Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick mycket lägre lön än avtalet då jag jobbade åt en mindre tränare men högre då jag jobbade åt en större så det skiljer sig nog lite. Men såklart att facket inte gör något åt arbetssituationen för dagens skötare. Tråkigt tycker jag.
Varför inte? Tar inte kommunal tillvara på medlemmarnas intressen, eller hur menar du?Men såklart att facket inte gör något åt arbetssituationen för dagens skötare. Tråkigt tycker jag.
Var du med i facket? Varför accepterade du att arbeta under avtalsenlig lön?
Varför inte? Tar inte kommunal tillvara på medlemmarnas intressen, eller hur menar du?
Jag håller med... Det är dock en livsstil, men givetvis ska man ha betalt. När man var yngre ville man ju jobba med hästar för hästarnas skull. Då hade man ju inte mycket räkningar och så, och att få ut runt 10 i månaden var ändå "mycket" pengar. Idag med lån på banken, bil, egen häst och så vidare skulle jag aldrig ha råd att jobba under de förutsättningarna. Här i Sverige i alla fall.
Sökte jobb för inte så länge sedan här i Sverige hos en större finsk tränare, redan när jag pratade med personen i telefon sa den personen jag pratade med att "vi har inte kollektivavtal eller avtalsenlig lön, men det finns det ju nästan ingen annan som har heller". Lönen i det stallet var för övrigt bra i övrigt.
-kl-
Som "sämst" fick jag ut (som 17 åring) 12.765 kr efter skatt. Som bäst har jag fått ut 18.887 kr (innan jag blev med barn).
Så nej, jag gnäller inte. Men jag kommer i mitt nästa arbete gå med i facket & kräva arbetsintyg. Den "käftsmällen" har jag lärt mig av iaf.
Arbete som hästskötare är en livsstil, något annat kan man inte säga. Jag älskar det dock & att sitta mil efter mil i en hästbuss gör mig salig ( sjukt jag vet) ,men jag verkligen älskar långresor!!
Som 19åring fick jag 10100kr ca i månaden med 5 år erfarenhet och det gick ju bra när man bodde hemma o så när jag ifjol jobbade som truckförare fick jag inte en enda lön under 18000kr och jobbade då inte hälften av timmarna jag gjorde i stallet. Är idag 23 år. Tycker det är horribla löner för det arbete man lägger ner. Fram för allt de totala timmarna. Hade man fått samma övertids ersättning som jag fick som truckis så hade det varit okey då jag hade 100% om jag jobbade över på kvällen. Facket är för mesiga idag både inom travet och i andra läger.
Som 19åring fick jag 10100kr ca i månaden med 5 år erfarenhet och det gick ju bra när man bodde hemma o så när jag ifjol jobbade som truckförare fick jag inte en enda lön under 18000kr och jobbade då inte hälften av timmarna jag gjorde i stallet. Är idag 23 år. Tycker det är horribla löner för det arbete man lägger ner. Fram för allt de totala timmarna. Hade man fått samma övertids ersättning som jag fick som truckis så hade det varit okey då jag hade 100% om jag jobbade över på kvällen. Facket är för mesiga idag både inom travet och i andra läger.