Fälttävlansnewbies

Igår gjorde Anna hopphäst av min lilla grå :love: Lite galopp över en bom o trav över ett kryss sen var han en helt annan häst än vad jag sett. Kanske inte så konstigt eftersom hon dessutom lärt honom galoppera med ryttare (jag har inte riktigt lärt mig ännu :p). Alltså det var så sjukt coolt! Den där känslan jag hade hoppats på att han skulle vilja plocka fram efter typ en säsongs träning där hon hoppar honom kom direkt. Bästa lilla hästen! Han fick idel beröm för hans okomplicerbarhet dessutom o hon såg ut som en glad ponnyunge :rofl:

Idag ska vi ut o åka en liten nätt 50+ mil sväng till osteopaten för återbesök. Vi kommer aldrig komma upp i lika många tävlingsmil som hästhälsa mil, det är en sak som är helt säker :laugh:

Det går att lösa, det behövs nog inte särskilt många svängar upp till oss för att råda bot på det! ;) :up: :D

/Lady_S

Alltså det räcker att köra nästan 30 till oseopaten o nästan 20 till veterinären faktiskt, tackar om frågar :D

Tänkte åka till Blekinges bana men alltså annars har vi ju på rak arm 4 tävlingsplatser inom 30 min med H90 :p

Hoppar in här lite för några kloka råd. Har en fyraårig häst som jag drömmer lite om att rida fälttävlan på i framtiden :)

Nu undrade min stallägare om jag ville hänga med och träna terräng på fredag men funderar på om jag och hästen är lite gröna...

Han är löshoppad och hoppad uppsuttet litegrann förra hösten ;)
That's it. :grin: Vågar vi ge oss ut och träna? Bara allra enklaste grejerna såklart men borde hästen vara mer hoppad innan? :nailbiting:

@tolksele håller med ovanstående ^_^, förutsatt att det finns lite mini hinder på banan och inte från debutant uppåt ;).
bra också att kunna ha en häst man känner att haka på bak efter :).

30 minuter? Det ingår in konceptet fälttävlan att resa minst 30 mil innan man är framme. :cool:

/Lady_S

Och jag är SÅ glad att det tillhör min forntid (dvs ponnytiden) :D

Nu ska jag sova lite innan klockan ringer typ 04.30 igen för jobb. Vet inte ens om jag varit kapabel att mocka boxen min superstallkompis fixat :love: Men det var det värt, roligaste ever att vara på äventyr med lilla hästen och dessutom kom han hem typ frisk, bonus ju :D

Nu ska jag sova lite innan klockan ringer typ 04.30 igen för jobb. Vet inte ens om jag varit kapabel att mocka boxen min superstallkompis fixat :love: Men det var det värt, roligaste ever att vara på äventyr med lilla hästen och dessutom kom han hem typ frisk, bonus ju :D
Trodde ni skulle sova borta :O, är ju skit långt bort iväg att köra fram och tillbaka på en dag! ( fast iofs så är det väll att jämföra med att köra till ridhus och hem igen med Norrlänskt fälttävlans mått..)

Men :banana:att tiger är frisk! Då blir det alltså dressyr tävling den14/6 ;). Är sugen på att vara med själv om jag får för häst ägaren, jobbar dock till kl 15 den dagen. Dvs lite ont om tid även om det kan gå.

Trodde ni skulle sova borta :O, är ju skit långt bort iväg att köra fram och tillbaka på en dag! ( fast iofs så är det väll att jämföra med att köra till ridhus och hem igen med Norrlänskt fälttävlans mått..)

Men :banana:att tiger är frisk! Då blir det alltså dressyr tävling den14/6 ;). Är sugen på att vara med själv om jag får för häst ägaren, jobbar dock till kl 15 den dagen. Dvs lite ont om tid även om det kan gå.

Jag har varken råd eller tid kvar att ta ut i ledighet längre efter alla veterinärresor mm så nej :p

Tävling är väl dock att ta i :D

Är inte Tiger ponny? O_o Eller är han bara låtsasponny, som min? :idea:

Men härligt med typ frisk pålle! :up:

/Lady_S

Är inte Tiger ponny? O_o Eller är han bara låtsasponny, som min? :idea:

Men härligt med typ frisk pålle! :up:

/Lady_S

Tiger är svenskfödd connemara på 155!

Vi mätte honom tidigt när han var 3 så han gick treårs som ponny men han var nog över redan den våren :)

Han var väldigt lik sin far som ung, tunn o "hästig" i modellen. Nu har han breddat sig o vuxit ur både bett, täcken o benskydd han hade som ung o ser ut som en stor ponny :p

Hoppar in här lite för några kloka råd. Har en fyraårig häst som jag drömmer lite om att rida fälttävlan på i framtiden :)

Nu undrade min stallägare om jag ville hänga med och träna terräng på fredag men funderar på om jag och hästen är lite gröna...

Han är löshoppad och hoppad uppsuttet litegrann förra hösten ;)
That's it. :grin: Vågar vi ge oss ut och träna? Bara allra enklaste grejerna såklart men borde hästen vara mer hoppad innan? :nailbiting:

Min hoppade första gångerna på terrängbanan utöver väl inhoppad till 3-års (löshopping alltså).

Alltså panik, P&Ren har ju öppet för anmälan! Är LC:2 ett bra program tro? Klarar vi detta?! Jag får alltid ont i magen av tanken på att fatta galopp på långsidan på en dressyrbana trots att jag ju bara rider på raka spår hemma :D Måste börja fatta galopp från trav innan dess bara, hjälp.

(jag har självklart redan pratat med @Wilisia om detta innan, nu och frågat både chefen och @Fiorano :D)

Alltså panik, P&Ren har ju öppet för anmälan! Är LC:2 ett bra program tro? Klarar vi detta?! Jag får alltid ont i magen av tanken på att fatta galopp på långsidan på en dressyrbana trots att jag ju bara rider på raka spår hemma :D Måste börja fatta galopp från trav innan dess bara, hjälp.

(jag har självklart redan pratat med @Wilisia om detta innan, nu och frågat både chefen och @Fiorano :D)
Lc:2 är ett bra program tycker jag :), smidigare än den gamla lc:2 an i alla fall. Dock så upptäckte jag nu att jag helt glömt bort det programmet... Dvs lyckades bara rota fram det gamla i hjärnan.. måste plugga in det igen då :p.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka