Fäller NU vid 12 minus

karolinakempe

Trådstartare
Hej min häst har börjat fälla nu mitt i vintern förstår inte varför.
är det någon som kan tänka sig varför?
Han har även börjat bocka massor i början av rid passet (tänkte att det hade med att han får så mycke mat nu och hade överskotts energi) men jag är lite orolig nu.
allt började när det blev kallt för 4 dagar sedan.
Finns det någon förklaring till detta?

Sv: Fäller NU vid 12 minus

Många hästar börjar fälla nu, det har ju med ljuset att göra när de börjar fälla.
Min fjording började alltid fälla runt jul medans de hästarna jag har nu börjar fälla något senare.

Temperaturen har inte så mycket med fällningen att göra, det styrs av ljuset. Och visst börjar det bli lite ljusare nu efter jul?:)

Bockningarna kan däremot ha med temperaturen att göra, många hästar blir ju lite piggare när det blir kallt. Det kan kanske även ha med fällningen att göra, de kan ju bli lite känsligare då.

Tack för denna tråd. Jag har verkligen börjat bli gråhårig nu när pålle börjat fälla lika mkt som på våren. Hon har gjort det ett par veckor nu och jag har funderat på hormonfel och allt annat elände (såklart).

Någon sa till mig att skimmlar fäller mer än andra hästar. Är detta sant eller en myt?:confused:

KL.
Min bästa väns häst fäller också MASSOR nu.
´
Det har med ljuset att göra och är ingenting konstigt.

Vår fjording börjar fälla nån dag efter jul och börjar sätta nån dag efter midsommar:eek:
Så i sept-okt har han full vinterpäls.....= svettigt

2 av mina började fälla innan jul, det är normalt som flera skrivit, fällningen styrs av att det blir ljusare ute.

Många hästar blir även pigga när det är kallt och hög luft, du är inte ensam om att ha fått en "bockmaskin".

Efter jag borstat min islandskille har jag en pälshög som skulle räcka för hårtransplantationer till en hel kull nakenhundar :D Vi snackar drivor av päls. Jag var också orolig att något var fel.

Tack för denna tråd. Jag har verkligen börjat bli gråhårig nu när pålle börjat fälla lika mkt som på våren. Hon har gjort det ett par veckor nu och jag har funderat på hormonfel och allt annat elände (såklart).

Någon sa till mig att skimmlar fäller mer än andra hästar. Är detta sant eller en myt?:confused:

Några av hästarna här hemma har också börjat fälla rejält, faktiskt är det skimmeln och isabellen som fäller mest just nu tror jag...
När vi hade en liten svartskäck hemma så upplevde jag iaf att han började med den ena färgen före den andra, vill minnas att det finns en tråd och just det där i våras.

tack för alla svar.
fick också höra hormons rubbning då det bara är min som fäller i stallet.skönt att hösa
tack tack

Efter jag borstat min islandskille har jag en pälshög som skulle räcka för hårtransplantationer till en hel kull nakenhundar :D Vi snackar drivor av päls. Jag var också orolig att något var fel.

:rofl::rofl::rofl:

Fälla kan de absolut göra redan nu. Att hon bockar eller verkar egergisk kan ju även det bero på att det blir ljusare (även kallat "vårkänslor") men kan ju också vara en reaktion, att hon kanske blir känslig vid fällning. Jag hade börjat ge b-vitamin för att underlätta för henne. Det kan minska "känsligheten".

När vi hade en liten svartskäck hemma så upplevde jag iaf att han började med den ena färgen före den andra, vill minnas att det finns en tråd och just det där i våras.

Detta har jag också upplevt med skäckar. Samt att hästar med vita tecken fäller mest av det vita också.

Kommer du ihåg vad denna tråd hette, så man vet vad man ska söka på?

Min snart-9-månader gammal fölunge har också börjat fälla. Hon går med sin mamma på lösdrift så de om några ser ju alla förändringar i mörkret och ljuset under hela dygnet.

Min häst fäller också, pyttepyttelite. Är bara glad för det ja, slippa den jobbiga tjocka pälsen som är så svårskött.

Går den täckad mycket? om den är för varm under täckena börjar den tillslut fälla pälsen pga det.

ang. energi och bockningar osv är det vanligt att de blir i gasen när det är kallt.

Jag kan tänka mig att det här med fällningen på ljusa hästar eller att skäckarna fäller på ljusa delar först kan bero på två olika saker:

- vitt och ljusa färger absorberar mer ljus, mörka färger reflekterar. Pälsfällningen är ljusstyrd till stor del, (D-vitaminbildning i huden?) kanske därför ljusa hästar startar fällningen först. De får ju större påverkan av mindre mängd ljusstrålning än en mörk häst.

- ljusa strån syns mer överallt. Ljusa färger gör ju att stråna framstår som både grövre och tjockare, ger intryck av mer päls. Det tycker jag stämmer på mina iaf. När jag tex klipper den ljusa känns det som jag får en mkt större hög päls än när jag klipper en av de mörka som också sätter mkt.

Suttit och sökt nu en stund.. minns inte vad den hette och hittar den inte heller tyvärr :(

Min pålle har gått från att aldrig ha täcke till att ha täcke när det är som kallast/blötast. Det påverkar säkert fällningen. Men jag tror att det mesta beror på att vi äntligen går mot ljusare tider :)

Lika lugn och stabil som vanligt dock. På ridskolans halvblod märks det däremot tydligt att de blir spralligare av kylan. Särskilt ponnyerna kastar av ungarna i parti och minut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
856
Senast: Lillkin
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 294
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!