fällning- HJÄLP!

catya

Trådstartare
Jag vet att här finns massa trådar om detta men jag blir inte riktigt klok på vad som är vad.

1. ger man b-vitamin för att skynda på fällningen eller för att det ska vara mindre besvär (såsom surhet, kliande m.m)för hästen?

2. vad gör det för skillnad att ge flytande B-vitamin eller foderjäst?

3. Många skriver att man bör ge mer protein, är det så de inte ska falla ut? eller underlättar det fällning på något sätt?

4.underlättar man för hästen genom att klippa nu?

Tacksam för svar då min häst besväras ENORMT av pälssättning och fällning

Sv: fällning- HJÄLP!

Jag vet att här finns massa trådar om detta men jag blir inte riktigt klok på vad som är vad.

1. ger man b-vitamin för att skynda på fällningen eller för att det ska vara mindre besvär (såsom surhet, kliande m.m)för hästen? För att underlätta för hästen. de kan lätt bli matta och trötta av fällning.

2. vad gör det för skillnad att ge flytande B-vitamin eller foderjäst? b-vitamin blir ju mer koncentrerat.

3. Många skriver att man bör ge mer protein, är det så de inte ska falla ut? eller underlättar det fällning på något sätt? det är för att de inte ska falla ur för mycket då fällningen tar en del på hästen. det är nog mest de som går i hård träning som behöver lite "extra"

4.underlättar man för hästen genom att klippa nu? Man ska helst inte klippa förrän hästen är färdigfälld..pälsen blir finast då! Men vissa klipper sina hästar hela tiden..

Tacksam för svar då min häst besväras ENORMT av pälssättning och fällning. Om hästen besväras så mycket av fällningen hade jag nog klippt den...det beror ju dock på vad hästen gör??? Hur är den besvärad???

tiotiotiotio

1. Jag upplever att det hjälper till med både och.

2.Jag har bara gett flytande b-vitamin, så jag har bara erfarenhet av det och det har funkat på min häst.

3. Jag ger inte extra protein och har inte hört om det förut men jag har aldrig haft en häst som lätt faller ur eller har haft det över jobbigt med fällningen utan bara blivit trötta.

4. Skulle inte klippa nu då man stör fällningen och pälsättning.

1. Jag upplever att det hjälper till med både och.

2.Jag har bara gett flytande b-vitamin, så jag har bara erfarenhet av det och det har funkat på min häst.

3. Jag ger inte extra protein och har inte hört om det förut men jag har aldrig haft en häst som lätt faller ur eller har haft det över jobbigt med fällningen utan bara blivit trötta.

4. Skulle inte klippa nu då man stör fällningen och pälsättning.

Tack för svar, ok då ska jag iallafall inte klippa.

Men kan jag verkligen vara den enda här på Buke med en häst som har detta problem? är det såpass ovanligt? Han tappar ej i hull, men är mkt irriterad, kittlig o kliig

Förlåt Clubman, nu ser jag att du svarat på mina frågor, trodde först du bara hade "gulat" mina frågor och skrivit det andra endast- tack för svar

Tycker att om man sprutar dem med intramuskulärt med B-vitamin så får man snabbare resultat.

Tycker att om man sprutar dem med intramuskulärt med B-vitamin så får man snabbare resultat.

Vad för resultat? :confused:

• Att pälsen ramlar av fortare? - I så fall ska jag genast ringa... :bump: Då det ligger en snödriva päls i boxen varje morgon, blir två snödrivor päls i stallgången vid borstning och omtäckning efter ridning.
  • Att hästen håller sig pigg o glad, även under fällningen? - I så fall, gör det just det samma. Då är jag för närvarande i bättre behov av Karlssons klister... :angel: Pigg o glad är hästen ändå :p.

Jag upplever att de blir piggare,mindre känsliga i skinnet(kliande) samt att de släpper pälsen fortare.
Sen tycker jag att det är väldigt smidigt,sprutar dem 2 dagar i rad sen så är det klart.Slipper att hålla på att ge det i fodret under en längre period.

Senast ändrad:

Jag upplever att de blir piggare,mindre känsliga i skinnet(kliande) samt att de släpper pälsen fortare.
Sen tycker jag att det är väldigt smidigt,sprutar dem 2 dagar i rad sen så är det klart.Slipper att hålla på att ge det i fodret under en längre period.

Jag håller med. Fast sprutat i så fall varannan dag.

Senast ändrad:

Hjälper det hela säsongen, alltså slipper de besvären såsom ömma i huden, kliandet, sura, griniga?

Sprutar du själv? Eller gör vet?

det låter ju bra, när sprutar du? när du ser att hästen börjar fälla, eller?

Hjälper det hela säsongen, alltså slipper de besvären såsom ömma i huden, kliandet, sura, griniga?

Sprutar du själv? Eller gör vet?
Jag tycker det hjälper genom fällningen, tar ett par dagar innan det blir bättre sedan behöver jag inte göra något ytterligare.
Upplever en stor skillnad mot orala preparat.
Sprutar själv i.m.

1. ger man b-vitamin för att skynda på fällningen eller för att det ska vara mindre besvär (såsom surhet, kliande m.m)för hästen?

Eftersom päls består av protein (protein innehållandes svavelhaltiga aminosyror) bör man ge proteinfoder av bra kvalitet, ex foderjäst eller linfrö. Om protein finns i tillräcklig mängd i hästens kropp underlättas produktionen av ny päls.

Vid pälsfällning kommer foderjästen att ge hästen vad den behöver; protein.

3. Många skriver att man bör ge mer protein, är det så de inte ska falla ut? eller underlättar det fällning på något sätt?

Se första frågan

Det bästa är att låta pälsen falla av sig själv, då klipper du heller inte bort nyproducerad päls.

Eftersom päls består av protein (protein innehållandes svavelhaltiga aminosyror) bör man ge proteinfoder av bra kvalitet, ex foderjäst eller linfrö. Om protein finns i tillräcklig mängd i hästens kropp underlättas produktionen av ny päls.

Vid pälsfällning kommer foderjästen att ge hästen vad den behöver; protein.

Se första frågan

Det bästa är att låta pälsen falla av sig själv, då klipper du heller inte bort nyproducerad päls.

Tack för svar. Jag tycker han svarar bättre på B-vitamin än foderjäst, men har hört att foderjäst kan man ge året om, vilket man ju inte bör göra med B-vitamin. Är B-vitamin mer koncentrerart?

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 660
Senast: LovingLife
·
Hästvård Hej! Varje höst och vår går min häst "ned sig" i samband med pälssättning /fällning. Hans patellaupphakning kommer tillbaka (är näst...
2
Svar
22
· Visningar
3 785
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 989
Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 164
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024