Falsterbodressyren, debattinlägg

Fast det där är riktigt vanskligt. Gissar att du aldrig haft en häst som ständigt trillat bakom hand och som vägrar söka sig fram med nosen av egen maskin. Jag red en sån häst för några år sedan (ung och grön och med mycket gång). Han undvek att behöva ta i genom att vika in nosen, nästan till bogen. Det var inget någon lärt honom, utan ett smidigt sätt att slippa jobba med överlinjen. Om man då släpper efter på tygeln så ger man en eftergift, alltså ett beröm för att han sökte sig till den formen. Där fick man istället börja jobba stärkande, för att sedan försöka driva fram nosen med bakbenen och med bibehållen kontakt. De första månaderna såg det säkert skitilla ut, men hästen lärde sig att hitta formen med nosen fram till slut.

Sträckta tyglar är inte detsamma som att man drar i tyglarna. Ingen kontakt är också en hjälp.

Men rider man en sådan häst på stång? Vi pratar ju hästar som i det närmaste är färdigutbildade, inte unghästar som har en bit kvar.
 
Och ska inte det där med styrka och nosen längst fram vara ordnat
Fast det där är riktigt vanskligt. Gissar att du aldrig haft en häst som ständigt trillat bakom hand och som vägrar söka sig fram med nosen av egen maskin. Jag red en sån häst för några år sedan (ung och grön och med mycket gång). Han undvek att behöva ta i genom att vika in nosen, nästan till bogen. Det var inget någon lärt honom, utan ett smidigt sätt att slippa jobba med överlinjen. Om man då släpper efter på tygeln så ger man en eftergift, alltså ett beröm för att han sökte sig till den formen. Där fick man istället börja jobba stärkande, för att sedan försöka driva fram nosen med bakbenen och med bibehållen kontakt. De första månaderna såg det säkert skitilla ut, men hästen lärde sig att hitta formen med nosen fram till slut.

Sträckta tyglar är inte detsamma som att man drar i tyglarna. Ingen kontakt är också en hjälp.

Fast nu var det inte frågan om att ha en ung och grön och svag häst med mycket gång och behöva ta kontakt med munnen även med nosen bakom lod för att kunna lösa problemet. Nu var det frågan om att rida bakom lod med sträckt stångtygel, och att rida svårklasshästar bakom lod.

Du har ju uppenbarligen strävat efter att få fram nosen, få en bra kontakt och få ordning på överlinjen för att få en bra grund i hästen. Då har du ju haft en strävan att få nosen längst fram, även om det tog ett par månader innan hästen blev stadig.

(Och jo, jag har haft en häst som nästan vek in nosen till bogen på hängande tygel, det var en del pyssel att få ordning på det.)
 
Absolut - nu fortsatte ju denna tråd istället. Jag ville bara uppmärksamma på att det fanns två trådar, kändes onödigt med dubbla inlägg.


Intressant att läsa när du utvecklar hur du ser på filmerna @Fiorano jag ska titta igen och fundera över det du skriver!

Jag tänker inte som @Elgofelia att det måste se värre ut hemmavid. En tävlingssituation, med ovana ljud/andra hästar/ny omgivning, innebär mer press på både ryttare och hästar än hemmaträningen.

Oavsett så sätts höga krav på djur som tävlas för nöjes skull. Att det ser illa/värre ut på hopptävlingar och klubb/regionala tävlingar eller träningar i specialdiscipliner typ AR känns som märkliga argument för att pressa hästarna i Falsterbo. Målet helgar medlen? Även om alla givetvis inte kan se ut som neddrogade pleasure-hästar om nu energin och explosiviteten ska finnas där väl inne på banan.

Håller också med om att det verkar gå ifrån holländarnas fiolsträngar till ekipage, till mjukare och mer genomsläpplig ridning i alla fall. Mycket tack vare Valegro kanske.

Här är JÅ igen:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132356
Det här är tredje tråden här på buke, nr 2 startades av JÅ herself.
"Det är jag som skrivit artikeln i Aftonbladet......"
 
Men rider man en sådan häst på stång? Vi pratar ju hästar som i det närmaste är färdigutbildade, inte unghästar som har en bit kvar.

Och ska inte det där med styrka och nosen längst fram vara ordnat


Fast nu var det inte frågan om att ha en ung och grön och svag häst med mycket gång och behöva ta kontakt med munnen även med nosen bakom lod för att kunna lösa problemet. Nu var det frågan om att rida bakom lod med sträckt stångtygel, och att rida svårklasshästar bakom lod.

Du har ju uppenbarligen strävat efter att få fram nosen, få en bra kontakt och få ordning på överlinjen för att få en bra grund i hästen. Då har du ju haft en strävan att få nosen längst fram, även om det tog ett par månader innan hästen blev stadig.

(Och jo, jag har haft en häst som nästan vek in nosen till bogen på hängande tygel, det var en del pyssel att få ordning på det.)

Nä, men nu var det ju inte ursprungsinlägget jag citerade, utan när du skrev:
"Och man kan inte skylla på att hästen är svag när den kryper bakom, om man samtidigt sitter med sträckt stångtygel. Tyvärr allt för vanligt idag."

Självklart ska en GP häst kunna gå i exakt den form man lägger den i. Mitt inlägg handlade om PRECIS det du skrev, att vissa skyller på att vissa hästar inte orkar.

Men visst, @lil-sis självklart ska man inte rida de hästarna på stång. Jag är bara så trött på argumentet att gå bakom hand är något som ryttaren har lärt hästen. Och att de som vill att nosen alltid ska vara fram inte ser skillnaden mellan en häst som går bakom hand eller en som ligger i en rund form.
 
@zvea kan dock inte låta bli utifrån de starka åsikterna : bakom hand är fortfarande inte ekvivalent med bakom lod ....och bakom hand är definitivt en ryttarfråga dessutom - fortfarande inte samma som bakom lod .
Jag blir supertrött på att så många tror att bakom hand är samma som bakom lod ;) men tror kanske det är det du menar ? Eller ???
 
Senast ändrad:
@zvea kan dock inte låta bli utifrån de starka åsikterna : bakom hand är fortfarande inte ekvivalent med bakom lod ....och bakom hand är definitivt en ryttarfråga dessutom - fortfarande inte samma som bakom lod .
Jag blir supertrött på att så många tror att bakom hand är samma som bakom lod ;) men tror kanske det är det du menar ?

Precis det jag menar :) Att sitta på en häst som är bakom hand är bara frustrerande och tyder på bristfällig utbildning av häst eller ryttare. Bakom lod kan man däremot lägga en häst för ett syfte :)
 
Precis det jag menar :) Att sitta på en häst som är bakom hand är bara frustrerande och tyder på bristfällig utbildning av häst eller ryttare. Bakom lod kan man däremot lägga en häst för ett syfte :)
Det är ALLTID en ryttarfråga. Sen kan det finnas olika skäl till varför hästen gå bakom lod, men det beror oavsett alltid på ryttaren, medvetet eller omedvetet från ryttaren sett.
 
Nä, men nu var det ju inte ursprungsinlägget jag citerade, utan när du skrev:
"Och man kan inte skylla på att hästen är svag när den kryper bakom, om man samtidigt sitter med sträckt stångtygel. Tyvärr allt för vanligt idag."

Självklart ska en GP häst kunna gå i exakt den form man lägger den i. Mitt inlägg handlade om PRECIS det du skrev, att vissa skyller på att vissa hästar inte orkar.

Men visst, @lil-sis självklart ska man inte rida de hästarna på stång. Jag är bara så trött på argumentet att gå bakom hand är något som ryttaren har lärt hästen. Och att de som vill att nosen alltid ska vara fram inte ser skillnaden mellan en häst som går bakom hand eller en som ligger i en rund form.
Fast ryttaren kan ju lära hästen det också, det måste inte vara så att hästen gör det helt självmant. Var på kurs hos en B- tränare (som hade ekipage på hög nivå) och där körde de ju helt sonika in gummibanden tills hästen gick med nosen bakom lod. Om man trodde det var bara för tillfälliga kurser kunde man ju titta på dressyrträningen för unghäst och tävlingshäst efteråt. Man kan ju ta tex graman genom stången, om man vill, drar man i den sedan så kan ju nosen råka hamna bakom, det går.

Det brukar jag tänka på när jag läser de här trådarna på Dressyr om hur nosen kan vara var den vill och om den är bakom lod, helst, så gör det ingenting. Jag hade fått uppfattningen om att nosen kan vara vart den vill i modern dressyr så länge den inte är framför lod i alla fall. ;) Och det säger jag verkligen inte för att "hänga ut" någon tränare utan mer för att det är uppfattningen jag hade fått om dressyren idag och det är lite tvärtemot vad tex Dag Nätterqvist och den gamla skolan hävdade var sättet man tränar en häst på.

Kn: Tycker den diskussionen var intressantare än diskussionen om vad enskilda gör är.
Sedan om att många tycker att framridningen ser väldigt trevlig ut håller ju inte alla dressyrprofiler med om. I så fall borde Ridsportförbundet bara svarat att framridningen ser jättetrevlig ut på bilderna och att de starkt rekommenderar unga blivande ryttare att studera framridningsfilmen och emulera ridstilen istället för att muttra om kontroller och bättring.
 
Precis det jag menar :) Att sitta på en häst som är bakom hand är bara frustrerande och tyder på bristfällig utbildning av häst eller ryttare. Bakom lod kan man däremot lägga en häst för ett syfte :)
Fast skulle du tycka att det kändes ok att lägga en häst i en form där den har nosen väl framför lod?
En form där den inte jobbar "runt".
 
@zvea kan dock inte låta bli utifrån de starka åsikterna : bakom hand är fortfarande inte ekvivalent med bakom lod ....och bakom hand är definitivt en ryttarfråga dessutom - fortfarande inte samma som bakom lod .
Jag blir supertrött på att så många tror att bakom hand är samma som bakom lod ;) men tror kanske det är det du menar ? Eller ???
Om du såg någon rida med nosen väl framför lod, i en öppen form. Skulle du tänka att det var en dålig ryttare då/att det var fel form för hästen?
 
Senast ändrad:
Alltså det som folk försöker få fram är att det är inte bakom eller framför lod som är viktigast utan hur resten av hästens kropp arbetar och bär upp sig...
Fast ändå verkar huvdudets position vara väldigt viktigt för hur resten av kroppen arbetar. Det är ju ett av dom starkaste argumenten i debatten.
 
Fast ändå verkar huvdudets position vara väldigt viktigt för hur resten av kroppen arbetar. Det är ju ett av dom starkaste argumenten i debatten.

Men det går inte att säga att en sak generellt fungerar bättre än någon annan. Det beror på hästens exteriör och vad man vill uppnå för tillfället vilken huvudposition som ger bäst arbete.

Så ja, vissa fall av näsan framför lod kan såklart vara fel för hästen.
 
@Gabby_Ossi fast nja ... ? Hästens exteriör ...? Tänker att du kanske mer menar förutsättningarna för stunden och vad som utifrån det isåfall är ett bäst främjande arbete utifrån förutsättningarna ...?

Som ju fö handlar om mycket mer än det utopiska läget att varje häst alla dagar i veckan bär en perfekt analyserande och tillräckligt duktig ryttare som exakt kan rida hästen utsökt korrekt i alla lägen ....
 
Fast exteriören är absolut viktig för vilken form som är optimal. Det är inga tillfälliga förutsättningar utan vissa grundförutsättningar ändras aldrig.
 
Om du såg någon rida med nosen väl framför lod, i en öppen form. Skulle du tänka att det var en dålig ryttare då/att det var fel form för hästen?

Olika form har olika funktioner. När jag rider ut i skogen har jag gärna en öppnar form och ger hästen fri tillgång till att balansera sig med halsen. När jag värmer upp och travar av för ett dressyrpass så har jag en så rund form som hästen tycker är bekvämt. Jag uppmuntrar hästen att stretcha sin hals åt olika håll för att komma upp ur manken. Gärna i galopp, eftersom det är min häst bästa gångart. Jag varvar mellan att be henne söka sig framåt nedåt och att runda sig nedåt.

Mellan uppvärmning och nedvarvning rider jag antingen i en form som hästen är bekväm i, eller så spänner jag bågen och utmanar hästen att komma upp lite i formen. Självklart med nosen fram. Då blir det jobb i intervaller med mycket skritt emellan. Alltid hellre lite för låg än lite för hög form på min nuvarande häst, men det är mest för att hon gärna spänner sin underhals när hon inte orkar och släpper ryggen. En häst som blir tung i handen och söker sig neråt för mycket kanske man vill lyfta upp mer istället.

Summa summarum: Jag bedömer inte andras ridning, men jag tycker att en statisk form är fel form för alla hästar. En dålig ryttare är en som inte anpassar sig och som alltid rider likadant.
 
Olika form har olika funktioner. När jag rider ut i skogen har jag gärna en öppnar form och ger hästen fri tillgång till att balansera sig med halsen. När jag värmer upp och travar av för ett dressyrpass så har jag en så rund form som hästen tycker är bekvämt. Jag uppmuntrar hästen att stretcha sin hals åt olika håll för att komma upp ur manken. Gärna i galopp, eftersom det är min häst bästa gångart. Jag varvar mellan att be henne söka sig framåt nedåt och att runda sig nedåt.

Mellan uppvärmning och nedvarvning rider jag antingen i en form som hästen är bekväm i, eller så spänner jag bågen och utmanar hästen att komma upp lite i formen. Självklart med nosen fram. Då blir det jobb i intervaller med mycket skritt emellan. Alltid hellre lite för låg än lite för hög form på min nuvarande häst, men det är mest för att hon gärna spänner sin underhals när hon inte orkar och släpper ryggen. En häst som blir tung i handen och söker sig neråt för mycket kanske man vill lyfta upp mer istället.

Summa summarum: Jag bedömer inte andras ridning, men jag tycker att en statisk form är fel form för alla hästar. En dålig ryttare är en som inte anpassar sig och som alltid rider likadant.
Ok, tack för svar!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 295
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp