Fågel? Modem-skrivmaskinhybrid?

Äsch, det kunde väl åtminstone ha varit en av de tre miljarder fåglar jag aldrig ens hört talas om, nu känner jag mig ännu dummare. :p

För att spä på eländet trodde jag näktergalar sjöng på nätterna. :laugh:

(Kan nån tala om vad det är för knallgrön fågel med knallgult huvud som alltid får mig att tro att det är en förrymd undulat - tills jag ser hens fyrahundra kompisar - också? :D)
 
Om det inte är en gulsparv så finns grönsiska som också kan bli många i antalet och har en lite grönare ton än sparven, men kanske inte lika knallgul alla gånger på huvudet (den är svart/grå på pannan också). :)
 
Älskar beskrivningen, "modem-skrivmaskinshybrid" :laugh: Nu lär jag aldrig glömma hur en näktergal låter!

Grön fågel med gult huvud skulle kunna vara grönsparv kanske? Grönsiska är vanligare tror jag. Men gröna är de båda två!
Kanske är det Förrymda Undulaters Förening som har årsmöte?
 
Älskar beskrivningen, "modem-skrivmaskinshybrid" :laugh: Nu lär jag aldrig glömma hur en näktergal låter!

Grön fågel med gult huvud skulle kunna vara grönsparv kanske? Grönsiska är vanligare tror jag. Men gröna är de båda två!
Kanske är det Förrymda Undulaters Förening som har årsmöte?

Grönsparv? :confused:

För övrigt är liknelser bästa sättet för mig att minnas fågelsångerna. T.ex. tycker jag lövsångare låter som en kines. Härmsångare låter som ett gammalt tv-spel med inslag av visslande sång. :p
 
Grönsparv? :confused:

För övrigt är liknelser bästa sättet för mig att minnas fågelsångerna. T.ex. tycker jag lövsångare låter som en kines. Härmsångare låter som ett gammalt tv-spel med inslag av visslande sång. :p

Ja, så heter den ju inte på svenska :banghead: Jag tänkte inte längre än hjärnan räcker, den heter grönsiska inget annat. Jag tänkte på för många fåglar samtidigt.
Hävdade stenhårt att jag såg en stor flock bomesar i ett träd när jag var ute och red igår. Stallägaren tittade mycket konstigt på mig men höll med (jag borde veta liksom). Det tog en stund innan någon av oss kopplade att det var bofink jag menade.
Jag tror det är dags för semester!

Vad har du träffat för konstiga kineser egentligen? ;)
Måste börja med lite såna knep jag med, är hopplös på att känna igen ljud!
 
Ja, så heter den ju inte på svenska :banghead: Jag tänkte inte längre än hjärnan räcker, den heter grönsiska inget annat. Jag tänkte på för många fåglar samtidigt.
Hävdade stenhårt att jag såg en stor flock bomesar i ett träd när jag var ute och red igår. Stallägaren tittade mycket konstigt på mig men höll med (jag borde veta liksom). Det tog en stund innan någon av oss kopplade att det var bofink jag menade.
Jag tror det är dags för semester!

Vad har du träffat för konstiga kineser egentligen? ;)
Måste börja med lite såna knep jag med, är hopplös på att känna igen ljud!

Haha, blir lätt fel ibland. :p

Jo men själva melodin på sjungande tycker jag påminner om kinesiska (eller liknande språk, så svårt att höra skillnaden :o). Näktergal brukar jag också referera till som modem eller trasigt billarm goes bananas. :angel: Rördrom är väl lättast, låter precis som när man blåser i en tom glasflaska. Gulsparven räknar till sju, och ringduvan säger "Jag har ju en ring". ;)
 
Tack för alla gissningar! Jag tror det kanske var gulsparvar då... I mitt huvud var de mycket mer "undulat" än så, men vittnen är ökänt opålitliga. :D

Det enda fågelläte jag lyckades lära mig som barn var ringduva, som inte alls säger som @Chili påstår (!:cautious:) utan "Hu, hu du, för sju... :(" - det har faktiskt min far lärt mig, så då är det så. O_o

Och enda anledningen att jag kommer ihåg det är att jag aldrig begrep varför någon skulle säga så, eftersom det var rent nonsens. Fattade inte förrän många år senare (kanske först i vuxen ålder) att den klagade på att det är skitjobbigt att ha sju ungar - vilket fortfarande är rent nonsens, för inte fanken kan den väl ha så många ungar? :laugh:
Men just för att det var så obegripligt fastnade just den fågeln, den enda av gissningsvis hundratals min far försökte lära mig. Ringduva = den deprimerade fågeln i behov av preventivmedel. :up:

... Eller ja, en fågel till fastnade - på sätt och vis. En fågel som säger ti-ti-ti-tii lärde jag mig. Tyyyyyyp... För min far påstod att den på finska heter "tititi-ainen" - och det var ju hyfsat lätt att minnas. Men jag vet inte vad den heter på svenska, eller ens om den faktiskt heter så på finska (min far vet saker hellre än rätt...). :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Grannen har två cane corsos som skäller som galningar så fort vi rör oss på vår gårdsplan och de ser oss (i trädgården ser de oss inte)...
Svar
12
· Visningar
1 034
Senast: Luff
·
  • Låst
Tjatter Denna ulvlek presenteras i samarbete med allas vår @Paddington :love: Lejonkungen firar påsk! Det börjar närma sig påsk i Lejonriket...
25 26 27
Svar
530
· Visningar
21 869
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 638
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp