Fälttävlansnewbies

Igår var jag och hästen på vår första terrängträning. Hästens första någonsin och han skötte sig så bra, så långt över förväntan. Han verkade gilla det och blev riktigt taggad. Lite konstigt var det ibland men han löste det fint och trivdes himla bra! Stolt!

Jag fick lite hemläxa:
- Fortsätta öva på att galoppera i ett högre tempo
- Ha stöd i munnen och driva in i handen
- Hitta lite mer balans i stigbygeln och passa skänkelläget

Summa summarum: Sånt jag vet och övar på men där jag verkligen behöver lägga i nästa växel och skärpa mig. Så nu ska vi öva, öva, öva innan nästa träningen den 23:e. Roligt hade vi och hästen får inget annat än en stor guldstjärna!

Sitter och kollar kalendern och inser att jag inte kan någon av terrängträningarna hos tränaren jag varit förrns i augusti :cry:

Jag och hästen gjorde en (inte så) liten kullerbytta över en oxer på hoppträning i fredags... Hästen klarade sig oskadd men jag bröt höger nyckelben och väntar nu på att bli kallad till operation.

= Ingen ridning på minst 6 veckor. :( :cry: :banghead: :rage:

Jag och hästen gjorde en (inte så) liten kullerbytta över en oxer på hoppträning i fredags... Hästen klarade sig oskadd men jag bröt höger nyckelben och väntar nu på att bli kallad till operation.

= Ingen ridning på minst 6 veckor. :( :cry: :banghead: :rage:

Usch vad tråkigt! Hoppas du får op-tid snart!

Jag var nog uppe och red en vecka efter att jag fått min fraktur åtgärdad... :angel::o

Usch vad tråkigt! Hoppas du får op-tid snart!

Jag var nog uppe och red en vecka efter att jag fått min fraktur åtgärdad... :angel::o
De sa till mig att om man opererade så var man tvungen att vänta 6 veckor, gjorde man inte det skulle man känna efter själv att man kunde göra saker efter 6v. Jag ville upp till Strömsholm och grooma för alla mina kompisar bor ju där, så jag sket i att operera och började rida efter 1,5 vecka. Chefen tog med mig på helt onödiga uppdrag (typ lämna tillbaka lastbilen) för att jag inte skulle ha möjligheten till att göra så mycket. Under den här 1,5 veckan så lyckades någon luta sig på min axel (den hänger verkligen ihop med nyckelbenet), jag bestämde mig för att bära en bom (ingen bra idé), vi hamnade upp och ner i diket med en bil. Alltså verkligen max otur, så det tog ett litet tag innan jag kunde rida ordentligt, inte bara åka häst. Men efter 6 veckor hade jag igång med hoppandet och varit på min första terrängträning. Läkaren var så imponerad över att jag var så rörlig och inte hade mer ont. Så det är säkert jättebra att läka det under rörelse. Det som tog längst tid var tyvärr att kunna mocka, men bära vattenhinkar kunde jag göra efter några veckor.

De sa till mig att om man opererade så var man tvungen att vänta 6 veckor, gjorde man inte det skulle man känna efter själv att man kunde göra saker efter 6v. Jag ville upp till Strömsholm och grooma för alla mina kompisar bor ju där, så jag sket i att operera och började rida efter 1,5 vecka. Chefen tog med mig på helt onödiga uppdrag (typ lämna tillbaka lastbilen) för att jag inte skulle ha möjligheten till att göra så mycket. Under den här 1,5 veckan så lyckades någon luta sig på min axel (den hänger verkligen ihop med nyckelbenet), jag bestämde mig för att bära en bom (ingen bra idé), vi hamnade upp och ner i diket med en bil. Alltså verkligen max otur, så det tog ett litet tag innan jag kunde rida ordentligt, inte bara åka häst. Men efter 6 veckor hade jag igång med hoppandet och varit på min första terrängträning. Läkaren var så imponerad över att jag var så rörlig och inte hade mer ont. Så det är säkert jättebra att läka det under rörelse. Det som tog längst tid var tyvärr att kunna mocka, men bära vattenhinkar kunde jag göra efter några veckor.
Detta kommer inte läka väl utan op, de två delarna av nyckelbenet är inte i linje med varandra utan pekar uppåt som ett A. Jag brukar bita ihop om smärta och bara köra på, men detta gör något så djävulusiskt ont att det enda jag kan göra är att fokusera på att andas, när det är som värst. :cry:

hua har anmält mig till en ride & cross imorgon, på foderhästen - skäcken. Känner mig inte alls redo men det lär jag nog aldrig göra, ska hoppa fjuttiga 60cm (ev 70cm - eller så tar jag 60 två gånger). Vi har ju inte tränat så mycket på titthinder så detta blir spännande - blandat terränghinder och vanliga hinder och en del "titthinder", men hon är ju väldigt positiv på vanliga hinder hemma. Det är väl bara att ta tjuren vid hornen! :D

hua har anmält mig till en ride & cross imorgon, på foderhästen - skäcken. Känner mig inte alls redo men det lär jag nog aldrig göra, ska hoppa fjuttiga 60cm (ev 70cm - eller så tar jag 60 två gånger). Vi har ju inte tränat så mycket på titthinder så detta blir spännande - blandat terränghinder och vanliga hinder och en del "titthinder", men hon är ju väldigt positiv på vanliga hinder hemma. Det är väl bara att ta tjuren vid hornen! :D
roligt med p&c ^_^, hade tänkt vara med på en p&r idag emd min medryttarhäst, blev dock lite väl tight med tiden då den börjar kl 17, och jag är hemma från jobb 16.55...

men brukar det inte vara så att man kan välja att rida förbi de hinder på en p&c som man tycker är lite väl utmanande :)?

Kan man säkert göra - de var jättetrevliga och hyggliga när vi var där förra gången - fast då var det rutinerade medryttaren och den lite mer rutinerade hästen som hoppade. Jag ska nog försöka hoppa allt - tror att ryttaren är fegare än hästen så det är bara att ta sig i kragen och ingjuta lite mod!

Alltså det sämsta med dressyr är att filmerna blir så långa att jag inte vet hur man ska dela dem :laugh: Tack @Buck för filmning mm!!

Vi red en P&R idag på en klubb nära (dit jag brukar åka o galoppera). LC:2 och jag var först nervös för exakt allt. Sedan fick jag tips av chefen förra veckan o så lämnade jag dressyrsadeln hemma, då blev allt mycket lättare :p Mitt enda fokus var att slappna av o ge hästen en trevlig upplevelse, inte jaga o sitta o klämma utan försöka låta honom knata på med lätta hjälper men att ändå hålla om med benen. Det senare behöver jag verkligen öva på sjukt mycket, att hålla om utan o klämma utan bara stötta. Det lyckades faktiskt över förväntan. Alltså det är tur jag slarvat bort alla mina förefilmer o bara har kvar from första tillfället chefen rider :p

Galoppen kändes sämre än vad den varit på länge, vi kunde nog båda hjälpt till lite mer där båda två (okej, det är ju i grund o botten såklart mitt fel men jag tjatar på honom att inte ge upp direkt för då kommer jag aldrig hinna lära mig om han bryter av hela tiden :rofl:) men han bröt inte av o jag klämde faktiskt inte så mycket som jag var rädd för att jag skulle göra! Och fattningarna som jag varit så nervös för var så himla bra för att vara oss :love: Jag kan ju inte fatta galopp från trav egentligen, haha. 7.5 o 7 på dem är jag så sjukt paff över :D

65 % blev det totalt och jag håller på o ladda upp filmsnuttar på instagram eftersom jag inte kan redigera videos :o Skulle lagt upp protokollet först ju... Det var mest kritik på att jag inte ställde ordentligt till höger på böjda spår o hörnpasseringar. Ärligt talat så har jag inte lärt mig riktigt vad som är lagom ännu, haha. Fick trava lite på en volt efteråt o då blev domaren nöjd o hästen superfin iaf. Jag har fortf svårare med högersidan men senaste tiden har det varit vänsterbogen som varit påväg iväg så behöver hitta mellanläget o känna när jag borde ställa lite mer. O sen allmänt med formen. Fick faktiskt en där han var för hög/öppen (minns inte riktigt) och jag är så glad över den, haha!

Här kommer filmer upp efterhand: https://www.instagram.com/theconnemara/

Detta kommer inte läka väl utan op, de två delarna av nyckelbenet är inte i linje med varandra utan pekar uppåt som ett A. Jag brukar bita ihop om smärta och bara köra på, men detta gör något så djävulusiskt ont att det enda jag kan göra är att fokusera på att andas, när det är som värst. :cry:
Usch. Jag har brutit mitt precis så. Fy fan vad ont!!! Du har mina sympatier. Se till att få massa smärtlindring innan operation så du inte ligger för högt i smärta innan. Svårt att få ner den sen (hände mig). Och att du får hem mkt smärtlindring till dagarna efter. Efter första veckan återvänder livet sakta men säkert. Red efter ca 4-5 v.

Usch. Jag har brutit mitt precis så. Fy fan vad ont!!! Du har mina sympatier. Se till att få massa smärtlindring innan operation så du inte ligger för högt i smärta innan. Svårt att få ner den sen (hände mig). Och att du får hem mkt smärtlindring till dagarna efter. Efter första veckan återvänder livet sakta men säkert. Red efter ca 4-5 v.
Skulle du ha kunnat sköta ett kontorsjobb första v efter op?

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka