Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Sv: Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Owe Wattle (fångforskare) säger att fång går att bota i de flesta fall, och att det hänger mer på hästägaren än hästen att göra det, också att man ibland rekommenderar avlivning p g a att inte hästägaren klarar av att göra det bästa för hästen........ suck.

Ja coari, undrar vilken veterinär som godkände tävling så snart efter??? En ny oskadad hov måste växa ut efter ett fånganfall innan hästen är helt återställd.

En månad är ju ingenting! Ett rejält fånganfall tar flera månader att läka.. Min makes häst låg ned i nästan en månad, därefter stapplade hon lååångsamt fram i ytterligare 2 månader. Vi var på väg att avliva henne, men nu (efter 3 månader) galopperar och brallar hon i hagen, om än lite stelt och knaggligt. Får nog ge tillfrisknandet något år.. Vi gav butta första månaden hon låg ned, men därefter har hon inte fått någon medicin alls och gått i hagen som vanligt. Vet att många ordinerar boxvila, medan annan "expertis" hävdar det är bättre att en fånghäst rör på sig så läkning påskyndas och alla gifter rensas ur kroppen.. Våran fånghäst fick komma tillbaka ut i lösdriften så fort hon kunde stå på benen (med en mjuk och skön ligghall att ligga i), hon rörde sig inte mycket i början men sedan blev promenaderna längre och längre. Andra kanske hade haft henne på box i flera månader..

Håller helt och fullt med dig. Onödigt att plåga kraken mer än nödvändigt. Byt medicin och anpassa foder (bakjäst och lucern brukar vara det som rekommenderas). Försiktig insättning (mycket försiktig). Fång brukar gå att lösa även om det är skitjobbigt. Hoppas att ts lyckas också.

Men det var då faan vad du tjatar om det... Skriver det en gång till så kanske du förstår... Det är mer än fyra år sedan hon fick ett väldigt lindrigt fånganfall och hon var friskförklarad AV VETERINÄR innan igångsättning, hon skulle sagt ifrån på en gång om hon haft/fått ont.

Tack så mycket för dina oerhört bra tips och råd...*OBS Ironi*

Jenny

Hej jag tycker du ska åka och röntga trots att hon är så dålig. Du lär nog aldrig få henne utdömd utan röntgen och röntgen kan göra nytta om vilka beslag hon behöver ha.

Jag får henne utdömd när jag vill, behöver bara ringa vet för intyg, har redan fått klartecken från försäkringsbolaget. Och enligt kliniken så är det onödigt att komma ner för röntgen nu. Blir hon smärtfri kan det vara bra med en röntgenbild, och blir hon inte smärtfri så avlivas hon ju så då spelar ite röntgen någon roll. Hade vi haft nära till kliniken vore det skillnad, men nu krävs det fyra timmar på finka och det är det inte värt.

Har iaf bytt från Finadyn till butta idag, händer det inget med det heller så vete väl fan om det är värt att fortsätta. Hon har inte blivit ett dugg bättre sedanbörjan på januari trots att jag gjort allt veterinären har sagt. Glömde säga förut att hon har fått filmjölk också för att "skydda" magen litegrann.

Jenny

Glömde säga förut att hon har fått filmjölk också för att "skydda" magen litegrann.

Ett litet tips om du vill skydda magen: Vanlig jäst som man köper i livsmedelsaffärer är bra om man vill vara snäll mot magen, 10 gram per dag. Jag lägger det bara ovanpå. Filmjölk är jag mer tveksam till.

har också en häst som haft fång dock ganska lindrigt.

Jag säger som många andra. Om din häst fick fång i Januari och hade ett kraftigare fånganfall så är det alldeles för kort tid för att räkna med att hon ska vara symptomfri nu. Det som avgör om du ska fortsätta är hur ont hon har och att du kan hålla henne någorlunda smärtfri. Vad jag förstått så går hon ute i en liten hage och därför antar jag att hon trots allt inte har alltför ont. Den smärtstillande medicin hon får "botar" ju inte fånganfallet utan tar ju mest bort smärtan.
Jag har haft/sett hästar med kraftiga rotationer kunna bli ohalta och må bra igen men det tar TID. Man får också räkna med en del komplikationer under tiden såsom hovbölder. ( Brukar komma efter 1-3 månader) Det är också viktigt att ha en bra hovslagare som kan verka fånghästar på rätt sätt och som är villig att lägga lite tid på att fundera ut vad som kan hjälpa just denna fånghästen under "läkningstiden" (Den biten kan tyvärr vara den svåraste på många ställen....)
Vissa hästar fungerar bäst utan skor och vissa kan må bra med något specialbeslag. Många kan fungera bättre/få mindre ont med en tåöppen sko som avlastar tådelen av sulan, ffa om de har fått en sulsänkning. Man får helt enkelt prova sig fram lite.

Jag tycker också att Fenylbutazon har fungerat överlägset bäst som smärtlindring vid fång. Det viktiga är att inte överskrida maxdosen, speciellt på en ponny. Alltså inte överskatta vikten på ponnyn och ge för hög dos då du kan få allvarliga biverkningar. Vid rätt dos brukar de flesta tåla "butta bra även som långtidsbehandling. Svält bara inte hästen, ge ordentligt med stråfoder för att minska risken för mag-tarmstörningar.

Jag tycker inte heller du ska utsätta ponnyn för en så lång transport för röntgen nu då hon har ont.
Det kan du vänta med.
Det är så individuellt hur ont fånghästar har. Vissa kan vara kraftigt roterade på röntgen och inte visa så stor smärta medan andra kan visa en mer lindrig rotation och ha betydligt mer ont så till sist är det ju ändå de kliniska symptomen som avgör om man kan och ska fortsätta. Kan man inte på något sätt smärtlindra hästen och den har stark smärta också efter en längre tid (Finns de som inte vill resa sig upp eller ta minsta steg...) så kan man ju inte fortsätta oavsett hur röntgen ser ut.

Mina råd är: Har din häst inte alltför ont: Låt henne stå stilla på ett mjukt underlag, låt henne äta Fenylbutazon, ge ordentligt med stråfoder, svält henne absolut inte! Kontrollera hovarna regelbundet b la bölder, prova ev, något sjukbeslag, pyssla om henne så hon mår bra och VÄNTA! Mer kan man inte göra sedan får tiden göra sitt.

En av mina egna hästar fick allvarlig fång under dräktighet för ett par år sedan. Hon fick fång mitt i vintern med 4,5 månad till fölning. Jag var tvungen att ge henne Fenylbutazon så gott som hela tiden till fölning. Det höll henne acceptabelt smärtfri. Efter 4 månader brast en gigantisk böld uppe i kronranden, på den sämsta hoven, som inte alls hade gått att hitta trots upprepade kontroller av hovarna.

Efter detta blev hon snabbt symptomfri. Det var alltså sviterna i hovarna efter rotationen som gjorde att hon hade så ont och inte själva fånganfallet som blev värre. Hon lever och mår bra i dag. Vilket hon nog inte gjort om hon inte varit dräktig då jag förmodligen gett upp tidigare.

Det är mycket pyssel och oro under tiden för att försöka få en fånghäst så bra som möjligt. Om du känner att du orkar med detta och om hästen inte har alltför ont så ska du inte ge upp redan.

Lycka till från Quinn

Jag är förmodligen inte välkommen i denna tråd med mina alternativa åsikter MEN se åtminstone till att din hovslagare är uppdaterad på att trakterna skall vara låga, inte tvärtom!
(Jag skulle vilja rekommendera en bra hovvårdare och boots med 12mm-paddar. Men du har ju helt tydligt undanbett dig sådant "alternativt". Även om jag nu inte rekommenderar att lägga bort smärtstillande.)

Är magen fortfarande i olag kan du behöva förbättra tarmfloran, filmjölk och/eller jäst kan funka men idealiskt vore om du fick tag på mag-tarmbalans som är ett preparat med tarmbakterier.
Annars kan man göra en gammal huskur med skit ifrån en frisk häst men jag är inte säker på hur man gör.

Senast ändrad av en moderator:

Har haft en hästkunng bekant hemma idag och därför fått plocka av mig "hemmablinglaslögonen"... Hon har ONT, fast hon går på butta...:( Det syns att den korta promenaden ut till hagen är plågsam, så de dagar hon inte går ut ur boxen frivilligt får hon stå inne. Buttan får några dagar till på sig att fungera, sen vete faen alltså. Okej om hon BLIR frisk, men det kan man ju omöjligt veta nu, och hon har för ont för att "stå ut" mycket länge till...

Fan, fan, fan, fan... :(

Jenny

Men snälla du ge inte upp!
Ha henne inne på tjockt mjukt underlag. Även om den nu blir smärtlindrad så förvärras det av att hon belastar, vilket hon gör när hon går ut..
Ge henne hönät så hon inte behöver stå ännu mer på fram.

Om en häst har rotation så blir det "drag" i senapparaturen o då bör man inte verka ner trakten- då hoven oxå blir längre- försvårar överrullningsfasen även för en häst på box.
När hästen sen är stabiliserad o kapseln har börjat läka så verkas trakten ner till normalhöjd- för just den individen. att den står i balans på hoven.

Jag säger som Axel : Så länge hästen har ont ska den stå inne i stillhet. Låt henne stå i boxen på en tjock bädd av te x spån. Fodra gärna hö och halm högt i ett hönät så hon ej behöver belasta frambenen mer än nödvändigt. Släpp inte ut i hage förrän hon är ohalt i skritt utan smärtstillande. Släpp aldrig ut i hage med smärtstillande i kroppen (möjligen i en hage stor som en box ).

Hur ont har hästen då den står stilla i boxen och inte tvingas röra sig?

Hur ser hoven och sulan ut? Buktar sulan framför strålspetsen? sviktar den där och känns mjuk?

Du kanske skulle försöka få på en tåöppen sko på prov. Har hon för ont för att spika i söm så går det att limma/plasta fast skon. Fördelen med denna sko är att det går att tvärtåa, raspa tillbaka hovväggen kraftigt och ändå inte få tryck av skon i tådelen. Se också till att hovslagaren fasar av innerkanten på skon så inte heller denna trycker mot sulan. Denna typ av sko avlastar tådelen bra och ger bra stöd i trakten. Man kan också lägga extra stöd i trakterna av ett silikonliknande material som fäster vid horn. Prata med din hovslagare om detta. (Det förutsätter ju förstås att hon kan stå på 3 ben under skoningen, har hon för ont måste en veterinär lägga bedövning )
Jag har sett flera fånghästar som knappt kunnat röra sig utan skor direkt gå mycket bättre med detta beslag.

Jag har precis blivit medlem här och det första jag kollade på var den här tråden. För jag har en häst som har haft fång två gånger på ca ett och ett halvt år. Han är 21år gammal. Första gången han fick fång så blev han bättre på en omgång med Finadyn, jag vet inte hur mycket var jag var ej ägare till honom då... men sen blev han rejält sjuk igen. Han fick en ny omgång och blev bra. Som tur var så fick han inga roteringar! Han fick fång i början av sommaren de började då att promenera bredvid runt jul. Sen köpte jag honom runt påsk. Men Lördagen efter skolavslutningen så fick han fång igen inte alls lika mycket den här gången men eftersom han hade haft det förut så fick han stå i boxen en månad och sedan i en sjukhage större delen av sommaren sedan fick han ha en munkorg(snälla kommentera inte det! jag var emot det först men vad ska man göra?). Runt jul igen så fick jag börja skritta igång honom. Nu travar jag lite och galopperar lite men det är så lite så det är bara för göra det lite annorlunda för honom. Men det jag försöker komma till är att min hovslagare tipsade mig om en grej man kan kolla när man får börja jobba med hästen. ( jag skriver det bara för att jag har inte sett någon annan göra det) Men när hästen får fång så bildas en rand på hoven. När den har växt ca en fjärdedel (tror jag) så kan man börja skritta igång, när den har växt ca till hälften så kan man börja arbeta lite smått(tex lite trav och några galoppsprång jämnt bara så att den får komma igång) Sedan när den nästan har växt ut så kan man rida som vanligt. Fast man måste ju självklart gå sakta fram. Det var bara ett litet tips. Sedan har forskare kommit fram till att fånghästar inte ska ha varken äpplen, morötter ellet betfor.

Har haft en hästkunng bekant hemma idag och därför fått plocka av mig "hemmablinglaslögonen"... Hon har ONT, fast hon går på butta...:( Det syns att den korta promenaden ut till hagen är plågsam, så de dagar hon inte går ut ur boxen frivilligt får hon stå inne. Buttan får några dagar till på sig att fungera, sen vete faen alltså. Okej om hon BLIR frisk, men det kan man ju omöjligt veta nu, och hon har för ont för att "stå ut" mycket länge till...

Jenny

har tyvärr fått en ny erfarenhet av fång igen efter en dålig hösilage bal...:devil: Hästen blev jättedålig. Låg ner och fixade inte att gå. Fick fenyl sammanlagt ca tre veckor. röntgad på klinik, ua. Hade trots denna mängd fenyl jätteont. vilade i box och åt hö. Veterinärerna fattade inget. så ont och ingen rotation?
Enligt förslag från vet försökte vi driva ut ev hovböder med våtvarma omslag. Ingen förändring. Fick information om att Fenylen bromsar utdrivninge. Efter avslutad fenylbehandling väntade vi två dagar och gav sedan ett homeopatiskt medel som driver ut bölder. Det var här först som vi såg en färändring. Mindre ont och blev piggare.

I vårat fall var det säket så att han hade Fång plus flera så bölder. Fenylen hjälpte att minska inflammationen i hoven av fången men bromsade aktiviteten i hovböderna.
ELLER så var det så att han inte mådde väl av Feylen och fick påsädning av förgiftingsfång av fenylen? Men detta vill jag inte säga att detär så i ditt fall men det har gett mig en ny erfarenhet och bekräftelse på att det här ÄR inte lätt.

Lycka till!

Var in för precis 1 vecka sedan och röntgade min kära Frans efter hans fånganfall dagen för julafton. Från att ha sett hur fräsch ut som helst på morgonen till att inte vela röra sig på kvällen när jag tog in honom då veterinären kom eftersom jag var misstänksam på att det inte stod rätt till vid middagsfodringen....

Som jag förstod det av vad du skrev så går damen redan ut i hage?! Frans har stått inne enda redan utbrottet. Bara till stallgången fram och tillbaka när jag skulle mocka. Han fick Finadyne i 8 dagar och var efter det smärtfri. Efter kuren fick han vara inne i 2 veckor, sen prövade jag he ut han i en väl snöad sjukhage men då fick han tillbaka smärtan efter 2 dagar. Fick en ny kur på 4 dagar och blev smärtfri igen efter det.

Han har alltså stått på strikt boxvila i 7 veckor. Har börjat få vara ute i sjukhage nu efter besöket förra onsdagen (13/2). Hade tack och lov vare sej sänkning eller rotation så hovslagaren på kliniken slog bara på honom rejäla skor fram. Har börjat skritta igång honom lite lätt nu. (15 minuter/dag).

Så, med andra ord. Dom åtgärder jag gjorde var
*Strikt boxvila i minst 5 veckor med smärtstillande under den mest akuta fasen.
*Bytte ut mer än hälften av grovfodret mot halm
*Såg till så att underlaget i boxen var mjukt
*Undvek att röra på honom, vände till och med honom varannangång vänster och varannan höger när jag tog honom tillbaka till boxen från stallgången.

Men jag vet ju inte. Jag kan ju ha haft tur också eftersom jag tog veterinär till honom exakt precis som symtomen började visa sig....

Oj det blev lite långt. Hoppas att hon kryar på sig. Och du kanske bör konsultera med vet. ang smärtlindring.
Men att står för mjukt i en box i 7 veckor är ju heller inte vad man strävar efter. Ska dom stå inne så länge så rek. dom sand.

Hej jag tycker du ska åka och röntga trots att hon är så dålig. Du lär nog aldrig få henne utdömd utan röntgen och röntgen kan göra nytta om vilka beslag hon behöver ha. .

Enligt djurskyddslagen så får man INTE utsätta djuren för onödigt lidande. Det anser jag att 24 mil i en transport är i detta läget.

Jenny

Men varför inte prova metacam?

Det är väl klart att hästen kommer att bli frisk om du kämpar på rätt sätt, det blir i stort sett alla fånghästar. Men många ägare orkar inte hålla på tills dom blir bra. Jag tycker att du ska KÄMPA PÅ ett bra tag till! Kanske att du lider mer än hästen? För visst går det bra när hon står still? Det är väl när hon ska röra sig som det gör ont?

Lycka till med lilla ponnyn, du ska se att det vänder snart.:bump:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 895
Senast: lizzie
·
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 498
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 608
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama