Falkenberg

Sv: Falkenberg

Antar att det är för att kvala hästen till Breeders! C är ung o behöver säkert hjälp når det strulat i terrängen. Samma sak borde ryttaren av Lady of Leonesse göra! tråkigt att inte få se den i finalen.... Förvånade mig över att inte hälften av ekipagen utförde fri skritt, det fanns många som inte ens längde 1 dm på tygeln. Tråkigt när 60 ekipage ligger inom 15 straff efter dressyrprovet!

N L ska rida L of L i Skurup, lätt klass i helgen...

Japp, den * blev mer eller mindre en ren dressyrtävling...tråkigt när det i stort sett BARA ska avgöras där.

Birke skrev:
. Samma sak borde ryttaren av Lady of Leonesse göra! tråkigt att inte få se den i finalen....
Du kanske missade att nessan var med i falkenberg utan att tävla för att ryttaren med sin andra ska träna för N L och N L ska även rida nessan!

Även om Birke var i Falkenberg, är det väl inte säkert att h*n var i stallarna och då skulle veta det..?

Våra hästar stod i samma stall som dem, & jag såg inte L of L förrän vid fyra på söndag eftermiddagen...

Senast ändrad:

Lånar din knapp

Vill bara säga stort grattis till Udden ryttarna, Linda 6:a, Marie S 9:a och Sara 13:de.

Jag var bara o tittade i Falkenberg. Aldrig att jag skulle gå in i ett tävlingsstall! Hur skulle det se ut om alla åskådare gick omkring bland okända hästar. Jag har lite avel o vill verkligen inte ha med någon smitta hem eller utsätta dessa fina tävlingshästar för något. Jag har sett Nessan på några tävlingar o ser att det inte fungerar på * klass efter ryttarbyte ( inget ovanligt) men eftersom hästen har vunnit 2 årgångsfinaler vore det synd om den skulle missa 6 årsfinalen som går i ** Att ta över efter duktiga unghästutbildare när man är 13-18 år kan inte vara så lätt även om dessa båda grabbar är med i juniorlandslaget men ursäkta om man råkar se att allt inte stämmer mellan ekipagen. Jag ska hålla mina åsikter för mig själv!

Det är väl inte så konstigt om en 13-åring lämnar bort sin häst till en mer rutinerad ryttare om det strulat lite. Snarare väldigt klokt!

Fio som ridit internationellt och ***-ft gör ju precis samma sak, och vad jag har fattat så är hon inte 13 år :angel: ;)

Shudde skrev:
Det är väl inte så konstigt om en 13-åring lämnar bort sin häst till en mer rutinerad ryttare om det strulat lite. Snarare väldigt klokt!

Håller med om att det inte är konstigt. Men har någon sagt att det är konstigt? Ibland undrar jag HUR folk läser?

Jag tillhör också de nyfikna som ibland undrar när någon häst bytt ryttare. Kan ju vara ägarbyte, skola, problem .. jag vad som helst. :idea:
Ft-världen är ju så pass "liten" ändå :angel:

Senast ändrad av en moderator:

och jag undrar hur du läser/tolkar?

Jag menade inte att någon sagt att det var konstigt. Mer i allmänhet att det inte var så konstigt eftersom det nu har strulat. ;)

Klart att folk är nyfikna, det är vi väl alla.

Ibland har folk en tendens att övertolka saker som verkar övertolkade härinne. Men det är väl nackdelen med internet. :angel: ;)

Hej! Ryttare som genomfört msv A eller idag motsvarande CNC ** behöver ej kvala som ekipage så länge hästen är kvalad för start. har du inte genomfört en godkänd ** får du ej starta oavsett, du måste kvala tillsammans med hästen, undantagsfall är mästerskap, lägst SM, gäller alltså ej DM, där man kan ha kvalat på "vart sitt håll". ;)

Binsan skrev:
Hej! Ryttare som genomfört msv A eller idag motsvarande CNC ** behöver ej kvala som ekipage så länge hästen är kvalad för start. har du inte genomfört en godkänd ** får du ej starta oavsett, du måste kvala tillsammans med hästen, undantagsfall är mästerskap, lägst SM, gäller alltså ej DM, där man kan ha kvalat på "vart sitt håll". ;)

Nu är du ute och cyklar!

SM och *** klass måste alltid häst och ryttare kvalat tillsammans, där går det inte att kvala var för sig.

I alla andra klasser får man kvala var för sig dvs ryttare för sig och häst för sig och sedan tävla tillsammans i tex *

varför e d sån diskusion om vilka hästar nicke rider o om han e kvalad eller inte..ni borde väl veta att nicke absolut e kvalad...eller??ingen koll verkar d som...

olgaklara skrev:
Nu är du ute och cyklar!

SM och *** klass måste alltid häst och ryttare kvalat tillsammans, där går det inte att kvala var för sig.

I alla andra klasser får man kvala var för sig dvs ryttare för sig och häst för sig och sedan tävla tillsammans i tex *

Nja nu är du också ute och cyklar :angel:
Iår (förmodligen bara i år) så behöver ekipage INTE kvala ihop till SM. Var för sig räcker.
Min dotter utnyttjade det på JSM iår när hennes egen häst blev skadad.
Det var dock flera telesamtal innan det var klart.

Mrs L skrev:
varför e d sån diskusion om vilka hästar nicke rider o om han e kvalad eller inte..ni borde väl veta att nicke absolut e kvalad...eller??ingen koll verkar d som...

handlar inte bara om Nicke här...
och i vissa fall ska ekipage ha kvalat ihop så är det..
sen ser man mellan fingrarna ibland när det är kända ryttare

Mrs L skrev:
frolic har ju redan klargjort att h*n inte ifrågasatte Niklas kval utan var nyfiken på varför han red de ovannämnda hästarna. Kvalfrågan gällde helt andra ryttare som inte har (och inte bör) namngetts här.

Ingen koll verkar det som... :smirk: (obs! Sarkasm..)

Idasagare skrev:
Nja nu är du också ute och cyklar :angel:
Iår (förmodligen bara i år) så behöver ekipage INTE kvala ihop till SM. Var för sig räcker.
Min dotter utnyttjade det på JSM iår när hennes egen häst blev skadad.
Det var dock flera telesamtal innan det var klart.

Fast läser man TR så står det klart och tydligt att ekipage skall kvala tillsammans till SM, dvs mom 410!! Eller är det inte så ??

citat:

Fälttävlans-SM Juniorer 2005
CNC* Endagstävling över två dagar
Reglemente enligt TR IV 2003 men med specialbestämmelser enligt nedan:
Kvalifikation
Som kvalificering för Svenska Mästerskap gäller samma kvalificering som krävs för den klass i vilken mästerskapet avgörs.

Fälttävlans-SM Unga ryttare 2005
Unga Ryttare: CNC** Endagstävling över två dagar.
Kvalifikation
Som kvalificering för Svenska Mästerskap gäller samma kvalificering som krävs för den klass i vilken mästerskapet avgörs.

Fälttävlans-SM Seniorer 2005
CNC*** Endagstävling över två dagar.
Kvalifikation

Mom 410
Följande text utgår femte raden nedifrån sidan 12.
Undantag: För start i ***nationell klass samt alla SM-klasser krävs kvalificering för ekipage, dvs ryttare och häst tillsammans.

Lydelsen nuvarande sidan 12 sista raden osv:
Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet.

För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande resultat minst genomfört:
90 Grönt kort + fälttävlansmärke I
100 Två 90 klasser
CNC* Tre 100- klasser + fälttävlansmärket steg II
CNC** två CNC*
CNC*** en CNC**
CCN* två CNC*
CCN** två CNC**samt en CCN*
CCN*** två CNC*** samt en CCN**

Vad gäller CNC** och uppåt kan kvalifikation också uppnås på CIC eller CCI tävlingar varvid samma stjärnstatus som anges ovan skall gälla för de kvalifice-rande resultaten oavsett om det är i nationell eller internationell klass som det kvalificerande resultatet uppnåtts.
Som kvalificering för Svenska mästerskap gäller samma kvalificering som krävs för den klass i vilket mästerskapet avgörs.

olgaklara skrev:
Fast läser man TR så står det klart och tydligt att ekipage skall kvala tillsammans till SM, dvs mom 410!! Eller är det inte så ??

Mom 410
Följande text utgår femte raden nedifrån sidan 12.
Undantag: För start i ***nationell klass samt alla SM-klasser krävs kvalificering för ekipage, dvs ryttare och häst tillsammans.

Det står ju att den texten utgår. Alltså gäller den inte, det krävs inte att ekipaget är kvalat tillsammans. Eller är jag ute & snurrar?

olgaklara skrev:
Fast du gjorde samma sak som Bosse Ö dvs du läste TR inte uppdateringarna på webben . :crazy:
DÄR står det som Aicha citerar ur.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: Mabuse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar