Falsterbodressyren, debattinlägg

Faktum är att jag tycker hans debattartiklar blir mer o mer ... tja, han utbildar själv tränare, han har själv varit dressyrdomarutbildare och ridit själv, varför har han inte visat vägen då?
Inte heller han har kunnat visa något av det han nu skriver om.

(tänkte på förra då han ondgjorde sig över halvpoängen och att det inte fanns ett"ord" för ex 7,5 när samtidigt det döms i unghästklasser men långt fler "icke ord skalor" .
Jag pratade med en domare som för ett antal år sedan just hade varit på kurs för den du nämnde och fått höra att det numera var så uselt även på MSV B- A nivå. Hon höll inte med.
 
@Fiador titta på serien ta tyglarna och du kommer dö av skräck över ridningen som visas Du vet ju inte vad du refererar till... När du länkar till den bloggen. Mkt låter vettigt men han lär mest ut håll i och sparka på.. Det är liksom hans syn på bärighet.

Nej Fiador vet inte alls vad hon refererar till, på den tiden fanns inte mobilkamror i alla vrår och buskar.

Det var ändå han som skrev i ridsport angående B_AU uppmärksammade fall där han gick i försvar (delvis) och valde ord som "allmänt vedertagna metoder".
Jag vet för jag skickade in en fråga till debattsidan i Ridsport vad han menade med det.

Den togs inte in. Min fråga försvann. (tror det var Mona Gladden på den tiden), så jag ringde M. och påminde och hoppsan det hade kommit bort, minns inte svaret som kom när jag skickade frågan igen, exakt men det var svävande.
 
Jag pratade med en domare som för ett antal år sedan just hade varit på kurs för den du nämnde och fått höra att det numera var så uselt även på MSV B- A nivå. Hon höll inte med.

Jämför man med de som gick de klasserna på hans tid så är det en stor förbättring, tycker jag.
Om hästar gjorde något förr så var det att hänga eller vara för korta i överlinjen, att de läggs ut som optimal ridning bara för att de på stillbilder(stelbilder) har nos framför lod och nacken högst talar mer om kunskapen hos de som lägger ut bilderna, skulle man sitta på en sådan häst vore det som o ha en stock mellan benen, lagd i ett läge och omöjlig att forma utan en yxa.

Men visst finns det ryttare som rider där som inte ska var där men det är ju kvalreglerna som är för lågt satta isf och mentaliteten som florerar att det inte är fel o testa fast de varken har bärighet för seriebyten eller att gå från samlad gal till pir galopp..

Men hästmatrealet är mycket bättre nu så svårt o jämföra med förrhästarna fullt som var stela exteriört och inte alls gick att få med så bra bakben och elasticitet, ens med träning om man generaliserar.

Det finns ju kvar sådana hästar idag också, men det är nog svårt o komma från de lätta klasserna med dem eftersom det numer belönas med bakben och rygg och eftergift som kan ge elasticitet i upptagning undersatta bakben, och när det finns så många som är bra där idag så sållas de som är mindre bra byggda i bak bort poängmässigt ju svårare programmen blir och ju mer elasticitet som ska visas.
 
@Fiador titta på serien ta tyglarna och du kommer dö av skräck över ridningen som visas Du vet ju inte vad du refererar till... När du länkar till den bloggen. Mkt låter vettigt men han lär mest ut håll i och sparka på.. Det är liksom hans syn på bärighet.
Nej jag är inte särskilt insatt i hans "lära", men nu var det iof inte läran jag syftade på heller, utan det systemfel inom dressyrtävlandet som även han pekar på. Han är ju en person med starkt inflytande på just dressyren.
 
En tävling är alltid en tävling, den som är bäst av ett startfält den dagen vinner. Det du beskriver är som att säga att en maraton tävling inte kan vinnas av någon som inte klarar under 2,5 timme ex, är det bara långsamma med så blir det inga pris utdelade.
Jag skulle så klart ha skrivit att man trots stora brister i grundläggande principer kan komma långt och tävla på elitnivå.

För så klart att man kan vinna dressyrtävlingar oavsett, man behöver bara vara bättre än dom andra som dök upp den dagen. Men man borde inte kunna få godkänt utan att uppfylla grundprinciperna.
 
@Fiador titta på serien ta tyglarna och du kommer dö av skräck över ridningen som visas Du vet ju inte vad du refererar till... När du länkar till den bloggen. Mkt låter vettigt men han lär mest ut håll i och sparka på.. Det är liksom hans syn på bärighet.

Skriver under på det. Jag har ridit för en tränare som utbildats av honom i många år och lär ut enligt hans skola. Jag (och hästen) klarade till slut inte av den träningen då det blev för mycket "handridning", självförtroendet fick sig en rejäl törn. Vi har bytt till en annan tränare som visserligen också ridit för honom en gång i tiden, men som har skaffat sig ett betydligt mer modernt sätt att se på ridningen och är influerad av andra tränare.
 
Jag skulle så klart ha skrivit att man trots stora brister i grundläggande principer kan komma långt och tävla på elitnivå.

För så klart att man kan vinna dressyrtävlingar oavsett, man behöver bara vara bättre än dom andra som dök upp den dagen. Men man borde inte kunna få godkänt utan att uppfylla grundprinciperna.

Anser du att ekipage där nosen är något bakom lod bör få under 50%? Oavsett hur hästen arbetar i övrigt och hur programmet genomförs.
 
. Men man borde inte kunna få godkänt utan att uppfylla grundprinciperna.

Jag har inte sett någon få godkänt som har brustit genomgående i alla grundprinciper, så där tänker du helt fel, jag tror du retar dig på en sak i någons ridning ex att nosen inte är framför lod och då anser du att inget ska vara godkänt och så fungerar det ju inte-alls- även om du av någon anledning strider för det.
 
Nej jag är inte särskilt insatt i hans "lära", men nu var det iof inte läran jag syftade på heller, utan det systemfel inom dressyrtävlandet som även han pekar på. Han är ju en person med starkt inflytande på just dressyren.

Men isåfall har ju han varit med och styrt och byggt upp systemfelen du menar finnas. Och så starkt inflytande har han inte längre. Det är väl därför han debatterar genom sina skrivelser.
 
Kan man inte titta på begreppet onödigt hård ridning utan att dra in lodplanet?
Herreje, är jag den enda som sett folk våldföra sig för att få fram näsan? Finns mycket lyft och lyft och smisk och smisk när det ska tränas nosen framför lod och nacken högst.
Jag har till och med läst en gammal ridlära bok där man botar det där att hästen kryper bakom hand och hänger genom att genast snabbt ge den några rapp med pisken vilket då ska upprepas varje gång hästen hänger i tygeln.
Att många tränare är onödigt hårda mot hästen är ju rätt välkänt? Vet diverse yngre tränare som börjat ta avstånd från det- så jag tror det kommer bli hästvänligare ridning framöver.
 
Att många tränare är onödigt hårda mot hästen är ju rätt välkänt? Vet diverse yngre tränare som börjat ta avstånd från det- så jag tror det kommer bli hästvänligare ridning framöver.

Det är väldigt välkänt synd bara att ex tidningen Ridsport belyser problemet mer men sen är de också ... förklarar det bara som så att när RZ åkte dit och Aftonbladet o de andra skrev om alkoholhalten och supandet på tävlingar etc så skrev de när def fick förfrågan att andra tidningar hade redan skrivit om det så varför älta?
Tycker det är läge för en tidning faktiskt att lyfta fram missförhållanden som finns MEN viktigt att det är nyanserat och att ingen blir uthängd bara för ett foto eller kort filmsekvens . Det kan hända saker under ridpasset där - om man blir fotad eller filmad- kan se hur illa som helst ut men hästen kanske bara blev skrämd, drar iväg med nosen upp och ryttaren försöker få hejd, eller så åker nosen in .
 
Det är väldigt välkänt synd bara att ex tidningen Ridsport belyser problemet mer men sen är de också ... förklarar det bara som så att när RZ åkte dit och Aftonbladet o de andra skrev om alkoholhalten och supandet på tävlingar etc så skrev de när def fick förfrågan att andra tidningar hade redan skrivit om det så varför älta?
Tycker det är läge för en tidning faktiskt att lyfta fram missförhållanden som finns MEN viktigt att det är nyanserat och att ingen blir uthängd bara för ett foto eller kort filmsekvens . Det kan hända saker under ridpasset där - om man blir fotad eller filmad- kan se hur illa som helst ut men hästen kanske bara blev skrämd, drar iväg med nosen upp och ryttaren försöker få hejd, eller så åker nosen in .
Precis.
Det är ju lite i attityden det sitter tycker jag. Det är ju skillnad på om jag råkar lugga mitt barn när jag kammar håret eller om jag luggar med flit- som bestraffning. Visst-,båda delarna gör ont men det är ändå skillnad.
Den nyansen måste man se skillnad på. Annars blir resultatet att jag inte vågar kamma barnet för tänk om jag råkar luggas. Jag kanske hängs ut på sociala medier som barnmisshandlare?
 
Anser du att ekipage där nosen är något bakom lod bör få under 50%? Oavsett hur hästen arbetar i övrigt och hur programmet genomförs.
Jag tycker att grunden för klassen måste uppfyllas. Om nosen är bakom lod (eller för mkt över) genom hela eller stora delar av momentet ska man inte kunna få godkänt på det momentet. Det är någonting väldigt grundläggande som saknas då.

Något steg här eller där ska förstås också ge avdrag, men tillfälliga missar som verkligen är misstag behöver man kanske inte döma ner så hårt som att inte få godkänt om allt annat är på plats.

Det är det jag menar med att det idag råder systemfel.
 
Kan man inte titta på begreppet onödigt hård ridning utan att dra in lodplanet?
Herreje, är jag den enda som sett folk våldföra sig för att få fram näsan? Finns mycket lyft och lyft och smisk och smisk när det ska tränas nosen framför lod och nacken högst.
Jag har till och med läst en gammal ridlära bok där man botar det där att hästen kryper bakom hand och hänger genom att genast snabbt ge den några rapp med pisken vilket då ska upprepas varje gång hästen hänger i tygeln.
Att många tränare är onödigt hårda mot hästen är ju rätt välkänt? Vet diverse yngre tränare som börjat ta avstånd från det- så jag tror det kommer bli hästvänligare ridning framöver.
Problemet är att det hänger ihop. Det är fel kvaliteter som belönas och då pluppar avarterna fram eftersom det inte får någon konsekvens i bedömningen. Detta så klart oavsett avart. Men i det här avseendet (bakom lod) så kan man också dölja spänning, vilket gör det till ett väldigt effektivt redskap.
 
Problemet är att det hänger ihop. Det är fel kvaliteter som belönas och då pluppar avarterna fram eftersom det inte får någon konsekvens i bedömningen. Detta så klart oavsett avart. Men i det här avseendet (bakom lod) så kan man också dölja spänning, vilket gör det till ett väldigt effektivt redskap.
Där är det ju skillnaden på träning och tävling. Blir hästen spänd på tävling ingår det ju att göra det bästa av vad man har för dagen. Det kommer du aldrig ifrån. Inne på tävlingsbanan kommer du inte undan med Fulridning.
Det är ju arbetet innan som är trubbel och jag håller inte med i att man löser det genom att stirra sig blind på lodplan. Då kommer säkert den fantastiska käpptygeln in som effektivt trycker ut nosen. Kan säkert kombineras med en graman:up:
 
Nej jag är inte särskilt insatt i hans "lära", men nu var det iof inte läran jag syftade på heller, utan det systemfel inom dressyrtävlandet som även han pekar på. Han är ju en person med starkt inflytande på just dressyren.

Ja men han står ju själv för grundstenen i systemfelet! Han har ju utbildat domare och tränare i åratal!
 
Där är det ju skillnaden på träning och tävling. Blir hästen spänd på tävling ingår det ju att göra det bästa av vad man har för dagen. Det kommer du aldrig ifrån. Inne på tävlingsbanan kommer du inte undan med Fulridning.
Det är ju arbetet innan som är trubbel och jag håller inte med i att man löser det genom att stirra sig blind på lodplan. Då kommer säkert den fantastiska käpptygeln in som effektivt trycker ut nosen. Kan säkert kombineras med en graman:up:
Inte att stirra sig blind men genom att förstå sambanden.

Grejen är att om nosen är fram och nacken är upp då SYNS det tydligt om hästen är spänd, vilket får konsekvenser för bedömningen.

Det är denna spändhet vi ser utryck för i Falsterbo på framridningen. Hästar och ryttare är inte i harmoni med varandra i grunden.

Det beror så klart inte på bakomlod ridningen i sig, den är bara ett symptom, men tar man bort möjligheten att rida bakom lod på tävling (= poängavdrag eller ej godkänt) då blir folk tvugna att göra något åt grundproblemet. Så ser jag det.

Men självklart ska man se allvarligt på all ridning/träning/framridning som inte visar respekt mot hästen alltid.

Men ridning på spänd häst "över" lod bedöms oftast direkt med avdrag, för det syns tydligt. Jag tycker det ska ge lika mycket avdrag för båda "felen" .

Systemfelet handlar om just det, att bakomlod ridning har blivit en accepterad norm. Alla är livräddare för det motsatta för det vet alla är jättefel, men egentligen är bakomlod ridning lika stort fel.
 
Ja men han står ju själv för grundstenen i systemfelet! Han har ju utbildat domare och tränare i åratal!
Man kan ju ändra sig ;) han inser kanske också sin del i ansvaret. Men fortfarande var inte mitt syfte med länken att höja upp någon person utan ville bara påvisa att det inte bara är vi "motståndare" som ser problemet och sambanden.
 
Man kan ju ändra sig ;) han inser kanske också sin del i ansvaret. Men fortfarande var inte mitt syfte med länken att höja upp någon person utan ville bara påvisa att det inte bara är vi "motståndare" som ser problemet och sambanden.

Fast det är ju hans stora problem, att han inte har ändrat sig ;)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp