Fång frågor

Sv: Fång frågor

Nej det har jag ABSOLUT inte men jag tycker det är väldigt synd att alla är så trångsynta. Det var konstigt för på den föreläsningen jag var på så var det en hovslagare med som var väldigt skeptisk mot detta och OL var inte otrevlig och gav honom någon utskällning iallafall. men det är vl tur att vi alla människor är olika precis som våra djur. Vad är du utb? Veterinär? Bara att trakstöd finns, varför hovslagarskolan vet ju inte varför heller så låt då OL "tro" varför och vi som tror som han kan väl få göra det?????? utan att bli påhoppade????? men detta är verkligen ett känsligt ämne?

Jag vet en hovis som blev hotad för att han ifrågasatte. :crazy:

/Maria

Det finns bilder där hovbenet har penetrerat sulan.
Men det OL sysslar med är inte forskning. Han tar betalt o informerar iallafall inte sina kunder att det är forskningsobjekt.

Som han pratar kan han inte ha sett röntgenbilder på hästar med kronisk fång.

Precis!

/Maria

*knapplån*

Hej, en allmän fråga i denna intressanta diskution som det finns mängder med tidigare trådar om.

Jag tror att det grundläggande utifrån hur man resonerar baserar sig på kunskapen om hovbenet är fast eller rörligt i hovkapseln oavsett,skor,barfota,trakthöjd,tålängd,boxvila,rörelse eller vildhäst.

Vid kadaver från vildhästar så är det mkt vanligt att endast skelett samt hovar är det enda som återstår och tydligen har man börjat intresera sig för att undersöka just hovarna för att se om det finns ett samband mellan hovarnas status och att just denna häst blivit ett byte för rovdjuren. Påfallande ofta så har roterade hovben kunnat påvisas.

Anser man att hovbenet är fast i hovkapseln så blir resonemanget där efter och anser man att hovbenet är rörligt i hovkapsel så resonerar man lite mer resolut som jag kan se det.

Jag lägger ner i denna tråden för alla är bara emot det ändå jag hittade en annan tråd där folket var lite mer positiva men tack ändå, alla tror jag att vi gör det bästa för våra hästar ingen låter dom lida, bara vissa då menar jag misshandel och såna som inte tar hand om dom tex. vissa hästar kanske behöver skor av en anledning men jag tror inte alla behöver. mina sex hästar går barfota, går jättebra och nej jag är absolut inte en djurmisshandlare, älskar djur mer än vad jag gillar människor och skulle hellre rädda ett djur ut ur ett brinnande hus än en människa, för djuret är helt oskyldig. och nu var inte det tal om barn. oj vad ska ni skriva nu om detta uttalande??? alltså jag vill poängtera att mina djur lider absolut inte!

Givetvis ska man göra som vet. och hovslagare tillsammans kommer överens om!
Men man undrar ju lite efter att ha läst alla dessa trådar om fång,
dem flesta hänvisar till sin vet. och hovslagare,ändå verkar behandlingarna och konvalicent tiden variera otroligt mycket.
Finns det verkligen så många olika sätt för vet. att behandla fång på?

Jag lägger ner i denna tråden för alla är bara emot det ändå jag hittade en annan tråd där folket var lite mer positiva men tack ändå, alla tror jag att vi gör det bästa för våra hästar ingen låter dom lida, bara vissa då menar jag misshandel och såna som inte tar hand om dom tex. vissa hästar kanske behöver skor av en anledning men jag tror inte alla behöver. mina sex hästar går barfota, går jättebra och nej jag är absolut inte en djurmisshandlare, älskar djur mer än vad jag gillar människor och skulle hellre rädda ett djur ut ur ett brinnande hus än en människa, för djuret är helt oskyldig. och nu var inte det tal om barn. oj vad ska ni skriva nu om detta uttalande??? alltså jag vill poängtera att mina djur lider absolut inte!

Jag är beredd att hålla med dig, eftersom att jag är säker på att dom flesta hästar kan gå utan skor. Tråkigt att det är så många trångsynta människor som tycker att man är en djurmisshandlare pga att man har hästen barfota. Båda mina hästar är utan skor och det funkar hur bra som helst. Jag hade önskat att fler kunde tänka sig att prova.. Men dom flesta "vet och kan" redan allt så dom kan inte ens göra sin häst en chans att prova. Förstår inte varför många tror att hästen lider just för att den är barfota? Kan hästen gå barfota är den frisk och sund.

Snacka om att göra saker och ting långdraget. Man antar att du har dina hästar skodd eftersom att du predikar åt det hållet.

Snacka om att göra saker och ting långdraget. Man antar att du har dina hästar skodd eftersom att du predikar åt det hållet.

Hur kan du dra sådana slutsatser?

Jag är väl oxå en som predikar åt det hållet då, eftersom jag är emot alla typer av vildhästmetoder, då JAG anser detta är djurplågeri. Jag förespråkar skor på de hästar som behöver det. Mina egna hästar går barfota men verkas av traditionell hovslagare med riktig utbildning. Jag är alltså inte motståndare till barfotagång utan till metoden OL med fler använder, då det inte finns någon vetenskaplig grund till dessa metoder. En häst skall inte på något vis utsättas för onödigt lidande.
Jag ahr bekanta som anlitar OL för "verkning" på sina fånghästar så jag har sett lidandet med egna ögon o skulle aldrig utsätta mina hästar för det.

*knapplån*
Jag tycker alla människor negativa mot rehabilitering av fånghästar barfota går in på ivis och söker efter veterinär Robert Bowkers arbeten. 10 års hovforskning av en av världens mest kunniga inom hovmedicin och leder Michigan state Universitys Hovavdelning.

Mumin
Ny forskning är min vän
Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Hur kan du dra sådana slutsatser?

Jag är väl oxå en som predikar åt det hållet då, eftersom jag är emot alla typer av vildhästmetoder, då JAG anser detta är djurplågeri. Jag förespråkar skor på de hästar som behöver det. Mina egna hästar går barfota men verkas av traditionell hovslagare med riktig utbildning. Jag är alltså inte motståndare till barfotagång utan till metoden OL med fler använder, då det inte finns någon vetenskaplig grund till dessa metoder. En häst skall inte på något vis utsättas för onödigt lidande.
Jag ahr bekanta som anlitar OL för "verkning" på sina fånghästar så jag har sett lidandet med egna ögon o skulle aldrig utsätta mina hästar för det.

Men snälla du. Jag utsätter inte mina hästar för lidande heller. Man blir jätte upprörd när någon påstår att man är en djurplågare när man i själva verket bara vill hästen väl. Visst, det finns säkert många barfota hästar som får lida för att inte dess ägare har den tid som behövs. Men mina gör verkligen inte det.. Har man inte tiden så finns det ingen anledning att hästen ska gå barfota. Hoppas du förstår hur jag tänker!

Vet nu inte om jag har läst texten korrekt. men..
Vet ingen hovis som lägger ut skon i tån o på sidorna-bara i trakten.
Sen vet de om att hålla ihop en plattfotad hästs hovar( den andra texten)

Äntligen någon som vågar kommentera, har skickat den här informationen med frågor till alla medlemmar av hovslagarförbundet och inte en enda av över 10 personer har svarat :mad:

Vill du kommentera dessa bitar med dragna ur texten

Physiological Trimming for a Healthy Equine Foot
skriven av vet. Robert Bowker

"Bowker's research in all these areas led to the discovery of a wholly different
theory of how horse feet respond to ground impact. His research focused on the
blood flow to and from the equine foot and the role it plays in energy dissipation"

"The results of his research led Bowker to believe that the modern-day horse should be trimmed so that more of the back part of the foot--including the frog--will bear the initial ground impact forces and weight"

"When the back part of the foot and frog do not touch the ground, this impact
energy is not dissipated but instead is transmitted to the bones and other tissues
of the foot. These tissues do not dissipate the impact energy well. The
long-term result of insufficient energy dissipation is chronic foot problems and
lameness. For example, in underrun feet, the ground contact area is usually under
the coffin bone rather than under the back part of the foot."

"Bowker's research has shown that the frog must be on the ground. He emphasizes that in order to get the frog resting on the ground, the farrier must gradually lower the heel. When the heel is not on the ground, the foot will start to
contract and get smaller, similar to a woman wearing "high heeled" shoes.

According to Bowker, "Once the frog is on the ground, the bars will contribute in supporting weight and much of the load will be supported by the sole"

Jag tycker att strålen blir välutvecklad om hästägaren bara väljer att sko om oftare. Då kan den ha lite mer hov att stå på o ändå få tryck på strålen- menar nu inte lång tå, utan en en hov i balans.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 820
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar