Jag ser inga? En till följ Aftonbladet debatt på Facebook och en till Polldaddy är allt jag ser?Fanns lite länkar under debattartikeln
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser inga? En till följ Aftonbladet debatt på Facebook och en till Polldaddy är allt jag ser?Fanns lite länkar under debattartikeln
Jag ser inga? En till följ Aftonbladet debatt på Facebook och en till Polldaddy är allt jag ser?
Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger och försöker förstå om du verkligen menar att "släta över" det som visas på filmen? Att någon "berömmer" hästen här och där gör ju inte övergreppen som utförs dessförinnan mer OK? Ungefär som att det är OK att slå kvinnor och barn bara man ber om ursäkt efteråt .....Har sagt att jag inte ska ge mig in i debatten eftersom jag tycker att den är extremt ickekonstruktiv. Det tycker jag iofs fortfarande, men eftersom ingen annan verkar vilja se "den andra sidan" tänker jag ge min bild av det hela. Jag var på plats och såg framridningen. Jag tittade även på en av ryttarna när hon trimmade på vanliga framridningen innan hon gick in på banan. Reagerade så på att hon red sin häst ganska tajt i formen, men jag kunde se och förstås vad hon var ute efter i det arbete hon gjorde. Hon var heller inte stark i sin hand-men en välgymnastiserad häst som är helt mjuk och genomsläpplig föjer din hand med väldigt väldigt små hjälper. Naturligtvis ser det dock ändå på bild ut som om ryttaren drar eftersom handen rör sig och hästens huvud följer med. Just att så många aldrig suttit på en genomsläpplig häst som följer tygeltagen och därmed tror att en ryttare måste ta i för kung och fosterland för över överflex halsen tror jag är en grund till att dessa därmed tror att ryttarna rider med stort tvång.
På framridningen såg jag ryttare som ibland gjorde överdrivna rörelser, som tog tar mer för att få hästen uppmärksam, som tog i lite extra med skänkeln för att få hästen mer framåt osv. För mig helt vanlig träningridning. På träning överdriver du både framåt och bakåt och åt sidan för att sen på tävlingsbanan visa upp en färdig produkt som du tränat fram-genom att ha fått din häst stark och uppmärksam.
Så nej jag tycker inte att framridningen var en orgie av djurplågeri. Jag ser sämre ridning varje tävling jag är ute på. Och jag ser ännu sämre ridning om jag är på hopptävling. Och sämre ridning än så ser jag på de ryttare som inte tävlar. Dålig ridning finns överallt men det jag såg på Falsterbo var helt klart mindre dåligt än hur det ser ut i gemene ridhus och på gemene tävling. Det är skitsvårt att rida om nån nu har glömt bort det. Svårklassryttarna är inte fulländade dom heller. Och det är skitlätt att ge Kyra och gänget som fantastiska exempel och helgon som aldrig tagit tag för mycket eller ridit igenom något för hårt. Det kan jag med egenupplevd erfarenhet säga intet är sant.
Jag tycker att dressyren på många sätt är på väl väg åt en mycket bättre rikting. För tio år sen var det bara heta holländska hästar på gränsen mellan jättefladder och komplett hysteri som premierades med de högsta poängen. Så är det inte längre. Nu premieras mjukhet, hamoni och lätthet mycket mer än fladder och spänning. Jag tror dessutom att väg är på väg mot ännu mjukare ridning och regeländringar framöver. Jag tror att nosgrimmeregeln med två fingrar kommer att drivas igenom inom några år, jag tror att kandarkravet kommer att slopas inom en tioårsperiod även internationellt osv. Det kan tyckas att det går långsamt med utvecklingen och det gör det.men huvudsaken är att det faktiskt går åt ett mjukare och mer harmoniskt håll.
Avslutar med en av ryttare som hängdes ut som "djurplågare". Hon berömde sin häst mycket och jag tyckte hon red väldigt trevligt!
På framridningen såg jag ryttare som ibland gjorde överdrivna rörelser, som tog tar mer för att få hästen uppmärksam, som tog i lite extra med skänkeln för att få hästen mer framåt osv. För mig helt vanlig träningridning. På träning överdriver du både framåt och bakåt och åt sidan för att sen på tävlingsbanan visa upp en färdig produkt som du tränat fram-genom att ha fått din häst stark och uppmärksam.
Att det är SKITSVÅRT att rida är banne mig ingen ursäkt, då får man gå hem träna mer grunder och lära sig rida med lätthet och mjuk kontakt och NOSEN FRAM....som det ju står i TR att det ska vara.
Kan du ange tiden när detta inträffar, alltså när ryttaren sitter helt lugnt och "väntar ut" hästen? Och tiden för den "lilla" taktmissen? Kunde vara intressant för att förstå ditt perspektiv över begreppen "lite överladdad" och "lugnt väntar ut".Alltså, jag ser visst ett par sekvenser som inte ser så trevliga ut på filmen, men blandat med klipp där hästen joggas lugnt och avspänt, en häst som får en liten taktmiss, och ryttare som sitter helt stilla och väntar ut hästen när den blir lite överladdad. Då blir jag lite fundersam över kunskapsnivån på den som satt ihop allt det här "förskräckliga"
Ja, absolut, men låg och kort är inte detsamma som nosen mot bringan med korta strama tyglar i skarpa bett och hackande sporrar med studsande häst samtidigt...DET ska man inte träna på ens hemma....Men igen, TR är ingen tränings eller framridningsmanual, det står bara om hur man önskar det ska se ut för högsta poäng på tävling, ren uppvisning, inget annat. Rider man enbart efter TR så blir hästen både styv o stel o kort i överlinjen, vardagsarbetet är gymnastik och då kan formen vara både låg o kort.
KL
För övrigt så tycker jag filmen och vissa av ekipagens ridning där är rätt vidrig, långvarigt motstridiga hjälper, nej, inget jag gillar att se.
Jag blev fundersam på hennes "hänvisning" till forskningsresultat. Såvitt jag vet finns det bara en studie gjord, och den visade ju på att det inte blev några fysiska men av LDR/rollkur (men den har ju inte undersökt de psykiska effekterna) Finns det andra studier? Någon som vet?
Dålig ridning finns överallt men det jag såg på Falsterbo var helt klart mindre dåligt än hur det ser ut i gemene ridhus och på gemene tävling.
Ja, absolut, men låg och kort är inte detsamma som nosen mot bringan med korta strama tyglar i skarpa bett och hackande sporrar med studsande häst samtidigt...DET ska man inte träna på ens hemma....
Har sagt att jag inte ska ge mig in i debatten eftersom jag tycker att den är extremt ickekonstruktiv. Det tycker jag iofs fortfarande, men eftersom ingen annan verkar vilja se "den andra sidan" tänker jag ge min bild av det hela. Jag var på plats och såg framridningen. Jag tittade även på en av ryttarna när hon trimmade på vanliga framridningen innan hon gick in på banan. Reagerade så på att hon red sin häst ganska tajt i formen, men jag kunde se och förstås vad hon var ute efter i det arbete hon gjorde. Hon var heller inte stark i sin hand-men en välgymnastiserad häst som är helt mjuk och genomsläpplig föjer din hand med väldigt väldigt små hjälper. Naturligtvis ser det dock ändå på bild ut som om ryttaren drar eftersom handen rör sig och hästens huvud följer med. Just att så många aldrig suttit på en genomsläpplig häst som följer tygeltagen och därmed tror att en ryttare måste ta i för kung och fosterland för över överflex halsen tror jag är en grund till att dessa därmed tror att ryttarna rider med stort tvång.