Fång av ensilage?

MonteRose

Trådstartare
Hade svårt för att bestämma mig för om tråden skulle ligga här eller på "foder" men testar här...

Är det möjligt att en häst tex halvblod får fång av att äta för mycket ensilage?

Är en tjej i stallet som oroar sig för detta när personalen ibland är lite väl generösa vid fodring.

Tänkte på hur vanligt det är med hästar som står på fri tillgång och verkar fixa detta.

Sv: Fång av ensilage?

Knappast.
Däremot kan fång utlösas av tvära foderbyten, så hästen måste vänjas långsamt vid hösilaget.
Och hästar som är överviktiga drabbas oftare av fång än normalviktiga.

Immer

Varför får överviktiga hästar lättare fång?
Har det med den ökade belastningen av hovarna att göra, eller?

Svårt att tro att man kan vara "för" generös vid fodring av grovfoder. Nu är jag iofs en vän av fri tillgång, men.....

För mkt energi och näring är inte så bra kanske, och helt ovanligt är det ju inte att vi trycker i hästarna massor med kraftfoder som inte behövs. Det vore ju som att vardagsmotionären skulle börja äta som en elitidrottare....

Jag hoppas att hon har vaccinerat sin häst för det första.
Ponnyer har lättare för att få fång men tror inte det är så stor chans att hennes häst får det om den får lagom med motion mm.

Varför får överviktiga hästar lättare fång?
Har det med den ökade belastningen av hovarna att göra, eller?

Jag tror att det beror på att överviktiga hästar har problem med sockeromsättningen. Jag kan nog inte riktigt förklara hur jag menar. Sedan är det nog inte bra att de är för tunga heller.

felbelasting tror jag,
hästar som har haft fång skall kortas i tårna vid verkning för att rulla över bättre.
en lång tå ger hoven en vinkel som ökar böjsenans dragkraft.

Jag hoppas att hon har vaccinerat sin häst för det första.
Ponnyer har lättare för att få fång men tror inte det är så stor chans att hennes häst får det om den får lagom med motion mm.

Det går inte att vaccinera mot fång hörrö du.
Sen finns det inget som säger att ponnyer har lättare för o få fång, jag har shettisar på fri tillgång på grovfoder, hö nu o sen när det blir kallare även hösilage, ingen har haft fång, däremot araben som gått på en bestämd grovfoder mängd har fått det. Hon fick fång mitt i vintern dessutom o fodrades dessutom INTE med nått kraftfoder, alla hästarna åt av samma foder för övrigt.

Zarro menar du att hon hoppas h'n är vaccinerad mot ensilage. Fast det hör ju inte till denna tråden.

Jag vet ett antal ponny hästr som har fått fång av ensilage. Men jag är inte säker om det var spannmåls ensilage eller vanligt gräs. Så visst förekommer det.

jag har en pålla som troligen fick sin fång pga ensilage, hon fodrades iaf med bara det när hon blev sjuk o detta va i Januari månad, dock har hon ätit hösilage efter det utan att insjukna i fång igen

Jodå, hästen är vaccinerad mot botulism om det var det du tänkte på. Hästen får ordentligt med motion men har varit lite bukig och muskelfattig över ryggen sen hon kom hem från betet.

Denna häst har ätit ensilage i flera år och frågan var om det är vanligt med fång om hästen får ett par kilo "för mycket" ensilage per dag.

I min närhet finns två ponnyer som vintertid fått fång när de ätit ensilage och inget annat. Den ena av dem hade dock haft fång tidigare på gräs, den andra aldrig tidigare visat symptom. Om ensilaget orsakat fånget vet jag inte, men vet att de fick svår fång när de åt ensilage och båda är numera borttagna pga fången.

Jag vet också fler än två hästar som fått tas bort pga problem med andningsvägarna efter att ha ätit hö...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
870
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på