Fallen mankam, varför?

TwiggyM

Trådstartare
Jag undrar lite över det här med fallen mankam- när nacken (ofta kraftig sådan) faller åt sidan. Existerar det på alla raser eller bara en del? Hur uppkommer det? Är det ärftligt? Går det att få bort, få bättre?

Vet väldigt lite om det. Berätta gärna det ni vet.

Sv: Fallen mankam, varför?

Tar och prenumenerar på tråden för är också väldigt nyfiken! Jag själv har bara sett fallna mankammar på PRE och russ. Nsv bruks skulle jag kunna tänka mig att det är vanligt men jag har aldrig sett det på dom, även de riktigt gamla hingstarna med späckhalsar.

Men en intressant fråga är det!

Jag vet inte mycket om det alls. Kan bara berätta om min lilla erfarenhet.

Hade hand om en Islänning som var gammal, de visste inte exakt hur gammal. Han var vanvårdad och hade inte fått varken mat eller motion som han skulle. Hans mankam hängde extremt! ca 2 dm... Men när han fick mat utevistelse och lugna promenader så reste den sig eftersom. Blev dock aldrig helt bra och avlivades efter ca 2 år pga tandproblem.

Vår isis som var hingst tills han var 7 år (hade hingstnacke) fick så när han var fet. O det var mycket svårt att få bort. De lagrar fett under mankammen (ungefär som vissa kvinnor har ridbyxelår trots att de kan vara småla så går det inte bort).
Han hade sitt i flera år. Sedan kom det en hingst på gården o isisen hade inte ro att äta utan sprang fram otillbaka o vaktade sin flock...
Efter några veckor var han smal (o musklad :)) o efter ytterligare någon vecka så hade han förbrukat sin fettreserv i nacken. Den har inte kommit tillbaka då vi inte tillåtit honom bli så fet igen.

Fenomenet är också vanligt att se på hingstar som arbetats hårt för att sedan ställas av när de är äldre... då börjar halsen växa...

Jag har sett det på lite olika raser. Något kallblod, ett russ, nån welsh, en liten ponnykorsning med okänd stam osv.

Alla har varit lättfödda och flera har haft ett lite "cushingsbetonat" utseende och varit äldre. Kan det ha något med saken att göra kanske?

När du säger det hade vårat gammelruss det o hon hade alla cushingssymptom när vi tog bort henne i våras.

Har någon en bild? Är inte hundra på vad som menas så det vore intressant att se.:laugh:

Fångnacke har jag hört det kallas. Kanske pga att det handlar om just 'fettreserver'?

Vår isis som var hingst tills han var 7 år (hade hingstnacke) fick så när han var fet. O det var mycket svårt att få bort. De lagrar fett under mankammen (ungefär som vissa kvinnor har ridbyxelår trots att de kan vara småla så går det inte bort).
Han hade sitt i flera år. Sedan kom det en hingst på gården o isisen hade inte ro att äta utan sprang fram otillbaka o vaktade sin flock...
Efter några veckor var han smal (o musklad :)) o efter ytterligare någon vecka så hade han förbrukat sin fettreserv i nacken. Den har inte kommit tillbaka då vi inte tillåtit honom bli så fet igen.

Fenomenet är också vanligt att se på hingstar som arbetats hårt för att sedan ställas av när de är äldre... då börjar halsen växa...

Fast den föll väll inte åt sidan (låter annars som vanlig "fångnacke")? TS pratar ju om mankam som faller åt sidan.

*kl*

Fanns det inte en tråd för ett tag sedan med någon som hade en häst/ponny med extremt hängande mankam? Såg nästan groteskt ut, men blev bättre med tiden.
Kan vara så att jag misstar mig, men jag tror att det var här någonstans jag läste det, med bilder och allt. :idea:

*kl*
Intressant läsning fortsätta gärna fylla på. Jag har inte sett det live utan endast på bild men blev lite nyfiken på orsaken som jag aldrig hört.

guosnaec.jpg

(ganska grov bild från http://www.equiandalusian.com ...vet inte hur man länkar till bild. Dock kan det vara mycket mindre än på bilden.)

va e cushingsymptom ?

Cushings syndrom (cancer i hypofysen) är en sjukdom som kan drabba gamla hästar. De mest uppmärksammande symptomen att hästen har drabbats, är att den inte fäller sin vinterpäls, utan har lika tjock päls året om, ofta lockig. Den dricker och kissar mycket, är hängig, mager med hängmage och den blir känslig för fång. En drabbad häst kan aldrig tillfriskna men kan leva i många år med rätt vård och ev. medicinering, vilket avgörs i varje enskilt fall av veterinär. Grundorsaken till symptomen är att ämnesomsättningen inte fungerar som den ska.

+ en länk på engelska
http://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome.htm

Överlag funderar jag på om en av ridskolan ponnyer har cushings. Hon är bara 13 år men är i stort sätt långhårig året om nu. Nu drabbades hon helt plötsligt av fång förra veckan mitt upp i allt.

Jag har sett det på två welshkorsningar (B-ponnyvalacker) den ena hade varit tjock men förra ägaren hade bara låtit honom sto och dragit ner på maten. Den nacken hängde ganska mycket men jag tror att den rätade ut sig när han började ridas regelbundet. Den andra ponnyn hade inte hängnacke men väl en rejäl späcknacke som var på gränsen till att lägga sig. Det hindrades genom mindre bete och mer träning.

Jag har läst någonstans att om nacken hänger på sidan beror det på att musklerna är förstörda eller uttänjda för att det blev för tungt att hålla upp. Kan det stämma?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
343
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 090
Senast: hastflicka
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V