Fälttävlansdressyr i hoppsadel

Streetflash

Trådstartare
Vad tycker ni fälttävlansryttare om ryttare som rider dressyren i debutant och lätt i en hoppsadel?

Jag har aldrig hittat en dressyrsadel som passat mig eftersom jag inte har de längsta benen i världshistorien, och för tillfället har jag inte heller råd att köpa en dressyrsadel. Tror ni att man generellt sett får sämre poäng i dressyren om man sitter i en hoppsadel? Och i så fall, är detta rätt? Skall dressyren i så fall inte bedömas efter hur programmet genomförs och hästen går? (ok, det finns ju ett betyg med ryttarens sits och hållning också)

Vad tycker ni?

Sv: Fälttävlansdressyr i hoppsadel

Det är inte ens ovanligt med ekipage som rider dressyren i hoppsadel. Jag har varit med om det på enskilda dressyrtävlingar också. Jag har inte märkt att dessa ryttare har fått sämre poäng heller. Men visst, hoppsadeln är ju anpassad för hoppning, så det är klart att man kankse tappar lite poäng för sitsen, men du får ju inte avdrag bara för att det är en hoppsadel!!

Bättre att rida i en hoppsadel som passar dig och din häst än att rida i en dressyrsadel som ni är obekväma med. Då spar ni poäng om ni tar hoppsadeln.

Jag har gjort det många gånger på yngre hästar, men då har jag ridit lätt och det får man ju tyvärr inte näst år :crazy:

Eftersom det inte fanns någon dressyrsadel som passade min ponny red jag alltid i hoppasdel på honom det gjorde jag upp till msva och tror inte jag fick sämre poäng för det.

Får man inte lov att rida lätt i traven på en 4-åring heller from nästa år? Det var väl lättridning i mellantraven på debutant och med 4-åring lättridning hela programmet om man ville? :confused:

Känns bättre att sitta i hoppsadeln som är formad efter min rumpa än att skumpa omkring som en säck potatis i en dressyrsadel med för långa kåpor... :crazy:

Då tycker jag självklart du ska ta den. du ska ju ta den sadeln där du känner att du kan inverka mest. Och om dressyrsadelns långa kåpor hindrar dej är det ju inte mycket att fundera på egentligen! :)

I debutant har man fått rida lätt på ALLA hästar tills nu, sedan ca 5-6 år tillbaka. Hela eller delar av programmet.

I debutant har man fått rida lätt på ALLA hästar tills nu, sedan ca 5-6 år tillbaka. Hela eller delar av programmet.

nytt program from nästa år och där får man inte rida lätt tyvärr, idiotiskt! Man får väl hoppas att arrangörerna inte använder sig av det nya programmet .

nytt program from nästa år och där får man inte rida lätt tyvärr, idiotiskt! Man får väl hoppas att arrangörerna inte använder sig av det nya programmet .

mm men om de väljer något av de gamla då? Får man rida lätt hela deb då?

Sen är inte det nya lätt-programmet så kul heller, iallafall inte på en 40m bana. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 648
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈