Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Sv: Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

När min fånghäst inte blev bättre av sin medecin, så var det en självklarhet att byta smärtstillande .

Min vet ville inte det MEN JAG STOD PÅ MIG .
Smärtan försvann nästan direkt .
Jag gav honom också pro-eco ett slags bakterie, som hjälper magen.
Det finns hos välsorterade foderhandlare .
Han får även ett fångfoder som heter save and sound, framtaget för fångisar .

Hej från hambo

Vilka forskare har kommit fram till att en fånghäst inte ska äta betfor?

Jag vet ej... men man ska väl göra det man kan... det var bara ett litet tips...

Jag vet ej... men man ska väl göra det man kan... det var bara ett litet tips...

Jag vet inte riktigt hur du har lyckats med svaret. Det var jag som skrev frågan och inte den du svarade. Men det är OK jag minns att för mig var det ett mysterium i början med hur man skulle svara. Men jag har lyckats lära mig så det går.

I alla fall så undrar jag fortfarande om svaret.
Jag har också en fånghäst. När hon fick fång upptäckte jag snabbt att det är ett område där det finns många som tycker att de vet allt men jag upptäckte ganska snabbt att det de sa inte kunna stämma med verkligheten. Jag fick nämligen lika många olika svar som personer jag frågade oavsett om det var veterinärer, hovslagare eller "vanliga" hästmänniskor med erfarenhet av fånghästar. Jag insåg att ett sätt att bli klokare var att lära mig en del själv.
Jag har läst en del om fång och därför så undrar jag vad du har för underlag för ditt påstående att betfor inte är bra för fånghästar. Betfor innehåller fibrer som är bra för hästens tarmar ngt som är viktigt för en fånghäst. Sedan finns det fånghästar som är insulinresistenta och de ska ej äta för mkt lättlösliga kolhydrater. Nu har jag förstått det som att betfor inte innehåller så mkt av dessa kolhydrater, speciellt inte om man häller av sköljvattnet.

De utfodringsråd som jag har läst om till fånghästar talar om att man ska se till att de inte får mer energi än de behöver så att de blir överviktiga. Om de är det så bör man säkert ge ngt mindre så de går ner i vikt.

Senast ändrad:

Betfor innehåller socker som ju är kolhydrater och man har kommit fram till att det är oftast kolhydraterna som framkallar fång - inte proteiner som det sas förut....

Jag gav ej betfor av din sistnämnda anledning- bantning.
Gav bara linfrökaka för magen.
en häst på box behöver ingen extra energi:angel:då blir det såhär :bump:

Betfor innehåller socker som ju är kolhydrater och man har kommit fram till att det är oftast kolhydraterna som framkallar fång - inte proteiner som det sas förut....

Det är när en häst får i sig för mkt kolhydrater som bryts ner på fel sätt som den kan få fång eller om den redan har problem med glukosmetabolismen och äter för mkt lättlösliga kolhydrater. Det är så jag har förstått det.
Det skulle möjligtvis vara av den senare anledningen som betfor skulle kunna utlösa fång. Än en gång som jag har förstått det. Men då ska nog hästen få en hel del betfor där man ger även blötläggningsvattnet.

*kl*

Alltså, ni är jätterara som säger att jag inte ska ge upp, men jag vete faen...

Nu har hon gått en vecka på Butta, och om något så har hon blivit sämre...:(

Hon har sedan början på januari inte blivit ett dugg bättre,trots att hon fått medicin hela tiden. Första tiden Finadyn och sedan en vecka butta. hon blir lite, lite bättre under dagen av medicinen, men det är marginellt, och morgonen efter är hon lika dålig igen.

Hon får, de dagar solen skiner och hon ser lite gladar ut, linka sig ca femton meter utanför boxen till en liten boxhage ute i snön. Det är för att veterinären sa (oh det tror jag stenhårt på) att kylan är bra mot inflammationen i hovarna. Men det är kanske varannan dag som hon vill/får gå ut, annars står hon på ett tjockt lager spån, äter nästan så mycket hö hon vill. Damen äter kanske tre-fyra kilo hö om dagen, mer vill hon inte ha, vilket i sig är oroande, någonsin hört talas om en shettis som inte vill äta?!

Jenny.

Det ser ut som att det ni gör inte funkar. Men vad säger veterinären?
Vad har ni gjort åt hovarna? Magen? Medicinen är antiinflammatorisk och smärtstillande men det är ju i magen det började och gör man inget åt hovarna... Hur många gånger är hon verkad sen anfallet började?

Visst får hon väl medicinen morgon och kväll? Kan det då inte hänga ihop att hon blir bättre om hon är ute (i snön) och att det kanske vore läge att se om det går att ordna så att hon kan vara ute även nattetid?

*kl*

Alltså, ni är jätterara som säger att jag inte ska ge upp, men jag vete faen...

Nu har hon gått en vecka på Butta, och om något så har hon blivit sämre...:(

Hon har sedan början på januari inte blivit ett dugg bättre,trots att hon fått medicin hela tiden. Första tiden Finadyn och sedan en vecka butta. hon blir lite, lite bättre under dagen av medicinen, men det är marginellt, och morgonen efter är hon lika dålig igen.

Jenny.

Jag förstår din förtvivlan och lider med dig. det är jättejobbigt. Jag vill igen lyta funderingen på om hon TÅL medicineringen? Det kan ju faktist vara så att OM hon inte tål den så späder du på processen hela tiden. Att kortison kan ge fång är allmänt känt, och biverkningarna på Fenylen kan ju faktist också ge samma effekt, utlösa fång...:cry:
Om man läser i bi packsedel/ vet fass så står det att man skall vara försiktig till ponnys med Fenylen? Jag förstår att du tvekar till att avbryta smärt lindringen. Det är jättesvårt, hade jag varit i din siuation så hade jag försök att avbryta.....

Lycka till! och kom ihåg att har du gjort allt som står i din makt så kan du inte göra mer och pållen kanske mår bättre av att somna in. :cry:

Vad har gjorts åt hovarna. Det hjälper jättemycket mot smärtan om man tejpar på stötdämpande sulor under den första tiden.
Lindrar stor del av smärtan för det mesta!!!

Veterinären tycker nog att hoppet är ute... Men hon har sagt att hon litar på att jag inte låter henne stå och ha ont "för länge". Vet anser att jag känner min ponny så pass väl och att jag inte är för "vek" (Vek= en som ska ha hästen vid liv för ens egen skull) för att kunna avgöra när "enough is enough".

Hn är verkad två gånger sedan anfallet började, och hon får filmjölk för magens skull.

Hon får medicinen en gång om dagen, har inte velat dela upp den (pga småbarn och skiftarbetande sambo) som gör det nog svårt att hålla EN tid om dagen för medicinering.

Hon vill gärna ligga ner, även dagtid, så jag vill inte ha henne ute hela tiden, tycker de ska ha torrt när de ligger.

Om man läser i bi packsedel/ vet fass så står det att man skall vara försiktig till ponnys med Fenylen?

Det var därför min vet inte ville skriva ut Butta till och börja med, men eftersom vi inte fått någon lindring av Finadyn så skrev hon ut den.

Ska ringa i morgon och be henne skriva ut Metacam, nu har ju Buttan haft en dryg vecka på sig och inget har hänt. Fungerar inte Metacamen så får det nog vara nog...

Eftersom hon haft fång en gång tidigare så var inte prognosen särskilt gopd ifrån början, och eftersom hon nu stått i två månader utan minsta lila förbättring så är väl risen stor att det inte blir bättre framöver heller...

Helvetes förbannade jä'vla satans skit.....:cry:

Jenny

Det låter jättejobbigt med din häst och det är ju möjligt att det inte finns mer att göra. Men jag undrar ändå om du är säker på att just filmjölk är bra för magen? jag har inte lyckats bli helt övertygad om det.

Hon får medicinen en gång om dagen

en liten fråga bara... alla gånger jag har gett butta så har det getts 2ggr om dagen, aldrig en gång. det kanske är därför hon fortfarande har så ont. eller är någon ny typ som håller i sig 24timmar?

Halveringstiden för fenylbutazon är 3-6 timmar varvid man brukar ge det två gånger om dagen för att göra hästen smärtfri. Efter en vecka eller så kan man minska till en gång om dagen. Så har jag fått av veterinär tidigare till min häst.
Du är väl hos hästen mer än en gång om dagen så dela upp dosen är nog inga problem om du försöker.

Hör också med veterinären om du har maxdos.

Helvete...

Det gick åt helvete... Till veckan tar jag ut veterinären för en sista koll och för att fylla i försäkringspappren, för nu får det vara nog... Nu har hon mer eller mindre stått på box sen 6: januari och hon blir inte ett dugg bättre. Hon får Butta två gånger om dgen och den hjälper så lite att det knappt är värt besväret att få i henne den...

Jag ger upp, jag orkar inte se henne ha ont mer... Jag vill inte ge upp, men det finns inget mer jag kan göra. Hon har fått proviva och filmjölkj, butta och finadyn (inte allt samtidigt men ändå) och ingenting tycks göra någon skillnad. Hon är foprtfarande vid rätt gott mod, men eftersom INGENTING händer så tycker jag att det får räcka nu. Hon linkar runt i boxen på ett tjockt lager spån och vägrar att gå ut. Hon vill helst inte röra sig alls och chansen att det går över så hon kan leva ett drägligt liv får väl anses var noll efter så här lång tid...

Fan... Jag trodde jag hade förberett mig på det värsta, men ack så fel jag hade... Känns som om solen gått ner för ett bra tag framöver... Min fina lilla ponny som gett mig så mycket...

Jenny

tråkigt, men ibland vill det sig inte. jag vet för jag fick ta bort min häst eftersom fången vägrade ge med sig :cry: hemsk sjukdom det här.

Hon har inte varit ute i hage på flera veckor nu, innan dess tog jag ut henne en del dagar i en liten sjukhage på veterinärens inrådan. Det ska tydligen vara bra att stå i snön för fånghovarna.

Jenny

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 895
Senast: lizzie
·
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 498
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 604
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Uppdateringstråd 30