Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Sv: Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Ett tips om hon är så sulöm att man vill avlasta sulorna är att göra täckplåtar till skorna som skruvas fast med broddar (4 hål) då får du en luftspalt mellan plåt och hästens sula. Går att göra med båda rättvänd och tåöppen sko. Jag har själv provat på egen fånghäst som gick från blockhalt till nästan ohalt direkt. Hästen ska naturligtvis ändå stå stilla på mjukt underlag.
Är din häst så sulöm kan man också misstänka en "dubbelsula" som oftas bildas på fånghästar som roterat snabbt. Be hovslagaren kolla.

Senast ändrad:

Hon har svullen nosrygg och ovanför ögonen, svullna lymfkörtlar, röda slemhinnor, ingen infektion, hältor som kommer och går, bra värden.
Veterinären tror fången är sekundär av tumör eller liknande.

Sulorna bör helst plockas av bums.
Om hovbenet har roterat så trycker hovbenet mot plastsulorna och du kan i värsta fall stå med en inflammation i hovbenet.
Man skall aldrig någonsin ha sulor på fånghästar.
Lycka till.

Oj det hade jag ingen aning om. Men det måste gälla i den akuta stadiet då? Eller om man är osäker på om en rotation sett?

Min ponny är en fångponny som bara har lite lite rotation kvar efter ett gammalt fånganfall (röntgad nyligen). Hon har gått med sulor i vintras då hon har lite tunna sulor men blev dålig (ej nytt fånganfall). Skulle det kunna bero på den lilla lilla rotation hon hade? :(

Vad är symptomen på inflammation i hovbenet?

Hon har svullen nosrygg och ovanför ögonen, svullna lymfkörtlar, röda slemhinnor, ingen infektion, hältor som kommer och går, bra värden.
Veterinären tror fången är sekundär av tumör eller liknande.

Menar han Cushing med en tumör? Isåfall går det att ta prover på utan att åka till klinik.

Oj det hade jag ingen aning om. Men det måste gälla i den akuta stadiet då? Eller om man är osäker på om en rotation sett?

Min ponny är en fångponny som bara har lite lite rotation kvar efter ett gammalt fånganfall (röntgad nyligen). Hon har gått med sulor i vintras då hon har lite tunna sulor men blev dålig (ej nytt fånganfall). Skulle det kunna bero på den lilla lilla rotation hon hade? :(

Hur vet man att hästen bara är öm i sluorna och inte har fått fång ?

Citerar mig själv och hoppas att So Hovslagare ser det här. :D

Det är över nu...

Ja, det är över nu... Lilla Cahlua vilar nu och har inte ont mer...:(:cry:

Konstigt nog stannade inte världen...

Jenny

Sv: Det är över nu...

Så tråkigt!

Men nu kan hon iaf galoppera fritt och ÄTA (det brukar uppskattas av ponnies... :) )

Det är okej att känna lättnad förresten. Det blir ju en sådan när man tar bort ett djur som inte mår bra. Och så en enorm saknad :(

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 895
Senast: lizzie
·
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 498
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 603
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30