Facket och kollektivavtal

solros

Trådstartare
Ni som jobbar med travhästar som anställda hos proffstränare, finns det kollektivavtal på er arbetsplats? Är ni med i facket?

Min uppfattning är att de flesta proffstränare med anställda har kollektivavtal, stämmer det?

Sv: Facket och kollektivavtal

nu svarar jag ändå, fast jag inte jobbar i stall för dagen (än) men ;

Ingen av mina fd arbetsgivare ( 3 st) har haft kollektivavtal , 2 är rätt stora tränare.
Den ena vet jag har det nu , men det kom till efter att jag var en pain in the as & stämde honom för uppsägning under mammaledighet. Då först fick han eld i arslet.

Nope. Ingen av de jag har jobbat hos (både stora och små tränare) har haft kollektivavtal. Och ingen av de jag jobbat med har varit anslutna till facket. Dock kan jag konstatera att jag kommer fortsätta vara det oavsett om nästa jobb blir med hästar eller något annat (jobbar inte med hästar nu).

Ja det har jag, som ökat på år efter år, OB-tillägg,traktamente osv.
Så jag har inget att gnälla på där.

Dock inget anställningsbevis tyvärr.

Jag fick mycket lägre lön än avtalet då jag jobbade åt en mindre tränare men högre då jag jobbade åt en större så det skiljer sig nog lite. Men såklart att facket inte gör något åt arbetssituationen för dagens skötare. Tråkigt tycker jag.

Jag fick mycket lägre lön än avtalet då jag jobbade åt en mindre tränare men högre då jag jobbade åt en större så det skiljer sig nog lite. Men såklart att facket inte gör något åt arbetssituationen för dagens skötare. Tråkigt tycker jag.

Var du med i facket? Varför accepterade du att arbeta under avtalsenlig lön?

Men såklart att facket inte gör något åt arbetssituationen för dagens skötare. Tråkigt tycker jag.
Varför inte? Tar inte kommunal tillvara på medlemmarnas intressen, eller hur menar du?

Var du med i facket? Varför accepterade du att arbeta under avtalsenlig lön?

Ung och dum man ville jobba med hästarna och lära sig mycket och ja jag var med i facket o tur va de dom krävde ut mina pengar (trots lägre lön än avtalet) då jag hamnade i bråk med tränaren. Nu skulle jag aldrig jobba åt någon utan kollektiv avtal.

Varför inte? Tar inte kommunal tillvara på medlemmarnas intressen, eller hur menar du?

Nej det gör inte många fackförbund. Har fortfarande inte fått min fulla lön efter att jag jobbat som truckförare (IF metal) via manpower. Därför ska jag läsa till ET så jag bara har mig själv som chef.
Dessutom är villkoren för skötare rätt så dåliga för skötare idag kommer inte ihåg exakt vad jag fick när man tävlade men runt 120 kr för en hel kvälls jobb tycker jag är rätt kasst ingen annan yrkes grupp skulle jobba på kvällen för de pengarna.:confused:
Jag tycker inte det är försvarbart att säga att jobba med hästar är en livs stil.

Jag håller med... Det är dock en livsstil, men givetvis ska man ha betalt. När man var yngre ville man ju jobba med hästar för hästarnas skull. Då hade man ju inte mycket räkningar och så, och att få ut runt 10 i månaden var ändå "mycket" pengar. Idag med lån på banken, bil, egen häst och så vidare skulle jag aldrig ha råd att jobba under de förutsättningarna. Här i Sverige i alla fall.

Sökte jobb för inte så länge sedan här i Sverige hos en större finsk tränare, redan när jag pratade med personen i telefon sa den personen jag pratade med att "vi har inte kollektivavtal eller avtalsenlig lön, men det finns det ju nästan ingen annan som har heller". Lönen i det stallet var för övrigt bra i övrigt.

Senast ändrad:

-kl-

Som "sämst" fick jag ut (som 17 åring) 12.765 kr efter skatt. Som bäst har jag fått ut 18.887 kr (innan jag blev med barn).

Så nej, jag gnäller inte. Men jag kommer i mitt nästa arbete gå med i facket & kräva arbetsintyg. Den "käftsmällen" har jag lärt mig av iaf.

Arbete som hästskötare är en livsstil, något annat kan man inte säga. Jag älskar det dock & att sitta mil efter mil i en hästbuss gör mig salig ( sjukt jag vet) ,men jag verkligen älskar långresor!!

Jag håller med... Det är dock en livsstil, men givetvis ska man ha betalt. När man var yngre ville man ju jobba med hästar för hästarnas skull. Då hade man ju inte mycket räkningar och så, och att få ut runt 10 i månaden var ändå "mycket" pengar. Idag med lån på banken, bil, egen häst och så vidare skulle jag aldrig ha råd att jobba under de förutsättningarna. Här i Sverige i alla fall.

Ja det är en livs stil men det försvara inte de enorma uppoffringarna man får göra på sitt privata liv för att jobba med startande hästar. Jag skulle inte ta någon anställning i ett stall där jag skulle ha startande passhästar då jag värderar min fritid mycket mer än arbetet med hästarna långa kvällar (nätter) och så vidare. Däremot skulle jag gärna jobba med unghästar igen då tävlar man inte året runt fram för allt bar på sommarn när det är skönt att tävla;).

Sökte jobb för inte så länge sedan här i Sverige hos en större finsk tränare, redan när jag pratade med personen i telefon sa den personen jag pratade med att "vi har inte kollektivavtal eller avtalsenlig lön, men det finns det ju nästan ingen annan som har heller". Lönen i det stallet var för övrigt bra i övrigt.

Jag hade anmält personen till facket direkt idag har jag mycket större kunskap om vad facket kan och får göra och en anmälan hade jag gjort direkt oavsett vem personen är eller om lönen var bra.

där jag jobbar finns kollektivavtal och jag har avtalsenlig lön. en lönehöjning om året har det blivit.
jag är dock inte med i facket.

Det är väl bara att sätta igång och anmäla de flesta travtränare då i så fall :grin:

-kl-

Som "sämst" fick jag ut (som 17 åring) 12.765 kr efter skatt. Som bäst har jag fått ut 18.887 kr (innan jag blev med barn).

Så nej, jag gnäller inte. Men jag kommer i mitt nästa arbete gå med i facket & kräva arbetsintyg. Den "käftsmällen" har jag lärt mig av iaf.

Arbete som hästskötare är en livsstil, något annat kan man inte säga. Jag älskar det dock & att sitta mil efter mil i en hästbuss gör mig salig ( sjukt jag vet) ,men jag verkligen älskar långresor!!

Som 19åring fick jag 10100kr ca i månaden med 5 år erfarenhet och det gick ju bra när man bodde hemma o så när jag ifjol jobbade som truckförare fick jag inte en enda lön under 18000kr och jobbade då inte hälften av timmarna jag gjorde i stallet. Är idag 23 år. Tycker det är horribla löner för det arbete man lägger ner. Fram för allt de totala timmarna. Hade man fått samma övertids ersättning som jag fick som truckis så hade det varit okey då jag hade 100% om jag jobbade över på kvällen. Facket är för mesiga idag både inom travet och i andra läger.

Som 19åring fick jag 10100kr ca i månaden med 5 år erfarenhet och det gick ju bra när man bodde hemma o så när jag ifjol jobbade som truckförare fick jag inte en enda lön under 18000kr och jobbade då inte hälften av timmarna jag gjorde i stallet. Är idag 23 år. Tycker det är horribla löner för det arbete man lägger ner. Fram för allt de totala timmarna. Hade man fått samma övertids ersättning som jag fick som truckis så hade det varit okey då jag hade 100% om jag jobbade över på kvällen. Facket är för mesiga idag både inom travet och i andra läger.

jag håller med dig! jag är 19, snart 20, och får mellan 12-13 000 efter skatt, beror på antal utselningar. men om man räknar på att jag jobbar 6 dagar i veckan, var tredje vecka jobbar jag bara 5 dagar.. och sen på de veckor man jobbat minst 60 timmar i veckan. då äre inte så bra betalt precis..

Men efter 2 år inom vården med lön på 11.365 kr efter skatt (som outb timmis med massa obekväma tider & låååånga pass). så är jag rätt nöjd med facit i hand med min lön hos travtränare.
Men det är juh upp till en själv, att jobba med unghästar om man inte vill åka på trav eller att jobba med startisarna. personligen älskar jag livet med startisar, har blivit för "gammal" o försiktig för småhästar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 761
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 656
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 548
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025