Falsterbodressyren, debattinlägg

Fö håller jag helt med @Gabby_Ossi .

Charlotte Haid-Bondegarrd (i rosa tröjan) hade problem med att hästen inte bjöd framåt. Hon har varken spö eller sporrar och sitter mest kvar på hästen när han strular lite. Hon galopperade på väldigt fräsch framåt i några varv runt banan i jättetrevlig form på hästen-antagligen för att främja bjudningen även i samlingen.



Marinas ridning är väl den som ser minst trevlig ut. Beckham var helt galet het för henne och formen blir ful när hon tar igenom honom så hårt som hon gör.

Jag var inte på plats så jag har bara sett filmen.

Charlotte sitter ju utan sporrar, med träns. Det borde ju snarare ses som positivt?

Däremot tycker jag annan ridning som syns är mindre rolig! Heta hästar eller inte, det måste finnas alternativa sätt att få hästen lugn än att pressa den.

Att de som travar runt i lång och låg form ses som dålig ridning förstår jag inte heller?
 
Fö håller jag helt med @Gabby_Ossi om filmen. Jag är dessutom så hemsk att jag faktiskt inte ens har ett större bekymmer med korrigeringarna som görs av ryttarna.

Patrik är den som sitter på hästen som hoppar. Det som hänt är att han bett om mer engagemang i piaffen, hästen är het och svarar med att gå över i galopp och hoppa. Patrik sitter kvar konsekvent och fortsätter att be om det engagemanget han vill ha från början-om filmen hade pågått lite längre hade en dessutom fått se att hästen piaffar för en tia och får beröm och nerläggning av formen som belöning.

Charlotte Haid-Bondegarrd (i rosa tröjan) hade problem med att hästen inte bjöd framåt. Hon har varken spö eller sporrar och sitter mest kvar på hästen när han strular lite. Hon galopperade på väldigt fräsch framåt i några varv runt banan i jättetrevlig form på hästen-antagligen för att främja bjudningen även i samlingen.

Den svarta hästen med den lilla ryttaren som sparkar honom framåt fastnade lätt i sin piaf. Jag tycker att hon rättar det helt rimligt-hon släpper handen-som synes helt och sparkar på för att få ur honom och få honom att tänka framåt.

Marinas ridning är väl den som ser minst trevlig ut. Beckham var helt galet het för henne och formen blir ful när hon tar igenom honom så hårt som hon gör.

Detta är vad jag ser. Jag förstår vad ryttarna är ute efter och hade de suttit op en häst som inte är varken utbildad eller klar för uppgiften så hade jag varit upprörd. Men jag tycker i de flesta fallen ovan att ingen av ryttarna begär för mycket av sina hästar. Har däremot sett ett flertal filmer på folk som rider "naturligt"/akademiskt/alternativt där jag ser mer lidande och inte ens kan se poängen i vad de gör och vad slutmålet är.

Jag håller med dig angående PK och CHB. Men övriga? Ryttare som ligger och rider, armbågar långt bakom överkroppen, sporrar i sidorna, hästar med frustrerad blick och mulen i bogen. Det ÄR INTE okej. Det är inte det. Det är klart att hästarna är heta (och måste vara det) men det försvarar inte så hård ridning, då är det något som är fel.
 
Jag var inte på plats så jag har bara sett filmen.

Charlotte sitter ju utan sporrar, med träns. Det borde ju snarare ses som positivt?

Däremot tycker jag annan ridning som syns är mindre rolig! Heta hästar eller inte, det måste finnas alternativa sätt att få hästen lugn än att pressa den.

Att de som travar runt i lång och låg form ses som dålig ridning förstår jag inte heller?

Det är faktiskt inte så att originalinlägget angav att _alla_ rider oschysst.

Men för många.
 
Det är faktiskt inte så att originalinlägget angav att _alla_ rider oschysst.

Men för många.

Fast det är väl en del av kritiken JÅ får? Att hon inte bara filmat och fotat de som rider dåligt utan blandar ganska ordentligt. För jag tolkar det som att hon anser alla som filmas spm exempel på dålig ridning. Om inte så är det ju märkligt att de finns med i en film som ska visa just dålig ridning...
 
Den andra var ju bara inlägg under en nyhet. Bör inte detta ämne ha en egen tråd här under dressyr?


Absolut - nu fortsatte ju denna tråd istället. Jag ville bara uppmärksamma på att det fanns två trådar, kändes onödigt med dubbla inlägg.


Intressant att läsa när du utvecklar hur du ser på filmerna @Fiorano jag ska titta igen och fundera över det du skriver!

Jag tänker inte som @Elgofelia att det måste se värre ut hemmavid. En tävlingssituation, med ovana ljud/andra hästar/ny omgivning, innebär mer press på både ryttare och hästar än hemmaträningen.

Oavsett så sätts höga krav på djur som tävlas för nöjes skull. Att det ser illa/värre ut på hopptävlingar och klubb/regionala tävlingar eller träningar i specialdiscipliner typ AR känns som märkliga argument för att pressa hästarna i Falsterbo. Målet helgar medlen? Även om alla givetvis inte kan se ut som neddrogade pleasure-hästar om nu energin och explosiviteten ska finnas där väl inne på banan.

Håller också med om att det verkar gå ifrån holländarnas fiolsträngar till ekipage, till mjukare och mer genomsläpplig ridning i alla fall. Mycket tack vare Valegro kanske.

Här är JÅ igen:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132356
 
Fast det är väl en del av kritiken JÅ får? Att hon inte bara filmat och fotat de som rider dåligt utan blandar ganska ordentligt. För jag tolkar det som att hon anser alla som filmas spm exempel på dålig ridning. Om inte så är det ju märkligt att de finns med i en film som ska visa just dålig ridning...

Nu gissar jag att hon tycker att även CHB är oschysst i sin ridning (eftersom det är lång sekvens på henne) men i övrigt är det ju en öppen träning med många ekipage på plats, svårt att inte få med alla på film då.
 
Absolut - nu fortsatte ju denna tråd istället. Jag ville bara uppmärksamma på att det fanns två trådar, kändes onödigt med dubbla inlägg.


Intressant att läsa när du utvecklar hur du ser på filmerna @Fiorano jag ska titta igen och fundera över det du skriver!

Jag tänker inte som @Elgofelia att det måste se värre ut hemmavid. En tävlingssituation, med ovana ljud/andra hästar/ny omgivning, innebär mer press på både ryttare och hästar än hemmaträningen.

Oavsett så sätts höga krav på djur som tävlas för nöjes skull. Att det ser illa/värre ut på hopptävlingar och klubb/regionala tävlingar eller träningar i specialdiscipliner typ AR känns som märkliga argument för att pressa hästarna i Falsterbo. Målet helgar medlen? Även om alla givetvis inte kan se ut som neddrogade pleasure-hästar om nu energin och explosiviteten ska finnas där väl inne på banan.

Håller också med om att det verkar gå ifrån holländarnas fiolsträngar till ekipage, till mjukare och mer genomsläpplig ridning i alla fall. Mycket tack vare Valegro kanske.

Här är JÅ igen:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/132356

Men det är hästar och ryttare på elitnivå, bör inte de vara tränade i att hantera nya tävlingsbanor och andra hästar på samma ridbana?
 

Lite snabbt bara, just med att det finns en regelbok (jag antar hon menar TR) hur formen ska vara, och att nacken ska vara högst och nosen fram har inget med träning eller framridning och göra så där är hon fel ute. Det talar om optimal uppvisningsform för tävling, inget annat.

Problemet med ridningen som jag ser det är att om nu hästarna är så heta och svåra så kan man inte både banka på bakifrån och hålla emot i munnen så hårt för att lugna dem, som syns på flera längre sekvenser på filmen. Motstridiga hjälper som stressar såklart.
Den ridningen har givetvis ett helt annat syfte och uppkommer inte för att hästarna är heta.
Det må vara en ursäkt ifrån ryttarna, vad vet jag.

Men den fulridningen vill ryttarna ha hästarna mer ihop, mer energiska, mer bakben- ja allt lite mer på framridningen för att sedan , till uppvisningen, kunna släppa av på kraven lite och då är allt ändå bra.
Kuvning och sen går de på belöningen. Jag tycker det är skit.
 
Men det är hästar och ryttare på elitnivå, bör inte de vara tränade i att hantera nya tävlingsbanor och andra hästar på samma ridbana?

Absolut - men de är ju levande varelser fortfarande och reagerar på det som är nytt. Det går inte att vänja dem vid allt. Precis som ryttarna säkerligen är mer spända än hemma, även om de är erfarna.

Det var inte tänkt som en ursäkt för vilket beteende som helst. Bara som en kommentar. Minns när Ankys häst fick ledas in på banan för att ta emot pris och hon fick en massa kritik för det. Hur lätt är det att under kontrollerade former öva på att vara i en arena omgiven av 10 000 människor som klappar och tjoar liksom?
 
Lite snabbt bara, just med att det finns en regelbok (jag antar hon menar TR) hur formen ska vara, och att nacken ska vara högst och nosen fram har inget med träning eller framridning och göra så där är hon fel ute. Det talar om optimal uppvisningsform för tävling, inget annat.

Problemet med ridningen som jag ser det är att om nu hästarna är så heta och svåra så kan man inte både banka på bakifrån och hålla emot i munnen så hårt för att lugna dem, som syns på flera längre sekvenser på filmen. Motstridiga hjälper som stressar såklart.
Den ridningen har givetvis ett helt annat syfte och uppkommer inte för att hästarna är heta.
Det må vara en ursäkt ifrån ryttarna, vad vet jag.

Men den fulridningen vill ryttarna ha hästarna mer ihop, mer energiska, mer bakben- ja allt lite mer på framridningen för att sedan , till uppvisningen, kunna släppa av på kraven lite och då är allt ändå bra.
Kuvning och sen går de på belöningen. Jag tycker det är skit.

Jag tycker det är fascinerande att det skylls på att den hästen är si och sån och måste ridas si och så istället för att fundera på varför och kanske är det så att det är ryttarens fel att hästen beter sig si och så..

Alla som såg bruksprovet för 100 år sedan när Don Dorn visades där Hella Kuntz sågade av fotknölarna på MJ både verbalt och praktiskt när hon totalt förändrade den hästen på 20 minuter förstår vad jag menar.
 
Alla som såg bruksprovet för 100 år sedan när Don Dorn visades där Hella Kuntz sågade av fotknölarna på MJ både verbalt och praktiskt när hon totalt förändrade den hästen på 20 minuter förstår vad jag menar.

Det ska till en som är utanför etablissemanget och som inte kryper för andra och blundar , som inte krusar för att få jobb .
Det måste väl funnits en överdomare, steward som ska övervaka framridningen?
 
Maken till dålig propp har jag aldrig läst, hur kan den vara godkänd och vem har godkänt den?
Eller får just Falsterbo har ofullständiga proppar?, eller står all information någon annanstans?
 
Lite snabbt bara, just med att det finns en regelbok (jag antar hon menar TR) hur formen ska vara, och att nacken ska vara högst och nosen fram har inget med träning eller framridning och göra så där är hon fel ute. Det talar om optimal uppvisningsform för tävling, inget annat.

Jag som trodde i min enfald att tävlingsformen i TR hade något att göra med hur hästen ser ut när den arbetar på bästa sätt, och därför även fungerar som ett rättesnöre för träning.
 
Jag som trodde i min enfald att tävlingsformen i TR hade något att göra med hur hästen ser ut när den arbetar på bästa sätt, och därför även fungerar som ett rättesnöre för träning.
Nej inte riktigt, skulle du rida i optimal tävlingsform hela tiden får du en väldigt stel och spädn häst, man måste "gympa", stretcha och så vidare mellan. Lägga ned formen, värma upp lång och låg etc. Den optimala tävlingsformen är jobbig att hålla länge!
 
Nej inte riktigt, skulle du rida i optimal tävlingsform hela tiden får du en väldigt stel och spädn häst, man måste "gympa", stretcha och så vidare mellan. Lägga ned formen, värma upp lång och låg etc. Den optimala tävlingsformen är jobbig att hålla länge!

Det är sant att man måste variera formen, men LDR och rollkur klarar man sig utan. Nosen längst fram är ett bra rättesnöre även på träning. Och man kan inte skylla på att hästen är svag när den kryper bakom, om man samtidigt sitter med sträckt stångtygel. Tyvärr allt för vanligt idag.
 
Det är sant att man måste variera formen, men LDR och rollkur klarar man sig utan. Nosen längst fram är ett bra rättesnöre även på träning. Och man kan inte skylla på att hästen är svag när den kryper bakom, om man samtidigt sitter med sträckt stångtygel. Tyvärr allt för vanligt idag.

Nej absolut inte, jag syftade mer på ett par tidigare inlägg där man helt motsatte sig att hästen skulle gå i nånting annat än tävlingsform och även (om jag nu tolkade det rätt) var lite skeptisk till att man värmde upp i låg form... "nacken alltid högst" och allt det där. Nacken blir ju liksom inte högst om man värmer upp i låg form så det var helt enkelt lite, ehm, meningsskiljaktigheter där.
 
Nej absolut inte, jag syftade mer på ett par tidigare inlägg där man helt motsatte sig att hästen skulle gå i nånting annat än tävlingsform och även (om jag nu tolkade det rätt) var lite skeptisk till att man värmde upp i låg form... "nacken alltid högst" och allt det där. Nacken blir ju liksom inte högst om man värmer upp i låg form så det var helt enkelt lite, ehm, meningsskiljaktigheter där.

Det kanske var den så kallade låga form som visades på bilderna som kritiserades? Med korta halsar och nosen bakom lod. Tyvärr verkar det vara normaliserat att kalla det för låg form.
 
Det är sant att man måste variera formen, men LDR och rollkur klarar man sig utan. Nosen längst fram är ett bra rättesnöre även på träning. Och man kan inte skylla på att hästen är svag när den kryper bakom, om man samtidigt sitter med sträckt stångtygel. Tyvärr allt för vanligt idag.

Och om det nu är så att man INTE skull klara sig utan det på elitnivån känner jag bara, är detta rätt mot hästarna?

Tycker ni att det är rätt att det är rätt att behandla dem som elitgymnaster? Idrott på elitnivå är ju verkligen på gränsen i belastning. Kan vi hitta skonsammare sätt att tävla med våra djur?
 
Det är sant att man måste variera formen, men LDR och rollkur klarar man sig utan. Nosen längst fram är ett bra rättesnöre även på träning. Och man kan inte skylla på att hästen är svag när den kryper bakom, om man samtidigt sitter med sträckt stångtygel. Tyvärr allt för vanligt idag.

Fast det där är riktigt vanskligt. Gissar att du aldrig haft en häst som ständigt trillat bakom hand och som vägrar söka sig fram med nosen av egen maskin. Jag red en sån häst för några år sedan (ung och grön och med mycket gång). Han undvek att behöva ta i genom att vika in nosen, nästan till bogen. Det var inget någon lärt honom, utan ett smidigt sätt att slippa jobba med överlinjen. Om man då släpper efter på tygeln så ger man en eftergift, alltså ett beröm för att han sökte sig till den formen. Där fick man istället börja jobba stärkande, för att sedan försöka driva fram nosen med bakbenen och med bibehållen kontakt. De första månaderna såg det säkert skitilla ut, men hästen lärde sig att hitta formen med nosen fram till slut.

Sträckta tyglar är inte detsamma som att man drar i tyglarna. Ingen kontakt är också en hjälp.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 293
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 010
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp