Falsterbodressyren, debattinlägg

Men ridning på spänd häst "över" lod bedöms oftast direkt med avdrag, för det syns tydligt. Jag tycker det ska ge lika mycket avdrag för båda "felen" .

Systemfelet handlar om just det, att bakomlod ridning har blivit en accepterad norm. Alla är livräddare för det motsatta för det vet alla är jättefel, men egentligen är bakomlod ridning lika stort fel.

Felet är att du inte fattar att bakom lod och bakom hand är två helt skilda saker, blir svårt o diskutera med dig när du inte varken förstår eller själv kan se skillnaden- som ponnyfilmen vars domarpoäng av en del här inne kritiserades där domaren med rätta gav mkt 4:or just för att ponnyn nöp in bakom hand, precis som hästar som drar upp nacken lite högre får, så det systemfel du menar dig påvisa finns inte där, men det är klart räknar du in nos något bakom lod så....
 
Fast bakom lod är inte ett lika stort fel. En häst som går över tygeln är varken lösgjord eller eftergiven därav är det ett större fel och bestraffas för det poängmässigt. Bakom hand däremot är ett lika stort fel...
Fast det är ju det som är poängen, det är ju det oavsett bakom hand eller ej, olika grundproblem kanske men dock fortfarande problem som avslöjar viktiga grunder som saknas.
 
Jo uppenbart har han det eftersom han påpekar bristerna som just brister.

Hur får du ihop att han uppenbarligen har det enligt resonemang ? Det finns ju gott om människor oavsett ämne som förkunnar hur saker är/bör göras osv, som de sen inte inser att de själva inte uppfyller dvs de har inte rätt verklighetsuppfattning gällande sig själva ?

Han kommenterar detsamma om de elever som nämns .
 
Fast det är ju det som är poängen, det är ju det oavsett bakom hand eller ej, olika grundproblem kanske men dock fortfarande problem som avslöjar viktiga grunder som saknas.

Bakom lod, bakom hand och över tygeln är helt olika saker. Samtliga ger avdrag på betygen i olika grad. Systemfel?

Du verkar blanda ihop begreppen.
 
Bakom lod, bakom hand och över tygeln är helt olika saker. Samtliga ger avdrag på betygen i olika grad. Systemfel?

Du verkar blanda ihop begreppen.
Nej, jag blandar inte ihop, jag säger ju olika problem och därmed också olika symptom på att grunder saknas, grunder som borde sitta på tävling och/eller ge likvärdiga avdrag.
 
Hur får du ihop att han uppenbarligen har det enligt resonemang ? Det finns ju gott om människor oavsett ämne som förkunnar hur saker är/bör göras osv, som de sen inte inser att de själva inte uppfyller dvs de har inte rätt verklighetsuppfattning gällande sig själva ?

Han kommenterar detsamma om de elever som nämns .
Fast alla har vi väl problem på olika sätt, vi kan ju ändå uttrycka en åsikt som andra kan hålla med om eller inte och det är ju på precis det han gör, uttrycker en åsikt. Man måste ju inte vara felfri för det, eller ens hävda att man är det.

Diskussionen handlar inte om det. Den handlar om hur det kan bli så illa som på framridningen i Falsterbo.

Bloggen tar upp en möjlig förklaring, ett systemfel, skulle det inte vara relevant då bara för att bloggaren själv inte är perfekt.

Vilken logik är det?
 
Fast alla har vi väl problem på olika sätt, vi kan ju ändå uttrycka en åsikt som andra kan hålla med om eller inte och det är ju på precis det han gör, uttrycker en åsikt. Man måste ju inte vara felfri för det, eller ens hävda att man är det.

Diskussionen handlar inte om det. Den handlar om hur det kan bli så illa som på framridningen i Falsterbo.

Bloggen tar upp en möjlig förklaring, ett systemfel, skulle det inte vara relevant då bara för att bloggaren själv inte är perfekt.

Vilken logik är det?

Fast man sätter olika poäng fel sas beroende på felet.
Ett fel som är svårare att göra något av får mer avdrag än ett där man lättare kan utveckla.

Det blir sällan perfekt. Oftast blir det fel.
Då satsar man på att göra de fel som inte förstör i utvecklingen framöver.

I min värld har jag hellre en häst som är ngt bakom lod i utbildningsfas än en häst som inte är eftergiven.
Det går ganska lätt att utbilda dem till längre form och i lod. Om den inte är eftergiven brister allt. Då är det skitsamma om den är framför lod. För resten suger.
 
Fast alla har vi väl problem på olika sätt, vi kan ju ändå uttrycka en åsikt som andra kan hålla med om eller inte och det är ju på precis det han gör, uttrycker en åsikt. Man måste ju inte vara felfri för det, eller ens hävda att man är det.

Diskussionen handlar inte om det. Den handlar om hur det kan bli så illa som på framridningen i Falsterbo.

Bloggen tar upp en möjlig förklaring, ett systemfel, skulle det inte vara relevant då bara för att bloggaren själv inte är perfekt.

Vilken logik är det?

Jag tackar för mig och ger upp "debatten" .
Det funkar inte hur mycket man än försöker och vill/gör ett "ryck" extra energimässigt att nå fram, och kostar bara onödig energi så jag säger helt enkelt tack och bock för min del och lycka till både till dig och övriga som fortsätter försöka ha en diskussion . Fin kväll och framtida diskussion i denna tråd tillönskas er alla :)
 
Påtalat fel och brister har han alltid gjort, han har aldrig ändrat på sättet han lär som är sparka och håll i.
@nullo-modo @ginnies @fio mfl
Intressant debatteknik att komma med (negativa) synpunkter på personen bakom (tex BT, JÅ, PhD Deb Bennett) inlägg, artiklar mm som inte faller i smaken. Men mer intressant är kommentar om innehållet i inlägget, artikeln etc.

BT har kanske läst en artikel i Hippson http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/ju-mer-huvudet-bojs-in-desto.htm om studien "Arbetsformens betydelse för dressyrhästens psykiska och fysiska välbefinnande" och därefter ev ändrat uppfattning. Om BT ändrat uppfattning och driver den så är det kanske ett tecken på en förändring till bättre domarinsatser, högre kompetens hos tränare/ridskolor och ffa bättre ridning på alla nivåer.

Hela studien kan läsas här http://stud.epsilon.slu.se/7861/7/nilsfors_f_ 150527.pdf
 
Fast man sätter olika poäng fel sas beroende på felet.
Ett fel som är svårare att göra något av får mer avdrag än ett där man lättare kan utveckla.
Det står inget sådant (att fel som är svårare att göra något åt får mer avdrag) i TR. Om det vore så borde fel i piaff ge högre avdrag än något annat. I så fall borde piaff "på framdelen" aldrig vara godkänt (och inte heller övergångar till/från sådan "piaff". I så fall borde några av de som representerar Sverige i dressyr inte vara representanter för Sverige.

Varför detta tjat om piaff? Piaff kan vara svår att få till både för tränare/ryttare och häst, kan vara svår för hästen att lära och kräver en hel del av hästens fysik. Men piaff ger, rätt inlärd och utövad, förbättring av övriga gångarter. Därför ät piaff så viktig.
 
Så tänker du inte när det gäller Sjef.
Och tillägger att den du kallar inte är perfekt både stängde dörrar och randade hästar.
Varför tror du det? Om han uttryckte ett liknande resonemang skulle jag så klart hålla med. Tror inte att denna bakomlod ridning var tänkt att bli själva uppvisningsformen. Så skulle inte förvåna mig om det snart kommer nåt sånt heller. ALLA kan ändra sig.
 
Nej, jag blandar inte ihop, jag säger ju olika problem och därmed också olika symptom på att grunder saknas, grunder som borde sitta på tävling och/eller ge likvärdiga avdrag.

Varför menar du att hästen som har nosen lite bakom lod ska ha samma avdrag som hästen som är över tygeln?
Du verkar inte se helheten utan är ganska fixerad vid nosens placering. Jag tror jag frågade dig förut om du anser att "nosen lite bakom lod" är detsamma som "fulridning", men tror inte du svarade på det?

För övrigt, sådant som funkar klockrent hemma kan ändå bli sämre i tävlingssammanhang av olika orsaker. Hästar är inga maskiner och de kan reagera oväntat i olika situationer, även en högt utbildad häst, t.ex. störningar runt framridningsbanan, störningar på vägen till tävlingsbanan, kraftig blåst osv osv.
 
Fast man sätter olika poäng fel sas beroende på felet.
Ett fel som är svårare att göra något av får mer avdrag än ett där man lättare kan utveckla.

Det blir sällan perfekt. Oftast blir det fel.
Då satsar man på att göra de fel som inte förstör i utvecklingen framöver.

I min värld har jag hellre en häst som är ngt bakom lod i utbildningsfas än en häst som inte är eftergiven.
Det går ganska lätt att utbilda dem till längre form och i lod. Om den inte är eftergiven brister allt. Då är det skitsamma om den är framför lod. För resten suger.
Problemet är att det inte fungerar i praktiken, må vara att det är tänkt att fungera så, men bakom lod har blivit lika med "rund" inte ens domarna ser/bryr sig om skillnaden.

För mig är bakomlod inte ärlig eftergift, den ska flöda genom både kropp och sinne med ärlig bjudning och då är nacken upp och nosen fram. Det är själva kvittot. Jag testar eftergiften via böjning (i sidled) och sidoförflyttning, jag kan också hitta tillbaks till den via detta. Inget som är svårt eller oöverkomliga, men det kräver att man jobbar så ändå från grunden.
 
Biomekaniskt så kan hästen inte gå i en hög o samlad form o då rund. Då är den kanske något bakom lod, men man tittar på HELHETEN! Spjärnar den? Orolig mun? Sänker ryggen? Ytterst tillfälligt? ... Låg och rund rimmar med hakskotpelaren för att även tänka på bröstryggen. En häst har mer än ett huvud och en hals.

Tua har förklarat det bra när förhållandet buk och ryggmuskulatur måste samverka för att bäa upp ryttaren på ett hållbart och ergonomiskt sätt. HF ridna hästar hade starka ländryggar har jag för mig.
 
@nullo-modo @ginnies @fio mfl
Intressant debatteknik att komma med (negativa) synpunkter på personen bakom (tex BT, JÅ, PhD Deb Bennett) inlägg, artiklar mm som inte faller i smaken. Men mer intressant är kommentar om innehållet i inlägget, artikeln etc.

BT har kanske läst en artikel i Hippson http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/ju-mer-huvudet-bojs-in-desto.htm om studien "Arbetsformens betydelse för dressyrhästens psykiska och fysiska välbefinnande" och därefter ev ändrat uppfattning. Om BT ändrat uppfattning och driver den så är det kanske ett tecken på en förändring till bättre domarinsatser, högre kompetens hos tränare/ridskolor och ffa bättre ridning på alla nivåer.

Hela studien kan läsas här http://stud.epsilon.slu.se/7861/7/nilsfors_f_ 150527.pdf

Nej vad som är intressant är att ni tar till er vad som helst som ni tror går i samma spår som er egen linje utan att veta ett jota om vad personen bakom står för och lär ut..

För mig (och andra här i denna tråden) som vet hur BT rider och lär ut så skrattar jag ihjäl mig när ni försöker framhäva det som något bra.. Det avslöjar ju eran okunskap och ni gör bara bort er... Men varsågod, det är rätt roande faktiskt :angel:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp