Falsterbodressyren, debattinlägg

Det som förstör är tjatig envishet från personer som helt uppenbart inte ens förstår diskussionen men ändå fortsätter att gasta med otrolig självgodhet.

Inga namn nämnda
Det här är ett diskutionsforum och i ett sånt argumenterar man, inget konstigt. Att argumenten "tjatas" om, är ju BÅDA sidor skyldiga till. Men det hör också till i en diskussion, "saken" vrids och vänds på, från ALLA håll. Inga namn nämnda.
 
Då kan du läsa att det är en världsomfattande "alternativ stil" som anammas av allt fler och även vad denna "alternativa stil" innebär.

Att många väljer alternativ stil som ändå P.K är måste bero på att det är jävligt svårt o rida och många vill ta genvägar till lite tramp, jag ser hästar som inte är på tygeln men ändå är skarp betslade, många lyfts upp i nacken av skramlet i munnen och hög hand, med vilje, och tappar då eftergift i nacke o ryggaktivitet.
Jag ser bara mindre bra ridning och man måsta väl anta att det som släpps till nätet är det bästa men såklart ett genidrag av P.K att tjäna pengar på att dutta hästar till o trampa, cirkuskonst- inte arbetade dit- så ryttarna kan mena sig rida svår dressyr sen.
 
Det här är ett diskutionsforum och i ett sånt argumenterar man, inget konstigt.

Men du tycker ju allt är fel inom dressyren utom din egen ridning som du inte visar.

Varför har man ett sådant ändå stort intresse som du ändå har till att i åratal gnälla om allt?, från nosgrimmor, till TR, kandar, dålig information, spända hästar, rollkur, hästar som om inte typ dör av bakom lod- får svåra skador,ja t.o m att det rids med bett har du klagat på, etc mm etc mm.
Funderar...finns det något som är bra...????? jo det skulle då vara tävling på nätet dårå.
 
Nej, jag blandar inte ihop, jag säger ju olika problem och därmed också olika symptom på att grunder saknas, grunder som borde sitta på tävling och/eller ge likvärdiga avdrag.

Jag undrar fortfarande om du verkligen anser att hästen som är något bakom lod ska ha samma avdrag som den häst som stretar omkring mot handen? Är det vad du kallar systemfel att det inte blir så?
 
Jag tycker det blir märkligt när Fiador och Brille hela tiden, i varje tråd, framställer sig själva som de enda som kan se och förstå hur hästen ska använda sin kropp för att arbeta rätt. De vet sååå otroligt mycket mer än alla domare i hela världen. Det måste verkligen vara en stor förlust för såväl internationell som nationell domarkår att dessa personer inte ingår i den och sprider sin stora kunskap till alla som inte vet och inte förstår, eller väljer att strunta i hästens välmående, eller är korrupta eller allt vad det nu är.
 
Jag tycker det blir märkligt när Fiador och Brille hela tiden, i varje tråd, framställer sig själva som de enda som kan se och förstå hur hästen ska använda sin kropp för att arbeta rätt. De vet sååå otroligt mycket mer än alla domare i hela världen. Det måste verkligen vara en stor förlust för såväl internationell som nationell domarkår att dessa personer inte ingår i den och sprider sin stora kunskap till alla som inte vet och inte förstår, eller väljer att strunta i hästens välmående, eller är korrupta eller allt vad det nu är.

Men tänk vilken tur för oss som läser forumtrådarna att VI får äran att lyssna på den enorma kunskapen! Det ska vi ju verkligen skatta oss lyckliga för...
 
Det finns ju bevis eftersom fallet varit uppe i disciplinnämnden! :cool:

Vad är personangrepp? Ni blev bara sura nu när ni höjde nått till skyarna som inte visade sig vara så bra... Och nu måste ni gå till attack för att rädda skinnet!
Sur? Vilken nivå diskuterar du på?

Om det du säger stämmer så är det ju verklgen illa för dressyren, med tanke på det inflytande BT har/har haft. Då har vi ju också en förklaring till varför det ser ut som det gör. Då är det ju verklige en fördel om BT har ändrat sig, då finns det kanske hopp ändå.
 
Jag tycker det blir märkligt när Fiador och Brille hela tiden, i varje tråd, framställer sig själva som de enda som kan se och förstå hur hästen ska använda sin kropp för att arbeta rätt.
Jag brukar hänvisa till böcker, artiklar mm som kan ge kunskap och förståelse för hur hästen fungerar. Att du @Solis då har mage att påstå att jag framställer mig själv som den enda som har kunskap är väl bevis på att du inte vill förstå det jag skrivit. Men du kanske tror att det är jag som ligger bakom det som Andrew McLaren, Ed Dabney, Bea Borelle, J-C Racinet, Craig Stevens, P Karl, Deb Bennett, Hilary Clayton, Ferdinand Hempfling, mfl beskriver.
 
Jag undrar fortfarande om du verkligen anser att hästen som är något bakom lod ska ha samma avdrag som den häst som stretar omkring mot handen? Är det vad du kallar systemfel att det inte blir så?
Det är ju allmänt känt att hästen inte ser mer än marken och sina fötter när den har nosen mot bringan. Den är då helt i ryttarens våld. Det är ingen större konst att i det läget hålla hästen foglig. Men det är inte dressyr så som dressyren ska utföras med den målsättning som finns i TR.
Ja, jag vet att det inte var mig du frågade.
 
@Brille
Jag har konstaterat din bärsärk senaste dygnet i trådar Inkl tråd du öht bara besöker emellanåt när du vill hoppa på någon enskild användare du hakat upp dig på av okända anledningar men likväl dokumenterat i trådar sen tidigare av flertalet allmänt , och jag säger såhär :
Om det nu mot all förmodan, trots tidigare historik från dig, nu skulle vara så som du förkunnat i ett av inläggen som blev raderade av moderator - att du alls inte menar att kritisera några individuella ekipage/användare på buke utan "du vill bara diskutera" ...?

Hur avser du då att du diskuterar ? Mig veterligen har du aldrig någonsin diskuterat något öht på buke ?
Om du avser att "diskutera" är som utifrån alla dina inlägg , att du ska få till någon diskussion utifrån det du skriver, då tror jag du är rätt fel ute.

En kort summering fråge/tankemässigt :
"Hur tror du dina elever ska lära sig något om du nockar dem???"
Essens "citat" från Djungelboken.
Jag hoppas du förstår ironin .
 
Senast ändrad:
Mot bättre vetande måste jag ändå fråga dig @Brille om du har egen häst/ hästar och vilken nivå du rider på? Anledningen att jag undrar är inte för att jag vill "sätta åt dig" och säga att du är på för låg nivå för att kritisera-för jag är helt klart av åsikten att vi gräsrötter måste få lov att kritisera de Stora Ryttarna även om inte vi själva rider GP.

Men jag är nyfiken på hur du lägger upp träningen rent formmässigt, hur du personligen löser att hästen dippar in näsan-eller om det är ett problem som du kanske aldrig får pga hur du rider och tränar dina hästar? Det jag är ute efter är alltså din personliga erfarenhet av hästutbildning och inte vad du läst i en bok/artikel av någon av dina förebilder. Jag tycker att den personliga praktiska erfarenheten när det kommer till just hästars utbildning är av ganska stor betydelse i diskussionen, för det är så myket svårare än vad det är att läsa i en bok.

Det är liksom inte så att det finns universallösning 1.0 till varje specifikt problem som dyker upp under utbildningens gång som en bara kan leta upp i en bok, lösa enkelt och sen gå vidare. Utan den egna praktiska erfarenheten-även om den är rätt liten blir det som att någon som aldrig har seglat ska mästra en erfaren seglare på hur det går till trots att denne aldrig varit ute på havet-men som har läst en massa böcker i ämnet. Det är inte samma sak.

@Fiador får också gärna berätta om sitt upplägg. Och jag ber er båda att förstå att jag är INTE ute efter ett personangrepp i detta, jag är nyfiken och tycker det är relevant i diskussionen :).
 
@Fiorano du missade nog Brilles tips i krullar ihop sig tråden. Så Hen har faktiskt kommit med tips om det.

Typ förstå varför och gör nått åt det och ge den godis så den lär sig sträcka fram nosen. Kanske med någon som springer framför då med godis i handen. Om man inte har någon kompis kan man själv lägga ut godis..fast var förstår jag dock inte? På marken kanske?
Det står säkert i någon bok.
 
Det är ju allmänt känt att hästen inte ser mer än marken och sina fötter när den har nosen mot bringan. Den är då helt i ryttarens våld. Det är ingen större konst att i det läget hålla hästen foglig. Men det är inte dressyr så som dressyren ska utföras med den målsättning som finns i TR.
Ja, jag vet att det inte var mig du frågade.

Är detta då alltså din definition på nosen något bakom lod? Dvs nosen i bringan i ryttarens våld?
 
@Fiorano du missade nog Brilles tips i krullar ihop sig tråden. Så Hen har faktiskt kommit med tips om det.

Typ förstå varför och gör nått åt det och ge den godis så den lär sig sträcka fram nosen. Kanske med någon som springer framför då med godis i handen. Om man inte har någon kompis kan man själv lägga ut godis..fast var förstår jag dock inte? På marken kanske?
Det står säkert i någon bok.
Det kallas positiv förstärkning, väldigt många använder sig av det. Det är ett väldigt effektivt verktyg om man möter på en häst med stora problem med något, vad som helst, både ridrelaterat och annat. Man kan vända många negativa inlärda reflexer på det viset.

Man gör det ju inte då i någon fart, utan börjar från stillastående och i skritt, så att man hinner med att belöna i rätt ögonblick. Sen när reflexen, den nya positiva, har befästs kan man använda den och gå vidare med mer fart och energi men som sagt först när man inte behöver ge den positiva förstärkningen direkt, den kan man i sånt fall ge lite senare, så småning om behöver man inte ge den alls. Men som sagt, först när den nya positiva reflexen är befäst i lugnare omständigheter går man vidare.
 
Jag brukar hänvisa till böcker, artiklar mm som kan ge kunskap och förståelse för hur hästen fungerar. Att du @Solis då har mage att påstå att jag framställer mig själv som den enda som har kunskap är väl bevis på att du inte vill förstå det jag skrivit. Men du kanske tror att det är jag som ligger bakom det som Andrew McLaren, Ed Dabney, Bea Borelle, J-C Racinet, Craig Stevens, P Karl, Deb Bennett, Hilary Clayton, Ferdinand Hempfling, mfl beskriver.

Du har höga tankar om dig själv.

Det handlar inte om att inte förstå vad du skriver. Utan om att vi är väldigt många här som inte alls håller med dig. Lär dig skillnaden på det.
 
Det är ju allmänt känt att hästen inte ser mer än marken och sina fötter när den har nosen mot bringan. Den är då helt i ryttarens våld. Det är ingen större konst att i det läget hålla hästen foglig. Men det är inte dressyr så som dressyren ska utföras med den målsättning som finns i TR.
Ja, jag vet att det inte var mig du frågade.

Att ha nosen mot bringan kan inte kallas "något bakom lod". Försök lär dig skillnaden.
 
Du har höga tankar om dig själv.

Det handlar inte om att inte förstå vad du skriver. Utan om att vi är väldigt många här som inte alls håller med dig. Lär dig skillnaden på det.
Fast du påstod ju att Brille "briljerade" med sin "kunskap". Det var nog det Brille menade med att du inte förstod, skillnaden mellan att hänvisa till andras kunskap och skillnaden mellan att hänvisa till sin egen. Det var DET du inte förstod.
 
Fast nosen "mot" bringan kan ju vara i många olika grader, det är bara en definitionsfråga vad man avser med "mot", riktning eller position.

Att dra in nosen mot bringan med våld är inte alls detsamma som "nosen något bakom lod".

Du kanske kan svara på min fråga nu. Anser du det vara "systemfel" att inte ge lika stort avdrag för den häst som har nosen "något bakom lod" som den häst som stretar emot handen i obalans?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp