Sv: Fång frågor
Blodanalys bör göras flera gånger. Alltid lika kul att övertala vet att ta insulinprovet…
Angående säkerheten för svaret så får man inte glömma att det handlar om hormoner och att dessa hormoner är känsliga för yttre påverkan.
Att ta prov på klinik när hästen är stressad kan bli missvisande. Har man lite djupare kunskap om IR så går det att få en HINT genom analysen. Oftast så vet man det genom övriga symptom.
Det finns säkert ett stort mörkertal av IR hästar, enligt Agria inga diagnosticerade hästar vilket kanske säger mer om diagnosmetoden än om själva förekomsten av störningen. (Diagnosmetoden i Sverige skiljer sig från den Amerikanska metoden...)
För övrigt anser jag att de kunniga på detta forum kanske bör dämpa sockerhysterin lite, att pellets innehåller 5% melass är inte direkt dödligt för hästarna inte ens min störda krake reagerar nämnvärt på det. Mitt tips är bra hö, mycket motion och strunta i dessa sammansatta kraftfoder (müsli/pellets) hur havrefria de än är. Måste man ge proteintillskott så ge lusern men det är alltid bäst att ge bra fiberrikt hö! Jag har turen att ha bra lusern hö och det har fungerat riktigt bra för oss.
Tänk på den totala livskvalitén för fånghästen, inte bara på maten. Långa utevistelsen med kompisar i hagen, mycket lek och bus, tillgång till mat så att tuggbehov tillfredställs. En välmående häst har lättare att hitta balansen (hormonella) och till slut komma tillbaka till livet.