Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det går ju inte att diskutera med ngn som aldrig svarar på ett motargument. Jag förstår inte alls hur du menar. Om ngn bemöter mina påståenden med ett motargument som jag inte håller med om/inte förstår så måste jag ju ha rätt att ställa en följdfråga?
eller du menar att diskussionerna ska bestå av monologer? Du med dina och jag med mina? Det verkar inte så framåtledande precis så jag kommer att fortsätta med mina följdfrågor.
Den verkar inte vara publicerad?
Ok. Jag var i hoven. Skillnaden på hoven och ditt exempel på sår är att vi på huden har normalflora som kan ge infektion. Det övriga ex. du tar upp ser jag som a normal dag på jobbet för immunförsvaret och andra försvarmekanismer.
Nekros är en dramatisk död och aldrig trevligt, det går ut sk. danger-signals eller stress-signaler och resterna ska städas bort. Att det inte blir någon omfattande skada har att göra med ett effektiva försvarsmekanismer och/eller liten mängd nekros.
.En diskussion är väl när man framför sin åsikt och utvecklar den genom vidareförmedlande av sin kunskap??? Det kan väl knappast före en diskussion framåt genom att ställa en földfråga om vad/hur menar du utan i stället själv föra diskussionen framåt genom förmedlande av egen fördjupning i ämnet
här fattar jag inte vad du menaratt du inte vill diskutera ämnet,, snarare återkommande försöker söka kunskap.
Här gör du samma sak igen. Jag svarade på din fråga om vad det är för skillnad mellan studie och forskning. Nu bemöter du inte mitt svar utan anser bara att ingen här kan förstå skillnaden mellan studier och forskning. Berätta i stället vad du anser att det är för skillnad.Det mest beklagliga jag noterat i denna tråd är att man inte kan förstå skillnaden mellan teori och praktik, ännu mindre skillnaden mellan studie och forskning.
Vad är det hästar förstår? Menar du att de kan tänka som vi?T.o.m hästar har sedan urminnes tider förståelse för detta.
Jag var/är påväg mot hoven =) Frågan är ju om det vid en mekanisk påfrestning men utan penetrerande skada (genom sulan) som leder till inflammationssvar (sulläderinflammation) blir en nekros med bakterier etc eller 'bara'en vävnadadöd som städas upp av immunförsvaret?
Dvs om det alltid är som devere är inne på att man får toxiner, eller om det är 'bara' själva inflammationsresponsen som gör att man kan få fång. För precis som du tog upp innan, så det finns ingen plats för en inflammation riktigt, en svullnad har ingenstans att ta vägen riktigt.
Det mest beklagliga jag noterat i denna tråd är att man inte kan förstå skillnaden mellan teori och praktik, ännu mindre skillnaden mellan studie och forskning. T.o.m hästar har sedan urminnes tider förståelse för detta.
Ja, det väl det här som är kärnan i fång-eländet. Jag tror nekros av lamellerna infinner sig vid all fång. Det är det man ser på kadaverhovar, dissekering och histologiska bilder (mikroskop). Jag tror att jag är inne på att skadan av lamellerna uppkommer av inflammationen i sig. Ska väl egentligen inte uttala mig just för jag inte har gjort någon djupdykning i fång.
Det där är extra intressant tycker jag. Nu lämnade ju Coari tråden tyvärr, men han påstår annars envist att om ingen lägesförändring av hovbenet skett får man inte breddad lamellrand. Jag håller inte med, dels av det enkla faktum att jag har ett (tack och lov) levande bevis på motsatsen nere i stallet. (Lamellerna återtog dock normal struktur och utseende vad man kan se 'utifrån', dvs i lamellranden, i sinom tid). Och dels för att mekanisk påfrestning på en för lång tå t ex kan ge lamellrandsbreddning (av återgående art), och utan att hovbenet roterat/sjunkit.
Men bara själva påfrestningen som blir på försvagade (inflammerade) lameller borde enligt mig utan svårigheter kunna avspeglas i den nedväxande lamellranden, just i breddning, det 'stretchade' (vet inte hur man ska beskriva det, men man ser på själva strukturen att den utsatts för påfrestning) strukturen osv och blödningar t ex.
För det är ju ett spann mellan normala, friska lameller, och där de tillslut brister och sambandet släpper såpass att hovbenet ändrar läge. Hur stort spannet är är nog individuellt dock?
Jag har nog förstått det som att just nedbrytningen av lamellerna är definitionen på fång och att det sker vid alla olika typer av fång. Sedan kan orsaken till det och det exakta händelseförloppen vara lite olika beroende på vad som sätter igång hela anfallet.
Enligt de senaste teorierna så tror man att det som sker i lamellerna är inflammationer, kärlförändringar och (eller) enzymaktivering (av MMP). Troligen är det en kombination av alla tre.
Lamellernas vävnader kan ju gå sönder på delvis olika sätt.