaste belastningsfasen.

Eftersom det var som sagt en fundering endast byggd på min egen erfarenhet och mina tre barfota hästar så är det ingen sanning

Tack gärna vill jag ha länken. Min gissning är att det i så fall beror på halka och att man med skor kan använda brodd. Jag syftade på lerigt väder eller hjälper broddade skor mot halka i lera också?

Mumin

Förstör nu int en trevlig sansad disskussion med gnat och tjat utan försök vara lite öppensinnig och kommentera forskningen själv om du vågar. :angel:

Jag måste påminna om detta citerande, så långa citat kan inte anses ok. Här är det bättre att redogöra med egna ord vad man menar, om man sen önskar en fördjupning är det bättre med en länk där källhänvisningen klart framgår.

Boj/moderator hästvård

vart tar hovbenet vägen då ut genom sulan då? eller upp i benet?

Ja precis det händer vid en hovbenssänkning, jag har sett både ock. Hovbenssänkning av värsta sort, ja hovbenet gick igenom sulan.
Hovbensrotation, det såg ut som om hoven var en kvarts varv fel vriden, med en stor glipa mellan. Äckligt, ja verkligen och jag är inte kräkmagad. Så vad påstår du då att det är???

Fast om man funderar på hovbenssänkning så måste det väl i alla fall vara fel uttryck. För inte kan väl hovbenet ensamt sänkas? Då skulle det ju lossna från benet ovanför om själva hovbenet bara skulle sänkas. Det måste väl vara så att lamellerna släpper och därmed förlorar hovbenet sitt fäste, vilket gör att hovbenet (och de andra benen) sjunker ner och hovbenet lägger sig mot sulan som enda mothåll så att säga. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Hovbensrotation är väl när hovbenet roterar i förhållande till kronben/kotben (vet ej om de heter så men de ben som är närmast hovbenet) och förlorar fästet mot hovväggen i fram, vilket gör att hovbenet roterar också i hovkapseln. Det jag tycker är märkligt är varför det släpper oftast i fram på hoven och inte t.ex. i ena sidan eller bara i trakterna.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Hej, ja jag tycker faktiskt att du är det.

Hovbenssänkning betyder att hovbenet sänker sin position i hovkapseln p.g.a. sulhornets skadade struktur vilket bl.a kan ha förorsakats av primär sulläderinflamation med kronisk åkomma som secundär påföljd.

Sänker sig hovbenet paralellt med den försvagade sulans kroniskt skadade vävnader så borde ju rimligtvis resten av benaxelns skellet även ocå sänkas så vida man nu inte har ett benbrott lite högre upp än hovleden.

Hovbensrotation inträffar när lamellerna som sitter i vägghornet (inte sulhornet) utifrån ett trauma försvagas och dess trukturer påvisar en sådan skada att deras funktion mer eller mindre utsätts för en sådan förgiftning att deras blodfyllda strukturer förstörs i den mån att deras naturliga hållfastighet försvagas så pass att en hovbensrotatition uppstår.

Hovbensrotation har således inget med övriga nedre bens status att göra om det inträffar, minsta av allt utifrån kronleden och kronbenet som är det nedre benetst mest styva led beroende på övriga ligament och senors starka infästning.

Förtydligande: närmast hovbenet fäster hovleden in,under hovleden i hovbenets barkre region befinner sig strålbenet under elastiska putan men med djupa böjsenan löpande utanpå strålbenet.

Hovleden angränsar till kronbenets nedre ledyta som i sin övre ledyta angränsar till kotledens nedre ledyta, därefter kommer själva kotleden. Kotleden som är en gångjärnsled till skillnad från hov och kronled fäster in i sin övre del i skenbenets nedre ledyta och i bakkant på kotleden befinner sig dom två små kotsenbenen.

Har man bara detta klart för sig så är det väldigt naturligt att en hovbensrotation roterar med ett i framkant tippande hovben utifrån hur hela benet belastas avseende senor,ligament och dom olika ledernas struktur. Visst kan även ett hovben förändra läge i sidled, men då brukar man inte säga att det har roterat utan att det har uppstått en medial eller lateral "tippning"

Att en hovbensrotation aldrig har påvisats i negativ form där det roterat bakåt har sin naturliga fysiologiska förklaring, så vida man nu har dom fysiska förutsättningarna klart för sig

Det närmaste man för dagen har kunnat påvisat negativ hovbensrotation utifrån dagens forskning där hovbenet har roterat bakåt är när hovbenet mekaniskt utifrån felaktig verkning där trakterna har underminerats eller övriga strukturer överansträngts så pass att dom inte klarat av att ta upp den primära belastningen är vid ett hovben som inte ger plats för dess bakre naturliga belastning. I dessa fall har främst avsprängda hovbrosk uppvisats,kraftigt deformerade strålar,kroniska skador i elastiska putan,deformerade kroniska urkallkningar i strålbenet samt kronisk inflamation i strålbensbörsans övriga strukturer såsom benets bakre ligament och senapparatur påvisar även extrem överbelastning.

Så att en hovbensrotation uppstår med rotation i trakten faller utifrån hela hästens naturliga fysika förutsättningar vilket då redan skrivit att du har förstått.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 820
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar