Fång av ensilage?

Sv: Fång av ensilage?

Enl min vet ska jag EJ fodra min häst med ensilage, men han har redan haft fång.
Jag vet däremot andra hästar som fått fång av det som har haft det på lösdrift
Hej från hambo

Vår ponny fick tveklöst fång av ensilage. Han har haft fång av gräs tidigare och började utfodras med ensilage under vintern, fick fång igen och började fodras med torrhö. Detta är för fyra år sedan, han har inte haft fång vintertid sedan vi tog bort ensilages, så jag är övertygad.

Fast när vår ena ponny fick fång tyckte vår behandlande vetr. att det var positivt att han fick hösilage istället för hö.Syrligheten i hösilage gynnar de nyttiga bakterierna och att fång har samband med en rubbad tarmflora är väl konstaterat.
Jag tror att risken med hösilage är att det är olika microbalans i elsilage balarna så microfloran i tarmarna kan ändras abrupt vid byte till en ny bale.För att undkomma det problemet kan lösningen vara att ge dem levande bakteriekulturer,lactobaciller eller acidophilus eller dylikt för att ge dem en stabil tarmflora.

Ok!
Om jag försöker sammanfatta era svar så lutar det åt att man ska va lite försiktig med överutfodring. Detta ensilaget har dessutom högre näringsinnehåll än vad vi haft tidigare.
Tack för era svar!

Har de då haft fri tillgång?
Ofta är ju just ensilage på fri tillgång men inte hö lika ofta.

Jag har letat lite bland gamla trådar och hittat en med ungefär samma diskussion. Det blir aldrig bra när jag länkar men rubriken är "Hö eller hösilage till fånghäst?"
Där står det en del information.

Jag tror inte att man rent generellt kan säga att för mycket ensilage/hösilage/hö orsakar fång utan det man behöver titta på är vad innehåller just ditt ensilage näringsmässigt. Detta beror ju mycket på skördetid, växtförhållanden, gödsling etc. Enligt de senaste teorierna beror foderrelaterad fång på ett överintag av snabba kolhydrater. Enl undersökning vid HUV, SLU fermenteras dessa under ensileringsprocessen och ensilage innehåller därmed minst socker i förhållande till hö och hösilage. Men hur mycket socker just ditt ensilage innehåller beror som sagt på många faktorer. Sen beror det också på hur känslig hästen är mot dessa kolhydrater. Många forskare tror att hästar med rubbad tarmflora har en lägre tolerans mot dessa kolhydrater och därmed lättare att få fång.

Zarro menar du att hon hoppas h'n är vaccinerad mot ensilage. Fast det hör ju inte till denna tråden.

Nej. Och vaccinerar man MOT ensilage kan de ju inte äta det. :rofl:

Jag tror att det är botulismvaccination som avses. Och varför man hoppas att någon gjort det är en bra fråga. Botulism är oerhört ovanligt och går bara att vaccinera mot en viss typ, det finns flera. Det är ett mycket tveksamt vaccin, tycker jag.

Dessutom är det definitivt inte riskfritt även med hö. Så är man rädd för botulism bör man vaccinera oavsett foderslag.

Men nu är vi en bit OT...

Fång beror ju sällan på en enda orsak utan det finns oftast mga bovar med i sammanhanget bla övervikt. Men en stark bidragande orsak kan vara ensilage.

På Hbg djursjukhus (m.fl) är man starkt övertygad om att ensilage har bidragit till den starka ökningen av vinterfång de senaste åren. För i takt med att allt fler började fodra med ensilage så ökade också vinterfången.

Min häst fick fång utav bla ensilaget. Men hon var också överviktig och hade äv betat fruset gräs (som också är väldigt farligt ur fångsynpunkt).

Efter fånganfallet så fick hon fortsätta äta ensilage eftersom distr.vet inte såg någon orsak till att ta bort det. Vilket gjorde att fångattacken inte avbröts trots medicin. Hon blev alltså rejält mkt sämre under de dagarna i boxvila med end ensilage att äta. Så ngn tvekan om att ensilaget var en bidragande orsak fanns alltså inte.

Idag trots att det har gått ett par år så vågar jag fortf inte fodra henne med ensilage. Däremot får andra hästen det.

***Knapplån***

Mitt sto har fått hösilage så länge jag ägt henne (snart 7 år). Den första maj i år fick hon fång. Veterinären menade att det fanns två starkt bidragande orsaker: övervikt samt ett för hastigt foderbyte (bytte från storbal till 25-kilos).
Att sluta med hösilage var det inte tal om öht. Däremot en rejäl bantning av hästen, vilket innebar att hon gick ute på dagarna och åt gräs, iklädd betesreducerare av munkorgsmodell, samt stod inne på natten och då fick hon 2 kg hösilage. Detta den första månaden, därefter gick hon ute dygnet runt med "munkorgen" och fick komma in en stund varje dag och äta sina två kilo hösilage. Från och med mitten av augusti gick hon ute hela dygnet utan munkorg, och fick inte heller något hösilage.
När jag började med hösilage igen i september var det med största försiktighet, likaså när jag övergick från småbal till storbal i slutet av oktober.

Immer

Vi har själva fått tagit bort en shettis pga svår fång, efter att hon levt enbart på ensilage. Det ensilage vår shettis hade fått var skördat under mitt av juni och hade högt proteinvärde. Kanske ska tilläggas, hon hade haft fång även hos sin tidigare ägare.

Vi har själva fått tagit bort en shettis pga svår fång, efter att hon levt enbart på ensilage. Det ensilage vår shettis hade fått var skördat under mitt av juni och hade högt proteinvärde. Kanske ska tilläggas, hon hade haft fång även hos sin tidigare ägare.

Fång beror inte på att hästen har ätit för mkt protein.

Min häst fick fång för ganska precis ett år sedan. Då hade hon inte ätit ensilage på flera månader. I slutet av januari gick vi över till ensilage. Det fanns inte ngt annat vettigt att ge henne den vintern. Hon fick inte tillbaka sin fång pga övergången till ensilage.

Jag har inte läst om hela tråden den är ju ngn månad gammal. Men vad jag vet finns det inte ngt visat sammanhang mellan fång och ensilage.

Det ensilage vi hade hade, hade höga värden av protein, mkt pga av den starka inblandning av bla. klöver. Detta fick vi veta genom den analys som vi sände in efter inrådan från veterinären. Enligt veterinären skulle det fodret ha varit ett utmärkt foder till mjölkkor och var inte ett passande foder för några shettisar.

KL

En intresserad hovslagare sa att han personligen tror att ensilerat hö är en stor orsak till fång!

Våra kallblod som tränar hårt och inte är överviktiga, och även araben tål inte att stå på fri tillgång, helst bara några kilo/dag sedan fritt torrhö.
Hovslagaren gissade på att sockerhalten bevaras bättre i ensilagebalar än i torkat hö.
Vi var korkade och släppte ut lilla nyinflyttade kallblodsstoet tillsammans med en mager stackare som skulle gödas (nu skilda åt) och ställde ut en storbal i hagen. (lösdrift...) Den lilla som var slimmad av travträning hos proffsare kastade sig över den obegränsade maten och stod snart med fång... Förmodligen hade hon fått ganska lite grovfoder samt haft konkurrens om maten. För nu är den lilla tokan matelak som få och släpper inte ifrån sig ett endaste strå frivilligt av portionerna de får.
En betesreducerare för vinterbruk vore något! Så sällskapet får sin välbehövliga mat och den nu feta tjejen får hejda intaget..

Tänkte på det med ditt ensilage. Det innehöll klöver skrev du och mycket protein. Men klöver är ju en riktigt bov oxå i det avseendet att det innehåller stärkelse (kolhydrat) och det kan ju ha varit höga halter av stärkelse som orsakat fånget. Nu återkommer jag återigen till vikten av att analysera grovfodret och då inte bara för protein och det vanliga utan även socker. Bara en tanke...

Följande länk är till en undersökning vid HUV, SLU där författaren verifierar att sockret bryts ned under ensileringsprocessen. Så jag tror inte på din hovslagares gissning ang detta. Men sen finns det ju andra komponenter som skulle kunna orsaka fång, det är ju det som gör det hela så klurigt. Att det är sockret är en stor bov styrks ju av laboratorieexperiment men sen om denna forskning går att omsätta i det verkliga livet med bete och foder är forskarna inte riktigt ense om. Synd att det är så svårt att göra försök "in real life" så att säga.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
870
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka