Falkenberg

F

frolic

Varför rider Niklas Piece of Hope? och Barcelona T?

Måste man inte ha ridit 2 CNC* innan man startar CCI? Ser att där är flera som inte ridit * alls innan. Iallafall inte genomfört en... :confused:

Sv: Falkenberg

Har det inte alltid varit så??? Att heter man något man känner till så får man göra som man vill :smirk:

är det inte så att man behöver inta kvala som ekipage utan ryttaren kan ha kvalat på en annan häst och hästen med en annan ryttare... :idea: eller är jag ute och cyklar :confused:

rayspool skrev:
Har det inte alltid varit så??? Att heter man något man känner till så får man göra som man vill :smirk:

Fast det var jag som var otydlig. frågan ang kval tänkte jag inte på N utan på några andra "mindre rutinerade" ekipage som INTE kvalat varken ihop eller var för sej.

Ang N är jag bara nyfiken varför han rider just de hästarna? Ingen som vet?

*suck* skulle ju åkt dit om jag hunnit...

Jag hade för mig att det är ekipage som ska kvala....

Niklas rider de hästarna för att ägarna bett honom givetvis, Barcelona har han tävlat ett par gånger nu, med mkt bra resultat.
Kan vara bra med ryttarbyte ibland och bättre ryttare hittar man knappast. :)

Nä det är bara till SM och andra mästerskap liksom *** som man måste kvala tillsammans.

Annars är det fritt att bara byta ryttare om var för sig är kvalade

Men verkligen Barcelona T kvalad för att gå CCI??

Jag tror att det är många hästar som inte är kvalade för att gå denna tävlingen som startar nu.

Har faktiskt för mig att man måste ha ridit två CIC* för att rida CCI*?? Någon som vet mer exact?

Skall kolla i TR!

rayspool skrev:
Nä det är bara till SM och andra mästerskap liksom *** som man måste kvala tillsammans.

Annars är det fritt att bara byta ryttare om var för sig är kvalade

Inte iår. Iår är det fritt fram att rida även om man inte kvalat ihop. Regeländring som bara står på hemsidan, inte i TR.

rayspool skrev:
Men verkligen Barcelona T kvalad för att gå CCI??

Jag tror att det är många hästar som inte är kvalade för att gå denna tävlingen som startar nu.

Har faktiskt för mig att man måste ha ridit två CIC* för att rida CCI*?? Någon som vet mer exact?

Skall kolla i TR!

Eftersom Barcelona är min häst kan jag ju svara. Barcelona har gått ett antal * felfritt, dessutom red jag henne själv felfritt i CIC* i Falkenberg för ett par år sedan. Man behöver inga kval för * klass oavsett om det är en CIC eller CCI utan förbundet tar ut dom ekipage som antas klara av klassen.

Dessutom leder hon efter dressyren och terrängen med 45 straff :banana: :banana:

Så man får väl anta att hon klarade av det :smirk:

VII – QUALIFICATION OF COMPETITORS & HORSES (Art.506) 1 Jan 2003
Note-Interim provision: Competitors and Horses that have competed in the 3 calender years preceding an event at a certain level are automatically qualified to compete at the same level in the new system.

Level of qualifications Listed competitions
CCI1*/CCIO1*
Horses and Riders must be certified as competent to take part by their NF

Alla nöjda!! :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Såg att "ni" ledde efter dressyren, jättekul att även terrängen gick bra. Bara banhoppningen kvar då ! :)

Heja heja heja!
Hoppas allt går vägen i banhoppningen! Så damen behagade hoppa gravarna idag? hehe....

Fast det är ju inte hela sanningen för kvalen då var ju 4st godkända kval om man var kvalad enligt de reglerna så var man kvalad:

1.6. The qualification for a specific type/level of competition is obtained by achieving the qualifying results set out in Art. 506.2/3/4 below. All such results must be obtained within the calendar year of the type/level to be attempted and/or the two previous calendar years (modif. Jan. 04).

1.7. Once a horse or rider has obtained one qualifying results at a specific type/level of competition, he remains qualified to compete again (without further qualification) at the same type/level or to use that qualifying result to compete at a higher level for the rest
of the calendar year and two further calendar years. If there have been no further
qualifying results at the same type/level in that period, he may, for the next 12 months after that, renew the qualification by achieving two further qualifying results at the same level at CNC or CIC. He then remains qualified to compete again, without further
qualification, at the same type/level or to use the qualification to compete at a higher level for the rest of the calendar year and two further calendar years. (modif. 1st Jan 05).

Example: Once a horse has achieved a qualifying result in a CCI 3* he can compete in another one
many years later with two further qualifying results in CNCs. If however he wishes to compete at a CCI 4*
when his qualification has run out at the end of the two year period, he must renew his whole qualification,
including another CCI 3*. (modif. 1st Jan 2005)

2. Three Day Event Competitions (CCI/CCIO)
Level of qualifications Listed competitions

CCI 1*/CCIO 1* Horses and Riders must be certified as competent to take part by their NF.

CCI 2* /CCIO 2* 2 qualifying results must be achieved out of any of the following competitions:
- CNC to be certified by NFs of at least the same star level (two star)
- CCN to be certified by NFs of at least the same star level (two star)
- CIC 2*
- CCI 1*
- CCIO 1*
- CH 1*
In addition 1 further qualifying result must be achieved out of any of the following competitions:
- CIC 2*
- CCI 1*
- CCIO 1*
- CH 1*

CCI 3* /CCIO 3*
2 qualifying results must be achieved out of any of the following
competitions:
- CNC to be certified by NFs of at least the same star level (three star)
- CCN to be certified by NFs of at least the same star level (three star)
- CIC 3*
- CCI 2*
- CCIO 2*
- CH 2*
In addition 1 further qualifying result must be achieved out of any of the following competitions:
- CCI 2*
- CCIO 2*
- CH 2*

För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande resultat minst genomfört:
90 Grönt kort + fälttävlansmärke I
100 Två 90 klasser
CNC* Tre 100- klasser + fälttävlansmärket steg II
CNC** två CNC*
CNC*** en CNC**
CCN* två CNC*
CCN** två CNC**samt en CCN*
CCN*** två CNC*** samt en CCN**

Kvalificeringsperioden är två år!

Har hästen gått 2st godkända * förra året så är det ju grönt, eller 4st för tre år sedan.

Inget emot dig personligen men det är tyvärr ofta som icke kvalade hästar startas. Att din häst skulle klara av det tror jag mkt väl, men regler finns ju. Och vissa behöver inte följa dem medan andra måste.

rayspool skrev:
Inget emot dig personligen men det är tyvärr ofta som icke kvalade hästar startas. Att din häst skulle klara av det tror jag mkt väl, men regler finns ju. Och vissa behöver inte följa dem medan andra måste.
Man fick skicka in en intresse anmälan sen kollade anna hassö och jan jönsson om man var tillräckligt "bra" för att starta och de vet väldigt bra vilka som klarar áv de!!!!

Om du läser vad jag skriver så har hon varit kvalad sedan år 2000. Hon har upprätthållit sina kval med att genomföra sina tävlingar hela tiden ända fram till nu och nu har hon genomfört ett kval till som räcker detta året och 2 år framåt. Så i princip behöver hon inte starta förrän om 2 år igen för att upprätthålla sina kval.

Så än sedan om det förr var 4 st * kval till CIC/CCI*??? Hon hade ju då redan genomfört CIC*och innan där mängder av godkända kval i medelsvår klass (eftersom det inte hette * då) och eftersom man är kvalificerad om man genomfört samma klass så vad är problemet??

Dessutom så har dom ju tagit bort kvalreglerna för * klass och förbundet tar ut dom som dom anser klara av klassen.

Tro fan det då spelar roll om man heter Niklas Lindbäck eller Anna Anderson som har ridit en * klass i hela sitt liv.

Du om någon borde väl ändå förstå det :smirk:

quigley skrev:
Man fick skicka in en intresse anmälan sen kollade anna hassö och jan jönsson om man var tillräckligt "bra" för att starta och de vet väldigt bra vilka som klarar áv de!!!!

Men hallå klantarsel!! Kunde du inte sett till att hoppa rätt hinder :D

Såg jättefint ut annars, synd :(

Pooh skrev:
Såg att "ni" ledde efter dressyren, jättekul att även terrängen gick bra. Bara banhoppningen kvar då ! :)

He he, ja banhoppningen är ju Barcans bästa gren vilket inte Nicke riktigt ville lita på så tyvärr ville han hjälpa henne lite för mycket och kom fel in i kombinatonen , rev hinder A och stannade på B. Jag sa till honom att det är bara att galoppera på för hon backar av själv men det är inte så lätt att tro på det när man suttit på hästen 2 gånger innan och enbart hoppat 1m :D

Men dom var jätteduktiga iallafall även om jag först var besviken att han inte vann så efter ett tag så släpper det och jag kan glädja mig åt den perfekta terrängrundan han gjorde istället. Tyvärr var det en dansk som vann istället och det var ju lite retligt :p

quigley skrev:

Stämmer!! Och en hel del fick inte rida just därför att deras kval inte räckte till :angel: Jag skickade in Barcans fullständiga kval som man var tvungen att göra och hon fick komma till start.

Är det någon som har kommit in på Falkenbergs resultatfiler.Har försökt ifrån flera datorer men det fungerar inte...
Någon som vet hur det gick för Tobbe och Undulette?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: Mabuse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 427
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar