Falsterbodressyren, debattinlägg

Jag ser inga? En till följ Aftonbladet debatt på Facebook och en till Polldaddy är allt jag ser?

Alltså under originalinlägget på Aftonbladet Debatts fb menade jag :) Josefin har länkat och några andra med. Jag är dock helt oinsatt så vet inte hur relevansen är.
 
Har sagt att jag inte ska ge mig in i debatten eftersom jag tycker att den är extremt ickekonstruktiv. Det tycker jag iofs fortfarande, men eftersom ingen annan verkar vilja se "den andra sidan" tänker jag ge min bild av det hela. Jag var på plats och såg framridningen. Jag tittade även på en av ryttarna när hon trimmade på vanliga framridningen innan hon gick in på banan. Reagerade så på att hon red sin häst ganska tajt i formen, men jag kunde se och förstås vad hon var ute efter i det arbete hon gjorde. Hon var heller inte stark i sin hand-men en välgymnastiserad häst som är helt mjuk och genomsläpplig föjer din hand med väldigt väldigt små hjälper. Naturligtvis ser det dock ändå på bild ut som om ryttaren drar eftersom handen rör sig och hästens huvud följer med. Just att så många aldrig suttit på en genomsläpplig häst som följer tygeltagen och därmed tror att en ryttare måste ta i för kung och fosterland för över överflex halsen tror jag är en grund till att dessa därmed tror att ryttarna rider med stort tvång.

På framridningen såg jag ryttare som ibland gjorde överdrivna rörelser, som tog tar mer för att få hästen uppmärksam, som tog i lite extra med skänkeln för att få hästen mer framåt osv. För mig helt vanlig träningridning. På träning överdriver du både framåt och bakåt och åt sidan för att sen på tävlingsbanan visa upp en färdig produkt som du tränat fram-genom att ha fått din häst stark och uppmärksam.

Så nej jag tycker inte att framridningen var en orgie av djurplågeri. Jag ser sämre ridning varje tävling jag är ute på. Och jag ser ännu sämre ridning om jag är på hopptävling. Och sämre ridning än så ser jag på de ryttare som inte tävlar. Dålig ridning finns överallt men det jag såg på Falsterbo var helt klart mindre dåligt än hur det ser ut i gemene ridhus och på gemene tävling. Det är skitsvårt att rida om nån nu har glömt bort det. Svårklassryttarna är inte fulländade dom heller. Och det är skitlätt att ge Kyra och gänget som fantastiska exempel och helgon som aldrig tagit tag för mycket eller ridit igenom något för hårt. Det kan jag med egenupplevd erfarenhet säga intet är sant.

Jag tycker att dressyren på många sätt är på väl väg åt en mycket bättre rikting. För tio år sen var det bara heta holländska hästar på gränsen mellan jättefladder och komplett hysteri som premierades med de högsta poängen. Så är det inte längre. Nu premieras mjukhet, hamoni och lätthet mycket mer än fladder och spänning. Jag tror dessutom att väg är på väg mot ännu mjukare ridning och regeländringar framöver. Jag tror att nosgrimmeregeln med två fingrar kommer att drivas igenom inom några år, jag tror att kandarkravet kommer att slopas inom en tioårsperiod även internationellt osv. Det kan tyckas att det går långsamt med utvecklingen och det gör det.men huvudsaken är att det faktiskt går åt ett mjukare och mer harmoniskt håll.

Avslutar med en av ryttare som hängdes ut som "djurplågare". Hon berömde sin häst mycket och jag tyckte hon red väldigt trevligt!
13620050_10208549970778658_2657694954947971444_n.jpg
 
Har sagt att jag inte ska ge mig in i debatten eftersom jag tycker att den är extremt ickekonstruktiv. Det tycker jag iofs fortfarande, men eftersom ingen annan verkar vilja se "den andra sidan" tänker jag ge min bild av det hela. Jag var på plats och såg framridningen. Jag tittade även på en av ryttarna när hon trimmade på vanliga framridningen innan hon gick in på banan. Reagerade så på att hon red sin häst ganska tajt i formen, men jag kunde se och förstås vad hon var ute efter i det arbete hon gjorde. Hon var heller inte stark i sin hand-men en välgymnastiserad häst som är helt mjuk och genomsläpplig föjer din hand med väldigt väldigt små hjälper. Naturligtvis ser det dock ändå på bild ut som om ryttaren drar eftersom handen rör sig och hästens huvud följer med. Just att så många aldrig suttit på en genomsläpplig häst som följer tygeltagen och därmed tror att en ryttare måste ta i för kung och fosterland för över överflex halsen tror jag är en grund till att dessa därmed tror att ryttarna rider med stort tvång.

På framridningen såg jag ryttare som ibland gjorde överdrivna rörelser, som tog tar mer för att få hästen uppmärksam, som tog i lite extra med skänkeln för att få hästen mer framåt osv. För mig helt vanlig träningridning. På träning överdriver du både framåt och bakåt och åt sidan för att sen på tävlingsbanan visa upp en färdig produkt som du tränat fram-genom att ha fått din häst stark och uppmärksam.

Så nej jag tycker inte att framridningen var en orgie av djurplågeri. Jag ser sämre ridning varje tävling jag är ute på. Och jag ser ännu sämre ridning om jag är på hopptävling. Och sämre ridning än så ser jag på de ryttare som inte tävlar. Dålig ridning finns överallt men det jag såg på Falsterbo var helt klart mindre dåligt än hur det ser ut i gemene ridhus och på gemene tävling. Det är skitsvårt att rida om nån nu har glömt bort det. Svårklassryttarna är inte fulländade dom heller. Och det är skitlätt att ge Kyra och gänget som fantastiska exempel och helgon som aldrig tagit tag för mycket eller ridit igenom något för hårt. Det kan jag med egenupplevd erfarenhet säga intet är sant.

Jag tycker att dressyren på många sätt är på väl väg åt en mycket bättre rikting. För tio år sen var det bara heta holländska hästar på gränsen mellan jättefladder och komplett hysteri som premierades med de högsta poängen. Så är det inte längre. Nu premieras mjukhet, hamoni och lätthet mycket mer än fladder och spänning. Jag tror dessutom att väg är på väg mot ännu mjukare ridning och regeländringar framöver. Jag tror att nosgrimmeregeln med två fingrar kommer att drivas igenom inom några år, jag tror att kandarkravet kommer att slopas inom en tioårsperiod även internationellt osv. Det kan tyckas att det går långsamt med utvecklingen och det gör det.men huvudsaken är att det faktiskt går åt ett mjukare och mer harmoniskt håll.

Avslutar med en av ryttare som hängdes ut som "djurplågare". Hon berömde sin häst mycket och jag tyckte hon red väldigt trevligt!
13620050_10208549970778658_2657694954947971444_n.jpg
Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger och försöker förstå om du verkligen menar att "släta över" det som visas på filmen? Att någon "berömmer" hästen här och där gör ju inte övergreppen som utförs dessförinnan mer OK? Ungefär som att det är OK att slå kvinnor och barn bara man ber om ursäkt efteråt ....:(.

Hur tänker du om lätthet och lyhördhet i denna film? Var och hur ser du det? Hästar som rids med lätthet och lyhördhet går inte i försvar och "ballar ur" som dessa hästar gör, dom viftar inte irriterat på svansen och hoppar jämfota....hopp, hopp, hopp, hopp, hopp... och verkar inte förstå vad som förväntas (eller känna sig säkra på om dom ska framåt eller bakåt). Ett sånt beteende hör väl inte hemma på den nivån? och rider man med lätthet och önskan att hästen ska förstå, då backar man bandet direkt man känner missförståndet och släpper fram en utväg för hästen, inte sitter och håller kvar och håller kvar, samtidigt som man hackar och hackar och hackar med sporrarna. Det är baske mig inte lätthet och finess. Det är brutalt.

Att dressyren är på väg åt rakt motsatt håll än du påstår visar ju filmen och bilderna alldeles förträffligt väl. Varför fortsätta att blunda? Vad är poängen? Att du och jag inte rider perfekt på vår amatörnivå är ju en sak och kanske även mer ursäktat, men att rida så här fult, med såna hårda tag sporrar och skarpa bett på hårt pådrivna och samtidigt tillbakahållna hästar på högsta nivån är bara helt oförlåtligt. I en ridsportsgren som ska handla om lätthet och samarbete, harmoni och samspel, elegans och spänst, inte "dunka på och dra och slit", det är bara skamligt.

Att det är SKITSVÅRT att rida är banne mig ingen ursäkt, då får man gå hem träna mer grunder och lära sig rida med lätthet och mjuk kontakt och NOSEN FRAM....som det ju står i TR att det ska vara.
 
På framridningen såg jag ryttare som ibland gjorde överdrivna rörelser, som tog tar mer för att få hästen uppmärksam, som tog i lite extra med skänkeln för att få hästen mer framåt osv. För mig helt vanlig träningridning. På träning överdriver du både framåt och bakåt och åt sidan för att sen på tävlingsbanan visa upp en färdig produkt som du tränat fram-genom att ha fått din häst stark och uppmärksam.

Det kanske är det här som är det egentliga grundproblemet.

Jag får jobba stenhårt med mig själv vartenda ridpass för att göra så LITE som möjligt eftersom min häst lyssnar på extremt små signaler. Tyvärr har inte jag tillräckligt bra koordination och finkänslighet för att matcha det så min häst får ta den smällen. Det gör hon eftersom hon är en fantastisk snäll och tålmodig häst.

Av den anledningen blir det jättekonstigt för mig att en duktigare ryttare med en välriden häst ska behöva ta i så mycket eller hur jag nu ska beskriva det. I min värld borde den ryttaren knappt behöva göra något alls för att få hästen att utföra diverse rörelse. Dom är ju så enormt mycket skickligare än vad jag är liksom. Varför blir det då så tokigt?
 
Ska väl tillägga att jag inte tror att jag är unik som har en häst som vill vara till lags och som gärna gör det jag ber om. Min dressyrtränare uttryckte det så här: -Din häst gör allt du säger att den ska göra. Även när du inte vet vad du snackar om. :laugh:
 
Alltså, jag ser visst ett par sekvenser som inte ser så trevliga ut på filmen, men blandat med klipp där hästen joggas lugnt och avspänt, en häst som får en liten taktmiss, och ryttare som sitter helt stilla och väntar ut hästen när den blir lite överladdad. Då blir jag lite fundersam över kunskapsnivån på den som satt ihop allt det här "förskräckliga" :confused:
 
Att det är SKITSVÅRT att rida är banne mig ingen ursäkt, då får man gå hem träna mer grunder och lära sig rida med lätthet och mjuk kontakt och NOSEN FRAM....som det ju står i TR att det ska vara.

Men igen, TR är ingen tränings eller framridningsmanual, det står bara om hur man önskar det ska se ut för högsta poäng på tävling, ren uppvisning, inget annat. Rider man enbart efter TR så blir hästen både styv o stel o kort i överlinjen, vardagsarbetet är gymnastik och då kan formen vara både låg o kort.

KL
För övrigt så tycker jag filmen och vissa av ekipagens ridning där är rätt vidrig, långvarigt motstridiga hjälper, nej, inget jag gillar att se.
 
Alltså, jag ser visst ett par sekvenser som inte ser så trevliga ut på filmen, men blandat med klipp där hästen joggas lugnt och avspänt, en häst som får en liten taktmiss, och ryttare som sitter helt stilla och väntar ut hästen när den blir lite överladdad. Då blir jag lite fundersam över kunskapsnivån på den som satt ihop allt det här "förskräckliga" :confused:
Kan du ange tiden när detta inträffar, alltså när ryttaren sitter helt lugnt och "väntar ut" hästen? Och tiden för den "lilla" taktmissen? Kunde vara intressant för att förstå ditt perspektiv över begreppen "lite överladdad" och "lugnt väntar ut".

Det här med "kunskapsnivå" är nog för övrigt relativt den egna förutsättningen....för det den ena kallar kunskap kan någon annan kalla dårskap...
 
@Fiador Det är för mig helt omöjligt att diskutera med dig eftersom vi ser allt med helt olika referensramar och ögon. Du har varit med i alla debatter kring form och utbildning av hästar att jag har en väldigt klar uppfattning om din ståndpunkt. Och jag VET att vi ALDRIG kommer att vara överens. Om du tycker att mitt inlägg är en överslätning av dålig ridning/djurplågeri så får du tycka det-det är helt okej. Min mening med mitt inlägg är precis som jag skrev-hur vi på "andra sidan" ser det.

Jag hoppas att du förstår att jag på inget sätt vill vara elak eller dum mot dig. Men det är som lika bra att avsluta innan det har blivit 30 sidor av en debatt som bara går runt och runt och där vi ändå aldrig kommer att komma till någon konsensus.
 
Men igen, TR är ingen tränings eller framridningsmanual, det står bara om hur man önskar det ska se ut för högsta poäng på tävling, ren uppvisning, inget annat. Rider man enbart efter TR så blir hästen både styv o stel o kort i överlinjen, vardagsarbetet är gymnastik och då kan formen vara både låg o kort.

KL
För övrigt så tycker jag filmen och vissa av ekipagens ridning där är rätt vidrig, långvarigt motstridiga hjälper, nej, inget jag gillar att se.
Ja, absolut, men låg och kort är inte detsamma som nosen mot bringan med korta strama tyglar i skarpa bett och hackande sporrar med studsande häst samtidigt...DET ska man inte träna på ens hemma....
 
Jag blev fundersam på hennes "hänvisning" till forskningsresultat. Såvitt jag vet finns det bara en studie gjord, och den visade ju på att det inte blev några fysiska men av LDR/rollkur (men den har ju inte undersökt de psykiska effekterna) Finns det andra studier? Någon som vet?

Jag skrev mitt exjobb om hjälptyglars inverkan på hästen och under det arbetet hittade jag en hel del artiklar som tog upp de fysiska och psykiska effekter av att fixera hästen vid tex rollkur, så det finns forskning gjord. Det svåra ligger bara i att kunna bevisa att oc hur den typen av ridning påverkar hästen psykiskt då det är betydligt svårare iom att det är en häst och inte en människa
 
Fö håller jag helt med @Gabby_Ossi om filmen. Jag är dessutom så hemsk att jag faktiskt inte ens har ett större bekymmer med korrigeringarna som görs av ryttarna.

Patrik är den som sitter på hästen som hoppar. Det som hänt är att han bett om mer engagemang i piaffen, hästen är het och svarar med att gå över i galopp och hoppa. Patrik sitter kvar konsekvent och fortsätter att be om det engagemanget han vill ha från början-om filmen hade pågått lite längre hade en dessutom fått se att hästen piaffar för en tia och får beröm och nerläggning av formen som belöning.

Charlotte Haid-Bondegarrd (i rosa tröjan) hade problem med att hästen inte bjöd framåt. Hon har varken spö eller sporrar och sitter mest kvar på hästen när han strular lite. Hon galopperade på väldigt fräsch framåt i några varv runt banan i jättetrevlig form på hästen-antagligen för att främja bjudningen även i samlingen.

Den svarta hästen med den lilla ryttaren som sparkar honom framåt fastnade lätt i sin piaf. Jag tycker att hon rättar det helt rimligt-hon släpper handen-som synes helt och sparkar på för att få ur honom och få honom att tänka framåt.

Marinas ridning är väl den som ser minst trevlig ut. Beckham var helt galet het för henne och formen blir ful när hon tar igenom honom så hårt som hon gör.

Detta är vad jag ser. Jag förstår vad ryttarna är ute efter och hade de suttit op en häst som inte är varken utbildad eller klar för uppgiften så hade jag varit upprörd. Men jag tycker i de flesta fallen ovan att ingen av ryttarna begär för mycket av sina hästar. Har däremot sett ett flertal filmer på folk som rider "naturligt"/akademiskt/alternativt där jag ser mer lidande och inte ens kan se poängen i vad de gör och vad slutmålet är.
 
Problemet är att detta ridsätt har normaliserats. Korrigeringsridning. HÅRD korrigeringsridning och det är helt "rätt".
Mekanisk ridning kallas det för. INTE finess och harmoni, INTE samspel och tillit. INTE känsla och kommunikation. Bara ren mekanisk korrigeringsridning ser jag på filmen och bilderna.

Så här står det om dressyrens grundprinciper:

Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.


Korrektheten och kvalitén i utbildningen visar sig genom:

Renhet, regelbundenhet och frihet i gångarterna.

Harmoni, lätthet och ledighet i rörelsernas utförande.

Lätthet i framdelen och engagemang i bakdelen som kommer ifrån en livlig framåtbjudning.

Accepterande av bettet med eftergift och genomsläpplighet utan spänning eller motstånd.


Hästen ger intryck av att av sig själv utföra rörelserna. Den är förtroendefull, uppmärksam och helt villig att följa ryttarens anvisningar.


Var finns detta i filmen och på bilderna? Även på träning (och uppvärmning) ska detta efterlevas för att få kallas dressyr (klassisk dressyr) .... och när det blir en miss, det är då man verkligen ser hur detta efterlevs...
 
Senast ändrad:
Dålig ridning finns överallt men det jag såg på Falsterbo var helt klart mindre dåligt än hur det ser ut i gemene ridhus och på gemene tävling.

Jag själv begriper inte vad du hänger i för ridhus där det för jämnan ser SÄMRE ut än detta. Det är ju helt stört och jag ifrågasätter vilka sorters stall du befinner dig i isf. Inte konstigt att du har de åsikter du har.
 
Ja, absolut, men låg och kort är inte detsamma som nosen mot bringan med korta strama tyglar i skarpa bett och hackande sporrar med studsande häst samtidigt...DET ska man inte träna på ens hemma....

Läste du ens mitt inlägg?, sluta skriv svar som om jag påstått något du svarar på.
 
Har sagt att jag inte ska ge mig in i debatten eftersom jag tycker att den är extremt ickekonstruktiv. Det tycker jag iofs fortfarande, men eftersom ingen annan verkar vilja se "den andra sidan" tänker jag ge min bild av det hela. Jag var på plats och såg framridningen. Jag tittade även på en av ryttarna när hon trimmade på vanliga framridningen innan hon gick in på banan. Reagerade så på att hon red sin häst ganska tajt i formen, men jag kunde se och förstås vad hon var ute efter i det arbete hon gjorde. Hon var heller inte stark i sin hand-men en välgymnastiserad häst som är helt mjuk och genomsläpplig föjer din hand med väldigt väldigt små hjälper. Naturligtvis ser det dock ändå på bild ut som om ryttaren drar eftersom handen rör sig och hästens huvud följer med. Just att så många aldrig suttit på en genomsläpplig häst som följer tygeltagen och därmed tror att en ryttare måste ta i för kung och fosterland för över överflex halsen tror jag är en grund till att dessa därmed tror att ryttarna rider med stort tvång.

På framridningen såg jag ryttare som ibland gjorde överdrivna rörelser, som tog tar mer för att få hästen uppmärksam, som tog i lite extra med skänkeln för att få hästen mer framåt osv. För mig helt vanlig träningridning. På träning överdriver du både framåt och bakåt och åt sidan för att sen på tävlingsbanan visa upp en färdig produkt som du tränat fram-genom att ha fått din häst stark och uppmärksam.

Det är ju jättekonstigt att väldigt många ryttare klarar av att rida på dessa välgymnastiserade djur utan att de uppfattas som hård och kass ridning och extrema bakåttygeltag?

Jag ser faktiskt inte alls såhär hård ridning omkring mig, det hör till undantagen tack och lov.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 293
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 010
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp