FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Det låter väl utmärkt att ni båda ska ha en kontaktperson med!
Det var så länge sedan som jag var på Buke, var det du som bestämde dig för att behålla barnet trots att pappan ej ville?
I så fall är jag rädd att det kommer att bli besvärligt att komma överens framöver.
Hur har du förberett barnet för att vara borta från dig ett par timmar? Går det bra att mata från flaska? Kan du pumpa ur och skicka med eller har du börjat med välling? Har du börjat med smakportioner?
Jag ser inget problem med att barnet åker bil fram och tillbaka från sin pappa men jag skulle se till att barnet åtminstone kunde äta ur flaska så att inte besöket blir misslyckat och problematisk på grund av att barnet är hungrigt. Även om det är "fulltankat" innan du släpper iväg barnet så kan det ju bli hungrigt före tre timmar har gått.
Jag förstår att det känns jobbigt att släppa iväg sitt barn men jag tror att det gynnar barnet att lära känna sin pappa och hans föräldrar. Det kommer knappast att ske något så traumatiskt på dessa tre timmar att det inte går att reparera. Angående farmodern så har hon ju uppfostrat barnets pappa och när du valt honom som barnafader kan hon knappast ha gjort allting fel.
En positiv sak med svärföräldrar är att de älskar ditt barn oavsett vad de tycker om dig!
Jag hoppas allt kommer att ordna sig för dig och bebben!
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

:cry: :cry: *stor tröstkram* Hoppas det finns folk som kan hjälpa dig här på buke, jag har (som tur är) ingen erfarenhet på det området.

Angående amning så är ju rekomendationerna att man ska delamma tills de är 2 år, egentligen. (Jag ammade tills förra veckan, hon var då 11 månader och 3 veckor..).
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Hej

Ja det var jag det,dock dök pappan upp i v 36 och ville ta sitt ansvar så vi hade det bra tills Nov någongång.
Tyvärr tar ju sonen inte flaska så det är inget alternativ,sedan vill jag att pappan iaf skall lära känna sonen såpass att han kan trösta om han skulle bli ledsen,inte kul att vara 7 mil från mamman då.
Han har sett sonen 2 gånger på 2 mån sant i lördags & idag så han vill ju ha honom,och det vill hans familj också vilket ju är bra...
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Åh vad gulligt att någon frågade :)

Lördagen gick bra,över förväntan,jag gick iväg en 2 timmar av 3 och det hade gått mycket bra,pappan tom kunde kommunicera 2 meningar med mig vilket var positivt.

Sedan idag var vi på BVC,gick också bra,sedan följde pappan med en liten sväng hit och pratade med sonen innan han åkte så det var ingen fara med det.

Så nu anser nog familjerätten att jag skall lämna ut sonen på Söndag då nästa träff med pappan är,dock är jag fortfarande inte med på det,skall ringa imorgon och lämna besked,tycker att det funkade bra med kontaktperson här och att sonen fick vara kvar i sitt hem och allt han är van vid,dessutom har han matvägrat (mat alltså inte bröstmjölk) sista dagarna och det är ju inget gott tecken.

Jag resonerar som såhär att pappan kan lugna sig,det är ju bara några månader till han ammas (iaf i närings/mat syfte) och att sonen gott kan få ha det så,sedan när han äter middag ordentligt så känner han förmodligen sin pappa bättre och kan åka med längre pass än att bara stanna där i en timme vilket ju är FRUKTANSVÄRT onödigt,eller om pappan har umgänge 2 gånger i veckan om han fortfarande vill lägga de pengarna fram & tillbaka på en resa till,då får han alltså 6 timmars umgänge,istället för 3 varav 2 i bil.
Hoppas de går med på det,pratat lite med en kusin som läst juridik och kan sånt här och hon tyckte att det var märkligt att famrätten ger efter i något som inte är barnets bästa samt att jag skulle köra stenhårt på sonens bästa samt hävda bestämt att det bara är några månader det ju rör sig om...Så imorgon skall vi förhandla om det.

Det är ungefär vad som händer nu...
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Ja jag hade tänkt att låta honom amma sålänge det fungerar och vi båda trivs med det.
Är ju fräsmt de närmsta månaderna (om allt går som det ska) som han kommer att amma främst för matens skull.
Mysamma kan jag ju fortsätta med endå.
Just nu äter han knappt en full portion gröt på kvällen sam litegrann matpure med efterrätt på dagen vilket går sådär,men det måste ju få ta sin tid.

Mvh zaria
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Zaria skrev:
Åh vad gulligt att någon frågade :)

Lördagen gick bra,över förväntan,jag gick iväg en 2 timmar av 3 och det hade gått mycket bra,pappan tom kunde kommunicera 2 meningar med mig vilket var positivt.

Sedan idag var vi på BVC,gick också bra,sedan följde pappan med en liten sväng hit och pratade med sonen innan han åkte så det var ingen fara med det.

Så nu anser nog familjerätten att jag skall lämna ut sonen på Söndag då nästa träff med pappan är,dock är jag fortfarande inte med på det,skall ringa imorgon och lämna besked,tycker att det funkade bra med kontaktperson här och att sonen fick vara kvar i sitt hem och allt han är van vid,dessutom har han matvägrat (mat alltså inte bröstmjölk) sista dagarna och det är ju inget gott tecken.

Jag resonerar som såhär att pappan kan lugna sig,det är ju bara några månader till han ammas (iaf i närings/mat syfte) och att sonen gott kan få ha det så,sedan när han äter middag ordentligt så känner han förmodligen sin pappa bättre och kan åka med längre pass än att bara stanna där i en timme vilket ju är FRUKTANSVÄRT onödigt,eller om pappan har umgänge 2 gånger i veckan om han fortfarande vill lägga de pengarna fram & tillbaka på en resa till,då får han alltså 6 timmars umgänge,istället för 3 varav 2 i bil.
Hoppas de går med på det,pratat lite med en kusin som läst juridik och kan sånt här och hon tyckte att det var märkligt att famrätten ger efter i något som inte är barnets bästa samt att jag skulle köra stenhårt på sonens bästa samt hävda bestämt att det bara är några månader det ju rör sig om...Så imorgon skall vi förhandla om det.

Det är ungefär vad som händer nu...

Hej. Har följt din tråd, men inte skrivit tidigare. Jag har själv varit ensamstående förälder i många år, och kan känna igen mig i din situation. Mina barn är så gott som vuxna nu.

Jag tänker så här:
Det är svårt att vara objektiv när man själv är i situationen. Jag menar att du förmodligen ärligen vill att pappan ska vara engegerad i barnet, men jag läser genom raderna att du också vill att det ska vara enligt dina villkor! Inget illa ment, men som utomstående tolkar jag dina inlägg så.

Om pappan väljer att ta med barnet på en timmes bilresa tor vid umgänget, är det du som avgör det? Det är pappans sak att avgöra om han vill göra så, inte din. Sonen far mest troligt inte illa, för hur skulle det vara skadligt? Tvärtom så borde det gagna pappans, samt hans anhörigas, relation till barnet. Vad gäller amningen så tror jag att det går att lösa med lite god vilja från ditt håll. Kanske är det dags att trappa ner ammandet?

Om du verkligen och ärligen vill att pappan ska finnas i barnets liv och vara engagerad, så måste även du göra avkall på dina krav. Jag tänker så här att när pappan har umgänge så avgör han umgängesformerna och när du har sonen så avgör du. Om pappan ska "lugna sig några månader", så kanske er relation har hunnit blivit så ansträngd då att den inte går att reparera inom överskådlig framtid?

Du har fått flera råd i tråden att stå på dig osv... men jag säger tvärtom. Möt pappan i umgängeskraven, samarbeta. Det är hans barn lika mycket som ditt. Låt honom ha så mycket umgänge han vill.

När man är nybliven mamma så är moderskänslorna så starka. Det är den mest starka och positiva upplevelsen i livet, och man skapar så starka band till det nya barnet. Jag förstår att det är jättesvårt att släppa till pappan, och att ta ett steg tillbaks ibland. Men ibland måste man...

Norrland
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Hur går det för dig Zaria? Hoppas det går bra med pappan, familjerätten och framför allt med dig o lille pojken. *tänker på er*
//Kopia
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Njae går väl halvbra...

Förrförra helgen kom han inte för att han var sjuk,nu förra helgen bytte han dag till fredag och kom då.
Hade inte hunnit fått i Hampus nån middag så jag föreslog att han kanske kunde ge den,men han skulle på promenad illa kvickt:cool:

Jaja sa jag men du kanske kan ge den efter prommenaden och det kunde han göra då han ville gå innan det blev mörkt (klockan var 2 på EM:confused: )

Passade på att dammsuga då Hampus är rädd för dammsugaren men ingen pappa & ingen Hampus dök upp...ringde pappans mobil efter 2 timmar,höll ju på att gå i bitar kändes det som,men ingen svarade.

efter 3,5 timme kom de hem,de hade gått några timmar sa han samt suttit på kafe där Hampus ätit ca 3 dl fruktpuré (gissa diarren han hade sen),inte hade han bytt blöja på de timmarna heller trots att det ligger extra i vagnen,så han var RÄTT röd och grät hela kvällen efteråt...MEN vart de varit eller vad de gjort skulle jag fullkommligt skita i sa han,för han kunde minsann själv och that´s it.

Påpekade lite fint att jag iaf borde ha rätt att få veta var de var,hade han sagt att han skulle vara borta så länge hade jag ju bara kunnat skicka med Hampus mat men icke sa nicke...Han ille inte lyssna,sedan skulle han med igår för att kolla Hampus hjärta (blåsljud) igår men han kom inte för han tyckte det var onödiga pengar att komma för det :eek:

Nu vet jag inte om/när han kommer igen,men vi ses väl i famrätten om ett par veckor igen skulle jag tro...Säkert bara för att höra hur redig pappan varit igen skulle jag tro.

Usch jag blir så arg på honom,Varför ljuga,smita och ha sig när det räckt med en 2 minuters konversation så hade allt varit bra...
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jag tycker det låter som att pappa försöker. Fruktpuré låter inte som en katastrof för en oinvigd och det där med att byta blöja är inte så lätt om man inte har någon koll alls på när det kan vara dags. Tänk på att pappan är ovan.

Att han inte svarar när du ringer kan bero på att han inte vill känna sig kontrollerad. Jag har full förståelse för att han vill prova själv och inte att du ska kommendera hur saker ska göras. Och varför måste du vet var de varit?

Jag förstår att du är orolig och har svårt att släppa kontrollen, men pappa måste få vara pappa utan övervakning. Annars är risken stor att det inte blir någon pappa alls.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Men du, det är inte så roligt att vara den som får ta hand om diareérna sedan och den röda rumpan.
Det kan förstöra flera dagar för barnet.
Om man nu skall ta hand om något levande, barn, häst, hund o.s.v så får man väl se till att skaffa sig åtmonstone basala kunskaper i ämnet.

Att då ta och följa de enklaste instruktioner av typen "blöjor skall bytas si och så ofta" samt att "detta är vad som barnet skall äta till middag" borde höra till ett normalt intellekt att klara av.

Man vill sätta till nya födoämnen ett i taget och försiktigt till små barn.
Man kan ju aldrig veta om de t.ex. är allergiska.
Att på eget bevåg ge ett barn något som det inte är vant att äta kan få katastrofala följder om barnet skulle råka vara allergiskt mot det.

Jag är insatt och tycker inte att någon, inte ens pappan, gör så mot ett barn.
Det är taskigt, dålig stil och förskräckligt omoget att ge sig på saker som man inte vet något om utan att ta till till sig information om det.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jadzia skrev:
Jag tycker det låter som att pappa försöker. Fruktpuré låter inte som en katastrof för en oinvigd och det där med att byta blöja är inte så lätt om man inte har någon koll alls på när det kan vara dags. Tänk på att pappan är ovan.
Skulle du säga samma sak om någon tog hand om din nya valp/häst whatever? Inte hör efter vad den brukar äta, utan ger något som råkar finnas tillhands. Och skulle du acceptera att hästen/hunden inte fått mockat på flera dar eller inte rastats ordentligt, så den fått frätsår av sin egen avföring? Skulle du inte kräva att personen ifråga åtminstone hade någon att fråga om du nu inte dög att fråga?

Att han inte svarar när du ringer kan bero på att han inte vill känna sig kontrollerad. Jag har full förståelse för att han vill prova själv och inte att du ska kommendera hur saker ska göras. Och varför måste du vet var de varit?
Håller med dig! Men ska det provas en massa som kan ge efterverkningar så ska han vara där och ta hand om efterverkningarna också, annars lär han sig ju inget av det.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Zaria skrev:
Enligt henne är min son bortskämd,mammig och bortklemad med både ammning,samsovning utan 5 minutersmetoden som hon förespråkar.Där växer min oro ännu mer.
Kanske löjligt av mig men där växer modersinstinkten att något är fel.

Men snälla nån ...!
DIN son är 6 månader - HENNES är snart 30 år och klarar sig ändå inte utan hennes hjälp. VEM är egentligen bortklemad och mammig?!:crazy:
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Madick skrev:
Skulle du säga samma sak om någon tog hand om din nya valp/häst whatever? ... Och skulle du acceptera att hästen/hunden inte fått mockat på flera dar eller inte rastats ordentligt, så den fått frätsår av sin egen avföring?
Eller grannens egen hund som blir lämnad liggandes i sin egen avföring efter att ha blivit matad med kaninpellts för att det fanns hemma.

Det finns mammor (i.o.f.s. mindre begåvade) som har fått sina barn omhändertagna för att de inte bytt blöjor tillräckligt ofta och inte har riktigt förstått vad små barn skall äta.

Man gör inte så med något barn alls, eget eller andras.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Miran skrev:
Men snälla nån ...!
DIN son är 6 månader - HENNES är snart 30 år och klarar sig ändå inte utan hennes hjälp. VEM är egentligen bortklemad och mammig?!:crazy:


:rofl: Men vad du än gör så säg inte så till henne.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Jag förstår att du blir arg, hoppas nu att Hampus mår bra igen.

Jag vet själv hur mycket upprörda känslor som kommer i omlopp men försök hålla dig kall och lugn inför fadern och ta sedan upp det inför familjerätten på ett snyggt och sakligt sätt. Utan utsvävningar eller upprördhet förklara att umänget var avtalat till X timmar men det tog 3,5 innan han var hemma och under den överskridande tiden var han inte anträffbar. Berätta att barnet fått fruktpure i en mängd som han inte var van vid och att det lett till diarré, samt berätta att blöjan ej var bytt under denna tid och att barnet fått de problem det fått. Lugnt och sakligt utan att trycka på hur hemskt eller inte. Är det bra personal på familjerätten kan de inte bortse från sån info och kommer då att fråga fadern om hand version och den lär ju inte vara speciellt hållbar.
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Det håller jag med om...

När jag träffade hennes son kunde han *håll i dig* inte ens koka thevatten...
:rofl:

Han åker till sin morsa och äter varje dag eller hämtar matlådor,är hon inte hemma äter han ingenting eller gör någon smörgås...

Det säger väl en hel del,jag kommer INTE att ha mina barn hemma på middag VARJE dag bara för at få i dem mat,det får de allt klara själva när de är närmare 30...

//Zaria
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Ja det är väl så det får bli att jag tar upp det där,skall dit den 14:e igen så får vi se vad han säger...

Jag TROR faktiskt att han försöker och det är ju bra,men det är så himmla onödigt att sånt här händer,2 minuters kommuntikation så hade det ju varit helt OK att de åkte till torget och fikade,hade ju som sagt kunnat skicka med Hampus mat så hade han kunnat gett den där,brukar gå utmärkt att värma barnmat på det cafe´t han påstod sig varit på. SÅ kunde han bytt blöja där också :idea:
Då hade ju inga problem varit...

Grejen är att han hade ett ex en gång som hade ett barn,så han VET att man byter blöjor och sådana saker,han refererar hela tiden till exet och exets barn...så det är väl upp till bevis bara tycker jag,han är iaf inte rädd för att ta bajsblöjor och så som många andra killar kan vara.

Hampus mår bra nu,fått ordning på hans rumpa och sådär,fast lite rött är det än,han är inte go i magen pga hans tänder som börjat komma vilket jag upplyste pappan om,därför var det viktigt att byta ofta,det fräter ju hur mycket som helst det där gröna,men det går liksom inte in,ingenting jag berättar om Hampus går in,och det är tråkigt,man tycker ju att hans framsteg och välmående borde intressera pappan men det gör det visst inte.

Mvh Zaria
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

SOnen blev kanondålig i magen,värre än vad han redan var (när det kommer tänder blir de lätt lite kassa i magen)
Och om man dessutom ger så mycket fruktpure som sonen inte är van vid som är lite lösande så rinner det rejält kan jag säga,vilket sedan fräter på barnets rumpa så det blir sår,då gör de ont och blir mycket gnäll från barnets sida.
Vilket inte är vidare skoj när man själv varit noga med blöjbyten och luftning och sedan får ta smällen flera dagar framåt för att pappan skall få träna sig.
När man vänjer dem vid ny mat eller ökar portioner så gör man det stegvis så att magen hänger med så att säga,ungefär som när man byter foder åt ett djur.

Byta blöja skall inte vara någon konst då han gjort det innan när vi umgicks på helgerna,så det var rent slarv eller nonchalans från hans sida.Han har dessutom en fd som hade barn i samma ålder som hampus så det borde inte vara någon nyhet för honom.

Självklart skall han få prova själv,det är inte det som det handlar om,men han skall ju få dem mat han brukar få den tid han skall ha,det är inte svårare att ge en burk mat än en burk fruktpure tex.
Det är inte heller svårt att svara i telefon,vi har barn ihop då MÅSTE man kunna kommunicera för barnets skull.
Och när han sedan säger att han bara skall ta en promenad och komma hem i tid till middag så blir man ju såklart orolig och undrar o det hänt något.
Hade han sagt att han ville vara på torget eller så,hade jag ju skickat med maten och inte brytt mig.

Jag vet att han har svårt att prata med mig pga att han väl inte riktigt kommit över att jag lämnade honom samt att han har rätt dåligt samvete över saker han gjort mot mig,men det är sonen som får ta smällarna,jag försöker kommunicera lugnt och sakligt,vad jag och han tycker om varanndra har ju inget med sonen att göra,och han skall inte behöva lida för det.

[/QUOTE måste få vara pappa utan övervakning. Annars är risken stor att det inte blir någon pappa alls.[/QUOTE]

Klart han skall få vara pappa utan övervakning,förmodligen blir det lite lättare för honom när Hampus blivit lite äldre,inte ammas,kan gå och prata mm
Det är ju inte livstid det gäller att det är såhär petnoga,så småningom kommer han att ha sonen varannan helg är det väl det väl tänkt.Jag försöker verkligen göra ALLT för att umgängena skall bli så bra som möjligt och hänger verkligen inte över honom som en hök,men det skall inte vara på sonens bekostand och han skall fara illa bara för att han skall ha en pappa.
Nu var det 2 st smågrejer,lättfixade som inte klaffade me endå ställde till en del problem,inget att sura över för hans del och dra sig undan för tycker jag,kan jag lägga alla gräl och anklagelser jag fått av honom åt sidan så borde det inte vara svårare för han med några FÅ instruktioner samt att hålla den tid man sagt.Tycker jag...

mvh zaria (som inte låter hälften så arg som inlägget kanske visar) :crazy:
 
Sv: FamiljerÄttsproblem *grÅta*

Nja, hund är ju lite annan sak. En hund har ju inte behov av två "föräldrar" så där kan jag helt enkelt strunta i att lämna bort hunden. Jag måste inte kompromissa för att få det att fungera.

Däremot hade jag och fd sambon inte direkt samma syn på hur hundarna skulle skötas och det fick jag väl ta. Han fick göra på sitt sätt och jag på mitt. Förvisso var jag mindre glad den gången han gav Evita ett antal råa ägg så hon hade diarre i några dagar, men hon överlevde ju utan större men.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 586
Senast: Oh_really
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 619
Senast: Tassa
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp