Fallen mankam, varför?

Sv: Fallen mankam, varför?

Jag har sett det på några äldre New foresthingstar, bl a Smedhults Cavat RNF 44 och Claestorps Master Mariner RNF 36, båda efter Merrie Master RNF 11. Båda dessa hingsar hade rejäla nackar, de var högt tävlade och mycket ridna och båda "tappade" mankammen på äldre dagar. Jag tror på lilstars teori om att musklerna blev "uttänjda" på äldre dar när dessa herrar slutade ridas/tränas regelbundet.
Ingen av dessa hingstar visade några cushing-symptom.

Hlsn Helena

Är ingen expert på området men som jag har förstått det har det genetiska orsaker som förvärras/förbättras av fodring, ålder, träning etc.

Ang "din" ras, PRE så är det en exteriör defekt som man ser rätt så allvarligt på, hästar med denna defekt ( beroende på omfattningen av det och fördelar för övrigt) avlar men inte gärna på och de döms ner ordentligt i utställningar.
Defekten är som sagt ärftlig men går att avla bort med genomtänkt avel.

Jag har läst en intervju med Miguel Angel de Cárdenas, grundare och ägare av ett av de mest kända PRE stuterierna, Cardenas stud, där han just talar om denna defekt.

En av Cardenas allra första och mest kända hingstar hette Bilbaino III,

Bilbaino.jpg

han var en fantastiskt vacker hingst som läven lämnade fantstiska avkommor, 2 av dessa plockades ut för att efterträda honom och det var Vasallo II och Valido.

Valido blev spansk Champion 1983
validoV.jpg

Vasallo II var champion in the Feria del Campo del Madrid in 1972. Han fick de högsta poängen i the Libro de Meritos de ANCCE (LIMPRE), och var Champion of Champions in Jerez in 1978.
d_vasallo.jpg

Bilbaino hade dock som defekt att han, när han blev gammal, fick en så kallad fallen mankam denna defekt nedärvde han också tyvärr och detta gjorde att Miquel ett år valde att ta bort alla avkommor som hade ärvt denna defekt, sammanlagt 12 st trots att de hade många andra stora kvaliteter.

Hans son Valido hade dock själv i sin tur en väldigt stark nacke och han och Vasallo som hade en fantastisk trav fick därför bli efterträdare till Bilbaino och dessa hingstar tog med sig många av Bilbainos kvaliteter men inte hans svagheter.

Att slakta friska hästar kan tyckas väl drastiskt men det visar oss lite av hur pass "allvarlig" defekt detta anses vara inom PRE aveln.

Senast ändrad:

KL
På äldre Welsh Mountain hingstar kan man se fallande mankammar. Minns sista gången jag såg elit hingsten Twyford My Man i levande livet, hans mankam låg nästan dubbelvikt. Inget man kallar defekt i WM världen vad jag vet. Har aldrig sett det på en yngre hingst (läs under 18 år )

Jo jag har förstått att det är en allvarlig deffekt på PRE. Har dock bara sett en eller ett par som har det (på bild) , alla med väldigt kraftiga nackar.

Om det är något som kan uppkomma först på äldre dagar ger det ju ett problem iom att hingsten, som du själv skrev, kan ha varit i avel många år innan det upptäcks.

Att slakta friska fina individer lät vidrigt i mina öron f.ö. Däremot kunde man ju valt att inte avla på dem med alt. kastrera om man vill vara drastisk ...men men ..

*till alla*

Kan man generellt säga att kraftiga nackar löpåer större risk (kanske bara dem som löper risk öht?) att få problemet än tunna nackar typ. arab? Innebär det något obehag/problem för hästen i övrigt eller är det ett rent skönhetsfel?

Att slakta friska fina individer lät vidrigt i mina öron f.ö. Däremot kunde man ju valt att inte avla på dem med alt. kastrera om man vill vara drastisk ...men men ..

*till alla*

Jo jag kan hålla med men jag fick känslan av att en stor del av dessa hästar som slaktades var ston och eftersom ett PRE sto i spanien på 60-70 talet när detta gjordes ( och även till stor del idag) inte har något annat värde en avelsvärdet såg man väl ingen poäng i att ha dem kvar.
Som sagt jag tycker också att det är drastiskt men jag nämde det bara för att betona hur pass allvarlig defekt inom PRE man anser det vara. Idag låter man nog helt enkelt inte hingstarna som har tendensen gå i avel, stona beror det nog på beroende på uppfödare.

Kan man generellt säga att kraftiga nackar löpåer större risk (kanske bara dem som löper risk öht?) att få problemet än tunna nackar typ. arab? Innebär det något obehag/problem för hästen i övrigt eller är det ett rent skönhetsfel?

Jag har faktiskt sett även en klenis ha det men där undrar jag om det inte var en skada, annars är det nog till viss del som du säger.
Dock behöver grov nacke och fallen mankam inte hänga ihop. Hästen kan ha en grov nacke men samtidigt så kallad stark nacke.
De som brukar få fallen mankam har liksom som en extra valk ovanpå nacken som senare är den som faller även denna "valk" räknas som en defekt hos PRE .

Obehag eller ej kan jag inte svara på men jag skulle gissa att en ordentligt fallen mankam inte är sådär jätteskön att släpa runt på

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
343
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 090
Senast: hastflicka
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V