Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Sv: Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Det här kom till min inkorg... Jag anser att det måste vara ett jävligt osmakligt skämt eller en riktigt jävla okunnig människa...

Hej jag läste att din hästa har riktig fång nu o jag läste att den fick hö o fynadin. En häst i mitt stall har kronisk fång, det är fång som aldrig försviner. I början kunde hon inte gå o sen låg hon bara ner. Det blev bättre när vi hade tagig bort höet helt o minskat jätte mycket på kraften. (safe and sound heter kraften.) Din häst går ju blir ju motionerad. Ponny trav skrev du. Du ska fortsätta med fynadinen o ge den safe and sound och inget hö hon kommer att må bra jätte snabbt. Nu springer den lilla shettisen i hagen o bockar o man kan rida den o allt. Är det något annat så skriv bara. Jag lovar detta hjälper men din shettis får vila ett litet tag och hålla sig undan från gräs o hö/ensilage.

Ledsen alltså, men att sluta ge hästen mat är knappast lösningen på ett fånganfall som inte går över...:crazy:

Jenny

Det här kom till min inkorg... Jag anser att det måste vara ett jävligt osmakligt skämt eller en riktigt jävla okunnig människa...

Ledsen alltså, men att sluta ge hästen mat är knappast lösningen på ett fånganfall som inte går över...:crazy:

Jenny

Jag förstår att du reagerar. Det är klart att det kan vara ett skämt. I alla fall är det ngn som är okunnig. Det är klart att hästen måste ha mat. Varför skulle den bli bra om man låter den svälta? Men jag fick också det "rådet" när min häst fick fång. Man trodde så förr.

Försök att inte bry dig om det.

Står hon fortfarande barfota eller försökte ni avlasta sulan med någon typ av bakvänd sko någon gång?

Jag lånar din tråd lite om det är okej?

Jag har en islandshäst som är dräktig och har stått på vila ett år nu pga inflammaiton i kotsenskidan och dräktighet.
Men sen i december-januari har hon varit väldigt halt på samtliga ben. Hon har haft svårt att ¨gå ut i hagen på morgonen och stapplat mycket. Den här hästen har varit sjuk mycket senaste året och vi har fått gråa hår av henne. Hon har haft 3 virus utan att någon annan häst i stallet haft det. Efter att hon kom hem från fribetäckningen har hon varit svullen över nosryggen.
jag har haft ute veterinärer och varit på klinik med henne. I slutet av januari/början på febrari hade jag veterinären ute pga hältan på alla 4. NJäää inte fång var ordet. Jag hade då låtit henne enbart äta hösilage och tagit bort allt kraftfoder i 1,5 vecka utan resultat. veterinären sa att jag märker resultat snabbt omd et vore fång då. De gav henne quadrisol i 7-10 dagar (minns ej) men det hjälpte knappt. Hon fick gå i hagen som vanligt. veterinären sa att antagligen har hon inflammationer även fram nu pga överbelastning av bak. Men hon var sulöm. Men det sa hon kunde ha kommit av att det var såpass fruset ute och hon fått blåmärken under sulan. Bakbenen vill inte läka. Har varit på klinik, de säger att vi ska avvakta tills hon har fölat med behandling.

Honslagaren sa att hon har fina hovar och än så länge kunde inte hon se antydan till fång. Men hon har inte behövt verka dem på 4-5 månader för hon har slitit så mycket på dem (tar ut hovis var 8:e vecka). Då tänkte jag att hon sliter såpass på dem att hon kanske går för mycket på sulan, därav ömheten. Hon fick skor fram och heltäckande sula. Hon blev bättre. Började springa lite i trav istället för pass/tölt. Det här var för ca 2 veckor sen.

Men för 4 dagar sen var hon sämre än någonsin. Hon har jätteont fram, med puls i kotorna. Hon kan knappt gå. Låg i boxen varvad helt på sidan och "vanligt". Vi trodde hon skulle kasta fölet. Men efter ca 20 minreser hon sig igen och är "bara" halt.
Givetsvis tillkallar vi veterinär som ger henne kramplösande. tra prover (som är bra).
2 dagar efter ringer jag veterinären igen eftersom hon har så ont i frambenen att hon knäade om man tog upp ett! Förklarade då hela historien ochs a att " nu skiter jag i fölet i magen".
Då vart det andra bullar! I fredags fick jag domen att hon troligtvis har fång! Kanske orsakat av sekundärt av tumörer. Då henens lymfar är svullna, hon är svullen i ansiktet osv..
Vi fick akut-tid på skara på måndag.
Veterinären gav quadrisol igen och ordinerade boxvila. "Hon har säkert hovbensrotationer också..." sa hon.
Och förklarade att det är säkert kört med henne.
Hela min helg är förstörd och jag har gråtit massor. Jag tog bort allt kraftfoder och ger henne hö istället för hösilage nu.

Jag som haft veterinärer ute för det här och ingen har hjälpt oss innan. Jag känner mig som en hemsk hästägare.

Hur ska jag gå vidare? Ska hon få ha kvar skorna eller ska de av?
Visserligen avvaktar jag tlls efter skara och hör vad de säger, men veterinären sa inget om hovarna, hur jag skulle göra med dem.

Det sa jag till veterinären också. Men hon sa att det skulle hon klara.
och att vi inte hade något direkt val. :confused:

Skumt. För till mig säger alla INTE lasta och köra. (Högdräktigt sto, mest troligt fång). Lastar och röntgar vill de att jag gör efter att hon har fölat (eller om hon i värsta fall kastar). Hon är fångskodd men skorna åker av nästa vecka OM hon inte har blivit bättre. Då blir det madrasser under fötterna istället.

Okej, vårat syfte med skara är väl mest att få reda på varför hon fått fång, varför hon svullnar, varför hennes slemhinnor är röda, varför proverna är bra osv.
Jag tror inte vi direkt är där för att röntga hovarna.

När ska ditt sto föla? Och varför fick hon fång? Hur har du tänkt lösa det hela i sommar?

Mitten av juni, ingen aning än så länge och sommaren har vi inte kommit till ännu men det löser sig när det är dags. Har tillgång till hagar utan gräs om det nu skulle vara så. Viktigast nu är att se till att hon kan gå tills dess :crazy:

Okej, min ska föla i slutet av juli.

Och efetrsom veterinären sa att jag skulle ställa in mig på att ta bort henne :eek: har jag knappt hunnit tänka på något.
Dock har distriktarna häromkring en tendens att skrämma skiten ur hästägarna.
Är hästen halt, ja då kan benet vara brutet osv. Men sen är det "bara" en inflammation. Så jag hoppas hon har fel om att min häst har tumörer.

Hur länge har din häst haft fång nu? vad blir hon behandlad med?

Drygt två veckor. Först Finadyne 3dgr men det hjälpte inte (fre lör sön) och sen butta ca 8 dgr, inte sämre iaf. Nu har vi haft uppehåll sedan ons (sista kuren ons morgon). Börjar igen imorgon kväll och då provar vi med 3ggr/dygn istf 2.

Hon är pigg och glad så länge hon inte behöver lämna boxen. Ligger mkt men det gör hon normalt också.

Det låter som min litegrann. Min vill inte heller lämna boxen. Quadrisolet verkar inte hjälpa något nämnvärt och det gjorde det inte förra gången heller veterinären var ute. Dock fick hon det ju då bara som smärtstillande mot inflammationer i benen och sulömheten (som med största sannorlikhet var fång).
Men när jag sa det till veterinären som var ute i fredags sa hon:
-Ja då kanske man får avliva henne om hon inte tar till sig smärtstillandet. Det är så enligt djurskyddslagen vet du.

Jag frågade om butta istället då, men det var samma sak sa hon.

:eek:

Trist veterinär, verkar det som.

Har haft två ute (ringer distriktet, ambulatoriska från slu) och ingen har pratat om avlivning eller ens liknande. Bara att hålla henne så bekväm som möjligt. Just nu är hon helt okej på box även utan smärtstillande men det är önskvärt med en förbättring även när hon tas ut på gången för mockning av boxen osv.

Be att få prova butta, metacam osv om det du har fått inte hjälper.

För kanske en vecka sedan fick man tvinga ut henne ur boxen, nu kommer hon nästan frivilligt, så det är en förbättring. Men det går fortare IN i boxen än ut ur den.

Hur ska jag gå vidare? Ska hon få ha kvar skorna eller ska de av?
Visserligen avvaktar jag tlls efter skara och hör vad de säger, men veterinären sa inget om hovarna, hur jag skulle göra med dem.

Sulorna bör helst plockas av bums.
Om hovbenet har roterat så trycker hovbenet mot plastsulorna och du kan i värsta fall stå med en inflammation i hovbenet.
Man skall aldrig någonsin ha sulor på fånghästar.
Lycka till.

Har du långt till Strömsholm? Bor du i Motala är det väl inte så mycket längre än till Skara? Jag skulle åka till Strömsholm där dom är duktiga på just fång.

Din häst kan ha fått hovbölder sekundärt till fång. Det är vanligt att de kommer ca 1-3 månader efter det akuta stadiet.
Om hon börjar halta mer efter skoning kan det också ha blivit sultryck på det för fånghästar känsliga området i tådelen. Där är det viktigt att "skåla ur" skon så att den inte ligger an mot sulan. Vissa fånghästar kan också få tryck/ondare av att man skor med sula då den också kan orsaka tryck.
Många fånghästar fungerar mycket bra med en tåöppen sko.

F.ö känns det väl inte helt bra att lasta en dräktig häst som har så ont som du beskriver för transport till klinik. Man brukar ju numera avråda från transport vid akut fång om hästen har så ont.

Okej då vet jag det. Hovslagaren ska tillkallas snarast såfort vi varit i Skara.
Sulan satte vi dit för att skydda sulan mot backen eftersom hon var så öm där.

Har du långt till Strömsholm? Bor du i Motala är det väl inte så mycket längre än till Skara? Jag skulle åka till Strömsholm där dom är duktiga på just fång.

Din häst kan ha fått hovbölder sekundärt till fång. Det är vanligt att de kommer ca 1-3 månader efter det akuta stadiet.
Om hon börjar halta mer efter skoning kan det också ha blivit sultryck på det för fånghästar känsliga området i tådelen. Där är det viktigt att "skåla ur" skon så att den inte ligger an mot sulan. Vissa fånghästar kan också få tryck/ondare av att man skor med sula då den också kan orsaka tryck.
Många fånghästar fungerar mycket bra med en tåöppen sko.

F.ö känns det väl inte helt bra att lasta en dräktig häst som har så ont som du beskriver för transport till klinik. Man brukar ju numera avråda från transport vid akut fång om hästen har så ont.

Nej men det var veterinären som remiterade oss till Skara. Hon sa att det var akut eftersom hon tror fången är sekundär av något annat. Så skara ska ta prover, biopsi, röntga osv TROR jag. Vi måste få reda på vad ursprungsanledningen till fången är.

Jag ifrågasatte det hela om hon skulle klara transporten dit, och det sa veterinären att hon skulle göra.

Så det är inte jag som har bokat in oss på ett klinikbesök, det är distriktsveterinären som tyckte det var akut nödvändigt.

Eller jag ska tillägga att veterinären TRODDE det var fång!

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 895
Senast: lizzie
·
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 498
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 604
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama