Fågel? Modem-skrivmaskinhybrid?

Nu läste jag om lätet hos talgoxen, att den har många. "Tititu" är ju välbekant. :)

Ja fåglarna har ju olika varningsläten, de kan ha ett annat när de flyger och ytterligare ett annat när de spelar. Speciellt mesar och trastar tycker jag kan ha väldigt stor variation, trastarna gillar som sagt också att härmas. :)
 
Min tur igen! :bump:

Vad finns det för fågel som skrattar!? O_o
(Förutom kookaburran då, sådana har jag hört och det är garanterat inte en sådan. :D)

Ganska långsamt och smått hånfullt skratt, med lite täppt näsa? Högt och tydligt. (Tror den sitter ca 100 m bort på ett tak, ser ut som en långbent vattenfågel av något slag...)
 
Tänkte försöka spela in ljudet, men den lät inte längre när jag letat reda på någon lämplig apparat. Tog lite bilder istället, på fågeln som jag trodde var den som lät (jag vet inte om det var den), då hade den fått sällskap (därför den var tyst?) av en annan likadan och duvorna som satt runtomkring hade flytt fältet. Men när jag zoomar i bilden så ser det ut som ngt slags änder?! O_o (Om än lite stora kanske.)
Sitter de på skyhöga tak? Långt från vattendrag? Och skrattar? O_o
GGpIHa0.jpg
 
Tänkte försöka spela in ljudet, men den lät inte längre när jag letat reda på någon lämplig apparat. Tog lite bilder istället, på fågeln som jag trodde var den som lät (jag vet inte om det var den), då hade den fått sällskap (därför den var tyst?) av en annan likadan och duvorna som satt runtomkring hade flytt fältet. Men när jag zoomar i bilden så ser det ut som ngt slags änder?! O_o (Om än lite stora kanske.)
Sitter de på skyhöga tak? Långt från vattendrag? Och skrattar? O_o
GGpIHa0.jpg
hittade en gåsguide med läten:
https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/gass-kannetecken/
vitkindad kanske?? https://jagareforbundet.se/PageFiles/371/ljud_Vitkindad gas.mp3
140309_vitkindadgas_9563_500.jpg
 

Nej, tyvärr inte ens nära... Det lät verkligen som ett skratt! Ett långsamt, lite drygt, "Hö, hö, hö, hö, hö", typ. Fast inte riktigt ö, mer som en o-ö-korsning. :D

Och, nu har jag visserligen erkänt i tråden att jag inte är någon som lägger märke till fågelläten särskilt mycket, men jag tror verkligen att jag aldrig någonsin hört det förut. Helmysko lät det. Hunden tvärnitade också och frågade mig vad det var som pågick för nu var världen konstig igen. :p
 
Vi hade nånting som skrek ococh levde i "sjön" på åkern utanför stallet. Någon slags vadare. Efter en stund på Google konstaterar jag att det kan vara en gluttsnäppa. Var helt säker på att det skulle vara drillsnäppa men ljudet är fel. Har inte sett dem tillräckligt nära för att kunna använda bilder..

Hör ofta en fågel på flera ställen i bygden. Ett entonig knäckande "tock tock tock"
Vad kan det vara?
 
Tänkte försöka spela in ljudet, men den lät inte längre när jag letat reda på någon lämplig apparat. Tog lite bilder istället, på fågeln som jag trodde var den som lät (jag vet inte om det var den), då hade den fått sällskap (därför den var tyst?) av en annan likadan och duvorna som satt runtomkring hade flytt fältet. Men när jag zoomar i bilden så ser det ut som ngt slags änder?! O_o (Om än lite stora kanske.)
Sitter de på skyhöga tak? Långt från vattendrag? Och skrattar? O_o
GGpIHa0.jpg

Aha! :idea: Det är ju ett par sådana som kommer och hälsar på här i princip varje vår, för det mesta ser jag dem bara en eller två gånger så det verkar vara ett stopp på genomresa någonstans. Men förra veckan satt de precis sådär på mitt logtak flera morgnar när jag kom ut. Jag brukar ha koll på de vanliga fåglarna men de här har jag aldrig kommit mig för att lista ut vad de egentligen heter, tycker bara att de är fina och ser lite exotiska ut på taket. Gravand verkar mycket rätt på beskrivningen, tack Buke och tack till @tolksele med fågelskådande familj!

Deras läte har jag egentligen aldrig lyssnat efter förut, men uppfattade faktiskt att det var ett udda ljud från den ena av de två nu för bara några dagar sedan. Jag reagerade mest för jag tyckte att de lät så olika, den andre var inte alls likadan som den med det skummare lätet. Men tyvärr noterade jag det inte alls lika nogsamt så jag kan inte riktigt återskapa något av ljuden i minnet. Hoppas de visar sig här några morgnar till, så ska jag lyssna bättre!
 
Fan, de var på taket nu på morgonen igen men ingen av dem ville göra något ljud. :( Och sedan råkade jag skrämma bort dem när jag gick till stallet.
 
Tänkte försöka spela in ljudet, men den lät inte längre när jag letat reda på någon lämplig apparat. Tog lite bilder istället, på fågeln som jag trodde var den som lät (jag vet inte om det var den), då hade den fått sällskap (därför den var tyst?) av en annan likadan och duvorna som satt runtomkring hade flytt fältet. Men när jag zoomar i bilden så ser det ut som ngt slags änder?! O_o (Om än lite stora kanske.)
Sitter de på skyhöga tak? Långt från vattendrag? Och skrattar? O_o
GGpIHa0.jpg

Skulle säga helt klart gravand. :) lätet finns på fågeln.se men det är deras snabba "skrattande". Har en fågelapp där deras långsamma "hö hö hö" är tydligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Grannen har två cane corsos som skäller som galningar så fort vi rör oss på vår gårdsplan och de ser oss (i trädgården ser de oss inte)...
Svar
12
· Visningar
1 034
Senast: Luff
·
  • Låst
Tjatter Denna ulvlek presenteras i samarbete med allas vår @Paddington :love: Lejonkungen firar påsk! Det börjar närma sig påsk i Lejonriket...
25 26 27
Svar
530
· Visningar
21 869
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 638
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp