Fång frågor

Sv: Fång frågor

Så hovbenssänkning sker pga av en inflammation/skada i sulhornet? Lamellerna släpper alltså inte mot vägghornet vid hovbenssänkning men hur kan det ske en sänkning utan att dessa lameller har släppt?

Snacka om att göra saker och ting långdraget. Man antar att du har dina hästar skodd eftersom att du predikar åt det hållet.

Jag har den stora skodd fram nu efter att haft henne barfota sen jag köpte henne. Hon började ömma på grus och eftersom vi har mycket grusvägar här runt om så fick det bli skor fram. Ev blir det även skor bak till sommaren då ömheten på grus inte släppt helt. Hon har annars gått barfota hela sitt liv (är 7 nu).

Min ponny har jag haft halvskodd (fram) men plockade nyligen av henne skorna. Det har funkat sådär mest pga att hon har dåliga hovar nuförtiden (fånghäst). Fryser det på eller hon blir öm även ute (nu ömmar hon bara lite på stallgolvet) så blir det skor fram igen.

Jag är inte alls emot barfota, tvärtom. Men jag tror att man måste se till individen. Vilket arbete gör den? På vilket underlag? Hur är hovkvalitén? osv

/Maria

Lucern innehåller en del melass (både hacken och pelletsen) och kan därför vara olämpligt för fånghästar. Finns dock melassfri lucern att få tag i.

/Maria

Hej vad innehåller melass och hur påverkar det innehållet hästens näringsupptag och tarmflora??

Hej vad innehåller melass och hur påverkar det innehållet hästens näringsupptag och tarmflora??

Betsockermelass innehåller ca 50% sackaros, ca 20% andra organiska ämnen (bl.a. protein, raffinos, invertsocker och betain), ca 10% oorganiska ämnen (främst kaliumsalter) samt ca 20% vatten.
Källa: http://www.dansukker.com/omsocker/sotningslexikon/skrivut.asp?id=639

Vissa fånghästar kan vara insulinresistenta och tål socker dåligt.

/Maria

Hmm, men gäller detta verkligen ren fång? Jag har för mig att detta kan gälla hästar med cushing, där fång iofs är en bieffekt av åkomman men att just åkomman kan bidra till fång.

Hmm, men gäller detta verkligen ren fång? Jag har för mig att detta kan gälla hästar med cushing, där fång iofs är en bieffekt av åkomman men att just åkomman kan bidra till fång.

En Cushing häst behöver inte vara IR om jag fattat allt rätt (men risken är större än hos en icke-Cushing-häst). Och en häst kan vara IR utan att ha Cushing.

/Maria

Senast ändrad:

Cushing är en sällsynt sjukdom. Insulin resistens är inte så ovanlig och blir förmodligen vanligare. Precis som människor får s k metabola syndrom med insulinresistens av fetma, stor kolhydrat och alkoholkonsumtion så kan hästar få det (förutom spriten då!). Hästar med IR får lättare fång. HH

Det finns inga hållpunkter för att melass skulle göda elaka, fångframkallande bakterier.

Däremot är det som Krambanan skriver att för hästar med insulin resistens skulle melass kunna vara negativt för att det ev kunde förvärra deras IR och därmed kanske risken för fång.

För andra, icke IRhästar, finns det inga belägg för att melass skulle vara olämpligt eller öka risken för fång. HH

Prova att klicka på namnet på den jag svarat på, översta raden efter "Svar på", borde inte vara helt omöjligt!
Om du nu inte vet vad jag svarar på så varför klaga på mitt svar?
PL

Blodanalys bör göras flera gånger. Alltid lika kul att övertala vet att ta insulinprovet…:(

Angående säkerheten för svaret så får man inte glömma att det handlar om hormoner och att dessa hormoner är känsliga för yttre påverkan.
Att ta prov på klinik när hästen är stressad kan bli missvisande. Har man lite djupare kunskap om IR så går det att få en HINT genom analysen. Oftast så vet man det genom övriga symptom.
Det finns säkert ett stort mörkertal av IR hästar, enligt Agria inga diagnosticerade hästar vilket kanske säger mer om diagnosmetoden än om själva förekomsten av störningen. (Diagnosmetoden i Sverige skiljer sig från den Amerikanska metoden...)

För övrigt anser jag att de kunniga på detta forum kanske bör dämpa sockerhysterin lite, att pellets innehåller 5% melass är inte direkt dödligt för hästarna inte ens min störda krake reagerar nämnvärt på det. Mitt tips är bra hö, mycket motion och strunta i dessa sammansatta kraftfoder (müsli/pellets) hur havrefria de än är. Måste man ge proteintillskott så ge lusern men det är alltid bäst att ge bra fiberrikt hö! Jag har turen att ha bra lusern hö och det har fungerat riktigt bra för oss.

Tänk på den totala livskvalitén för fånghästen, inte bara på maten. Långa utevistelsen med kompisar i hagen, mycket lek och bus, tillgång till mat så att tuggbehov tillfredställs. En välmående häst har lättare att hitta balansen (hormonella) och till slut komma tillbaka till livet. :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 820
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar