Fälttävlansnewbies

Jag o Ponny var på P&J igår:D
2 bra rundor på pigg pålle men ett pet i 80 då han kom för nära när han inte tog halvhalten. Uppförandet utanför tävlingsbanan är jag dock inte nöjd med:mad:

Han sprätte runt som om han aldrig sätt en annan häst, hästtransport eller barnvagn innan. Mellan klasserna eskalerade det. Han snodde runt-runt, skyggade, kunde inte stå still mer än när han försökte lägga sig att rulla med sadeln på! Gick inte stå och vänta vid insläppet. Stressade och svettades floder. Åskvärmen gjorde iof inte saken bättre. Väl inne på banan i väntan på starten innan ålade han längs staketet och till slut stannade han och kissade, frustade nöjt och kunde sedan koncentrera sig :banghead:

Vet att han kan bli jobbig när han är kissnödig, vilket han typ alltid blir på bortaplan, men när han inte kan varva ner tillräckligt för att stå still och kissa blir det ju lite moment 22..

Jag o Ponny var på P&J igår:D
2 bra rundor på pigg pålle men ett pet i 80 då han kom för nära när han inte tog halvhalten. Uppförandet utanför tävlingsbanan är jag dock inte nöjd med:mad:

Han sprätte runt som om han aldrig sätt en annan häst, hästtransport eller barnvagn innan. Mellan klasserna eskalerade det. Han snodde runt-runt, skyggade, kunde inte stå still mer än när han försökte lägga sig att rulla med sadeln på! Gick inte stå och vänta vid insläppet. Stressade och svettades floder. Åskvärmen gjorde iof inte saken bättre. Väl inne på banan i väntan på starten innan ålade han längs staketet och till slut stannade han och kissade, frustade nöjt och kunde sedan koncentrera sig :banghead:

Vet att han kan bli jobbig när han är kissnödig, vilket han typ alltid blir på bortaplan, men när han inte kan varva ner tillräckligt för att stå still och kissa blir det ju lite moment 22..
Låter jobbigt :/, min är/har i alla fall varit väldig jobbig att hantera från marken. Vill inte stå still eller slappna av. Så jag brukar (i alla fall på p&j) inte sitta av mellan klasserna, utan bara skritta lite lätt och stå då hästen känner för det. Sen så har jag äntligen kommit på att hästen står snällt och fint om man binder upp henne utanför transporten ^_^, innan så har hon ju sprungit runt/över en då man försökt sadla. Så mycket smidigare allt helt plötsligt blev :banana:, så gäller att hitta små kompromisser ^_^

Låter jobbigt :/, min är/har i alla fall varit väldig jobbig att hantera från marken. Vill inte stå still eller slappna av. Så jag brukar (i alla fall på p&j) inte sitta av mellan klasserna, utan bara skritta lite lätt och stå då hästen känner för det. Sen så har jag äntligen kommit på att hästen står snällt och fint om man binder upp henne utanför transporten ^_^, innan så har hon ju sprungit runt/över en då man försökt sadla. Så mycket smidigare allt helt plötsligt blev :banana:, så gäller att hitta små kompromisser ^_^
Ja, normalt brukar jag också kunna binda upp honom, även om han vandrar lite. Men nu gick det inte alls då han stressade massor, han slänger sig om han börjar dra och det stramar i nacken. Nackdelen att vara själv, försöka sadla och sätta benskydd på dansande häst är lagom kul:meh:

Skönt att du hittat en lösning som funkar för er :) Gör det så mycket roligare att åka med hästen när den uppför sig.
Är annars bortskämd med min islänning, han står och sover både i och utanför släpet.:p

Ja, normalt brukar jag också kunna binda upp honom, även om han vandrar lite. Men nu gick det inte alls då han stressade massor, han slänger sig om han börjar dra och det stramar i nacken. Nackdelen att vara själv, försöka sadla och sätta benskydd på dansande häst är lagom kul:meh:

Skönt att du hittat en lösning som funkar för er :) Gör det så mycket roligare att åka med hästen när den uppför sig.
Är annars bortskämd med min islänning, han står och sover både i och utanför släpet.:p
Jag tar på benskydden i släpet :), bak benskydd är nog det svåraste att få på då man är ensam och har hästen ute :p.

Jag kopplar av grimskaftet och låter hästen äta medan jag gör allt klart o tränsar sedan o klättrar upp :rofl:

Är det något jag inte tål så är det hästar som är jobbiga på marken. Jag är djupt imponerad av alla som klarar det, jag hade blivit galen på 2 röda :o Min häst är liksom jobbig när han är långsam med att flytta på sig så att man måste både peta och prata, en sak ska räcka tycker matte :D

Jag kopplar av grimskaftet och låter hästen äta medan jag gör allt klart o tränsar sedan o klättrar upp :rofl:

Är det något jag inte tål så är det hästar som är jobbiga på marken. Jag är djupt imponerad av alla som klarar det, jag hade blivit galen på 2 röda :o Min häst är liksom jobbig när han är långsam med att flytta på sig så att man måste både peta och prata, en sak ska räcka tycker matte :D
... ja men tiger är ju inte en riktig häst, han är en uppstoppad plysch ponny :p. För så snälla hästar finns inte :angel:.

Så gör jag också. Min häst går inte en millimeter om hon får stå med näsan i ett hönät så hon får stå med huvudet in i genom skötardörren och mumsa. Under tiden kan jag med lätthet brodda, sadla och vad det nu är som behövs. :D

Mitt största problem är när jag har honom kopplad för då tar han repet under skötardörren (för att nå mat) o fastnar då.med huvudet i marknivå :D eller att han försöker sno lastningsgodiset så det får jag ställa in en bit i släpet :cautious:

Min ponnyursling är så uppe i varv att mat inte duger:meh:

Men idag var han förlåten:love:
DSC_1622.JPG

Jag har fö blivit grundlurad av Ariel. Red mördarbacken för första gången med pulsmätare. Hahaha, Ariel var som vanligt helt slut (flåsar och vill vända hem) när vi klättrade i backarna i skritt. Högsta värdet på pulsmätaren var 125 spm. :rage:

Vilket var samma värde hon hade när vi värmde upp i galopp på plan mark. :angel:

Så det är inte konstigt att hon inte får bättre kondition, när hon inte ens behöver anstränga sig. :rofl: Får vara glad över att hon iaf bygger muskler.

Jag har fö blivit grundlurad av Ariel. Red mördarbacken för första gången med pulsmätare. Hahaha, Ariel var som vanligt helt slut (flåsar och vill vända hem) när vi klättrade i backarna i skritt. Högsta värdet på pulsmätaren var 125 spm. :rage:

Vilket var samma värde hon hade när vi värmde upp i galopp på plan mark. :angel:

Så det är inte konstigt att hon inte får bättre kondition, när hon inte ens behöver anstränga sig. :rofl: Får vara glad över att hon iaf bygger muskler.
Bra att du nu vet att hon kan kämpa på lite mer ;).

Tiger var ute o galopperade med en snabb vän idag. Vi kom upp i hela 680 m/min OCH han blev inte rädd för sig själv, stor bedrift för liten ponny :D

Resten av rundan gick så jäkla bra sedan @Wilisia s tips på terrängbanan! Glad hest o matte som bara fick åka med :love: No more galoppanik, vilken välsignelse!

Sedan åkte vi o badade med hästarna o Tiger nästan simmade för första gången, haha. Han blev så glad att vända inåt. Sen i vanlig ordning så packade jag in med honom lös o då bara piper han iväg som ett skott rakt ut på Revingehed. Anledning - han såg en sandfläck att rulla sig i längre bort på fältet :rofl: Sedan var han orimligt nöjd med sig själv :love:

Ska helklippa honom i veckan. Klippte lite på halsen idag för att testa o jävlar vad päls han har. Helt hopplös att få ren när han svettas och han är ju inte så glad i värme som det redan är.

Ang Tigers puls så blev den som mest 191 (215 när han blev rädd, man får alltid splla bort de värdena :D ) när han sprang fort idag men han kändes fräsch. Mycket nöjd att han ligger under 140 när vi galopperar i vanligt tempo även längre sträckor. Han har nog allt fått lite flås :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: ameo
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka