Familjehem - kall, arbete eller vad?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Jag vet ju att det finns både socialsekreterare och familjehem på Buke, så ni får gärna svara utan att "hänga ut" era klienter (säger man så?).

Jag har ganska nära erfarenhet av familjehem sedan tidigare, har dock inte varit familjehem/kontaktfamilj själv.

De familjehem/kontaktfamiljer jag haft nära erfarenhet av har haft en eller två placerade barn hos sig. Alltså har tiden funnits för dessa barn.

Sedan har jag under årens lopp träffat familjehem som haft upp till fem placeringar samtidigt, är inte det mycket? Då har familjehemmet inte haft detta som heltidssysselsättning utan haft andra jobb utöver.

Finns det rekommendationer på hur många placeringar en familj bör ha samtidigt?

Finns det så få jour/familjehem i vissa kommuner att man ibland måste vänta med att omhänderta barn?

Sv: Familjehem - kall, arbete eller vad?

Hur många man kan ta måste ju vara individuellt. Man måste kunma uppfylla allas behov och inte bara ligga på soffan. Har man "lätta" barn är det ju inga större bekymmer att ha fler.

Mamma har för tillfället 2 placerade. Det är två lugna ungdomar som mest sköter sig själva men är tonåringar såsom tonåringar kan vara. Lite bekymmer med småsaker som behöver tas itu med som med alla andra barn och ungdomar men överlag är det inga större saker. Hade det varit för ett par år sedan när hon hade barn med större problem hade det kanske inte varit praktiskt möjligt med 2-3 st på heltid.

Ersättningen hon får ger ju en fördel i plånboken men samtidigt äter de ju bra mat och ungdomarna får ju aktiviteter och "ensamtid" med lite bio, resturang.. Ja du vet. Utöver det gör hon ju ett hästjobb med dem när det behövs så lön i förhållande till arbete är ju ofta inte sådär kalas. Det är ju ett dygnet runt-göra och med tanke på det är det ju inte pengarna hon vill åt. Det engagemanget hon lägger i barnen går liksom långt över ersättningen.

Planen mamma har nu är väl att ta hem en till då även brorsan flyttade ut och det blev ett rum ledigt. I stället för att fylla upp det med skit kan hon hjälpa ett barn till då tiden finns. Behovet finns i kommunen hon jobbar för.

Kan tillägga att kommunen hon jobbar för litar så väl på henne att om hon säger att hon fixar en till så känner de sig säkra på att hon gör det men barn#3 har jag svårt att tro blir ett med enormt bagage.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 229
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar