Fåglar i stallet

E

Emelie3

Vi har ett stort problem, finns mängder med småfåglar i vårt stall, det är liksom inte 1-2 och 50 stycken säkert :eek:. Och som väntat är det ju ingenting man vill ha, så hur gör ni för att undvika dessa små djur i stallet?

Hos en kompis har man satt upp ett stort draperi i varje fönster och dörr och det funkar ju hyfsat, men hur gör ni andra? (:

Hoppas den ligger rätt, anläggningsutrustning tänkte jag... :angel:

Sv: Fåglar i stallet

Har köldridåer för alla öppningar. Har tagit bort småfåglar med 100%.

Vet inte om jag drömt, men ska man inte se till att fåglarna flyttar? Svalorna som bor hos oss är det ingen som bryr sig om. Nåt om hygienen?

Delvis KL
Av smittskydds skäl ska man inte ha vilda fåglar i stallen. Detta har lett till att just ladusvalorna är på väg att närma sig utrotning.
Men med tanke på smittorna och fågelinfluensan så finns rekommendationerna kvar att man inte ska fågalar i stallarna och att man ska riva ner svalbon innan de börja häcka.

Vi har ett stort problem, finns mängder med småfåglar i vårt stall, det är liksom inte 1-2 och 50 stycken säkert :eek:. Och som väntat är det ju ingenting man vill ha, så hur gör ni för att undvika dessa små djur i stallet?

Hos en kompis har man satt upp ett stort draperi i varje fönster och dörr och det funkar ju hyfsat, men hur gör ni andra? (:

Hoppas den ligger rätt, anläggningsutrustning tänkte jag... :angel:

Jag har ett liknande problem, men inte värre än min kompis stall där fåglarna bygger bostäder:angel:
Jag håller stallet stängt, har så bra luft så det är inte direkt i stort vädringsbehov som många andra stallar kan vara, däremot så är jag beredd att jaga fåglar om de tar sig in i stallet om jag ngn gång har dörren öppen.

Fågelinfluensan... känns kraftigt överdriven och knappast något jag oroar mig för att våra hästar ska drabbas av. Andra smittor, vilka då?

Själv värnar vi om de ladusvalor som häckar i stallarna, det håller stallarna flugfria, och stallar fulla av flugor är verkligen äckliga.
Förstår inte alls hysterien över att inte ha småfåglar i stallet.

Fågelinfluensan... känns kraftigt överdriven och knappast något jag oroar mig för att våra hästar ska drabbas av. Andra smittor, vilka då?

Själv värnar vi om de ladusvalor som häckar i stallarna, det håller stallarna flugfria, och stallar fulla av flugor är verkligen äckliga.
Förstår inte alls hysterien över att inte ha småfåglar i stallet.

T ex salmonella, H5N1, newcastlesjuka m fl

fast när jag pratade med jordbruksverket och ultunas viltforskningsavdelning om detta ( inackordering var hysterisk och ville riva ner svalbona) så sa de att hästarna måste äta smittat bajs eller smittade fåglar för att få i sig detta. Fåglarna skiter inte där hästarna äter ,under varje bo har jag satt en hylla så skiten landar där och spolas bort vid vårstädningen .
Då smittorisken kändes föga sannolik och då flugorna stör mig och hästarna mer fick svalbona vara kvar och inackorderingen flytta ut!

Som sagt det finns saker jag oroar mig mer för vad gäller hästarna än detta, har aldrig hört om en häst som smittats i sverige av någon av dessa smittor , har du?

En mycket stor källa till smittspridning i djurstallar är det damm som blir av djuren. Även fåglarna dammar, kanske mer än hästarna. Det är inte heller bara för att hästarna kan smittas utan även människor och andra djur som vistas i stallet utsätts för smittan. Som i sin tur kan föra den vidare till andra stallar eller djur.

Va, menar du att du tillåter främmande djur i stallet? Vart tar det vägen med vårt snuskiga folk?
Jag trodde alla stall och ridhus var laboratorie-klassade med övertryck och garanterad sterilitet och att alla hästar och människor desinficerades vid in och utgång. Men ni har väl ändå förbjudit allt användande av naturliga ohygieniska materia såsom halm och hö? Hästar ska ha sin kontrollerade näring intervinöst 4 ggr/dygn i speciella automater enligt hälsoministeriets senaste bestämmelser. Dessutom ska dom vara försedda med ett högeffektiv andningsskydd om dom av någon anledning måste tas utanför stall och ridhusmiljön. Har ni inte sett påbuden? :confused:

Det lär ju t o m förekomma att det i vissa hem fortfarande lagas mat!!! Hur är dom föräldrar skapta som tar dessa enorma risker att deras barn ska smittas av någon bacill som gömt sig i de vidrigt äckliga råvarorna?

Så tills myndigheterna har utrotat alla varelser förutom dom som är till direkt nytta för våra medborgare, måste vi absolut hålla på alla trevliga restriktioner som vi välsignats med.
Ropen skalla, död åt djuren alla!!! När ska vi få slippa dessa hemska flygande bakteriehärdar som hemsöker oss varje vår? Fr a svalorna lär vara extra behängda med salmonella, H5N1, newcastlesjuka m fl, och ska därför dödas omgående.

Hjälp också till att sprida budskapet när ni åker utomlands! Det är utlänningarnas ohygieniska sätt att leva som orsakar alla dom infektioner och övriga åkommer vi fortfarande drabbas av.

Uscha ja, vart bär det hän med det svenska folket? :(

LIA

Vet ett stort stall där de hade problem emd fåglar, har förmig att ant*c*mex( el liknande) kom o fånga in de flesta o släpte ut dom nån annanstans.

Jag har ladusvalor i stallet. Höll på att snickra när de dök in. De satt på en takbjälke o kvittrade o brydde sig inte alls om att jag sågade o spikade. :)

De byggde senare bo o lade ägg. Tyvärr på ett ställe som inte överensstämde med mina snickarplaner. Jag lossade boet försiktigt o flyttade det en bit. De accepterade det o har nu ett gäng ungar som de matar för fullt. :bump:

Andra fåglar jagar de iväg, men mig bryr de sig inte om; de svarar om jag pratar med dem. De är urtrevliga o söta o får så gärna bo där. :love:

När det är dags för hästarna att komma in, så har de dragit till Afrika. :p

Vi har svalor i stallet och vi månar om dom! :love:
Räddade faktiskt livet på en unge som tagit sig ett ofrivilligt dopp i ponnyns vattenhink igår!
14068061.jpg

Katten är tillsagd att inte äta fågel och hon lyder! :eek:
Andra småfåglar håller vi kort...

Senast ändrad av en moderator:

Vi hade ladusvalebo uppe på lampan i foderrummet sist sommar. Fick tejpa för ljusknappen med silvertejp så ingen skulle tända och äggen bli hårdkokta. Hela sommaren fick vi famla i halvdunkel därinne, men äggen blev små fina bebisar i alla fall!!:love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 363
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar