@vemsomhelst123 går han på norskt kontrakt som min sambo så har han rätt till 365 dagars föräldraledighet (om nu inte jag minns alldeles galet).
Jag tänker lite så här som träffat en del sjöfolk, att de har valt det jobbet de gjort för att de passar till det. Det är ofta en lite "speciell" grupp, svårt att förklara... Det passar långt i från alla att vara iväg så pass länge och mycket som de är och sen komma hem och leva familjeliv. Det finns en rätt stor andel ungkarlar samt skilda (vissa skilda x flera t.o.m) inom branschen, precis som det finns många män som har helt vanliga, välfungerande familjeliv hemma.
Min sambo har också en rätt utpräglad happy go-lucky-attityd, gällande allt i livet och inte bara när det kommer till barn. Naivt och åt helsike kan tyckas, men det är sån han är och vi har det bra ihop. Jag kan se vissa praktiska fördelar med att skaffa barn ihop med honom, jag kommer kunna vara hemma väldigt mycket och länge med barnet/barnen, men det är också något jag vill och har planerat för.
Sen är det faktiskt så att även inom rederibranschen finns det möjlighet att byta jobb till kortare och längre turnar. En kompis till sambon (nybliven pappa) är ute 10 dagar, hemma lika länge, en annan vet jag kör gotlandsfärjan och är hemma ännu mer. Vissa byter även inriktning efter några år på sjön och börjar jobba i land, den möjligheten finns faktiskt. Det är jättesmidigt att vara ute och jobba 6 månader/år när man är nyutexaminerad och vill tjäna en halv mille om året, men vad man prioriterar i livet ändras och det är rätt många som väljer att gå över på annat till slut.
I vårt fall så kan det visst skita sig och gå åt skogen med vårt förhållande när ungen har kommit, men det kan det faktiskt göra även om vi båda hade ett 07-16 jobb, sett till statistiken. Att välja att inte skaffa barn när det faktiskt är honom jag vill ha barn med, bara för att han jobbar på sjön, var liksom inte ett alternativ. Sen får man gå in i det med sund skepsis och inse att det kommer innebära problem, men det kommer faktiskt en del fördelar. När min sambo är hemma kommer han vara 100% närvarande, vilket är halva året. Däremot är det så att vi har varit ihop en del år nu, och jag vet vad det innebär.