FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jadzia skrev:
Nja, hund är ju lite annan sak. En hund har ju inte behov av två "föräldrar" så där kan jag helt enkelt strunta i att lämna bort hunden. Jag måste inte kompromissa för att få det att fungera.

Däremot hade jag och fd sambon inte direkt samma syn på hur hundarna skulle skötas och det fick jag väl ta. Han fick göra på sitt sätt och jag på mitt. Förvisso var jag mindre glad den gången han gav Evita ett antal råa ägg så hon hade diarre i några dagar, men hon överlevde ju utan större men.

Fick du torka diarréen eller tog sambon hand om sitt misstag? Självklart dör inte barnet, men varför göra misstag som lätt kan undvikas, och där han dessutom inte lär sig av misstagen eftersom han inte får ta konsekvenserna av sitt handlande.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jag säger som pigleton, försök håll dig lugn och bara redovisa hur det gått till. Det är ju självklart skitsvårt att hålla sig lugn när det gäller ens lilla barn,men du får försöka!

Jag tycker du är fantastisk som försöker få en bra relation mellan Hampus o hans pappa även om det är svårt (bara att bli mamma är ju en enorm omställning som kräver mkt energi).
Du gör vad du kan sedan är det upp till pappan!

(själv har jag ingen relation alls till min biologiska pappa, men en hyfsad med farföräldrarna tack vare min duktiga mamma :love: )
//Kopia
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Klart att han inte borde sura över det och rimligen borde han lyssna på dig när du berättar vad hans misstag ledde till.

Men det kan ju vara mycket svårt att ta in någon information alls som sägs av någon man har agg till.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jag fick torka, men förvisso fick sambon kuta ut och in med hunden så någon konsekvens blev det ju för honom.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Japp,fast har man barn ihop så MÅSTE man hålla sig lugn och kommunicera,även fast det är svårt...men jag håller med om att det inte är lätt,känns som att jag själv ibland skulle vilja ta lugnande,bakbinda mig och tejpa igen mun varje gång han kommer.

Men jag är lugn,trevlig och föröker vara saklig,så för honom är det egentligen bara att svara Ja eller nej de minuterna under umgänet vi måste ses..Sonen är ju som sagt en sak,vad vi tycker om varann är en annan...

mvh Zaria
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jag försöker så gott det går,fast ibland känns det som att det är som att kasta prälor åt svinen så att säga,det funkade ju så bra ett par gånger under umgängena....men såklart att han skulle hitta på något sånt här nu,och snart är det helg igen dvs umgänge :(
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Heja Zaria! Har följt dina inlägg och tycker du har helt rätt!
Stå på dej, du är stark och jätteduktig! :bump: :bump:
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Tack Tack :bow:

Det hjälper mycket att skriva av sig på Buke,samt att få andras åsikter om det hela för vissa dagar tror jag att jag skall bli tokig.

Idag har pappan haft umgänge igen,messade honom igår när jag fick ett sms att han kommer idag.
Svarade att det blir bra samt att vi väl kunde prata lite om förra gången och att vi måste prata ihop oss lite för Hampus bästa men att jag inte var arg...Jo det kunde jag ju önska.
Han hade sin pappa med sig som iofs kan vara rätt trevlig,försökte få in några korta fraser under kaffet (jo pappan är alltid mutbar med kaffe) så jag kunde få säga att denna gång skickar jag med mat,efterrätt,tallrik,sked,haklapp,blöjor,våtservetter och hela köret,samt att Hampe haft ont i mgen senast av all efterrätt så det kunde de väl ta det lite lugnt med...sonens far lyssnade dock INTE,han kollar bort så fort jag säger något,VÄGRAR att lyssna,trots att jag verkligen INTE anklagade honom för något alls utan bara tipsade lite käckt i förbifarten.

Sonens farfar ville röka en cigg med mig och upplyste om att jag BORDE för allas skull bli lite mer SNÄLL med tiderna för då skulle hans son (pappan) vara lite gladare :crazy:

Sa att självklart hade ju det varit bra,men nu är sonen såpass liten och äter inga hela mål,att jag gör så gott jag kan,men kan inte mer än erbjuda honom mat,men givetvis skall pappan få ha sonen längre när det funkar,det är ju ingen evighet det gäller utan kanske nån/några månader kvar...och det tyckte han väl var OK...såpass Ok att han sa att han hoppades att jag & hans son skulle bli tillsammans någon dag igen det trodde han benhårt på :rofl:
(kommer aldrig att ske)

Var lugnt när de kom tillbaka,fick tom veta lite var de varit denna gång och Hampus hade fått en alla hjärtans dagnalle av sin pappa,denna gången var Hampus gladare när han kom hem så det har fungerat hyffsat idag,så nu kan mina hjärnspöken få vila sig fram tills den 14:e då det är familjerätt IGEN.Där kommer jag däremot att vara ärlig hur det gått & fungerat med umgänget.¨

Även pratat med BVC sköterskan som ringde för att fråga mig om hennes samtal med pappan hade hjälpt,men det hade det ju inte,så hon var ganska besviken så hon vet,hon liksom jag var mycket förvånad över att pappan inte hämtat sonen me sig hem eftersom det var sådant väsen om det i många månader,men nu när fam rätten anser att han får så var det inte intressant,precis som läkarundersökningen göt hjärtat inte heller var intressant (han har inte ens frågat hur det gått)

Ungefär så ligger det...Undrar när denna soppan skall ge med sig,eller om vi skall fortsätta att ha det såhär i 18 år,det tar snart knäcken på mig detta:cry:

// zaria
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Nu så är jag ännu mera övertygad om att Hampus Farmor och Farfar har satt press på sin son att se till att sköta detta och det "basta".
Och om jag har rätt, så kommer det att bli bättre.
Och det redan då Hampus är runt året och de kan ha honom litet längre stunder i taget.

Håll ut.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Hoppas på det,antingen blir det nog så eller så tröttnar han helt efter ett tag,vilket han iofs säkert redan gjort men jag börjar också tro mer och mer att hans föräldrar ligger på,särsklit farmodern.
Egentligen var det väldigt bra att farfar´n följde med igår,jag fick iaf säga det jag behövde ang Hampus och det verkade som att han förstod min version också *hoppas* och att mitt syfte bara är att ta hänsyn till Hampus för stunden inte att sabba för pappan så det är ju lite bra,farmodern pratar jag övh INTE med...men det kanske är ett litet steg på vägen att pratat med farfar´n...

mvh zaria
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jag har följt din tråd i smyg och vill bara säga
:bow:
Håll fast vid det som känns rätt, och ge dig inte förrän familjerätten ser och förstår din sida och din syn på saken! Jag kan inte ens ana hur jobbigt och frustrerande det måste vara för dig, men du verkar sköta det helt fantastiskt! Hoppas att det bara blir bättre nu, som inte_ung säger!
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Kan börja med att säga att jag inte läst några tidigare trådar (om det funnits några) och att jag inte läst alla svar, men ändå vill svara själv...

Har själv två styvbröder (då 6 och 4 år gamla) som mer eller mindre blev kidnappade av sin pappa (som de dock känner och tidigare bott hos varannan vecka). Pappan vägrar över huvud taget tala om var de är någonstans. Han hade lämnat in en ansökan om att få hela vårdnaden av diverse anledningar, åkt utomlands en vecka och sedan plötsligt blivit jätteorolig för deras säkerhet. Det är hans historia, han var bara ute efter att smutskasta hela min familj.
Tyvärr lyckades han, han fick rätt att ha de hos sig hela tiden och senare även hela vårdnaden (dock under begränsad tid). Endast begränsat umgänge med mamman. Småkillarna fattade ingenting, stackarna.
Nu är allt tillbaka till det vanliga till slut, men även i "mitt" fall togs ingen hänsyn till killarna, utredningar gjordes också utan att ens prata med mig och min helbror! (vi borde ändå veta bäst, men nej, vi kunde tydligen ta illa vid oss av det).

Hoppas att allting löser sig till det bästa! En 6-månaders bebis som ammas kan ju inte vara borta från sin mamma hur länge som helst, och dessutom med någon han inte ens känner!
Och varför skulle du/sonen (via underhållet) betala pappans resor? Skumt.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

håller tummmarna för dig gumman

klart som fan att du ska amma honom
och lära honom äta bra och rätt

be ditt ex köra dit du bor och ta ut sonen när du ammat klart
skicka med lite pure så kan dom sitta på ett cafe och mysa
för en 6 månaders baby är inte änn så mycket du kan göra med
om du förstår vad jag menar

ge dom lite förslag
så ska du se att det går vägen

kramar
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Hur har det gått på FR?

(Även om du inte hör av mig så tänker jag på dig)
:love:
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jo han får ta med honom & skall ha han 6 timmar nu och åka iväg med honom,så vi får se hur det går.
Hoppas att det går bra för Hampe har börjat bli väldigt mammig.
Vi kunde iaf prata me varann utan och bråka nu,och kunde tom plnera att köpa en gemensam bilbarnstol som skall följa med Hampus istället för att ha varsinn,för det är ju rätt onödigt.
Som sagt hoppas det går bra,han lovade att ta det lugnt iaf med släkten,annars är det ju väldigt mycket bolla runt med honom där...Så vi får se hur det går,förhoppningsvvis fungerar det och Hampus kommer hem nöjd och glad...
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Har redan gett dem de förslagen,samt erbjudit dem att gå härifrån om de vill låna lägenheten...men de skall promt köra iväg med honom &enligt famrätten måste jag låta dem göra det...så det är därifrån vi måste gå.
Men frågan är ju hur länge pappan tycker att det är roligt med 4 timmars bilköring mitt i vintern..:angel:
Nu senast även fast det bestämdes att han skulle ta med honom så sa jag en gång till för säkerhets skull att om det skulle bli taskigt väder så var det ju inte mer än att han fick stanna här om han ville...så som sagt vi får se...egentligen är det mest farmorn som vill att han åker med hem till dem eftersom hon är lite för fin för att bemöda åka någonstans...:smirk:
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Usch vilken tråkig historia...fanrätten här anser iaf att man skall låta pappan få som han vill i största möjliga mån,annars kanske sonen blir faderslös...så resonerar de,de tom erkänner att det vi bestämmt inte är sonens bästa men att man måste sammabeta med fadern,så jag har inte så mycket att sätta till.
Nu skall han ha honom 6 timmar from söndag så då åker han ju iväg med honom.Så vi får se hur det går.
Men går det käpprätt åt skogen kommer jag att ställa till väsen de inte sett maken till vill jag lova men han skall få sin chans utan att jag skall bråka...Funkar det inte har jag iaf något konkret att komma med.Eftersom sonen äter mat som en kratta så kanske det inte blir så roligt att köra iväg med sonen endå..:crazy:

Börjar bli rätt trött på hela grejen nu.
Pappan har bara rättigheter,komma hit & hämta nymatad son när han vill och känner för det,han slipper ta nåt som helst ansvar över vardagen,jag skall bara stå här och le,passa tider,packat väskan,fixa ordning mat sonen skall ha med sig (nej han skall visst inte behöva ordna det själv) oavsett vad som hände under umgänget så har jag visst inte rätt att få veta det då det är HANS timmar osv...

SUCK...
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jaha, det låter som det bara är att foga sig då.
Men en ljusglimt är ändå att ni kunde kommunisera.

Ge dig tiden ann, och försök att inte stressa upp dig.

Hampe går ju in i den första separationsfasen nu, så det är klart att det kommer kännas mera att lämna honom.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jag förstår inte varför familjerätten säger att du måste tillåta dem att gå iväg med pojken! Har dom inte gått samma utbildning i barn- och utvecklingspsykologi som jag...?:smirk:

Tycker att du tänker helt rätt, att sonen får lära känna sin pappa i en miljö som är trygg för honom! Att erbjuda dig att gå därifrån tycker jag är ett gott sätt att samarbeta!
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Äter sonen mat som en kratta så är det upplagt för problem. Har du tränat på att låta honom ta flaska (urpumpad bröstmjölk, välling, ersättning), hur går det med gröt (majs/havre är min barns favorit)?
För ditt barns skull vill jag varmt rekommendera att du ser till att han kan få i sig föda. Det ligger ju i barnets (och därmed i ditt) intresse att stunderna med pappan blir trevliga. Jag vet inte när ditt barn är född, min småflickor är födda i början av juli ( 6 veckor tidigt) och äter både mat och gröt (vällingen får det sämre med) samt kan både ammas och äta flaska.
Ovärderligt om de får vara hemma med mormor eller farmor om man måste på läkarbesök etc.
Hur mycket man än tränar för mat och flaska är det inte säkert att barnet är redo. Ska det ändå träffa sin pappa och få mat kan koppning eller skedflaska vara ett alternativ.
Jag kan förstå att det är dubbelbottnat, å ena sidan vill man att pappan ska få en bra relation, å andra sidan vill man gärna att barnet trivs bäst hemma men för BARNETS skull är det bra ju bättre det får med pappaumgänget. Jag önskar dig all lycka!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 578
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 619
Senast: Tassa
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp