Fälttävlansnewbies

Hoppar ni banor på terrängträning? Skulle han orka med en bana motsvarande typ stilterräng?

Vi ska hoppa terräng första gången i morgon :D Alltså jag känner väl så småningom när vi tränar mer, blir bara så stressad över att inte alls ha ngt hum om hur känslan hemma ska jämföras. Kommer absolut vilja testa o rida lite längre banor på träning först o helt starta en stilterräng eller liknande innan en H90 också. Men det hade liksom varit så trevligt om man bara kunde säga "4 min i 500 ms tempo o inte helt platt så orkar den en H90 ok" typ. Jag vet ju att det inte är så lätt, men mitt huvud gillar struktur.

Orkar han kubba runt en uteritt på 1,5 Tim i varierat tempo med mycket galopp så orkar han en h90.

Ja det är ju det som är så himla godtyckligt! Vad folk tycker är mycket galopp, tempo och kuperat. Tycker jag rider "på max" alla våra galoppass o vi har varit iväg ca 2 månader nu minst 1 g/vecka. Igår galopperade vi på plan mark första gången och då var det ju lätt att galoppera flera min o sedan över 500 ms tempo också utan problem. Men han blir ju ändå matt efter en liten stund. Räcker dock med lite skritt så är han lika fräsch igen, och igen, och igen. Tror de är min ridning som börja bli begränsande nu, han behöver nog någon som rättar till galoppen när han bli lite lång så han inte bara "ger upp". För så fort han tittar till på ngt så har han ju massor med energi igen :rofl: Jag har svårt att känna vad som är framför skänkeln och när han bara springer på lite bus/spändhet.

Ja, men om den gör det så borde det väl funka?

Ingen aning :D Igår red vi i lugnare tempo 3 min när vi galopperade fram o det kändes prima iaf men då var han också lite på tå om än betydligt mer avspänd än på stigarna i Öved (som närmst kan benämnas som "fartlek" :D Men väldigt enkelt för mig att konditionsträna, får gratis hjälp).

Men sen kan ju folk sitta o galoppera minut efter minut på dressyr/hoppbanan, där är vi ju inte alls. Alltså vi båda har så jäkla svårt för att galoppera (jag har ju lärt honom i 10 år :D).

Går typ inte att fråga mig om sånna saker. Sånt vet man ju bara :D

Därför du ska få rida :D Men vad gör en ny häst innan ni startar den då? Om den inte orkar i början hur snabbt är den klar då typ?

Samtidigt som jag hela tiden är nojig att jag håller på att rida ihjäl min häst så känns det som att swish så är ett ekipage som satte igång senare än oss ute o tävlar o jag bara inser inte vad som går galet, haha. Jag o mamma brukar skämta om det. Vi red alltid som fan hemma om man jämförde med när man red ut med vänner osv o ändå var det alltid våra hästar som inte orkade när det väl gällde typ :D

Alltså klarar han vanlig dressyr och hoppträning och uteritt så klarar han en 90 och 100 utan problem.

Ny fråga! Till allihopa.

Hur känns era hästar när ni går i mål efter en terräng? Efter en galoppintervall? Efter en klätterbacke?

Min blir tydligt seg i benen när vi tränar. Skrittar lite o är fräsch igen (och blir piggare o piggare för varje "intervall"). Men eftersom han blir matt så blir ju intervallerna korta och flera istället. Funderar på om jag avbryter när jag ska eller om jag är för mesig. Eller alternativet att jag bryter av för sent men det rimmar inte med att alla andra hästar orkar galoppera betydligt längre tid än min så jag gissar det är minst tänkbart :D

Ibland tänker jag att det är kanske där ett proffs hade kickat till honom så att han lärt sig att arbeta vidare (komma ärligt framför skänkeln?) lite mer självmant, inte just ridit mycket vidare i den intervallen utan bara det där att hästen inte "ger upp" o det blir lite platt fall så fort den blir trött. Min har en puls på typ 180-190 som mest men kan kännas sådär matt på betydligt lägre värden efter en backe tex eller efter lite längre galopp uppåt 2-3 min.

Ja, men om den gör det så borde det väl funka?

Det sägs ju så. Men samtidigt så ser ju endel hästar inte så fräscha ut i mål i H90 (utan koll på hur de tränat) o dessutom hade de ju kollat typ strömsholms ridskolas hästar o de hade ju mycket sämre flås än väntat. Deras arbetstempo låg ju tydligt under H90s vill jag minnas.

@the_connemara Men du har ju en fräsig pulsklocka, så du vet väl hur han brukar ligga?
Nu tror jag att du tänker för mycket, bara åk!

Ja i siffror och i känsla hemma men inte vad det faktiskt betyder i avseende att tävla :D

Alltså om chefen frågar hur långt han kan galoppera så åker jag när hon konstaterat att han kan galoppera tillräckligt långt först :p

Men jag bara älskar att nörda ner mig i sådant här!!!

Tja dom känns som vanligt. Vad som tar mkt ork från hästen är för mkt av och på ridning. Känns hästen trött någonstans på banan ( vilket dom inte hinner bli på så kort tid som en 90) så låter man dom bara vara i galoppen och återhämta sig i den ett tag. Kan man ju ibland se på långa 3 och 4* där ryttaren bara står upp i galoppen på sträckorna utan att driva eller nått.

Känns hästen trött någonstans på banan ( vilket dom inte hinner bli på så kort tid som en 90)

Det är det här jag tror ni proffs inte reflekterar över medan jag får typ panik. Det ska bli så sjukt intressant när chefen eller @Wilisia galopperar Tiger. Han kan definitivt bli trött :D

Men vissa hästar verkar alltid (alltså typ nyuppstartade efter en vila) kunna galoppera utan att bli trötta om man bara lämnar dem i fred. Jag har inte hittat den galoppen i min häst.

Förresten. Hur har Chatsi resp Rutan känns? De är väl ganska olika?

De är väldigt olika, men jag förstår inte riktigt hur du menar? Om de har känts redo att starta tävling? Chatsi har aldrig känts trött, men hon går ju lite på halvfart...
Rut orkar mer och mer, senaste terrängträningen kändes hon inte alls särskilt trött på slutet. Planerar att starta i Hoby, om vi får till det med passet. Annars rider jag nog utom tävlan, otålig nu!

De är väldigt olika, men jag förstår inte riktigt hur du menar? Om de har känts redo att starta tävling? Chatsi har aldrig känts trött, men hon går ju lite på halvfart...
Rut orkar mer och mer, senaste terrängträningen kändes hon inte alls särskilt trött på slutet. Planerar att starta i Hoby, om vi får till det med passet. Annars rider jag nog utom tävlan, otålig nu!

Jag menade hur de känts när du konditionstränat hemma mest o hur Chatsi känts efter tävling. Ah. Tänkte Chatsi sprang långsamt för att hon blev trött :D O att Rutan ser mer självgående ut.

:D så var det avklarat vår "debut" pay & cross iof mest vanliga hinder på ett fält men många "titthinder" jag fegade ur på framhoppningen då hästen valde att ta mattes obeslutsamhet som ursäkt för att inte behöva hoppa. Så det blev hela 50cm och 60cm :p första rundan var kass jag blev lite distraherad av en häst på framridningen som tyckte min häst var otäck och hade noll drivning till första hindret fick ett antal stopp påförsta rundan men kom över allt. Andra rundan gick bättre fick tillockmed lite flyt över ett par hindern utan att jag hamnade efter i sprången. Så kul!! :) och nöjd över hästen som inte hoppat så mycket hon är jättemodig när ryttaren är det. Får dock träna bådehennes och min kondition. Tyckte det gick snabbt men på filmen såg det riktigt segt ut :p

Det är det här jag tror ni proffs inte reflekterar över medan jag får typ panik. Det ska bli så sjukt intressant när chefen eller @Wilisia galopperar Tiger. Han kan definitivt bli trött :D

Men vissa hästar verkar alltid (alltså typ nyuppstartade efter en vila) kunna galoppera utan att bli trötta om man bara lämnar dem i fred. Jag har inte hittat den galoppen i min häst.

Blir de onormalt flåsiga efter ett normalt pass så får de galoppera lite mer och alltså man märker när hästen blir flåsig och trött och det räcker utan att döda den. Har man någon lite tyngre häst eller någon som kanske inte riktigt är i den konditionen får den kanske gå lite långsammare eller vila någon extra dag. Hästar dör ju inte av att bli trötta heller, det är ju så man bygger bättre kondition. Är de dock trötta efter halva banan är det ju inte så bra... 90 hästar är såpass lätta att träna att det är svårt att ge något konkret svar tycker jag.

Jag känner så igen mig i det du beskriver. Ariel har först nu börjat bibehålla galoppen efter att vi hoppat utan att jag måste driva. Dvs hon börjar så smått bli självgående i galoppen. Dock än så länge bara vid hoppning.

Blir de onormalt flåsiga efter ett normalt pass så får de galoppera lite mer och alltså man märker när hästen blir flåsig och trött och det räcker utan att döda den. Har man någon lite tyngre häst eller någon som kanske inte riktigt är i den konditionen får den kanske gå lite långsammare eller vila någon extra dag. Hästar dör ju inte av att bli trötta heller, det är ju så man bygger bättre kondition. Är de dock trötta efter halva banan är det ju inte så bra... 90 hästar är såpass lätta att träna att det är svårt att ge något konkret svar tycker jag.

Är de trötta då skulle jag ta ett blodprov

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka