Fång av ensilage?

Sv: Fång av ensilage?

Tänkte på det med ditt ensilage. Det innehöll klöver skrev du och mycket protein. Men klöver är ju en riktigt bov oxå i det avseendet att det innehåller stärkelse (kolhydrat) och det kan ju ha varit höga halter av stärkelse som orsakat fånget. ...

Klöver innehåller inte mkt stärkelse i början av växtperioden. Gamla klöverplantor lagrar dock sin energi som stärkelse under vintern. Så klöver som ngn betydelsefull orsak till fång tror jag inte på (annat än möjligen på vintern). HH

Klöver innehåller inte mkt stärkelse i början av växtperioden. Gamla klöverplantor lagrar dock sin energi som stärkelse under vintern. Så klöver som ngn betydelsefull orsak till fång tror jag inte på (annat än möjligen på vintern). HH

Nej... det fungerar väl som fruktanet va? Största delen av lagringskolhydraten finns i stjälken/stammen. Men om man då tar den första skörden i början av juli när vallen är "klar" borde inte stärkelsehalten vara rätt hög då? Jag vet inte... bara en tanke.

Sen det där med gräset på vintern är ju rätt spännande. Jag har inte hittat något att läsa ang detta än, men jag har funderat mycket på detta när gräset blir "ofarligt". Nu när vintrarna blir sämre och sämre har vi ju gammalt gräs hur länge som helst i hagarna. Jag har trott att när gräset slutligen dör så är det ofarligt. Och när dör gräset?? På vintern trodde jag, men då försvinner alltså inte fruktanet/stärkelsen? Så då skulle det döda gräset som tinar fram på våren oxå vara farligt alltså? Har du nån källa?

Sen det där med gräset på vintern är ju rätt spännande. Jag har inte hittat något att läsa ang detta än, men jag har funderat mycket på detta när gräset blir "ofarligt". Nu när vintrarna blir sämre och sämre har vi ju gammalt gräs hur länge som helst i hagarna. Jag har trott att när gräset slutligen dör så är det ofarligt. Och när dör gräset?? På vintern trodde jag, men då försvinner alltså inte fruktanet/stärkelsen? Så då skulle det döda gräset som tinar fram på våren oxå vara farligt alltså? Har du nån källa?

Detta har jag undrat över länge. Så länge gräset är fruset är det farligt. Av det jag har läst har jag förstått det som att det är farligt hela vintern. Men om det också gäller visset gräs kan man undra. Egentligen har jag alltid trott att näringen lagrades i rötterna även hos gräs men i så fall skulle det vara ofarligt för dem att äta gräs på vintern så det stämmer inte heller.

Senast ändrad:

Klöver innehåller mer ickestrukturella kolhydrater i oktober-november än i maj. Det inkluderar även stärkelse. Sen kan undantag finnas hos vissa sorter och vid extrema väderförhållanden.

Forest Autumn - det gäller det gröna vintergräset inte det vissna. Så här skriver Kathryn Watts i Forage and Pasture Management for Laminitic Horses,
Clinical techniques in equine practice

“Concentrations of fructans are generally lowest in mid winter and mid summer in climates where extended periods of subfreezing temperatures are normal. Any green stem bases that remain after grass is subjected to long term freezing temperatures are likely to have a very high sugar concentration. On Jan. 1 after a month of_20°C night temperatures, intense sunshine, and an absence of precipitation, a whole plant sample of tall fescue
(Festuca arundinacea var Fawn) growing by the author …tested 31.7% NSC.”
Rörsvingel var det hon odlade.
HH

Tack för svaret. Jag är medveten om att du har svarat mig på ungefär samma fråga mer än en gång snarare fyra, fem ggr.
Men jag känner verkligen att jag vill ha koll på detta.
Det är tyvärr inte helt ovanligt med grönt vintergräs i skåne.

OK. Då ser det inte ut som jag (än så länge iaf; dessa klimatförändringar lär väl ändra detta i sinom tid) behöver oroa mig alltför mycket under vintern avs gräset. Här har vi, än så länge, i regel inte grönt gräs perioden nov/dec-mars/april.

Jag har under många år haft väldigt många hästar i min vård som haft tillgång till ”vinterbete”. En säger en gång (peppar, peppar, tar i trä) har en häst drabbats av fång under dessa mer än 1000 hästobservationsår. Det var i ett soligt, snöfattigt februari med iskalla nätter. HH

Jag har under många år haft väldigt många hästar i min vård som haft tillgång till ”vinterbete”. En säger en gång (peppar, peppar, tar i trä) har en häst drabbats av fång under dessa mer än 1000 hästobservationsår. Det var i ett soligt, snöfattigt februari med iskalla nätter. HH

Våra hästar har alltid gått ute i stora hagar året om och kunnat äta gräs när det har funnits. Det blir i och för sig definitivt inte lika många år som din erfarenhet. Men de senaste dagarna när det har varit kallt har jag haft henne i en liten hage utan gräs. Det strider mot hela min uppfattning om hästhållning att ha dem i sådana hagar.
Hon fick fång för ett år sedan och då gick hon på vår vall där jag inte brukar ha dem på vintern. Det var frost några få nätter den vintern. Det som är jobbigt är att jag inte vet och aldrig får veta vad som utlöste fången men jag kan bara tänka mig det frusna gräset som anledning. Men hon har alltså alltid haft tillgång till gräs och aldrig utsatts för ngt plötsligt byte. Våra andra hästar har vi haft i många år denna häst fick fång fjärde vintern hos oss.
Jag vet inte... jag kanske ska låta henne gå i vinterhagen som är en naturbeteshage. Sedan har jag försökt att ta reda på vad man ska vara observant på dvs om det finns ngt tidigt tecken på fång. Jag kan tänka mig att det är om man känner pulsen vilken jag inte gör i normala fall.

Jag inser nog också att det handlar om hästhållning överhuvudtaget och inte bara om att hästen har utsatts för ngt som kan utlösa fång. Min häst var överviktig när hon fick det. Det är bara att inse att ju mer kunskap man har om att hålla hästar och att fodra dem på ett bra sätt desto bättre blir resultatet. Jag är inte förvånad över att de hästar du har haft hand om har klarat sig utan att drabbas.

Jag kan nästan bara få det till att du hade släppt ut hästen i en större hage?
Jag är helt medveten om att det ändå är mitt beslut. Sedan kan man undra om det är bättre att vänta och vara försiktig denna vinter och sedan våga lite mer nästa?
Det verkar omöjligt att läsa sig till detta - jag har försökt.

Senast ändrad:

Sitter i precis samma situation. Min häst står tillsammans med den andra fånghästen i en lerig liten hage nästan totalt utan gräs. De är just nu helt friska. Fick flytta dem från gräshagen då båda två drabbades av fång resp fångkänning. Tycker också det känns pest.

Deras lycka just nu är lunchen (får gott hö och tycker att detta är höjden av lycka). Jag kan också känna att det hade varit underbart att få släppa honom tillsammans med den gamle och hans damsällskap men jag törs banne mig heller inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
870
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på