Fälttävlansnewbies

Idag har vi galopperat och jag behövde inte driva! :bump: Var bara i en brant uppförsbacke som jag pushade henne att öka, hon har fortfarande svårt att förstå att hon FÅR öka och inte bara gå i kort galopp. :)

Provade på en raksträcka på hemväg (jaja, lite fusk) att öka och minska tempot, gick hur bra som helst. Sedan kunde vi vara kvar i det långsammare tempot utan att hon bröt av till trav, det har aldrig hänt förut.

Så nu är jag glad. :laugh:

Jag tycker det är så himla individuellt. Haft de som glatt kunnat galoppera ihjäl sig. Verkade inte kunna stava till trött oavsett. Medan andra varit mer bekväma och istället tyckt "ouff" så fort det tagit emot.

Jag tycker det är så himla individuellt. Haft de som glatt kunnat galoppera ihjäl sig. Verkade inte kunna stava till trött oavsett. Medan andra varit mer bekväma och istället tyckt "ouff" så fort det tagit emot.

Min tillhör den senare :D

Vi hoppade terräng första gången på år och dag igår lite grann. Tiger är en liten stjärna alltså! :love: Men jag bara är missnöjd med min känsla i galoppen hela tiden, haha. Även om han ju faktiskt ser helt okej ut på filmerna. Och jag behöver ju faktiskt inte driva hela tiden. Alltså jag borde vara väldigt nöjd med vart vi kommit hittills men mycket vill ha mer :p Han galopperade ju tom genom vattnet. Och hoppade en hemsk vattenfylld trakhener på andra försöket (varken jag eller Tiger förstod hur vi skulle ta oss över den första gången, den var ju jättestor när man kom nära så vi stannade på behörigt avstånd och gick fram o tittade :rofl: ). Och kan hoppa av ett språng för tidigt också om man vill det. Och när jag skulle stanna o fixa med stigbygeln mitt i en liten bana innan vattnet så ville han inte stanna förrän han kommit upp, han tyckte nog han hade bra fart där o undrade varför vi skulle sluta helt plötsligt :D

Nästa vecka ska @Wilisia få hoppa honom :bump:

Funkar länken tro? Ett filmklipp ska det vara.
https://www.instagram.com/p/BGwpWhSC3E4/

Min tillhör den senare :D

Vi hoppade terräng första gången på år och dag igår lite grann. Tiger är en liten stjärna alltså! :love: Men jag bara är missnöjd med min känsla i galoppen hela tiden, haha. Även om han ju faktiskt ser helt okej ut på filmerna. Och jag behöver ju faktiskt inte driva hela tiden. Alltså jag borde vara väldigt nöjd med vart vi kommit hittills men mycket vill ha mer :p Han galopperade ju tom genom vattnet. Och hoppade en hemsk vattenfylld trakhener på andra försöket (varken jag eller Tiger förstod hur vi skulle ta oss över den första gången, den var ju jättestor när man kom nära så vi stannade på behörigt avstånd och gick fram o tittade :rofl: ). Och kan hoppa av ett språng för tidigt också om man vill det. Och när jag skulle stanna o fixa med stigbygeln mitt i en liten bana innan vattnet så ville han inte stanna förrän han kommit upp, han tyckte nog han hade bra fart där o undrade varför vi skulle sluta helt plötsligt :D

Nästa vecka ska @Wilisia få hoppa honom :bump:

Funkar länken tro? Ett filmklipp ska det vara.
https://www.instagram.com/p/BGwpWhSC3E4/
Vad duktig han är på vattnet!

Vad duktig han är på vattnet!

Ja alltså jag får faktiskt ta o skärpa mig lite. Han verkligen hatar vatten i alla dess former. Jag tränar envetet men helt vill han bara dricka det i tunnan i hagen o annars titta på håll. Han gillar inte o bli spolad, svampad, bli blöt när det regnar, att kliva ner i vatten o ffa inte att gå i det så det skvätter. Så han är faktiskt jätteduktig :love:

När vi skulle en annan väg ut blev det dock tvärstopp mitt i :rofl:

Ja alltså jag får faktiskt ta o skärpa mig lite. Han verkligen hatar vatten i alla dess former. Jag tränar envetet men helt vill han bara dricka det i tunnan i hagen o annars titta på håll. Han gillar inte o bli spolad, svampad, bli blöt när det regnar, att kliva ner i vatten o ffa inte att gå i det så det skvätter. Så han är faktiskt jätteduktig :love:

Om du galopperar mer nu kan vi ju åka till Öved ihop. Orkar han ett av mina standardpass där, gissar jag att han orkar en H90, de banorna är ju inte ens långa. Jag tänkte åka till Öved imorgon bitti... ;)

Ja inte kan matte mena allvar när hon styr mot en hög vägg ;)(upphopp), sånt kan man ju inte klättra över bara sådär :rofl.

Nä bara punkt 1 var ju överkurs :p, trevligare på Revinge där man bara behöver springa rakt igenom :p

Alltså det var det faktiskt haha. När jag tänker efter så har han nog hoppat ett litet hinder ut från vattnet tidigare. Eller in också kanske. Hmm.

I-landsproblem med superenkel häst, man minns inte vad man gjort för det är inget o lägga på minnet, hästen bara hoppar :D

Som graven på Gärds när vi hoppade sist. Alltså jag verkligen tittade på graven o typ ville säga "Hallå Tiger, kolla här vad du ska hoppa över!" för jag tänkte han inte skulle bli överraskad men jag tror helt enkelt han inte noterar gravar utan vatten som något annat än en del i hindret. Han har aldrig tittat ner i en grav eller överhoppat sig på dem alls. Många andra tittade han ju till på igår sådär så att man känner att han är väldigt uppmärksam på vad man styr emot. Känns tryggt faktiskt, han verkar veta var han har sina tassar o hur han ska få undan dem.

What a pony :love:

Dagens 70-runda: https://www.instagram.com/p/BG4skHvC3Jk/

Det kändes inte så himla bra och jag tror han är halt som vanligt så fort han inte är framför skänkeln men jag måste skärpa mig lite. Har blivit kräsen o vill ha den bästa känslan hela tiden. Måste vara nöjd med detta faktiskt, så det så!

Tiger är en riktig liten tävlingsponny trots allt, han hjälper till extra mycket när han kommer in på banan och vi fick bara typ 2 omtramp där ett var lite väl nära (7an som han slog i lite). Bästa lilla grå :love:

Det kändes inte så himla bra och jag tror han är halt som vanligt så fort han inte är framför skänkeln men jag måste skärpa mig lite. Har blivit kräsen o vill ha den bästa känslan hela tiden. Måste vara nöjd med detta faktiskt, så det så!

Tiger är en riktig liten tävlingsponny trots allt, han hjälper till extra mycket när han kommer in på banan och vi fick bara typ 2 omtramp där ett var lite väl nära (7an som han slog i lite). Bästa lilla grå :love:

Ser jättetrevligt ut, så den ska du definitivt vara nöjd med!

Ser jättetrevligt ut, så den ska du definitivt vara nöjd med!

Men tack!

Förr jagade jag iväg honom. Nu håller jag i o sitter still så han trampar om. Men på banan visste han att det var dags o hoppa så han började nog leta avsprångspunkt lite tidigare av sig själv för han vet att den där uppe inte fixar sådant :p

Idag ska jag och hästen tempoträna lite. Vill inte trötta ut honom för mycket så det blir ett kortare pass. Målet är egentligen att rida "fort!" Eftersom jag tycker det går fort, för det känns verkligen som att han täcker mycket mark och att vi rör oss fort, när det tydligen i själva verket går hur långsamt som helst. Så för mig blir dagens mål: rida fort, för då kommer vi troligen rida ganska lagom. Jag behöver verkligen hitta känslan, Abbe är självgående så det borde inte vara några problem. Jag behöver inse att det inte går fort! Så det ska vi göra idag. Jag tänkte även rulla fram en liten stock på ovalbanan och hoppa ett par gånger i högre tempo. För att bli van vid att hinder kan hoppas (och blir generellt bättre) i lite högre tempo! Så idag är egentligen mest för min egen skull men jag misstänker att hästen kommer tycka att livet är latjo lajban! :D

På torsdag är det sedan dags för terrängträning igen! Woho, som vi längtat!:bump:

Idag ska jag och hästen tempoträna lite. Vill inte trötta ut honom för mycket så det blir ett kortare pass. Målet är egentligen att rida "fort!" Eftersom jag tycker det går fort, för det känns verkligen som att han täcker mycket mark och att vi rör oss fort, när det tydligen i själva verket går hur långsamt som helst. Så för mig blir dagens mål: rida fort, för då kommer vi troligen rida ganska lagom. Jag behöver verkligen hitta känslan, Abbe är självgående så det borde inte vara några problem. Jag behöver inse att det inte går fort! Så det ska vi göra idag. Jag tänkte även rulla fram en liten stock på ovalbanan och hoppa ett par gånger i högre tempo. För att bli van vid att hinder kan hoppas (och blir generellt bättre) i lite högre tempo! Så idag är egentligen mest för min egen skull men jag misstänker att hästen kommer tycka att livet är latjo lajban! :D

På torsdag är det sedan dags för terrängträning igen! Woho, som vi längtat!:bump:
lyxigt med en ovalbana :) lite som en galoppbana i miniformat ^_^

jag känner mig lite lagom låst i medryttarhästens stall när det gäller att galoppera och hoppa.. trots ridhus, ridbana och en skog med långa backar..

ridhus kan man inte galoppera snabbt i, ridbanan är för djup och vägarna i skogen är stenhårda..

hemma har jag inget av ovanstående men jag har en 700m lång mjuk markväg som är ridbar året runt och jag har bra hagar där man kan både galoppera snabbt och hoppa :).

jag vill ut och galoppera så att jag hittar tillbaka till att kunna rida fort utan att tro att man ska dö :p..

får fråga stallets granne om man kan få rida i kanten på åkern där..

lyxigt med en ovalbana :) lite som en galoppbana i miniformat ^_^

jag känner mig lite lagom låst i medryttarhästens stall när det gäller att galoppera och hoppa.. trots ridhus, ridbana och en skog med långa backar..

ridhus kan man inte galoppera snabbt i, ridbanan är för djup och vägarna i skogen är stenhårda..

hemma har jag inget av ovanstående men jag har en 700m lång mjuk markväg som är ridbar året runt och jag har bra hagar där man kan både galoppera snabbt och hoppa :).

jag vill ut och galoppera så att jag hittar tillbaka till att kunna rida fort utan att tro att man ska dö :p..

får fråga stallets granne om man kan få rida i kanten på åkern där..

Jo ovalbanan är kanon, det blir lite mycket svänga på en storhäst men den är iaf 250 m lång. Ett bra komplement tycker jag. Framförallt är det alltid bra underlag!

Vi har ju hur fina ridvägar som helst i skogen men tyvärr har de allra flesta blivit väldigt hårda av alla maskiner och trafik som körde periodvis under hösten och de övriga vägarna har man beslutat sig för att lägga ut grus av den stora sorten på. Det är alltså helt stenigt. Går bitvis knappt att skritta. :cry::banghead: Känns så meningslöst eftersom vägarna verkligen främst används som ridvägar. Så vi hoppas att de sista slingorna ska lämnas i fred så vi kan galoppera någonstans. Annars har vi i alla fall under de största delarna av året också tillgång till stora gräsytor att rida på. Vi har faktiskt en gammal passraka också, den kan man rejsa på :D Annars kan vi lasta och åka en kort väg (ca 5 min, går tyvärr inte att rida dit) och få tillgång till resten av banvallen och ett fint elljusspår. Så vi överlever helt klart :)

Jag tycker det ser riktigt trevligt ut :)

Ponnyplutt och jag ska på P&J på torsdag, också gräsbana, gillar de då dom oftast är större :D

Att jag inte tänkt på det! Jag har en islänning så är "medlem" i en ovalbana, så borde ju kunna åka dit o galoppera ponnyn:D Drömmen vore ju travbanan utanför men vi får inte rida där vad jag hört:(
Jag har många fina ridvägar men väldigt backiga eller bilväg så svårt att tempoträna.

Att jag inte tänkt på det! Jag har en islänning så är "medlem" i en ovalbana, så borde ju kunna åka dit o galoppera ponnyn:D Drömmen vore ju travbanan utanför men vi får inte rida där vad jag hört:(
Jag har många fina ridvägar men väldigt backiga eller bilväg så svårt att tempoträna.

Jag tycker ovalbanan fungerar fint för ändamålet :) den känns liten på storhäst men man kan absolut ligga i ett högt tempo runt om, så länge man har lite koll. Om islandshästar kan ligga i full rulle så kan jag!

Vi hade ett lyckat pass igår. Efter noggrann uppvärmning så körde vi lite tempoträning. Hade rullat fram en stock på ovalbanan också, modell mindre. Bara för att ha något att hoppa över. Första anblick och hästen sa typ :nailbiting::cautious: att hoppa över den var dock bara kul, om än väldigt konstigt att den låg där. Det brukar den minsann inte göra.

Försökte ju rida på lite igår. Resultatet som klockades blev: 750 m i 430 m/min och 750 m i 420m/min vilket torde vara mitt bekvämlighetstempo även fast jag tänker att jag rider fort som vinden O_o :meh: sen red vi 500 m på 450 m/min. Kändes som det gick väldigt fort, men nja inte så värst. Å andra sidan kändes det bra. Hästen var självgående, med på noterna och tyckte livet lekte. På min lilla stock så tänkte jag bara framåtläge hela tiden. Inte lägga mig i utan bara stöd och benen om. Han löste det fint och var väldigt rolig att rida. Vet inte vem som hade roligast. Han eller jag :D:p

Alltså jag är så himla glad att ha Chefen o minichefen, vilka proffs de är!! Idag fick minichefen aka @Wilisia hoppa Tiger på terrängbanan hos Ted. Tiger, lika obekymrad som vanligt glodde lite sött på sunken road första gången men skuttade annars obekymrat över allt ryttaren styrde på. Minichefen tyckte, också som vanligt :angel:, att jag tänkte för mycket och överdrev mina problem med galoppen. Hon slutade dra i tyglarna (som matte gör, tror ju hästen ska stå på näsan annars) o vips så kunde ju hästen galoppera för sig själv och hoppa hinder sådär lite enkelt. Fick testa en liten runda efteråt och alltså det var ju bara o åka med :bump: Min lilla ponny är bara så bäst :love:

Dessutom blev han ju inte alls "trött" när han fick springa själv. Pulsen låg inte alls högt heller jmf med när vi är ut o galopperar.

Några små klipp:
Häck: https://www.instagram.com/p/BG8_bkjC3B6/
Grav m stock o vatten: https://www.instagram.com/p/BG8_-Y6C3C5/?taken-by=theconnemara
Sunken Road första gången :rofl:: https://www.instagram.com/p/BG9A-YkC3Eq/?taken-by=theconnemara

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka