Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vår isis som var hingst tills han var 7 år (hade hingstnacke) fick så när han var fet. O det var mycket svårt att få bort. De lagrar fett under mankammen (ungefär som vissa kvinnor har ridbyxelår trots att de kan vara småla så går det inte bort).
Han hade sitt i flera år. Sedan kom det en hingst på gården o isisen hade inte ro att äta utan sprang fram otillbaka o vaktade sin flock...
Efter några veckor var han smal (o musklad) o efter ytterligare någon vecka så hade han förbrukat sin fettreserv i nacken. Den har inte kommit tillbaka då vi inte tillåtit honom bli så fet igen.
Fenomenet är också vanligt att se på hingstar som arbetats hårt för att sedan ställas av när de är äldre... då börjar halsen växa...
*kl*
Kan vara så att jag misstar mig, men jag tror att det var här någonstans jag läste det, med bilder och allt.![]()
Jo den föll åt sidan o nej han hade inte haft fång.
Har för mig detsamma, men kan tyvärr inte minnas när/var?
va e cushingsymptom ?
Cushings syndrom (cancer i hypofysen) är en sjukdom som kan drabba gamla hästar. De mest uppmärksammande symptomen att hästen har drabbats, är att den inte fäller sin vinterpäls, utan har lika tjock päls året om, ofta lockig. Den dricker och kissar mycket, är hängig, mager med hängmage och den blir känslig för fång. En drabbad häst kan aldrig tillfriskna men kan leva i många år med rätt vård och ev. medicinering, vilket avgörs i varje enskilt fall av veterinär. Grundorsaken till symptomen är att ämnesomsättningen inte fungerar som den ska.