Håller med dig om att variation är viktig, men att gå med huvudet i eller framför lod hela tiden under ett ridpass, är inte statiskt. Variationen ligger i att länga och korta, sträcka ut och "samla upp" om vartannat, även halsen hänger med i den variationen.Olika form har olika funktioner. När jag rider ut i skogen har jag gärna en öppnar form och ger hästen fri tillgång till att balansera sig med halsen. När jag värmer upp och travar av för ett dressyrpass så har jag en så rund form som hästen tycker är bekvämt. Jag uppmuntrar hästen att stretcha sin hals åt olika håll för att komma upp ur manken. Gärna i galopp, eftersom det är min häst bästa gångart. Jag varvar mellan att be henne söka sig framåt nedåt och att runda sig nedåt.
Mellan uppvärmning och nedvarvning rider jag antingen i en form som hästen är bekväm i, eller så spänner jag bågen och utmanar hästen att komma upp lite i formen. Självklart med nosen fram. Då blir det jobb i intervaller med mycket skritt emellan. Alltid hellre lite för låg än lite för hög form på min nuvarande häst, men det är mest för att hon gärna spänner sin underhals när hon inte orkar och släpper ryggen. En häst som blir tung i handen och söker sig neråt för mycket kanske man vill lyfta upp mer istället.
Summa summarum: Jag bedömer inte andras ridning, men jag tycker att en statisk form är fel form för alla hästar. En dålig ryttare är en som inte anpassar sig och som alltid rider likadant.
Att stå still, gå och röra sig med huvudet i eller något framför lod är en "naturlig" hållning för hästen, det krävs ingen särskild muskelkraft för att upprätthålla det. Hela dens främre konstruktion är uppbygd så att minsta belastning uppstår när hästen har huvudet fritt i (eller något framför) lod. Huvudet "hänger" i konstruktionen så att säga och utgör just ingen belastning alls då, annars skulle ju hästen inte kunna stå upp och sova på det sätt den gör tex, för inte håller hästen huvudet bakom lod när den står och vilar inte, nej aldrig.
Just för att denna bakom lod form ÄR en belastning, hästen måste "hålla" huvudet där med muskelkraft och då kan man börja prata om "statisk" belastning, eftersom dessa muskler inte är skapta för att hålla huvudet "fixerat" på det viset, utan hela konstruktionen är ämnad för rörelse och/eller "fritt häng" i konstruktionen och i rörelse arbetar musklerna då bara varvat med varandra (böjer och sträcker) inte statiskt "håller" vilket hästen måste när huvudet är bakom lod.
Så jag skulle bara vilja säga att argumentet att rida hästen "rund" och "bakom lod" för vaiationens skull inte håller. Det är andra saker man vill åt i sånt fall, saker som jag menar man inte behöver bakom lod positionen för att komma åt...