Falsterbodressyren, debattinlägg

Olika form har olika funktioner. När jag rider ut i skogen har jag gärna en öppnar form och ger hästen fri tillgång till att balansera sig med halsen. När jag värmer upp och travar av för ett dressyrpass så har jag en så rund form som hästen tycker är bekvämt. Jag uppmuntrar hästen att stretcha sin hals åt olika håll för att komma upp ur manken. Gärna i galopp, eftersom det är min häst bästa gångart. Jag varvar mellan att be henne söka sig framåt nedåt och att runda sig nedåt.

Mellan uppvärmning och nedvarvning rider jag antingen i en form som hästen är bekväm i, eller så spänner jag bågen och utmanar hästen att komma upp lite i formen. Självklart med nosen fram. Då blir det jobb i intervaller med mycket skritt emellan. Alltid hellre lite för låg än lite för hög form på min nuvarande häst, men det är mest för att hon gärna spänner sin underhals när hon inte orkar och släpper ryggen. En häst som blir tung i handen och söker sig neråt för mycket kanske man vill lyfta upp mer istället.

Summa summarum: Jag bedömer inte andras ridning, men jag tycker att en statisk form är fel form för alla hästar. En dålig ryttare är en som inte anpassar sig och som alltid rider likadant.
Håller med dig om att variation är viktig, men att gå med huvudet i eller framför lod hela tiden under ett ridpass, är inte statiskt. Variationen ligger i att länga och korta, sträcka ut och "samla upp" om vartannat, även halsen hänger med i den variationen.

Att stå still, gå och röra sig med huvudet i eller något framför lod är en "naturlig" hållning för hästen, det krävs ingen särskild muskelkraft för att upprätthålla det. Hela dens främre konstruktion är uppbygd så att minsta belastning uppstår när hästen har huvudet fritt i (eller något framför) lod. Huvudet "hänger" i konstruktionen så att säga och utgör just ingen belastning alls då, annars skulle ju hästen inte kunna stå upp och sova på det sätt den gör tex, för inte håller hästen huvudet bakom lod när den står och vilar inte, nej aldrig.

Just för att denna bakom lod form ÄR en belastning, hästen måste "hålla" huvudet där med muskelkraft och då kan man börja prata om "statisk" belastning, eftersom dessa muskler inte är skapta för att hålla huvudet "fixerat" på det viset, utan hela konstruktionen är ämnad för rörelse och/eller "fritt häng" i konstruktionen och i rörelse arbetar musklerna då bara varvat med varandra (böjer och sträcker) inte statiskt "håller" vilket hästen måste när huvudet är bakom lod.

Så jag skulle bara vilja säga att argumentet att rida hästen "rund" och "bakom lod" för vaiationens skull inte håller. Det är andra saker man vill åt i sånt fall, saker som jag menar man inte behöver bakom lod positionen för att komma åt...

sovande-hc3a4st.jpg

Håller med dig om att variation är viktig, men att gå med huvudet i eller framför lod hela tiden under ett ridpass, är inte statiskt. Variationen ligger i att länga och korta, sträcka ut och "samla upp" om vartannat, även halsen hänger med i den variationen.

Att stå still, gå och röra sig med huvudet i eller något framför lod är en "naturlig" hållning för hästen, det krävs ingen särskild muskelkraft för att upprätthålla det. Hela dens främre konstruktion är uppbygd så att minsta belastning uppstår när hästen har huvudet fritt i (eller något framför) lod. Huvudet "hänger" i konstruktionen så att säga och utgör just ingen belastning alls då, annars skulle ju hästen inte kunna stå upp och sova på det sätt den gör tex, för inte håller hästen huvudet bakom lod när den står och vilar inte, nej aldrig.

Just för att denna bakom lod form ÄR en belastning, hästen måste "hålla" huvudet där med muskelkraft och då kan man börja prata om "statisk" belastning, eftersom dessa muskler inte är skapta för att hålla huvudet "fixerat" på det viset, utan hela konstruktionen är ämnad för rörelse och/eller "fritt häng" i konstruktionen och i rörelse arbetar musklerna då bara varvat med varandra (böjer och sträcker) inte statiskt "håller" vilket hästen måste när huvudet är bakom lod.

Så jag skulle bara vilja säga att argumentet att rida hästen "rund" och "bakom lod" för vaiationens skull inte håller. Det är andra saker man vill åt i sånt fall, saker som jag menar man inte behöver bakom lod positionen för att komma åt...

sovande-hc3a4st.jpg

Nej, du har rätt i det du skriver, men när jag värmer upp min häst är jag inte ute efter att hon ska vila :)

Jag tränar ganska mycket själv. I min träning utsätter jag vissa muskelgrupper för ganska stor påfrestning under delar av min träning. För att undvika musklerskador och för att hålla mig mjuk och smidig i kroppen så stretchar jag mig själv i ytterlägen när jag värmer upp. Jag gör väderkvarnar med armarna, jag gör benkickar bakåt och framåt osv. Det jag gör under min uppvärmning ser inte ut som det som är mitt mål för min fortsatta träning, det är ett sätt att förbereda min kropp på det arbete som ska komma.

På samma sätt värmer jag upp min häst i ytterlägen. Titta på en häst som bockar, alltså skjuter rygg så mycket det går, hur är deras huvud? Alltid bakom lod :) Nu menar jag inte att jag vill att min häst ska bocka under träningen, men jag värmer hennes överlinje genom att stretcha den i lägen som inte är desamma som hon sedan ska arbeta i, men som kan komma att påverkas när jag vill att hon ska ta i ordentligt.

Nej, du har rätt i det du skriver, men när jag värmer upp min häst är jag inte ute efter att hon ska vila :)

Jag tränar ganska mycket själv. I min träning utsätter jag vissa muskelgrupper för ganska stor påfrestning under delar av min träning. För att undvika musklerskador och för att hålla mig mjuk och smidig i kroppen så stretchar jag mig själv i ytterlägen när jag värmer upp. Jag gör väderkvarnar med armarna, jag gör benkickar bakåt och framåt osv. Det jag gör under min uppvärmning ser inte ut som det som är mitt mål för min fortsatta träning, det är ett sätt att förbereda min kropp på det arbete som ska komma.

På samma sätt värmer jag upp min häst i ytterlägen. Titta på en häst som bockar, alltså skjuter rygg så mycket det går, hur är deras huvud? Alltid bakom lod :) Nu menar jag inte att jag vill att min häst ska bocka under träningen, men jag värmer hennes överlinje genom att stretcha den i lägen som inte är desamma som hon sedan ska arbeta i, men som kan komma att påverkas när jag vill att hon ska ta i ordentligt.
Nej så klart att när hästen står och vilar så vilar den, men poängen var att det knappast är en statisk "form" att hålla nosen i/framför lod, eftersom hästen faktiskt tom vilar (sover) i den formen.

När jag rider och tränar muskler tänker jag på sånt. Det blir så mycket enklare att hålla isär vad skillnaden (och variationen) mellan arbete och vila/stretching då faktiskt är.

En häst som bockar gör ju inte det för att den vill/behöver stretcha, utan det är ju snarare en energiurladdning och/eller en negativ reaktion på ryttaren och/eller det den utsätts för. Det har ju inget med hästens eget sätt att "träna ergonmiskt" att göra, eller hur man nu ska uttrycka det.

Uppvärmning är inte arbete, det är bara uppvärmning, typ jogga runt så att musklerna blir varma. Jag tränar också en del. Yoga tom, ganska mycket hållningsmuskler och strething då. Men jag värmer inte upp med stretching, stretching fungerar bäst när musklerna är varma.

Sen, när arbetet börjar, då bör man variera mellan arbete och vila/stretching och då bör man fundera på vilka muskler som faktiskt arbetar resp vilar i dom "olika" momenten och "formerna".

För om man tänker att "samling" och "bågen spänd", bla är upprest manke, hur stor blir variationen då om du stretchar/vilar med samma muskelgrupper aktiva, dvs "manken" fortrarande uppe? För mig är variationen just den att vila - arbete - vila - arbete är riktat till samma muskelgrupper, inte att vissa muskelgrupper får arbeta mest hela tiden.

Kan du inte en enda gång visa något än att bara skriva?

Mycket av den här diskussionen kommer aldrig att lösas när den ena parten anser att hästen har ansvaret att vara självbärig. Det är den ända tills vi sätter oss på den och stör, begär att den ska gå i den gångarten, tempot, riktningen....I Dressyrridning handlar inte om pudeldressyr eller ren lydnad. Det handlar om att utveckla den och förbättra den så mycket som den har talang för. Hindret sitter i ryttarens filosofi och brister. Alla skickliga ryttare är ödmjuka inför konsten och lägger inte ansvaret på hästen. De vet att det handlar om kommunikation på hög nivå och vi dödliga är sämre på den.
Jag vill definitivt inte påstå att jag kan den svåra konsten, men jag har känt enstaka stunder av utopin.
Den klassiska Dressyrridning utgår från hästens förutsättningar där man inte försöker att ändra på den för att passa ryttarens komfort. Därav att det tar tid och kunskap för att så sakteliga förbättra och utbilda den. Åratal!

Att lägga hästen i en rund och lägre arbetsform gör åt den kan bibehålla sin balans utan att ramla framåt eller att ständigt behöva stämmas av för samma resultat. Att springa ikapp näsan. Det är numera också väl känt vad som händer med hals/huvudställningens position på ett flyktdjur. När den har huvudet högt spanar den och kan snabbt bli spänd och låg form motsvarar avspändheten som när hästen betar. Som ryttare tar man på sig ansvaret att inga faror finns. Kyra menade att den formen då inte i te får missbrukas eftersom att det var som en valp på rygg. Det ger en avspänd häst som förlitar sig på sin ryttare och har bara fokuset på kommunikationen.
Många hästar och i synnerhet de superambitiösa sporthästar idag har ett kontrollbehov och mår bra av att slippa det en stund per dag. Det som händer om man bara försöker att bromsa dessa ideligen är att de antingen blir "istadiga" eller lägger ner och har gett debatten om vilka som klarar av dagens framavlade raketbränslehäst. NH är inte lösningen, utan rätt häst och en bra tränare är A o O.

Senast ändrad:
Mycket av den här diskussionen kommer aldrig att lösas när den ena parten anser att hästen har ansvaret att vara självbärig. Det är den ända tills vi sätter oss på den och stör, begär att den ska gå i den gångarten, tempot, riktningen....I Dressyrridning handlar inte om pudeldressyr eller ren lydnad. Det handlar om att utveckla den och förbättra den så mycket som den har talang för. Hindret sitter i ryttarens filosofi och brister. Alla skickliga ryttare är ödmjuka inför konsten och lägger inte ansvaret på hästen. De vet att det handlar om kommunikation på hög nivå och vi dödliga är sämre på den.
Jag vill definitivt inte påstå att jag kan den svåra konsten, men jag har känt enstaka stunder av utopin.
Den klassiska Dressyrridning utgår från hästens förutsättningar där man inte försöker att ändra på den för att passa ryttarens komfort. Därav att det tar tid och kunskap för att så sakteliga förbättra och utbilda den. Åratal!

Att lägga hästen i en rund och lägre arbetsform gör åt den kan bibehålla sin balans utan att ramla framåt eller att ständigt behöva stämmas av för samma resultat. Att springa ikapp näsan. Det är numera också väl känt vad som händer med hals/huvudställningens position på ett flyktdjur. När den har huvudet högt spanar den och kan snabbt bli spänd och låg form motsvarar avspändheten som när hästen betar. Som ryttare tar man på sig ansvaret att ingå faror finns. Kyra menade att den formen då inte i te får missbrukas eftersom att det var som en valp på rygg. Det ger en avspänd bäst som förlitar sig på sin ryttare och har bara fokuset på kommunikationen.
Många hästar och i synnerhet de superambitiösa sporthästar idag har ett kontrollbehov och mår bra av att slippa det en stund per dag. Det som händer om man bara försöker att bromsa dessa ideligen är att de antingen blir "istadiga" eller lägger ner och har gett debatten om vilka som klarar av dagens framavlade raketbränslehäst. NH är inte lösningen, utan rätt häst och en bra tränare är A o O.

Jag måste kanske vara väldigt TYDLIG med att man LÄGGER hästen i den formen!. Man gör inte som motståndarna till detta TROR. Dvs att man drar dit den.
Ofta har vi till slut fått SE dessa experter visa hur de anser att det går till, därav deras slutsatser.
Äkta fulridning där de inte kan få ett enda steg med " bensprattell" eller mer korrekt- lätt framdel med bogfrihet. Det går inte om man håller i hästen som i ett skruvstäd.

Jag måste kanske vara väldigt TYDLIG med att man LÄGGER hästen i den formen!. Man gör inte som motståndarna till detta TROR. Dvs att man drar dit den.
Ofta har vi till slut fått SE dessa experter visa hur de anser att det går till, därav deras slutsatser.
Äkta fulridning där de inte kan få ett enda steg med " bensprattell" eller mer korrekt- lätt framdel med bogfrihet. Det går inte om man håller i hästen som i ett skruvstäd.
Det handlar ingenting om att jag tror att hästen dras dit, utan jag tror att det handlar om balans, både fysiskt och mentalt, eller rättare sagt obalans (främst mentalt) som många har svårt att komma till rätta med. Behövs ingen "rund" form med nosen in för det. Framförallt behöver man inte "lägga" hästen i någon specifik form, man bara guidar via rörelse/övningar till harmoni då kan hästen själv hitta balansen.

Jag säger som Ingemar Stenmark sa till Pressen.-" Det är ingen idé att förklara nåt för en som inget begrip"

Filmen utgår från den amerikanska typen av inridning eller mer sant breaking the horse.
Vi gör inte så och har därmed inte på något sätt förlorat förtroendet. Återigen är det en expert på hästens anatomi som inte kan ett smack om hur svårt det är att rida svår klass. Nej det är inte bar o åk när man inte är bäst i Världen.

Det handlar ingenting om att jag tror att hästen dras dit, utan jag tror att det handlar om balans, både fysiskt och mentalt, eller rättare sagt obalans (främst mentalt) som många har svårt att komma till rätta med.

Det har du då trott förut- och skrivit och är detta allt du kan komma med , en teckning?, som visar hur du anser det ska vara?

Det har du då trott förut- och skrivit och är detta allt du kan komma med , en teckning?, som visar hur du anser det ska vara?

Jag blir nog mer bekymrad över att Fiador känner sig anse att något på filmen behövs förklaras ... ? Vad har man fått för bild då/skapat sig om dressyr och användarna här på forumet ?

Det som visas /förklaras på filmen är väl ändå en komplett basic grundsten /grundförståelse för alla som öht engagerar sig i någon "debatt" om hästars form under seriöst dressyrarbete inkl både vardag, träning och tävling, och utifrån att de själva är väl införstådda i detsamma rent praktiskt ?

Jag blir mest förskräckt över att denna "motivering/förklaring" postas alls, med address till alla (Från Fiador) som "inte förstår Fiador".
Det säger ju allt om inte annat, hur omöjligt det blir att öht få till något vettigt i diskussioner, om dennes bild av övriga "debattörer" är att det som visas här behöver förklaras ? Tro sjutton att varje diskussion går åt käpprätt tänker jag ?

Senast ändrad:
Jag blir nog mer bekymrad över att Fiador känner sig anse att något på filmen behövs förklaras ... ? Vad har man fått för bild då/skapat sig om dressyr och användarna här på forumet ?

Det som visas /förklaras på filmen är väl ändå en komplett basic grundsten /grundförståelse för alla som öht engagerar sig i någon "debatt" om hästars form under seriöst dressyrarbete inkl både vardag, träning och tävling, och utifrån att de själva är väl införstådda i detsamma rent praktiskt ?

Jag blir mest förskräckt över att denna "motivering/förklaring" postas alls, med address till alla (Från Fiador) som "inte förstår Fiador".
Det säger ju allt om inte annat, hur omöjligt det blir att öht få till något vettigt i diskussioner, om dennes bild av övriga "debattörer" är att det som visas här behöver förklaras ? Tro sjutton att varje diskussion går åt käpprätt tänker jag ?
Grundridning:heart
Men sen går man ju vidare beroende på gren och har man inte erfarenhet av just dressyr är det svårt att helt förstå.

@Fiador att bra Grundridning saknas på Falsterbo s framridning tror inte jag beror på att ryttarna inte vet hur grunden funkar. Det har nog andra anledningar.

Det var adresserat till Axel som hävdade att ALLA motståndare till LDR tror att hästen DRAS dit, när man (enligt Axel) i själva verket "lägger" hästen i den formen.

Jag menar att dressyr inte alls handlar om att lägga hästen i någon specifik form, utan det handlar om balans och hur man hjälper hästen att hitta dit själv genom harmoni och samspel, utan fokus på "fysisk form". Då hamnar inte nosen bakom lod och hästen blir inte framtung och spänd för den kan samspela i harmoni och flytta sina kroppsdelar så att engagemanget kommer bakifrån. Gäller enligt SAMMA grundprincip från det första lilla bebisteget till den allra svåraste dressyren

https://botibblin.wordpress.com/2016/08/30/dressyrbubbla/

Lägger in denna länk från den andra tråden som stängdes, apropå alla påhopp om "okunskap".

Ni måste ju kunna se problemen ni också, förstå sambanden och kopplingen från lätt klass till GP dressyren i Falsterbo? Folk har glömt bort vad ärlig samling är och fastnar kvar i den "runda' formen med nosen in ända upp i svår Klas, ja tom på GP nivå. DÅ blir"dressyren" en dragkamp utan samspel, för det saknas viktiga grundstenar som gör det möjligt att komma dit utan dragkamp.

Kunskap ÄR relativt, för mig är det ingen bra kunskap att ta genvägar som bara leder till att man missar målet.

Ett systemfel har det blivit.

Synd bara för tävlingsdressyren att man kan vinna tävlingar ändå.

https://botibblin.wordpress.com/2016/08/30/dressyrbubbla/

Lägger in denna länk från den andra tråden som stängdes, apropå alla påhopp om "okunskap".

Faktum är att jag tycker hans debattartiklar blir mer o mer ... tja, han utbildar själv tränare, han har själv varit dressyrdomarutbildare och ridit själv, varför har han inte visat vägen då?
Inte heller han har kunnat visa något av det han nu skriver om.

(tänkte på förra då han ondgjorde sig över halvpoängen och att det inte fanns ett"ord" för ex 7,5 när samtidigt det döms i unghästklasser men långt fler "icke ord skalor" .

Senast ändrad:
Ett systemfel har det blivit.

Synd bara för tävlingsdressyren att man kan vinna tävlingar ändå.

En tävling är alltid en tävling, den som är bäst av ett startfält den dagen vinner. Det du beskriver är som att säga att en maraton tävling inte kan vinnas av någon som inte klarar under 2,5 timme ex, är det bara långsamma med så blir det inga pris utdelade.

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 847
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 849
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 464
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Senast tagna bilden XV